LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cv ketel repareren of vervangen

Goede of slechte ervaringen met aannemers, installateurs en/of glazenwassers? Geef hier jouw mening.
sake1987

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door sake1987 »

Het lokale verwarmingsbedrijf waar wij uiteindelijk onze ketel hebben gekocht was 150euro duurder dan, Warmtegarant, Feenstra enz. Maar zonder verplichting van een onderhoud contract. Heb ook nog even naar een warmtepomp en elektrische ketel gekeken. Maar dit zit nog te veel in de ontwikkelingsfase en hartstikke duur. Mijn nieuwe ketel gaat als het goed is weer 15 jaar mee en misschien wordt hij wel eerder omgebouwd voor gebruik op waterstof.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door BL2 »

"Van het gas af" De grootste kolder welke de laatste tijd in Nederland bedacht is. Zeer duidelijk willen weer het braafste kindje van de klas zijn, terwijl er voor 77 miljoen Euro zeer zwaar vervuilend vuurwerk de lucht in gaat, en vele landen (bv China) werkelijk alles de lucht in blazen wat denkbaar is, moet de NL burger masaal van het relatief zeer schone aardgas af. En dat tegen enorm hoge kosten, en als je niet uitkijkt een daling in comfort.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door de auditu »

Hawk-Eye schreef:
01 jan 2020 13:51
maak de kondensafvoer schoon, dat ten eerste, mocht u een nieuwe ketel willen dan is dit merk met deze specs al te koop voor onder de 900 euro, dan laat hem plaatsen a 60 euro per uur, 4 uur werk en walla, kostprijs een 1200 euro zonder bijkomde kontrakten...
Walla?

EriKlima
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jan 2020 19:49

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door EriKlima »

Laat een ervaren Installateur de cv-ketel controleren. En laat een vrijblijvende offerte maken. En een eerlijke offerte kan alleen worden gemaakt, als de situatie ter plekke is bekeken door een installateur. De oorzaak van de storing aan de Intergas cv-ketel, komt door het slechte onderhoud hiervan. Deze cv-ketel is heel gevoelig, als deze niet goed wordt onderhouden. En als een cv-ketel niet door een installatiebedrijf wordt geïnstalleerd, dan ben je ook niet verzekerd voor eventuele schade die kan optreden. En de Garantie vervalt ook per direct. Een cv-ketel vervangen loont zich altijd nog. We hebben teminste nog 15 jaar aardgas.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

sake1987 schreef:
01 jan 2020 16:53
Het lokale verwarmingsbedrijf waar wij uiteindelijk onze ketel hebben gekocht was 150euro duurder dan, Warmtegarant, Feenstra enz. Maar zonder verplichting van een onderhoud contract. Heb ook nog even naar een warmtepomp en elektrische ketel gekeken. Maar dit zit nog te veel in de ontwikkelingsfase en hartstikke duur. Mijn nieuwe ketel gaat als het goed is weer 15 jaar mee en misschien wordt hij wel eerder omgebouwd voor gebruik op waterstof.
Warmtepomp techniek staat al lang niet meer in de kinderschoenen. Vrijwel elk huis in Nederland is al lang voorzien van een warmtepomp: de koelkast.

En voor verwarming en koeling van woningen en bedrijfspanden gaat het aantal warmtepompen in Nederland ook al richting de één miljoen stuks.

Zomaar even overstappen op het zeer inefficiënte waterstof voor thuisgebruik ligt niet bepaald voor de hand. Voor een kWh warmte uit een duurzaam geproduceerde kWh waterstof, is ruim 3 kWh groene stroom nodig. Voor een kWh warmte uit een warmtepomp is 0,25-0,3 kWh groene stroom nodig. Een cv-ketel op waterstof zal aan energiekosten dus zo'n tien keer duurder zijn dan een warmtepomp.

Dan hebben we het nog niet over de kans op lekkages in bestaande gasnetten. Dat het landelijke hogedruk-gasnet zonder grote investeringen geschikt te maken is voor waterstof wil ik nog geloven. Maar de lagedruk gasnetten in de wijk en zeker die in woningen zijn niet geschikt voor waterstof. Elke koppeling die met gastape is gemonteerd zal namelijk waterstofgas lekken. Dit vanwege de veel kleinere grootte van de H2 moleculen ten opzichte van aardgas moleculen. Voor een overstap op waterstof 'voor thuis' moet in een wijk eerst elke koppeling in het gasnet gecontroleerd worden, velen vervangen. Daarnaast moeten alle branderkoppen van elk gastoestel vervangen worden. Gedurende deze operatie zit de hele wijk zonder gas.

Al met al zeer arbeidsintensief om de verhoogde veiligheidsrisico's te kunnen uitsluiten. Waterstof kan wel een goed (groen) alternatief zijn voor de industrie, waar voor sommige processen de hitte van echt vuur nodig is. Die hitte bereik je niet met wat elektrische verwarming.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Mijn warmte pomp houd dus het bier koel volgens Ivo W.

Een warmte pomp heeft niet 1 deel maar meestal 2 en die slangen lekken nog wel eens....
F Gassen, vrijwel niemand weet wat dat is maar lijkt me niet gezond om dit in je huis te krijgen.

Verder kan het wel richting 1 miljoen gaan, maar nieuwe plaatsen is iets anders dan ook repareren en als ik alle klagende mensen hoorde die niet tevreden zijn waar nog naar gekeken moet worden?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dan maar beter het gas naar de huizen blijven transporteren in de plaats van in ieder dorp een gascentrale te bouwen met zware bekabeling naar alle huizen voor warmtepompen.

Henk Terpstra
Berichten: 87
Lid geworden op: 28 jan 2010 19:19

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door Henk Terpstra »

Beste Hans W. Uw CV ketel is nog lang niet af. Mijn combiketel doet het al 22,5 jaar nog steeds goed. Twee maal een elektronische storing verholpen door vervangen van twee onderdelen. Aansturen driewegklep 25=€ en ontsteek bougie. !00€ Nu ben ik in het voordeel dat ik het zelf kan repareren. Aan mijn ketel komt geen onderhoud monteur met zijn meetkastje. Die mensen krijgen niet de tijd om hun werk goed te doen. Een onderhoud contract is dus zinloos. Maar mijn test is misschien handig. Bij 7000 M3 gas verbruik in 7 jaar voor de eerste maal de ketel gereinigd. Mijn advies ;l ga na 5000 m3 gas verbruik de CV ketel reinigen.

Om even in te gaan op uw vraag;

Zoek een goede techneut om uw ketel te reinigen. Of vraag info. Uw ketel is niet afgeschreven. Integendeel. Mijn schoen veter brak.

Passen mijn schoenen niet meer. Moet ik dan nieuwe schoenen kopen?

Ter info.

Declareer de kosten bij Rutte van uw duurzaam handelen. Wordt vast en zeker niet gehonoreerd.

Kan Rutte zijn dividend verhaal niet waar maken.

Geachte redactie, ik hoop dat u de brede inzet van deze reactie inziet.
Vr.groet, Henk.

Ivo.w
Berichten: 1744
Lid geworden op: 18 feb 2018 12:07

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door Ivo.w »

Komkommertijd schreef:
01 jan 2020 21:19
Mijn warmte pomp houd dus het bier koel volgens Ivo W.

Een warmte pomp heeft niet 1 deel maar meestal 2 en die slangen lekken nog wel eens....
F Gassen, vrijwel niemand weet wat dat is maar lijkt me niet gezond om dit in je huis te krijgen.

Verder kan het wel richting 1 miljoen gaan, maar nieuwe plaatsen is iets anders dan ook repareren en als ik alle klagende mensen hoorde die niet tevreden zijn waar nog naar gekeken moet worden?
Ook uw koelkast heeft die 'twee delen'. Alleen zijn beide delen in één apparaat verwerkt.

En zo worden er ook steeds vaker warmtepompen geleverd: monoblock. Tussen woning en warmtepomp lopen dan geen leidingen met F-gassen, maar met water. In Nederland wordt dat water vermengd met een antivries-middel, om te voorkomen dat de boel kapot kan vriezen bij bijvoorbeeld stroomuitval.

Voorts komen de klachten voort uit mensen die zonder goed advies een warmtepomp hebben laten plaatsen. Elk huis is met een warmetepomp warm te stoken. Probleemloos. Je moet alleen zorgen dat warmteverlies, vermogen van de warmtepomp bij - 10 graden en het afgiftevermogen van de radiatoren / vloerverwarming bij een aanvoertemperatuur van 45 a 50 graden goed op elkaar zijn afgestemd.

En dat is net even wat meer werk dan veel cv-installateurs gewend zijn. Met een gasketel hang je een vermogen van 20-30 kW aan de muur, omdat dat nu eenmaal de behoefte is voor warm kraanwater. Terwijl een doorsnee rijtjeshuis nog geen 10kW warmte nodig heeft. Met dan ook nog een paar radiatoren die bij een aanvoertemperatuur van 75 graden eigenlijk veel te groot zijn, hoort de cv-ketel installateur nooit iemand klagen over kou. De installateurs zijn niet gewend om systemen goed af te stemmen op de woning. Daar gaat het mis.

De installateur die een warmtepomp verkoopt moet ofwel zelf een warmteverlies- en afgifteberekening doen (en zich dus laten opleiding zodat hij dat nauwkeurig genoeg kan) . Ofwel moet de installateur de klant er op wijzen dat eerst zo'n berekening door een externe partij gemaakt moet worden.

En ja, daarvoor is dus opleiding/bijscholing van personeel nodig. Iets meer dan alleen het halen van een F-gassen certificaat. Helaas zijn er veel bedrijven waar men denkt 'opleiding/bijscholing kost geld en gaat te koste van de inzetbare dagen'. Dat is jammer, want het kan veel ellende voor de klant en kosten/tijd voor de installateur besparen. Want bij klachten moet je als installateur immers terugkomen en die uurtjes krijg je niet betaald.

Pauljanssen
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2020 08:15

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door Pauljanssen »

Het deel wat slijt is het branderhuis.
Verder heeft iedere CV ketel onderhoud nodig.
Ik heb ook een Intergas CV ketel van 2002. Doet het prima mits goed afgesteld volgens ontwerp specificatie.
De ketel is makkelijk te onderhouden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Die Intergas ketels kunnen erg lang meegaan mits correct onderhouden. En daar gaat het vaak mis. Onderhoud is vaak onder de maat. Ook door gerenommeerde bedrijven als "F". Aldus deze zelfstandige CV-monteur uit Amsterdam. Heb een aantal van zijn video's bekeken. Intergas is zijn favoriete merk. Heel interessant https://youtu.be/u41OWBRUS7k
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 02 jan 2020 08:47, 1 keer totaal gewijzigd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik vind die 1400 euro wel wat hoog, tijdens een aanbieding ~2 jaar geleden kregen we precies zo'n ketel voor 1000 euro geïnstalleerd, maar dan ook inclusief onderhoudscontract(je). Zonder kon wel, maar dan kwam er 200 euro bij op.

NoNo123
Berichten: 226
Lid geworden op: 29 jul 2009 14:00

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door NoNo123 »

Dat is dan een hele scherpe prijs. Voor dat geld kan je niet eens een 36/30 inkopen. en dan moet je voordat geld ook nog de rookgasafvoer vervangen (verplicht) en en installatie pakket/expantievat aanschaffen, En de installatie van dat alles gebeurd dan gratis???

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door de auditu »

Theotrucker schreef:
01 jan 2020 22:03
Dan maar beter het gas naar de huizen blijven transporteren in de plaats van in ieder dorp een gascentrale te bouwen met zware bekabeling naar alle huizen voor warmtepompen.
Hoewel ik mij bewust ben hiermee enigszins af te dwalen van het topic, kan ik u verklappen dat wij sinds een aantal maanden volledig zijn overgestapt op elektriciteit voor verwarmen en koken. Verwarmen met warmtepomp en koken op inductie. We hebben een "standaard" aansluiting van 3 x 25 A. Nog geen problemen mee ondervonden. Ik denk dat de huidige infrastructuur van het elektriciteitsnet voldoet en dat er gaan zware bekabeling nodig zal zijn.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Cv ketel repareren of vervangen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Intergas?

De gebroeders v. d. Wetering uit Coevorden leverde ooit in 1980 budget ketels die zeer dubieus waren.
Vele die daar mee kennis maakte gooide deze binnen enkele jaren snel weg, en die slechte naam is de oorzaak dat deze goedkope en wel zuinige vaak onder gewaardeerd word nog steeds!

Nu is Intergas veel betere, niets mis mee, maar ik kies liever RVS dan aluminium wegens de zuren bij verbranding.
Van de rommel uit 1980 is dus alles opgelost...

De Remeha is RVS en helaas erg dun.
De Ferroli ook in RVS versie leverbaar maar de rest, zeer bekend van Kassa....
De beste RVS is nog steeds Vailliant, Niet duur, lange levensduur en groot merk, want vele zijn inmiddels verdwenen helaas.

Atag, Benraad en enkele andere zoals Nefit niet meer de grootste van NL is...
Maar is er een plaatselijke dealer van, Inventum en Daalderop, prima ketels maar als je verkoper er mee stopte is het ramp voor onderdelen....

Dus goede hoeft niet beste te zijn, indien er meerdere dealers van Vailliant in jou buurt wonen, heb je tenminste zekerheid.
Naast goede merk ook kijken of er voldoende bedrijven zijn die dealer van jou keuze want als er 1 weg viel moeten de andere het wel kunnen overnemen!

Gesloten