LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

De grens voor een alleenstaande in 2020 is ca. € 27.000 inkomen.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lady1234 schreef:
14 jan 2020 17:39
De grens voor een alleenstaande in 2020 is ca. € 27.000 inkomen.

Nee, zojuist met fictieve bedragen een proefberekening gedaan: met 30.000,- inkomen, 720,- huur en 10,- servicekosten heb ik maandelijks toch nog recht op huurtoeslag van 24,-. Met 31.000,= nog recht op 4,- euro huurtoeslag.
Vul ik 32.000,- in dan wordt aangegeven dat mijn inkomen te hoog is voor huurtoeslag.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

ZeerPrivé schreef:
14 jan 2020 17:46
Lady1234 schreef:
14 jan 2020 17:39
De grens voor een alleenstaande in 2020 is ca. € 27.000 inkomen.

Nee, zojuist met fictieve bedragen een proefberekening gedaan: met 30.000,- inkomen, 720,- huur en 10,- servicekosten heb ik maandelijks toch nog recht op huurtoeslag van 24,-. Met 31.000,= nog recht op 4,- euro huurtoeslag.
Vul ik 32.000,- in dan wordt aangegeven dat mijn inkomen te hoog is voor huurtoeslag.
Inderdaad, haalde die € 27.000 uit een grafiek op Infonu.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Lowieze »

ZeerPrivé schreef:
14 jan 2020 17:46
Lady1234 schreef:
14 jan 2020 17:39
De grens voor een alleenstaande in 2020 is ca. € 27.000 inkomen.

Nee, zojuist met fictieve bedragen een proefberekening gedaan: met 30.000,- inkomen, 720,- huur en 10,- servicekosten heb ik maandelijks toch nog recht op huurtoeslag van 24,-. Met 31.000,= nog recht op 4,- euro huurtoeslag.
Vul ik 32.000,- in dan wordt aangegeven dat mijn inkomen te hoog is voor huurtoeslag.
Klopt, de belastingdienst zegt:
Vanaf 1 januari 2020 zijn er geen inkomensgrenzen meer. Hoe hoog uw inkomen mag zijn, hangt af van uw huur, uw leeftijd en de samenstelling van uw huishouden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het zwartepieten is wel begonnen met dit draadje. Arme mensen de schuld geven van de miserie op de sociale huurmarkt. Het is een politieke keuze geweest om de sociale huursector af te breken door sociale huurwoningen te verkopen zonder dat daar woningen voor terugkomen. Woningcorporaties worden met de verhuurdersheffing al jaren in een financiële wurggreep gehouden door de overheid. Daar moet je zijn met je klacht. Niet bij de mensen die toch al niets hebben.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Usurp schreef:
14 jan 2020 14:54
Beste mensen ik heb een vraag en ben zeer geïrriteerd.

Waarom krijgen mensen met een laaginkomen constant voorrang op de woningmarkt in regio Utrecht ? Ik heb een inschrijfduur van bijna dertien jaar maar wanneer ik reageer worden bijna al die woningen toegewezen aan mensen met een laaginkomen en dat moet stoppen, ik reageer sinds Mei 2018 en heb sinds Mei 2018 maar één groep bezichtiging gehad van een woning in Terwijde, Leidsche Rijn Utrecht. De woning wilde ik niet want de woning was veel te klein en de huur onbeschoft hoog (734,-) De bom viel toen ik zag dat een persoon (weer met een laaginkomen jaa) met een inschrijfduur van April 2019! de woning heeft gekregen. Mensen zoals ik worden gestraft omdat we een baan hebben, wij kunnen er niks aan doen dat mensen een laaginkomen hebben dus worden worden benadeeld ?
Gast, je schrijft niet direct als iemand met een hoog inkomen.
En een huur van 734 euro is absurd laag tegenwoordig.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Arizonakid schreef:
14 jan 2020 18:10
Gast, je schrijft niet direct als iemand met een hoog inkomen.
En een huur van 734 euro is absurd laag tegenwoordig.

Dat klopt, want met een echt hoog inkomen zou hij natuurlijk helemaal geen recht hebben op een sociale huurwoning. Nou 734,- huur voor een tochtige 2-kamerwoning in een achterstandswijk, zou ik ook hoog vinden.

Nijogeth
Berichten: 9984
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het meest vreemde vind ik dan nog dat ie zelf reageert op een te kleine woning, deze afwijst en dan boos wordt dat iemand anders deze krijgt.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
14 jan 2020 18:17
Het meest vreemde vind ik dan nog dat ie zelf reageert op een te kleine woning, deze afwijst en dan boos wordt dat iemand anders deze krijgt.
En dan ook nog iemand met een laag inkomen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Revoked »

NeoDutchio schreef:
14 jan 2020 18:53
Nijogeth schreef:
14 jan 2020 18:17
Het meest vreemde vind ik dan nog dat ie zelf reageert op een te kleine woning, deze afwijst en dan boos wordt dat iemand anders deze krijgt.
En dan ook nog iemand met een laag inkomen.
En dan ook nog iemand die zich gisteren had ingeschreven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door moederslink »

De topictitel klopt ook niet : mensen met een laag inkomen krijgen géén voorrang.
Wel is het zo dat ' urgenten ' vaak niet veel te makken hebben en wél voorrang krijgen en een ' gewone ' woningzoekende die reageert , staat op plaats nr zoveel op de lijst en die ook krijgt nooit ofte nimmer inzage in de financiën van andere kandidaten.
Dus hoe je dat kunt beweren begrijp ik dan ook niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Nee, de topic titel klopt inderdaad niet, bedoeld wordt natuurlijk mensen met recht op huurtoeslag, nu volgens de info van @Marnix inderdaad blijkt dat ook deze groep voorrang krijgt.

Dat TS een beetje opgefokt en gefrustreerd is door deze regel, en daardoor nogal heftig reageert, vind ik volkomen te begrijpen na 13 jaar inschrijving. Dat hij een woning die niet naar zijn zin is, weigert begrijp ik ook, want bij acceptatie zal hij de komende 20 jaar moeten wonen in een huis dat niet naar zijn zin is.

Maar duidelijk is dat zijn inkomen niet echt hoog is, anders zou hij helemaal geen recht hebben op een sociale huurwoning. En ik vermoed dat hij ook nog niet op de hoogte is van de veranderde inkomensgrenzen voor huurtoeslag. Zeker bij alleenstaanden lag de inkomensgrens erg laag.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door moederslink »

De woningen die hier aangeboden worden op de site van de woningbouwverenigingen zijn 95% sociale huurwoningen in de regio, dus mensen die daar op reageren krijgen al huurtoeslag.
Dan telt toch echt verder de inschrijftijd.

Als er anderen , meer welgestelden , op zouden reageren krijg je scheefwonen, dus deze categorie heeft geen kans op een sociale huurwoning. Logisch.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

moederslink schreef:
14 jan 2020 19:56
De woningen die hier aangeboden worden op de site van de woningbouwverenigingen zijn 95% sociale huurwoningen in de regio, dus mensen die daar op reageren krijgen al huurtoeslag.
Dan telt toch echt verder de inschrijftijd.

Als er anderen , meer welgestelden , op zouden reageren krijg je scheefwonen, dus deze categorie heeft geen kans op een sociale huurwoning. Logisch.

Dat is niet correct.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door moederslink »

Arizonakid schreef:
14 jan 2020 18:10
(...)
En een huur van 734 euro is absurd laag tegenwoordig.
Een huur van € 734 is écht niet absurd laag .
Het is zelfs hoog te noemen voor een sociale huurwoning hetgeen betekent dat er nóg meer huurtoeslag naartoe gaat voor de sociale minima.
Hier ' doen ' de sociale huizen tussen de 550 en 650 euro .
In Friesland ' doen ' ze tussen de 450 en 550 euro.
Maar voor de Randstad is ws € 734 wél absurd laag....

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door kuklos »

Usurp schreef:
14 jan 2020 14:54
Waarom krijgen mensen met een laaginkomen constant voorrang op de woningmarkt in regio Utrecht ?
Kan je dit onderbouwen?
Usurp schreef:
14 jan 2020 14:54
........... maar wanneer ik reageer worden bijna al die woningen toegewezen aan mensen met een laaginkomen en dat moet stoppen,
Opnieuw, kan je dit onderbouwen?
Usurp schreef:
14 jan 2020 14:54
ik reageer sinds Mei 2018 en heb sinds Mei 2018 maar één groep bezichtiging gehad van een woning in Terwijde, Leidsche Rijn Utrecht. De woning wilde ik niet want de woning was veel te klein en de huur onbeschoft hoog (734,-)
Wat voor huur vind je dan wel acceptabel? Ik vind dit nog redelijk meevallen. Ken genoeg gebieden waar je €1.100 betaalt voor hetgeen jij beschrijft.
Usurp schreef:
14 jan 2020 14:54
De bom viel toen ik zag dat een persoon (weer met een laaginkomen jaa) met een inschrijfduur van April 2019! de woning heeft gekregen.
Jij hebt nee gezegd, dus waarom zou die persoon niet daarna de kans mogen krijgen? Hoe weet je dat deze persoon een laag inkomen heeft?
Usurp schreef:
14 jan 2020 14:54
Mensen zoals ik worden gestraft omdat we een baan hebben, wij kunnen er niks aan doen dat mensen een laaginkomen hebben dus worden worden benadeeld ?
En mensen met een laag inkomen hebben geen baan? Als jij een baan hebt en genoeg inkomen hebt kan je dus ook die huur van €734 betalen.

Trouwens, laag inkomen zijn 2 aparte woorden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op de maximale huur voor een sociale huurwoning (€ 737,14) krijg je korting als je inkomen onder een bepaalde grens ligt. Je betaalt dan € 619,01

Eventueel ontvang je dan nog huurtoeslag over die 619,01

Komt je nettohuur door bijvoorbeeld huurverhoging en/of renovatie boven dit bedrag uit, dan kun je huurbevriezing aanvragen.

https://www.woningnetgooienvechtstreek. ... ocialeHuur

https://www.woonbond.nl/huurbevriezing- ... aging-2020

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar dat wil niet zeggen dat je huurbevriezing krijgt. En zeker niet iedereen betaalt een huur van € 619,01, ook tot aan dat bedrag is een deel subsidiabel en juist daarboven weer wat minder subsidiabel.

marnix
Berichten: 814
Lid geworden op: 02 nov 2005 11:30

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door marnix »

@kuklos, als iemand in aanmerking komt voor de toeslag voorrang krijgt bij het verkrijgen van een woning, kun je toch concluderen dat dat mensen met een laag inkomen zijn?

christel.vandervis
Berichten: 11
Lid geworden op: 31 dec 2018 16:19

Re: Waarom krijgen mensen met een laag inkomen voorrang op woningmarkt?

Ongelezen bericht door christel.vandervis »

U zult met u hogere inkomen meer succes hebben in de privësector. De lagere inkomens sturen meer aan op woningen in de sociale huursector en daar valt u met uw hoge inkomen buiten.

Gesloten