LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
john46
Berichten: 36
Lid geworden op: 21 feb 2009 11:28

65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door john46 »

Op 2 maart mag ik 65 jaar worden, al een mooie mijlpaal, echter niet bij ABNAMRO, want daar maken ze zich zorgen en gaan er maar vanuit dat je de 70 net haalt. Wat is er aan de hand op 2 maart word ik 65 ,en mijn vrouw is nu 64, dit geeft aanleiding bij ABNAMRO zich indekt dat mijn kredietfaciliteit van € 18.500,- wordt afgebouwd met € 154,16 per maand naar 0 op mijn 70ste.
Uiteraard ontbreken Algemene Beschaafde Normen om hier een motivatie voor te geven. Mijn conclusie :het verdienmodel voor ABNAMRO houdt op op 70 jarige leeftijd en vanaf 65 jaar ben je onbetrouwbaar en niet kredietwaardig meer voor deze financiele despoot. Overigens een ander gelijkwaardig krediet bij voorheen Fortis werd in het geheel ingetrokken argument : past niet in de tijdgeest.Verkeer gelukkig in een situatie dat ik hierdoor geen problemen zal ervaren, maar voel mij wel een tweederangs relatie, hierbij in acht nemend dat ik al 20 jaar de mond van de CEO hebt mede gevoed.
Laatst gewijzigd door Radar op 07 jan 2020 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door berndv »

john46 schreef:
07 jan 2020 16:20
Op 2 maart mag ik 65 jaar worden, al een mooie mijlpaal, echter niet bij ABNAMRO, want daar maken ze zich zorgen en gaan er maar vanuit dat je de 70 net haalt. Wat is er aan de hand op 2 maart word ik 65 ,en mijn vrouw is nu 64, dit geeft aanleiding bij ABNAMRO zich indekt dat mijn kredietfaciliteit van € 18.500,- wordt afgebouwd met € 154,16 per maand naar 0 op mijn 70ste.
Nee hoor, heeft helemaal totaal niets met uw leeftijd te maken. Dus stop die discriminatiekaart maar weer weg.
https://www.telegraaf.nl/financieel/430 ... nd-krediet

Overigens hadden ze dat wel fatsoenlijk aan u mogen communiceren. Maar goed, ze zijn er niet geheimzinnig over.
Laatst gewijzigd door berndv op 07 jan 2020 16:31, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het heeft werkelijk niets met onbetrouwbaar te maken, wel met de verplichte zorgplicht. U bent bijna op een leeftijd dat u niet meer hoeft te werken. Bij vele betekend een pensioen en AOW een lager inkomen als in het werkzame leven. Minder inkomen is dus ook minder ruimte om schulden in te lossen.
Tot een aantal jaar terug kon alles nog, zelfs met schulden de kist in. Helaas voor u is vroeger nu niet meer en nu mogen banken niet meer te pas en te onpas leningen verstrekken. Zoals genoemd is er een zorgplicht en dat betekend dat je altijd aan je financiële verplichtingen moet kunnen voldoen. En een persoon die ouder wordt en een lager inkomen krijgt mag dus niet meer volledig lenen.

grun
Berichten: 2175
Lid geworden op: 11 jul 2011 15:23

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door grun »

Hoe komt u aan 0 euro op uw 70ste? 5x12x154,16=9249,60, dus de helft van uw huidige kredietlimiet.

Overigens heb ik ook een krediet bij dezelfde bank en wordt het krediet afgebouwd tot 0 op m'n 75e. Los daarvan wordt het uitstaande bedrag kwijtgescholden indien de klant onverhoopt eerder overlijdt. Ik betwijfel of de bank daarbij geld verliest, ik meen dat ze daarvoor een verzekering hebben waar de klant zelf de premie voor betaalt als onderdeel van het maandelijkse aflossingsbedrag.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is overal, bij de ING ook. Alleen wordt het daar met 20% per jaar afgebouwd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Dit komt door de door de regering opgelegde zorgplicht. Dus dan bij de politiek klagen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

grun schreef:
07 jan 2020 16:59
Los daarvan wordt het uitstaande bedrag kwijtgescholden indien de klant onverhoopt eerder overlijdt. Ik betwijfel of de bank daarbij geld verliest, ik meen dat ze daarvoor een verzekering hebben waar de klant zelf de premie voor betaalt als onderdeel van het maandelijkse aflossingsbedrag.
Dat is dus een van de redenen waarom veel kredieten maar tot een bepaalde leeftijd lopen. Het overlijdensrisico neemt namelijk sterk toe met de leeftijd. Aangezien veel groeten bij overlijden worden kwijtgescholden, betekent dat dat het aandeel aan 'premie' voor het overlijdensrisico, dat uit de maandelijkse rente betaald zou moeten worden, veel te groot wordt. Daarom stoppen de meeste kredieten rond de pensioenleeftijd.

Overigens staat dit in het algemeen ook in de voorwaarden en zou dit dus niet als een verrassing moeten komen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Bij een Hypotheek mag je overal doorgaan zonder extra aflos, een gewone lening is ander verhaal.
Goed dat ze dit doen, als je niets afloste en de familie denkt leuke erfenis en dit staat nog open?

Vele aanvaarden een erfenis en krijgen dit en dan hard weglopen?
Wel hadden ze dit veel eerder en duidelijker moeten melden.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij een hypotheek gaat dat ook niet zomaar door. Ik heb al genoeg telefoontjes gehad voor mijn aflosvrije hypotheek. Maar oké, ik begrijp dat wel en noem het geen dwangkreditering.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

john46 schreef:
07 jan 2020 16:20
... deze financiele despoot...
...voel mij wel een tweederangs relatie...
... dat ik al 20 jaar de mond van de CEO hebt mede gevoed...
Nou nou. Is het zo erg?
john46 schreef:
07 jan 2020 16:20
dwangkreditering
Hoezo, "dwangkrediterig"? Je wordt toch niet gedwongen een krediet te nemen? In tegendeel...

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door witte angora »

Kijkend naar de titel vraag ik me af of je nu echt een feestje van de ABN-Amro verwacht als je 65 wordt. Het zal toch niet?

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door scontra »

Het wordt pas echt een feestje als je de gezegende leeftijd van 70 jaren mag bereiken en elk jaar daarna wordt het alleen maar leuker en leuker en leuker. :oops:

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door witte angora »

Nou inderdaad, dan mag je eindelijk met pensioen. Maar nu je daarover begint:

Zou het, aangezien de AOW-gerechtigde leeftijd geen 65 meer is, maar ruim 67, en mensen ook nog eens langer leven, niet logisch zijn als dit soort kredieten niet vanaf 65 afgebouwd gaan worden, maar vanaf 67?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees dat de faciliteit afgebouwd wordt. Niet dat de Ts dat (hele) bedrag van het mogelijke krediet opgenomen heeft.

Persoonlijk ben ik er een voorstander van dat zo’n mogelijkheid juist eerder flink teruggebracht wordt.

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Lady1234 schreef:
07 jan 2020 21:40
Persoonlijk ben ik er een voorstander van dat zo’n mogelijkheid juist eerder flink teruggebracht wordt.
Persoonlijk zou ik dergelijke kredieten niet eens willen hebben, laat staan afsluiten. Het kan wel eens zijn dat je een maand onverwachte kosten hebt, maar wat moet je in hemelsnaam met een dergelijke bedrag ineens?

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:
07 jan 2020 22:54
…..maar wat moet je in hemelsnaam met een dergelijke bedrag ineens?
een groot deel van je leven rente betalen.

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Ik zie niet helemaal in waarom je in de herfst van je leven nog bezig moet zijn met bakken geld die niet je eigendom zijn.
Intrinsiek zou mijn missie al zijn om dit van mijn palet te krijgen door dit, zonder aandrang van de geldverstrekker, af te lossen.
Als ik zie dat de optie mogelijk is om bewust met openstaande lening in urn of kist te verdwijnen, is het niet uit te sluiten dat een kwaad denkende enkeling die weg bewust bewandelt en mikt op kwijtschelding bij overlijden.
Toch lekker geleefd van andermans geld....
Inderdaad: eindeloze leningen zijn niet meer van deze tijd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Bij mij kwamen ze na mijn pensionering om de hypotheek af te betalen. Met 66, niet met 65. Het ging hier om de ING.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Theotrucker schreef:
07 jan 2020 23:08
Bij mij kwamen ze na mijn pensionering om de hypotheek af te betalen. Met 66, niet met 65. Het ging hier om de ING.
Maar dat moet dan toch gewoon na 30 jaar geweest zijn.

Gelukkig waren wij er heel wat vroeger vanaf.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: 65 jaar geworden? Geen feestje bij ABN AMRO

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Na dertig jaar hypotheek ben ik 76. Dat willen ze nu juist niet meer.

Gesloten