LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Hier kan je jouw mening ventileren over diverse producten.
marloes.klaverdijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 jan 2020 12:35

Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door marloes.klaverdijk »

Hoi allemaal,
Wat kan ik doen ; Wij hebben een nieuw huis gekocht en de keuken van daar verkocht omdat we een nieuwe gaan plaatsen.  In November zijn de kopers al komen kijken, waren ze enthousiast en hebben ze de helft aanbetaald zodat we beide wisten dat we van elkaar op aan konden. Ook toen al gepland dat de keuken morgen, 3 januari gedemonteerd zou worden en het openstaande bedrag zou worden voldaan.   Nu laten ze ons weten dat ze de andere helft eigenlijk niet kunnen betalen, en het ook nog niet zeker is dat ze morgen zullen komen.  Wij balen flink, want als de keuken er uit is kunnen de volgende werkzaamheden doorgang vinden. Zij vragen nu hun aanbetaling terug als zij de keuken niet nemen. Maar ik zie het zo dat ik de aanbetaling in ga zetten om die keuken af te laten voeren.  Maar hoe zit dat nu precies, als de kopende partij hun afspraak niet na komt?
Laatst gewijzigd door Radar op 02 jan 2020 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: titel door moderator aangepast ter verduidelijking

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dat is dan jammer voor die kopers, maar die kregen van mij toch echt niets terug.
Ik zou ze nog een week extra de tijd geven om de afspraken na te komen met boter bij de vis en doen ze dat niet, dat u zich vrij voelt om die keuken naar de stort, of wat dan ook, af te laten voeren. En dat u de zaak dan als afgedaan beschouwt.

Bericht ze dat schriftelijk.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door alfatrion »

Is er een annuleringsbeding?

De koper hoeft dat andere deel pas te betalen als de keuken geleverd is.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zouden de kopers de keuken komen demonteren?

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door 16again »

Schriftelijk , aantoonbaar (email of aangetekende brief) tegenpartij in gebreke stellen, en een redelijke termijn bieden om alsnog de overeenkomst na te komen. Bijvoorbeeld 14 dagen.

Geef aan dat indien overeenkomst niet wordt nagekomen in die termijn , je de keuken aan anderen kan verkopen, zonder het betaalde handgeld terug te hoeven betalen

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door crazyme »

Gaan we deze discussie opnieuw voeren ?

overige-producten-f40/marktplaats-koper ... 90860.html

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
02 jan 2020 22:42
Geef aan dat indien overeenkomst niet wordt nagekomen in die termijn , je de keuken aan anderen kan verkopen, zonder het betaalde handgeld terug te hoeven betalen
Grappig hoe je naar je doel toe kunt redeneren. TS spreekt over "aanbetaling", jij maakt er gelijk "handgeld" van. En dat is een cruciaal verschil in deze casus, zoals ook al in het andere topic waar net naar verwezen is werd omschreven.

Wat de opties zijn, hangt af van wat er wel of niet afgesproken is. Er zal vast geen annuleringsbeding zijn overeengekomen, want dan had TS dat waarschijnlijk wel genoemd. Als er een gewone aanbetaling is gedaan, moet die in beginsel terug naar de koper. Diezelfde koper levert echter wel wanprestatie, de schade die daaruit voort vloeit kan TS op de koper verhalen (en proberen te verrekenen).


omega19
Berichten: 661
Lid geworden op: 30 dec 2019 07:24

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door omega19 »

De koop is in November al gesloten.

Je maakt nergens melding van een schriftelijke overeenkomst, waardoor ik denk dat die er ook niet is. Misschien heb je wel WhatsApp berichten of E-mails waarin de kopers bevestigen dat ze de keuken afnemen en zullen demonteren. Dit is ook bewijs.

Ik zou de kopers in ieder geval schriftelijk de kans geven om de keuken alsnog te demonteren (en de resterende 50% te betalen), en hiervoor een fatale datum noemen, waarna je anders zelf gaat demonteren van hun aanbetaling.

Je kan als teken van goede wil de resterende 50% verlagen, tot bijvoorbeeld 30%. Uiteindelijk kan dit voor jou ook voordeliger zijn dan zelf te demonteren . Deze keuze is natuurlijk wel helemaal aan jou.

Ik weet niet wat het afgesproken bedag is , maar een rechtszaak aanspannen om de resterende 50% proberen te ontvangen is vaak duurder en onzekerder dan de gemiste opbrengsten.

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
03 jan 2020 08:02
16again schreef:
02 jan 2020 22:42
Geef aan dat indien overeenkomst niet wordt nagekomen in die termijn , je de keuken aan anderen kan verkopen, zonder het betaalde handgeld terug te hoeven betalen
Grappig hoe je naar je doel toe kunt redeneren. TS spreekt over "aanbetaling", jij maakt er gelijk "handgeld" van. En dat is een cruciaal verschil in deze casus, zoals ook al in het andere topic waar net naar verwezen is werd omschreven.
Het was de verkoper die om advies vroeg, en dan krijgt de verkoper ook een antwoord waar die het meest aan heeft.
Er zal weinig op papier staan betreffende aanbetaling vs handgeld , en als je dan een aangetekende brief stuurt, is het cruciaal om niet de eigen positie te ondergraven

Moneyman
Berichten: 30029
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
03 jan 2020 08:53
Moneyman schreef:
03 jan 2020 08:02
16again schreef:
02 jan 2020 22:42
Geef aan dat indien overeenkomst niet wordt nagekomen in die termijn , je de keuken aan anderen kan verkopen, zonder het betaalde handgeld terug te hoeven betalen
Grappig hoe je naar je doel toe kunt redeneren. TS spreekt over "aanbetaling", jij maakt er gelijk "handgeld" van. En dat is een cruciaal verschil in deze casus, zoals ook al in het andere topic waar net naar verwezen is werd omschreven.
Het was de verkoper die om advies vroeg, en dan krijgt de verkoper ook een antwoord waar die het meest aan heeft.
Er zal weinig op papier staan betreffende aanbetaling vs handgeld , en als je dan een aangetekende brief stuurt, is het cruciaal om niet de eigen positie te ondergraven
Als TS zélf al spreekt over "aanbetaling", hoe logisch is het dan om ineens te veronderstellen dat er een veel verstrekkender afspraak (namelijk die van "handgeld") zal zijn gemaakt?

Wat je nu doet, is aansturen op het willens en wetens onjuist weergeven van de feiten "om de eigen positie niet te ondergraven". Weinig chique, zacht gezegd.

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door 16again »

Moneyman schreef:
03 jan 2020 09:03
Wat je nu doet, is aansturen op het willens en wetens onjuist weergeven van de feiten "om de eigen positie niet te ondergraven"
Ik noem het meer in het voordeel uitleggen.

Voor mij is het nog geen vaststaand feit:
-wat er precies aafgesproken is
-of TS het verschil tussen aanbetaling en handgeld kent

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ze niet volgens afspraak vandaag ophalen en demonteren.....
Je mag op 4 januari deze op marktplaats aanbieden en verkopen.

Geld terug, maar de demontage kosten mag je als extra werk zelf een bedrag voor bepalen.
Deze kopers zijn na 2 maanden wel erg laat, ze hadden deze kunnen doorverkopen en de schade beperken.
Als ze geen geld hebben, of elders al iets gekocht?

Ik zou de demontage en verkoop kosten gelijk stellen aan 50% van dus het reeds betaalde.
Zij mogen dan naar de TV rechter John Read of Frank Visser!
Kunnen we tenslotte allen mee genieten van Uw niet gewenste Ex Keuken!

kuklos
Berichten: 9762
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door kuklos »

16again schreef:
03 jan 2020 09:51
Voor mij is het nog geen vaststaand feit:
.....
-of TS het verschil tussen aanbetaling en handgeld kent
Het is ook geen vaststaand feit dat ze het niet weet. Dus waarom ga jij er dan vanuit dat ze het verschil niet kent?

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door Jasper45 »

kuklos schreef:
03 jan 2020 10:48
16again schreef:
03 jan 2020 09:51
Voor mij is het nog geen vaststaand feit:
.....
-of TS het verschil tussen aanbetaling en handgeld kent
Het is ook geen vaststaand feit dat ze het niet weet. Dus waarom ga jij er dan vanuit dat ze het verschil niet kent?
Althans vlg Noorland Juristen is er geen verschil.

Lady1234
Berichten: 27090
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Jasper45 schreef:
03 jan 2020 11:01
kuklos schreef:
03 jan 2020 10:48
16again schreef:
03 jan 2020 09:51
Voor mij is het nog geen vaststaand feit:
.....
-of TS het verschil tussen aanbetaling en handgeld kent
Het is ook geen vaststaand feit dat ze het niet weet. Dus waarom ga jij er dan vanuit dat ze het verschil niet kent?
Althans vlg Noorland Juristen is er geen verschil.
Misschien in Suriname?

Maar de Ts zou de verkoop, dus het demonteren? en betalen van het restant wel kunnen afdwingen. Want koop is koop. Maar of dat de moeite waard is?

16again
Berichten: 16082
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door 16again »

kuklos schreef:
03 jan 2020 10:48
16again schreef:
03 jan 2020 09:51
Voor mij is het nog geen vaststaand feit:
.....
-of TS het verschil tussen aanbetaling en handgeld kent
Het is ook geen vaststaand feit dat ze het niet weet. Dus waarom ga jij er dan vanuit dat ze het verschil niet kent?
Het is maar net hoe je deze regel van TS uit legt:
en hebben ze de helft aanbetaald zodat we beide wisten dat we van elkaar op aan konden.
Dit impliceert , althans bij mij, dat koper niet zomaar kan zeggen "Gaat niet door , geef aanbetaling maar terug"

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

ik ga er van uit dat je een en ander op 'papier" hebt, mail whats app is ook oke...

dan heb je een schrifetelijke overeenkomst en die moeten de kopers maar ook jij gewoon nakomen, demonteer de keuken netjes en sla deze zo op dat je dit nog kunt, geef kopers 14 dgn de tijd om de overeenkomst na te komen, geef aan dat als zij de overeenkomst niet nakomen u de aanbetaling zult houden als schadevergoeding en loon voor het zelf demonteren...

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door crazyme »

Handgeld, aanbetaling, whatever. Het is een betaling om de koop te bevestigen en afname te garanderen.

Wanneer je dan niet nakomt, moet je niet raar staat te kijken dat je de betaling niet terugkrijgt. Dan moet je maar de afspraak nakomen.

gewicht
Berichten: 87
Lid geworden op: 18 nov 2009 19:28

Re: Particuliere aanbetaling bij verkoop keuken

Ongelezen bericht door gewicht »

Heel goed geschreven crazyme.
Afspraak is afspraak. Bij niet nakomen geen stuiver terug.

Gesloten