LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte incassokosten?

Goeie of slechte ervaringen met incasso's? Ventileer hier jouw mening.
Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

U heeft nooit een correcte veertiendagenbrief ontvangen (die per e-mail verzonden mag worden). Dit is een wettelijk vereiste. Om deze reden hoeft u de incassokosten niet te betalen. Laat ze maar lekker blaffen tot ze er bij neervallen. Woef woef!

https://www.google.com/search?q=veertie ... e&ie=UTF-8

Wil het incassobureau er na uw weigering een zaak van maken, dan zullen ze naar de kantonrechter moeten. En die geeft ze ongelijk. Dat zullen ze dus niet doen.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
14 jan 2020 22:01
U heeft nooit een correcte veertiendagenbrief ontvangen (die per e-mail verzonden mag worden). Dit is een wettelijk vereiste. Om deze reden hoeft u de incassokosten niet te betalen. Laat ze maar lekker blaffen tot ze er bij neervallen. Woef woef!

https://www.google.com/search?q=veertie ... e&ie=UTF-8

Wil het incassobureau er na uw weigering een zaak van maken, dan zullen ze naar de kantonrechter moeten. En die geeft ze ongelijk. Dat zullen ze dus niet doen.
Even advocaat van de duivel spelen en een hypothese, wat als alle communicatie is verstuurd naar het mailadres wat TS zelf opgeschreven heeft? Stel dat TS zelf een verkeerd mailadres heeft opgeschreven, blijft hij dan nog steeds buiten schot?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Topicstarter legt uit:
Ik zou verantwoordelijk zijn omdat ik het adres verkeerd zou hebben doorgegeven aan het bedrijf. Dat lijkt me gek aangezien ik van het bedrijf zelf nog een mail heb gekregen op 11-1.


Ik denk dat de duivel hier niet ver mee gaat komen bij de kantonrechter. Of het bedrijf of het incassobureau heeft hier een fout gemaakt. Of allebei.

IncassoDirect
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 okt 2019 10:55
Contacteer:

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door IncassoDirect »

Ik lees dat hun u benaderd hebben via sms/whats-app en email.
In uw voordeel is dit niet rechtsgeldig.

Formele communicatie over incasso en rechtszaken moet via de post.
De wet eist dat een aanmaning schriftelijk gebeurt, en pas na zo’n aanmaning kun je gaan dagvaarden – en ja, die dagvaarding moet dan ook weer schriftelijk.

U dient er wel zelf voor te zorgen dat uw gegevens juist zijn, dus een brief naar een verkeerd adres is ook rechtsgeldig.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Hoeveel incassokosten zou u dan totaal moeten betalen?
Laatst gewijzigd door Kolibrie op 14 jan 2020 23:51, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

IncassoDirect schreef:
14 jan 2020 22:46
De wet eist dat een aanmaning schriftelijk gebeurt, (...)
Onjuist. Een ingebrekestelling ex art. 6:82 BW moet schriftelijk, een veertiendaagse aanmaning ex art. 6:96 lid 6 BW niet. E-mail, SMS en Whatsapp zijn schriftelijk, omdat je het nog eens kunt nalezen.
IncassoDirect schreef:
14 jan 2020 22:46
en pas na zo’n aanmaning kun je gaan dagvaarden
Onjuist. Voor dagvaarden is geen aanmaning nodig, er is zelf niet nodig dat je behoorlijk overlegd voert. Het ontbreken van behoorlijk overleg zal wel als gevolg hebben dat je in de proceskosten wordt veroordeeld, ook al win je.
Laatst gewijzigd door alfatrion op 14 jan 2020 23:10, 1 keer totaal gewijzigd.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Bob Schurkjens schreef:
14 jan 2020 22:44
Topicstarter legt uit:
Ik zou verantwoordelijk zijn omdat ik het adres verkeerd zou hebben doorgegeven aan het bedrijf. Dat lijkt me gek aangezien ik van het bedrijf zelf nog een mail heb gekregen op 11-1.


Ik denk dat de duivel hier niet ver mee gaat komen bij de kantonrechter. Of het bedrijf of het incassobureau heeft hier een fout gemaakt. Of allebei.
En hoe kan het dan dat er vanaf de zomer al gemaild is en nooit iets is aangekomen? En waarom zou de verhuurder na diverse mailtjes en het inschakelen van een incassobureau ineens zelf gaan mailen naar een ander mailadres?
Als de verhuurder inderdaad naar een verkeerd mailadres gestuurd zou hebben zou er nu geen discussie zijn over de incassokosten. TS hoeft maar aan de verhuurder te vragen of hij enkel al het mailtje kan zien van de factuur. Daar staat netjes in naar welk mailadres er gestuurd is.

De verhuurder zou zo dom geweest moeten zijn om bij elke mail een fout te maken, behalve in het mailtje van 11-01? Dan zou de verhuurder ook een bericht terug moeten krijgen dat de mail niet afgeleverd kon worden omdat het verstuurd is naar een niet bestaand adres en daar niets mee doen? Het incassobureau krijgt de gegevens van TS om de zaak over te nemen. Zij sturen ook een mail naar TS en die zou wel aankomen?
Ik blijf het een heel vaag verhaal vinden.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
14 jan 2020 23:10
De verhuurder zou zo dom geweest moeten zijn om bij elke mail een fout te maken, behalve in het mailtje van 11-01?
Er wordt natuurlijk maar één keer op een centrale plek een fout gemaakt en vervolgens wordt die fout de hele tijd foutloos gekopieerd.
NeoDutchio schreef:
14 jan 2020 23:10
Dan zou de verhuurder ook een bericht terug moeten krijgen dat de mail niet afgeleverd kon worden omdat het verstuurd is naar een niet bestaand adres en daar niets mee doen?
Nee, ten eerste kan het e-mail adres best bestaan en ten tweede hoeft de mail server helemaal geen bericht terug te sturen.
NeoDutchio schreef:
14 jan 2020 23:10
Zij sturen ook een mail naar TS en die zou wel aankomen?
Het incassobureau kan hebben gezocht (bijvoobeeld op internet) en op het e-mails van TS zijn gestuit.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
14 jan 2020 23:18
NeoDutchio schreef:
14 jan 2020 23:10
De verhuurder zou zo dom geweest moeten zijn om bij elke mail een fout te maken, behalve in het mailtje van 11-01?
Er wordt natuurlijk maar één keer op een centrale plek een fout gemaakt en vervolgens wordt die fout de hele tijd foutloos gekopieerd.
Behalve dan op 11-01, dan is het foute mailadres in de computer wonderbaarlijk gecorrigeerd?
alfatrion schreef:
14 jan 2020 23:18
NeoDutchio schreef:
14 jan 2020 23:10
Dan zou de verhuurder ook een bericht terug moeten krijgen dat de mail niet afgeleverd kon worden omdat het verstuurd is naar een niet bestaand adres en daar niets mee doen?
Nee, ten eerste kan het e-mail adres best bestaan en ten tweede hoeft de mail server helemaal geen bericht terug te sturen.
Als je onterecht facturen en herinneringen krijgt zal het eerst zijn dat je doet de afzender aangeven dat er een fout gemaakt is en jij niet diegene bent die ontvanger zou moeten zijn.
Naar mijn weten komt er altijd een mail terug als het niet afgeleverd kan worden. Kan zijn dat ik er naast zit.
alfatrion schreef:
14 jan 2020 23:18
NeoDutchio schreef:
14 jan 2020 23:10
Zij sturen ook een mail naar TS en die zou wel aankomen?
Het incassobureau kan hebben gezocht (bijvoobeeld op internet) en op het e-mails van TS zijn gestuit.
Gelukkig heb ik geen ervaringen met incassobureau's, maar als je de NAW, rijbewijs en telefoongegevens van TS hebt, waarom zou je dan gaan zoeken naar een mailadres? De kans dat je die online vindt is behoorlijk klein. Kleiner dan het vinden van een vast telefoonnummer.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door 16again »

alfatrion schreef:
14 jan 2020 21:35
Er moet binnen zeven dagen worden betaald, dus dat is die aanmaning geen correcte veertiendaagse aanmaning en dus doet die aanmaning niet mee voor de incassokosten.
Ook al is het geen correcte 14 dagen brief, TS wordt weldegelijk in de gelegenheid gesteld om verdere incassokosten te ontlopen door binnen 7 dagen te betalen.
En als je dan binnen die 7 dagen betaal, voldoe je aan de door tegenpartij gestelde eis, om verdere incassokosten te ontlopen. En daarbij maakt het niet uit , dat die incassobrief rammelt.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, maar als je niet binnen die zeven dagen betaald dan ben je ook geen incassokosten verschuldigd. Dat is alleen anders als je daarvoor wel een correcte aanmaning hebt ontvangen.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: Onterechte incassokosten?

Ongelezen bericht door marc1766 »

NeoDutchio schreef:
14 jan 2020 16:20
Binnen 14 dagen betalen. Op 30-12 krijgt u dat bericht en op 13-11 betaald u. Als u bedoeld 13-01, dan bent u te laat.
31-12 dag 1, 01-01 dag 2, 02-01 dag 3, 03-01 dag 4, 04-01 dag 5, 05-01 dag 6, 06-01 dag 7, 07-1 dag 8, 08-01 dag 9, 09-01 dag 10, 10-01 dag 11, 11-01, dag 12, 12-01 dag 13, 13-01 dag 14. U hebt de 14de dag overgemaakt wat pas de 15de dag aangekomen is. Binnen 14 dagen betalen niet hetzelfde als op de 14de dag overmaken.

Verder is het vaag waar het probleem zit met het foute mailadres. Heeft u wel een bestelbevestiging gehad? Als u niets ontvangen heeft voor die tijd zou het ook niet kunnen dat de verkoper uit zichzelf op 11-01 ineens met u gaat mailen terwijl het al overgedragen is aan het incassobureau. Dus geen bevestiging van de bestelling, geen bericht van verzending, geen factuur en wel ineens contact na die tijd?
Tegenwoordig zijn alle betalingen enkele minuten tot hooguit enkele uren later bij de ontvanger.
Informeer maar eens bij je bank!

Gesloten