LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Alle andere onderwerpen rondom jouw huis en tuin.
angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door angel1978 »

edwinwl schreef:
30 dec 2019 17:23
@lady1234: uw mening is duidelijk.

Nog een vergelijkbaar geval:
energie-f51/ongewild-teveel-vermogen-in ... 85101.html
Nieuwbouwhuis en zelf de zware aansluiting aangevraagd. Wat is daar vergelijkbaar aan?

Jan Wietze
Berichten: 2
Lid geworden op: 31 dec 2019 22:13

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Jan Wietze »

Het kan ook anders, bleek dat tijdens de installatie van de slimme meter wij jaren betaalden voor 3 fase terwijl er maar 1 fase aangesloten was.
Tijdens de installatie van de slimme meter werd deze niet aangesloten op de andere 2 fasen. Hier moesten wij zelf een installateur inschakelen. Toch maar gedaan omdat wij nu wel gebruik willen maken van de 3 fasen i.v.m inductie en zonnepanelen.

edwinwl
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door edwinwl »

1x10A t/m 3x25A hebben een gelijk vast-recht-tarief:
Bijvoorbeeld bij Stedin:
1x10A t/m 3x25A is € 230,36
> 3x 25A t/m 3x35A is € 887,14

( Zie: https://www.stedin.net/tarieven#elektriciteit#3x25 en https://www.stedin.net/tarieven#elektriciteit#3x35 )

edwinwl
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door edwinwl »

angel1978 schreef:
30 dec 2019 18:06
Nieuwbouwhuis en zelf de zware aansluiting aangevraagd. Wat is daar vergelijkbaar aan?
Bijna alles...
Uitgangsituatie is hetzelfde. Aansluiting welke is overgenomen.
Wel bewust van de zwaardere aansluiting, niet bewust van de véél hogere kosten hiervan.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door angel1978 »

edwinwl schreef:
02 jan 2020 19:09
angel1978 schreef:
30 dec 2019 18:06
Nieuwbouwhuis en zelf de zware aansluiting aangevraagd. Wat is daar vergelijkbaar aan?
Bijna alles...
Uitgangsituatie is hetzelfde. Aansluiting welke is overgenomen.
Wel bewust van de zwaardere aansluiting, niet bewust van de véél hogere kosten hiervan.
Als je er wel bewust van bent van de zwaardere aansluiting dan is er helemaal.geen discussie.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door berndv »

edwinwl schreef:
02 jan 2020 19:09
angel1978 schreef:
30 dec 2019 18:06
Nieuwbouwhuis en zelf de zware aansluiting aangevraagd. Wat is daar vergelijkbaar aan?
Bijna alles...
Uitgangsituatie is hetzelfde. Aansluiting welke is overgenomen.
Wel bewust van de zwaardere aansluiting, niet bewust van de véél hogere kosten hiervan.
Nee, bijna niks. Het gaat niet om een bestaande situatie die overgenomen is maar om een situatie waar bij de netbeheerder een nieuwe aansluiting is aangevraagd, het verschil met de verkoop van een bestaande woning is dat je hier niets bij de netbeheerder aanvraagt of regelt.

Daarnaast geeft u dus wel toe dat u op de hoogte was van het feit dat het een zwaardere aansluiting betrof. De term zwaardere doet vermoeden dat u dus wist dat dit niet normaal was. Vervolgens begrijpt u de energierekeningen niet en is het u dus niet opgevallen dat hiervoor een ander tarief geldt.

Enige puntje dat ik kan bedenken is dat het netjes zou zijn dat de netbeheerder u een overzicht stuurt van de tarieven van de aansluitingen, zodat u hier direct van op de hoogte was geweest.

edwinwl
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door edwinwl »

angel1978 schreef:
02 jan 2020 19:28
edwinwl schreef:
02 jan 2020 19:09
angel1978 schreef:
30 dec 2019 18:06
Nieuwbouwhuis en zelf de zware aansluiting aangevraagd. Wat is daar vergelijkbaar aan?
Bijna alles...
Uitgangsituatie is hetzelfde. Aansluiting welke is overgenomen.
Wel bewust van de zwaardere aansluiting, niet bewust van de véél hogere kosten hiervan.
Als je er wel bewust van bent van de zwaardere aansluiting dan is er helemaal.geen discussie.
U verdraait de discussie.

edwinwl
Berichten: 10
Lid geworden op: 26 dec 2019 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door edwinwl »

berndv schreef:
03 jan 2020 11:42
Enige puntje dat ik kan bedenken is dat het netjes zou zijn dat de netbeheerder u een overzicht stuurt van de tarieven van de aansluitingen, zodat u hier direct van op de hoogte was geweest.
Precies.
Je neemt een bestaande aansluiting over en je wordt niet gewezen dat dit een veel zwaardere aansluiting is met, nog veel belangrijker, een aanzienlijk hoger vast recht tarief. (ruim 3x hoger...)
Niet door de netbeheerder en ook niet door de energieleverancier.

Later is mij de zwaardere aansluiting opgevallen en nog weer later het veel hogere vast recht tarief.
De energiemeter is enkele keren vervangen wegens communicatie storingen, toen heb ik de monteur ook gevraagd of we de zwaardere aansluiting niet beter konden reduceren. Antwoord was dan iets van: "Kan wel, maar de kosten van het ombouwen weegt niet op tegen de besparing.

Nogmaals: Ik heb niet om deze zware aansluiting gevraagd, ik heb deze niet besteld en ik heb deze ook niet nodig.

Ik heb mijn argumentatie gegeven aan de netbeheerder en energieleverancier.
We wachten het af.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nogmaals: Ik heb niet om deze zware aansluiting gevraagd, ik heb deze niet besteld en ik heb deze ook niet nodig.
Correct, je hebt m niet besteld,maar je hebt m gekocht. Deze zat namelijk bij het huis dat je gekocht hebt. Daar zitten idd wel eens dingen bij die je niet echt nodig hebt. Maar desondanks krijg je ze er toch bij tenzij je ze door de verkoper laat verwijderen. Niet gedaan? Dan is het jouw verantwoordelijkheid.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

edwinwl schreef:
03 jan 2020 19:58
Nogmaals: Ik heb niet om deze zware aansluiting gevraagd, ik heb deze niet besteld en ik heb deze ook niet nodig.
Helemaal met u eens.
Ben benieuwd hoe het afloopt.
Succes!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door tttlocke »

edwinwl schreef:
02 jan 2020 19:09
Wel bewust van de zwaardere aansluiting, niet bewust van de véél hogere kosten hiervan.
Dat u aanneemt dat de kosten van een aansluiting waarvan u wist dat deze 'zwaarder' was dan een normale aansluiting, niet afwijken van de kosten van zo'n normale aansluiting, komt natuurlijk voor uw rekening.

rjbs
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 apr 2018 12:52

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door rjbs »

Hallo,
Ik reageer misschien wat laat, maar wij hebben hetzelfde probleem gehad bij Enexis.
Waar het om gaat is dat je zelf niet kunt zien wat voor zekeringen er in je meterkast zitten, want die zijn verzegeld.
Daarnaast, als je niet weet dat er verschillen zitten in de aansluitingen en prijzen, dan is dat zo.

Wij hebben uiteindelijk van Enexis geld terug gekregen. Niet voor de volledige termijn, maar wel een aantal jaren.

Dus is zou zeggen: blijf aandringen en schakel desnoods een advocaat (rechtsbijstand) in.

Succes!

Cro
Berichten: 2065
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Te zware elektra-hoofdaansluiting Enexis

Ongelezen bericht door Cro »

rjbs schreef:
08 jan 2020 15:21
Hallo,
Ik reageer misschien wat laat, maar wij hebben hetzelfde probleem gehad bij Enexis.
Waar het om gaat is dat je zelf niet kunt zien wat voor zekeringen er in je meterkast zitten, want die zijn verzegeld.
Daarnaast, als je niet weet dat er verschillen zitten in de aansluitingen en prijzen, dan is dat zo.

Wij hebben uiteindelijk van Enexis geld terug gekregen. Niet voor de volledige termijn, maar wel een aantal jaren.

Dus is zou zeggen: blijf aandringen en schakel desnoods een advocaat (rechtsbijstand) in.

Succes!
Maar u hoeft helemaal niet in de meterkast te kijken, dit wordt allemaal duidelijk aangegeven bij het aangaan van een contract, daarnaast staat het ook nog eens duidelijk op de factuur.

Gesloten