LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
Damper
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2020 13:55

Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Damper »

Hallo

Vandaag een brief ontvangen van Woningstichting dat zij Zonnepanelen willen plaatsen op 900 huurwoningen.
Ons huis komt in aanmerking.
Het betreft 8 panelen, minimaal 2000Wp en komen dan op een schuin dak ( standaart huur woning daken ).
Wij wonen overigens in een hoekhuis.
Het zou minimaal 1100Kw oplever ( let op minimaal, weet niet wat het normaal ongeveer zal gaan leveren )

Kosten zijn : 15 euro p/m als Servicekosten. Heeft geen invloed op kale huurprijs!

Wij gebruiken ongeveer 3000 Kw per jaar aan stroom.

Ik heb er totaal geen ervaring mee dus dacht vraag het hier eens, misschien mensen met ervaringen die het ook hebben laten zetten door de woonstichting en zo een idee krijg of het nu wel zinvol is om het te doen.

Wel of Niet ?

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26
Beste antwoord
Gekozen door Damper

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

door litsenj » 22 jan 2020 13:28

Ik gok dat deze 8 panelen (van 250 WP) inclusief plaatsing ongeveer 3.500,- kosten (maar dat is geheel afhankelijk van merk en kwaliteit, ik kan niet beoordelen waar woningstichting voor heeft gekozen). 25 jaar rente en aflossing samen komt dan wel neer op ongeveer€ 15 per maand (€ 180 per jaar). Dus qua servicekosten zal het wel in orde zijn. Alleen wordt je nooit eigenaar van de zonnepanelen. Maar dat heeft wel als voordeel dat je bij defecten gewoon de woningstichting kunt bellen. Ook over de omvormer hoef je je geen zorgen te maken. Defect = bellen.

De besparing van 1.100 kWh à 21 cent komt neer op 220,- per jaar, maar ik verwacht dat de jaaropbrengst zeker hoger zal uitvallen. Eerder 1.500 kWh, € 300,- per jaar.

Bovendien, nu kun je waarschijnlijk meeliften op het schaalvoordeel dat de woningstichting nu biedt. Later alsnog laten plaatsen kan een stuk duurder uitvallen. Ik zou dus gebruik maken van het aanbod.
En jazeker, je moet anders leren omgaan met je stroomverbruik. Maar dat kan ook best leuk zijn, dat bespaart nog meer.

Overigens laat ik binnenkort ook panelen plaatsen, maar dan op een koopwoning. Daarom heb ik de vrijheid om voor meer panelen te kiezen met meer capaciteit per stuk, omdat ik verwacht steeds meer stroom te gaan gebruiken (en minder gas).
Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Cro »

Volgens mij valt daar op deze wijze weinig over te zeggen. De kosten zullen 180 euro per jaar zijn, ik verwacht dat de besparing meer zal zijn dan de kosten, maar hoeveel zal afhankelijk zijn van het type panelen en omvormer dat daadwerkelijk geplaatst zal worden. Verder week ik niet wat een standaard huur woning dak is, maar de ligging van dit dak zal uitmaken, op zuid zal je normaliter meer rendement halen dan op noord bijvoorbeeld. Als die zaken bekend zijn zal er beter advies gegeven kunnen worden.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Kijk ook eens op uw afrekening van de energieleverancier hoeveel u voor elektra betaalt.

En hoe lang is die prijs van € 15 per maand gegarandeerd?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Zelf krijg ik er maar zes voor 15 euro per maand van de woningcorporatie. Dit bedrag wordt bij mij nooit verhoogd en zit ook in de servicekosten. Acht is royaal voor die 15 euro. Staat dit bedrag voor altijd vast?

fred-
Berichten: 85
Lid geworden op: 13 feb 2011 19:44

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door fred- »

In eerste instantie lijkt het een koopje, haast te mooi om waar te zijn. €180,- per jaar om alle zonne-energie voor jezelf te gebruiken.
Maar is dat wel zo? Gaat de opbrengst van de opgewekte energie misschien naar de verhuurder en krijg jij alleen een vergoeding omdat je je dak beschikbaar stelt?

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door 16again »

snuffel1 schreef:
14 jan 2020 18:41
….als u van plan bent er nog een jaar of 10 te blijven wonen dan kan de besparing tot nul zijn gereduceerd maar betaald u nog steeds 180 euro aan service kosten.
Dat bedrag zal ook wel geindexeerd worden

Overigens, hier in de buurt hoorde ik van 30,- p/m voor 8 panelen. Wat volgens een kenner niet terug te verdienen is.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Cro »

16again schreef:
14 jan 2020 19:04
snuffel1 schreef:
14 jan 2020 18:41
….als u van plan bent er nog een jaar of 10 te blijven wonen dan kan de besparing tot nul zijn gereduceerd maar betaald u nog steeds 180 euro aan service kosten.
Dat bedrag zal ook wel geindexeerd worden

Overigens, hier in de buurt hoorde ik van 30,- p/m voor 8 panelen. Wat volgens een kenner niet terug te verdienen is.
30 per maand lijkt me inderdaad vrij veel, dan mogen het wel hele goede panelen zijn. Dat ga je inderdaad met 8 panelen niet 1-2-3 terugverdienen, zeker niet op langere termijn.
snuffel1 schreef:
14 jan 2020 18:41
Het voordeel voor nu is wel dat er geen hoge investering gedaan hoeft te worden maar het nadeel is de servicekosten voor zolang als de woning gehuurd wordt blijft bestaan dus als u van plan bent er nog een jaar of 10 te blijven wonen dan kan de besparing tot nul zijn gereduceerd maar betaald u nog steeds 180 euro aan service kosten.
Dat klopt natuurlijk niet helemaal, de opbrengst zal niet 0 worden, ook al kan je niet meer salderen. Je zal immers nog steeds opgewekte stroom direct gebruiken, enkel het overschot kan je niet meer salderen op dat moment. Je zal dus nog steeds besparen. En als je dat zo slim mogelijk aanpakt kan je nog best een aanzienlijke besparing hebben ook al kan je niet meer salderen. Of de besparingen nog opwegen tegen die 15 euro per maand aan kosten is dan natuurlijk wel de vraag.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door kuklos »

Damper schreef:
14 jan 2020 14:06
Hallo

Vandaag een brief ontvangen van Woningstichting dat zij Zonnepanelen willen plaatsen op 900 huurwoningen.
Ons huis komt in aanmerking.
Is deelname verplicht of vrijwillig? Indien vrijwillig, wat gaan ze doen als ze die 900 woningen niet halen, wordt het dan verplicht?
Damper schreef:
14 jan 2020 14:06
Het zou minimaal 1100Kw oplever ( let op minimaal, weet niet wat het normaal ongeveer zal gaan leveren )

Kosten zijn : 15 euro p/m als Servicekosten. Heeft geen invloed op kale huurprijs!
Is die minimale opbrengst gegarandeerd?
Wat zijn de opbrengsten? Zijn die €15 de totale kosten of komt er nog meer bij? Wat levert het jullie op?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Het grote voordeel van zonnepanelen komt doordat je door het virus besmet raakt. Je gaat letten op besparen, de gloeilampen zijn allang weg maar ook een ledlamp is nog zuiniger als hij uit is.
Vijftien per maand is nog reëel, meer is niet lonend.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door crazyme »

Wanneer de panelen defect raken of een verminderde opbrengst hebben, moet je dan doorbetalen ?

Wat is de looptijd van de overeenkomst en matcht dit met de reële levensduur ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door kweenie »

Met 1100 kWh opbrengst bij 2000wp panelen denk ik dat je huis niet helemaal optimaal op de zon ligt. Klopt dat? In het algemeen is de jaaropbrengst dan namelijk wel wat hoger. Of hebben ze het heel voorzichtig betekend?

Wat ik in deze situatie wel interessant vind is dat het als servicekosten wordt berekend. Daarbij mogen ze namelijk niet meer rekenen dan de werkelijke kosten. Maar, keerzijde, dan zullen ze dus wellicht ook tegenvallers (moeten) doorberekenen? Of hebben ze een soort van garantie voor de kosten? (En daarmee samenhangend, blijft het bedrag in principe gelijk of groeit het nee met de inflatie?) Dat zijn vragen die zo op het eerste gezicht bij je opkomen.

Maar los daarvan, 180 euro per jaar voor tenminste 1100 kWh opbrengst vind ik niet heel veel. Waarschijnlijk verbruik je een groot deel van je opgewekte energie meteen zelf al, wat een directe besparing op de energierekening geeft, ook als het salderen afgeschaft wordt. De rest zul je kunnen terugleveren en ook als het salderen wordt afgeschaft levert je dat nog altijd tussen de 4 en 11 cent per kWh op. Lijkt mij dus wel een prima deal, zeker als de opbrengst nog veel hoger dan die 1100 kWh kan uitpakken.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Deze voor iedereen Huis aan Huis brief.... er zitten ook woningen Oost of West tussen die maar 1100 Kwh halen.
de pal Zuid zullen boven de 1700 Kwh per jaar komen!

Google maps laat zien hoe goed of slecht jou huis is gebouwd.

Verder is reparatie ook vaak opgenomen, maar reinigen? Vogelpoep op 1 cel en hele serie panelen zal daar last van hebben.
Wie gaat ze jaarlijks wassen?
Ook is een boom die enige tijd schaduw geeft een probleem dus kijk of jou dak gehele dag zon heeft!

Net als een Dakkapel of C.V. afvoer pijpje al schaduw kan geven.
En is het toegestaan om zelf te plaatsen?
In dat geval moet je bij verlaten woning deze gratis weggeven of weghalen!
Bij zelf geplaatste word je ook verantwoordelijk voor eventuele stormschade.

Lees eerst goed de voorwaarden en kijk naar de ligging van je huis.

litsenj
Berichten: 47
Lid geworden op: 13 sep 2016 11:26

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door litsenj »

Ik gok dat deze 8 panelen (van 250 WP) inclusief plaatsing ongeveer 3.500,- kosten (maar dat is geheel afhankelijk van merk en kwaliteit, ik kan niet beoordelen waar woningstichting voor heeft gekozen). 25 jaar rente en aflossing samen komt dan wel neer op ongeveer€ 15 per maand (€ 180 per jaar). Dus qua servicekosten zal het wel in orde zijn. Alleen wordt je nooit eigenaar van de zonnepanelen. Maar dat heeft wel als voordeel dat je bij defecten gewoon de woningstichting kunt bellen. Ook over de omvormer hoef je je geen zorgen te maken. Defect = bellen.

De besparing van 1.100 kWh à 21 cent komt neer op 220,- per jaar, maar ik verwacht dat de jaaropbrengst zeker hoger zal uitvallen. Eerder 1.500 kWh, € 300,- per jaar.

Bovendien, nu kun je waarschijnlijk meeliften op het schaalvoordeel dat de woningstichting nu biedt. Later alsnog laten plaatsen kan een stuk duurder uitvallen. Ik zou dus gebruik maken van het aanbod.
En jazeker, je moet anders leren omgaan met je stroomverbruik. Maar dat kan ook best leuk zijn, dat bespaart nog meer.

Overigens laat ik binnenkort ook panelen plaatsen, maar dan op een koopwoning. Daarom heb ik de vrijheid om voor meer panelen te kiezen met meer capaciteit per stuk, omdat ik verwacht steeds meer stroom te gaan gebruiken (en minder gas).

GuusW
Berichten: 16
Lid geworden op: 01 dec 2008 20:34

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door GuusW »

1100 kwu opbrengst per jaar op 2000 wp geplaatste panelen lijkt vrij ongunstig, uw zonnepanelendak ligt dan vermoedelijk oost of west. Zo ja dan is 1100 kwu opbrengst per jaar een realistische schatting.
Die opbrengst vermindering hierboven genoemd valt reuze mee, na 25 jr word normaal nog 80% gegarandeerd. Dus doen! 1100 kw x 22 ct = 240 euro opbrengst per jaar. En schoonmaken doen de regenbuien regelmatig. Om de paar jaar eens met de tuinslang afspuiten is voldoende.
Goed initiatief van uw verhuurder !

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door kuklos »

We zijn er weer ingestonken. Iemand dropt een vraag en komt nooit meer terug.

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ach, in ieder geval is dit voor de verandering een leerzaam topic geworden ipv alleen maar nonsens.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

opbrengst zal eerder rond de 1400 Kwh liggen, voor deze prijs doen zou ik zeggen, heb je nog een draaimeter laat deze dan zitten, ook als ze aandringen op vervanging...

Damper
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2020 13:55

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Damper »

kuklos schreef:
22 jan 2020 16:39
We zijn er weer ingestonken. Iemand dropt een vraag en komt nooit meer terug.
Nee het spijt me dat het zo is gegaan, ik begrijp niet waarom ik geen bevestigingsmail van Radar heb mogen ontvangen voor de goedkeuring van deze topic, dus ik was al die dagen aan het wachten op dat ene email en dacht nu eens te gaan kijken en tot mijn verbazing zie ik nu dat de topic al actief is. Maar goed ben blij dat er veel is gereageerd en bedank iedereen voor het meedenken.
crazyme schreef:
15 jan 2020 07:01
Wanneer de panelen defect raken of een verminderde opbrengst hebben, moet je dan doorbetalen ?

Wat is de looptijd van de overeenkomst en matcht dit met de reële levensduur ?
Er staat in de brief dat de minimale 1100kw gegarandeerd wordt, mocht dat niet het geval zijn dan moet ik het bedrijf inschakelen zodat een monteur langs komt en het oplost. Dus problemen = bellen
Overigens blijven de service kosten gegarandeerd voor 10 jaar.
kuklos schreef:
14 jan 2020 19:54
Damper schreef:
14 jan 2020 14:06
Hallo

Vandaag een brief ontvangen van Woningstichting dat zij Zonnepanelen willen plaatsen op 900 huurwoningen.
Ons huis komt in aanmerking.
Is deelname verplicht of vrijwillig? Indien vrijwillig, wat gaan ze doen als ze die 900 woningen niet halen, wordt het dan verplicht?
Damper schreef:
14 jan 2020 14:06
Het zou minimaal 1100Kw oplever ( let op minimaal, weet niet wat het normaal ongeveer zal gaan leveren )

Kosten zijn : 15 euro p/m als Servicekosten. Heeft geen invloed op kale huurprijs!
Is die minimale opbrengst gegarandeerd?
Wat zijn de opbrengsten? Zijn die €15 de totale kosten of komt er nog meer bij? Wat levert het jullie op?
Deelname is vrijwillig, en het gaat niet verplicht worden. Ik heb een afspraak staan met iemand van het bedrijf die de panelen gaat plaatsen. Tijdens deze vrijblijvende afspraak gaan we kijken hoe en wat en bij een akkoord gaan we dan over op het tekenen van het contract, dus er is geen sprake van een limiet ( 900 woningen ).
De minimale opbrengst is gegarandeerd. 15 euro service kosten zijn de enige kosten.
Wat het ons gaat leveren ? Geen idee daarom mijn vraag hier ook, of het wel echt waard is om de panelen te laten zetten. Wij gebruiken ongeveer 3000kw per jaar, en hopen dat de panelen dan ongeveer 1500kw gaan leveren, is dan toch mooi meegnomen of toch niet ?
fred- schreef:
14 jan 2020 17:37
In eerste instantie lijkt het een koopje, haast te mooi om waar te zijn. €180,- per jaar om alle zonne-energie voor jezelf te gebruiken.
Maar is dat wel zo? Gaat de opbrengst van de opgewekte energie misschien naar de verhuurder en krijg jij alleen een vergoeding omdat je je dak beschikbaar stelt?
Nee de verhuurder vraagt alleen 15 euro als service kosten verder is de alle opgewekte energie helemaal van ons.
Bob Schurkjens schreef:
14 jan 2020 17:19
Zelf krijg ik er maar zes voor 15 euro per maand van de woningcorporatie. Dit bedrag wordt bij mij nooit verhoogd en zit ook in de servicekosten. Acht is royaal voor die 15 euro. Staat dit bedrag voor altijd vast?
Gegarandeerd minimaal 10 jaar.
Ik merk inderdaad dat de prijs per gemeente/woonstichting verschilt. Mijn broertje heeft onlangs ook een brief ontvangen ( andere woonstichting ) en hij zou dan €21.50 moeten betalen voor 8 panelen. Maar misschien ligt het ook wel aan de kwaliteit van de panelen ?
kweenie schreef:
15 jan 2020 07:37
Met 1100 kWh opbrengst bij 2000wp panelen denk ik dat je huis niet helemaal optimaal op de zon ligt. Klopt dat? In het algemeen is de jaaropbrengst dan namelijk wel wat hoger. Of hebben ze het heel voorzichtig betekend?
Dat minimale kw van 1100 is een algemeen berekent waarde, dus niet specifiek voor ons woning. Het klopt wel dat er wat bomen langs voor ons woning staan ( maar weet niet echt er een schaduw valt op het dak nooit op gelet eigenlijk ) en ga samen met de meneer waar ik een afspraak mee heb kijken of het beter is om de panelen op de achterzijde van de dak te plaatsten waar de zicht op zon beter is.
Laatst gewijzigd door Damper op 26 jan 2020 02:48, 1 keer totaal gewijzigd.

Damper
Berichten: 8
Lid geworden op: 14 jan 2020 13:55

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Damper »

Hawk-Eye schreef:
24 jan 2020 17:27
opbrengst zal eerder rond de 1400 Kwh liggen, voor deze prijs doen zou ik zeggen, heb je nog een draaimeter laat deze dan zitten, ook als ze aandringen op vervanging...
Ja er staat nog een draaischijf metertje.
Vorig maand hebben ze aangeklopt voor een slimme meter die ik heb geweigerd. Hoop dat deze meter kan blijven, er staat namelijk dat als deze meter niet geschikt is ik een slimme meter aangeboden krijg welk ik dus vorig maand heb geweigerd.

Overigens stond ik te twijfelen, maar nu na het doorlezen van deze topic ga ik het toch laten doen. Ik heb nog wat enkele kleine vraagjes die ik zal doornemen tijdens ons afspraak en als alles helder is zal ik een krabbel zetten voor het laten plaatsen van de panelen.

Enorm bedankt aan iedereen. Mocht er nog reacties komen dan lees ik ze graag. De afspraak staat gepland voor volgende week maandag.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Zonnepanelen wel of niet laten plaatsen ?

Ongelezen bericht door Cro »

snuffel1 schreef:
26 jan 2020 08:41
Als u nog een draaischijf meter heeft gaat die terug tellen zodra de zonnepanelen meer opbrengen dan u aan elektra gebruikt. Een gebruik van 3000 Kwh zou dan met zeg 1500 Kwh verminderen en hoeft u aan het eind van jaar periode maar 1500 Kwh aan de energiemaatschappij te voldoen. Op deze wijze stroom opwekken is lonend want u krijgt de volle prijs voor de opgewekte stroom betaald niet in geld maar u heeft minder stroom afgenomen en u hoeft enkel de afgenomen stroom te betalen.
Dat is met een digitale meter ook het geval, alleen die draait niet terug, maar heeft aparte telwerken die je tegen elkaar mag salderen.

Binnen de nieuwe komende wetgeving moeten draaischijf meters er trouwens volledig uit en ben je verplicht een meter te hebben met 4 telwerken. Dat hoeft trouwens geen slimme meter te zijn, wel een digitale.

Gesloten