LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
19Anne86
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2019 14:31

Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door 19Anne86 »

Een vraag.
Mag een makelaar een woning afwijzen omdat er in het verleden huurachterstand is geweest?

De situatie is als volgt:
Mijn vriend woont al 5 jaar op zichzelf en heeft in het verleden huurachterstand gehad.
Ik woon nog thuis en heb geen verleden met huren mijn verleden is clean.
Nu willen wij samen wonen en is een huis afgewezen door de verhuurdersverklaring van mijn vriend.
Waarop dus aangevinkt stond verleden huurachterstand.
Maar ook stond er aangevinkt dat er nu geen achterstand is.

De machtiging voor deze nieuwe woning zou trouwens op mijn naam komen te staan.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar u zult niet alleen gaan huren. Ik neem aan dat het de bedoeling is dat uw vriend ook op het huurcontract vermeld komt te staan.

En ja, dat mag een makelaar doen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door berndv »

19Anne86 schreef:
03 jan 2020 16:25
Mag een makelaar een woning afwijzen omdat er in het verleden huurachterstand is geweest?
simpel gezegd, ja. Hij mag zelfs de huurwoning weigeren omdat hij uw sokken niet mooi vindt. Hij heeft geen verplichting om een overeenkomst aan te gaan met u of uw vriend.
19Anne86 schreef:
03 jan 2020 16:25
Ik woon nog thuis en heb geen verleden met huren mijn verleden is clean.
inderdaad "clean" of beter gezegd, u kunt nog niets aantonen. Het was clean geweest als u al 10 jaar huur betaalt en nog nooit een achterstand had gehad :wink:
19Anne86 schreef:
03 jan 2020 16:25
De machtiging voor deze nieuwe woning zou trouwens op mijn naam komen te staan.
Het gaat niet om op wiens naam de machtiging komt maar op wiens naam de woning wordt gehuurd. De namen op de huurovereenkomst zijn namelijk verantwoordelijk voor de huur. Dat de machtiging naar uw rekening wordt geleid, maakt daarin niet uit, als u niet betaalt, is uw vriend evengoed aansprakelijk.

Enige oplossing die ik zie in dit verhaal is dat u de woning huurt, maar goed, dan zal op enig moment uw vriend wel als medebewoner geregistreerd moeten worden.

Ik vind het een beetje dubbel. het formulier is een door de markt in het leven geroepen document wat eigenlijk niets zegt. Want u geeft al aan dat uw vriend in die 5 jaar tijd misschien 1 keer de huur te laat heeft betaald, dan ga je eigenlijk al nat. Er vindt geen afweging plaats op basis van de situatie. Tel daarbij de huidige krapte op de woningmarkt, dan maken verhuurders daar maar graag ge/misbruik van door te kiezen voor huurders met een smetteloze achtergrond.

riddert
Berichten: 2118
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door riddert »

Ja ik denk dat het mag. De makelaar heeft als taak om namens de eigenaar van het pand de best mogelijke huurder te vinden.
Een huurachterstand in het verleden zal je kansen niet vergroten.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

U kunt misschien proberen de makelaar te overtuigen met de vooruitbetaling van een aantal maanden huur. Of een bankgarantie voor een nader te bepalen bedrag als een soort zekerheid. Probeer dat eens te bespreken.
Succes!

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ook wbv's vragen om een verhuurdersverklaring waarop o.a. vermeld staat dat je geen wanbetaler of overlastgever bent.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door reggie2 »

Klaas Jan schreef:
03 jan 2020 16:41
U kunt misschien proberen de makelaar te overtuigen met de vooruitbetaling van een aantal maanden huur. Of een bankgarantie voor een nader te bepalen bedrag als een soort zekerheid. Probeer dat eens te bespreken.
Succes!
Ik denk dat je met de optie die Klaas Jan hier aanhaalt misschien wel een kans maakt. Probeer het.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Hier wat achtergrondinfo over de verhuurdersverklaring:

https://www.woonbond.nl/vraagbaak/wat-v ... verklaring

Staan jij en je vriend wel ingeschreven bij Woningnet of een vergelijkbare organisatie? Doen hoor.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Klaas Jan schreef:
03 jan 2020 16:41
U kunt misschien proberen de makelaar te overtuigen met de vooruitbetaling van een aantal maanden huur. Of een bankgarantie voor een nader te bepalen bedrag als een soort zekerheid. Probeer dat eens te bespreken.
Succes!

De woning is afgewezen en ongetwijfeld al aan één van de vele honderden gegadigden verhuurd.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door witte angora »

ZeerPrivé schreef:
03 jan 2020 17:08
Ook wbv's vragen om een verhuurdersverklaring waarop o.a. vermeld staat dat je geen wanbetaler of overlastgever bent.
Dat klopt, maar dat betekent niet dat een woning zomaar geweigerd kan worden. Wat wel kan, is dat er nadere, duidelijke afspraken gemaakt worden.

ZeerPrivé
Berichten: 5309
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Woning mag wel degelijk geweigerd worden, maar het is aan de wbv of zij onder afspraken toch de woning aan zo'n huurder gaan verhuren.
Ik kan me voorstellen dat zij bijv. mensen met kinderen nog een kans willen geven.

T_M
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 aug 2019 17:04

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door T_M »

Een verhuurder die particulier verhuurt (of dat via een makelaar gaat of niet) mag volledig zelf bepalen wie de woning huurt.
Meestal regelt een makelaar een bezichtiging na een eerste papieren check (op basis van betalingsverleden, salaris, arbeidscontract, gezinssamenstelling enz) en deelt de indruk met de verhuurder die dan uiteindelijk kiest (of het helemaal aan de makelaar overlaat). Ik kan me goed voorstellen dat een makelaar bij voldoende animo iemand met een betalingsprobleem in het verleden niet eens op zal roepen. Vervelend als dit je blijft achtervolgen als je nu een solide betaler bent, maar je kunt het de verhuurders niet echt verwijten. Zij zoeken naar een betrouwbare en nette huurder en nemen het liefst zo min mogelijk risico.
Bij een wooncorporatie heb je dan waarschijnlijk meer kans.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als hij later bij jou komt wonen en bijgeschreven word kunnen ze jou er moeilijk uit krijgen!

Nu te laat maar volgende keer 1 maand eenzaam en alleen en dan komt hij wel.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door moederslink »

Een huurdersverklaring wordt altijd gevraagd en het is zuur wanneer je ooit een huurachterstand hebt gehad en dat het op grond daarvan wordt afgewezen.
Zo krijg je dus bijna nooit een 2e kans🤨 ook al staat er nu dat er geen achterstand is.
Maar in deze tijd staan er honderden op een wachtlijst en de mensen die nooit een huurachterstand hadden gaan dan voor.
Bijzonder vervelend , maar probeer het eens in de vrije sector of bij een WBV , dus niet meer bij een makelaar.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

ZeerPrivé schreef:
03 jan 2020 18:00
Klaas Jan schreef:
03 jan 2020 16:41
U kunt misschien proberen de makelaar te overtuigen met de vooruitbetaling van een aantal maanden huur. Of een bankgarantie voor een nader te bepalen bedrag als een soort zekerheid. Probeer dat eens te bespreken.
Succes!

De woning is afgewezen en ongetwijfeld al aan één van de vele honderden gegadigden verhuurd.
Dat weet je pas als je het geprobeerd hebt....

19Anne86
Berichten: 3
Lid geworden op: 17 dec 2019 14:31

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door 19Anne86 »

Dank jullie wel voor jullie reacties.
Het mag kennelijk zo gaan inderdaad.
Het is een beetje jammer dat de verhuurdersverklaring dan werkt als een soort van strafblad en je eigenlijk geen kans maakt.
Het zal ook de tijd zijn er zijn zat mensen die willen huren en staan dus in de rij met weliicht geen negatieve huurdersverklaringen.

In dit geval ging het om een vrije sector huurwoningen ze mogen daar volgens mij doen wat ze willen en inderdaad als je kleur sokken niet mooi is mogen ze je daar ook op afwijzen ;)

Ik begrijp inderdaad dat ik het op mijn eigen naam enkel zou kunnen doen helaas is het vaak zo met de hoge huurprijzen van nu dat ik het dan net niet red op papier met de juiste inkomsten.

Hebben jullie misschien nog andere tips hoe je dan wel aan een huurwoning kan komen?

Je kan mij niet wijs maken dat er zat mensen zijn die ook eens de huur niet op tijd hebben betaald en hierdoor dus nu allemaal buiten het net vissen?

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik vraag me af hoelang zo’n huurachterstand geregistreerd blijft staan. En het komt mij voor dat het geen betrekking zal hebben op een keer de huur niet op tijd betaald hebben.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Volgende keer melden dat hij nog bij zijn ouders woonde en dus geen verklaring kan geven!
Dan krijg je dus creatief boekhouden noodzakelijk.

Deze onredelijke en niet duidelijke regel hoelang het nog kan duren , dan word je gedwongen tot dit soort dubieuze maatregelen.
Jij hebt een verklaring, hij niets omdat hij nog thuis woonde.... probleem opgelost?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door witte angora »

Komkommertijd schreef:
09 jan 2020 17:40
Volgende keer melden dat hij nog bij zijn ouders woonde en dus geen verklaring kan geven!
Dan krijg je dus creatief boekhouden noodzakelijk.
Goede tip, maar... doorgaans verlangt een wbv ook een uittreksel van de woonhistorie uit de GBA. Daar staat precies op waar je je leven lang gewoond hebt. Je zult er dus niet mee weg komen.

Lady1234
Berichten: 26914
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Afwijzing huurwoning door verleden huurachterstand

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Komkommertijd schreef:
09 jan 2020 17:40
Volgende keer melden dat hij nog bij zijn ouders woonde en dus geen verklaring kan geven!
Dan krijg je dus creatief boekhouden noodzakelijk.

Deze onredelijke en niet duidelijke regel hoelang het nog kan duren , dan word je gedwongen tot dit soort dubieuze maatregelen.
Jij hebt een verklaring, hij niets omdat hij nog thuis woonde.... probleem opgelost?
De welbekende frauduleuze adviezen van KKT. :mrgreen:

Gesloten