LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte afschrijving van creditcard

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Eduardbo
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2020 14:22

Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door Eduardbo »

Onlangs heb ik via rentalcars een auto gehuurd voor 4 dagen bij Keddy/Europcar op de luchthaven Blagnac in Z. Frankrijk.
Er dient bij aanvraag een ophaal-en inlever datum/tijd aangegeven te worden welke ik altijd relateer aan de aankomst en vertrek van het vliegtuig.
In de voorwaarden lees ik ; De prijs van uw huurauto wordt bevestigd bij de boeking en berekend per 24 uur.
De auto heb ik opgehaald om 12.30 u. en na 4 dagen vóór 12.30 u. weer ingeleverd. Europcar heeft ,na mijn autorisatie van 800 €, een extra dag berekend van 75,74 € en van mijn creditcard geind. Dit omdat ik de auto te laat zou hebben ingeleverd. Op hun eindfactuur stond een inlevertijd van 13.15 u. aangegeven. Deze is tijd echter onjuist. Ik kan dit aantonen want toen zat ik al in het vliegtuig ( vertrek 13.30 u.)
Een medewerkster van Rental cars hield vol dat dat ik mij niet aan de aangeven inlevertijd van 11.30 u. had gehouden ( inleveren vond plaats om 11.45 u.) maar ik heb volgens hun voorwaarden recht op 4 dagen a 24 uur autohuur. Ik kreeg het advies om maar met mijn bank contact op te nemen. Wil graag weten of ik dit bedrag kan terug eisen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door berndv »

Eduardbo schreef:
14 jan 2020 15:13
Op hun eindfactuur stond een inlevertijd van 13.15 u. aangegeven. Deze is tijd echter onjuist. Ik kan dit aantonen want toen zat ik al in het vliegtuig ( vertrek 13.30 u.)
Een medewerkster van Rental cars hield vol dat dat ik mij niet aan de aangeven inlevertijd van 11.30 u. had gehouden ( inleveren vond plaats om 11.45 u.)
behalve dat u toen in het vliegtuig zat, heeft u ergens op papier vast laten leggen dat u de auto om 11.30 of 11.45 heeft ingeleverd? Hebben zij u geen afschrift gegeven bij het moment van inleveren?

pieterenien
Berichten: 102
Lid geworden op: 08 jun 2011 14:03

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door pieterenien »

Als ik het goed begrijp, heeft u de auto om 11.45 uur ingeleverd. De afgesproken inlevertijd was echter 11.30 uur. U was dus een kwartier te laat en hoe vervelend ook, de verhuurder kan hiervoor een volledige dag rekenen. Dit is vergelijkbaar met een driedaagse reis, die eigenlijk maar 1 dag duurt (vertrek dag 1 om 23.50 uur, verblijf volledige dag 2, terugreis dag 3 om 00.15 uur.
Ik hoop voor u op coulance, maar heb er een hard hoofd in.

juliomariner
Berichten: 4808
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door juliomariner »

Titel klopt niet. Er zou moeten staan: inlevertijd huurauto klopt niet

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door moederslink »

Eduardbo schreef:
14 jan 2020 15:13
(...)
De auto heb ik opgehaald om 12.30 u. en na 4 dagen vóór 12.30 u. weer ingeleverd.
(...)
( inleveren vond plaats om 11.45 u.)
pieterenien schreef:
14 jan 2020 16:49
Als ik het goed begrijp, heeft u de auto om 11.45 uur ingeleverd. De afgesproken inlevertijd was echter 11.30 uur. (...)
De auto moest vlg TS vóór 12.30 u ingeleverd zijn en dat was ie.
De afgesproken tijd was vlg Rental Cars echter 11.30u maar TS bestrijdt juist dit omdat hij 4 x 24 uur de beschikking mocht hebben over de auto dus tot 12.30u.
Het eea moet toch op papier staan ?

Eduardbo
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2020 14:22

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door Eduardbo »

De fout ligt bij Europcar. Op hun factuur van het extra dagtarief staat als inlevertijd 13.15u. maar op dat tijdstip zat ik aantoonbaar in het vliegtuig. De tussenpersoon rentalcars en de feitelijke verhuurder Europcar hanteren verschillende voorwaarden blijkt nu. Ik heb recht op 24 uur huur per dag en heb de auto binnen dit tijdstip ingeleverd ( vóór 12.30 u.) maar de verhuurder houdt vast aan de aangeven inlevertijd van een uur eerder ( 11.30 u.) De klant is uiteindelijk de dupe. Ik zie verder af van gebruikmaking van een tussenpersoon, beste is rechtstreeks te boeken bij de autoverhuurder.

Eduardbo
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2020 14:22

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door Eduardbo »

Reactie van Berndv; van behalve dat u toen in het vliegtuig zat, heeft u ergens op papier vast laten leggen dat u de auto om 11.30 of 11.45 heeft ingeleverd? Hebben zij u geen afschrift gegeven bij het moment van inleveren?

Op het moment van afgifte van de sleutel heb ik geen afschrift gekregen wat hun verantwoording is. . Als zij aangeven dat ik de auto pas om 13.15 u. heb ingeleverd waarvan ik kan aanginnen dat dit onjuist is dan ligt de bewijslast toch aan hun kant?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door berndv »

Eduardbo schreef:
15 jan 2020 00:23
Op het moment van afgifte van de sleutel heb ik geen afschrift gekregen wat hun verantwoording is.
Die verantwoording is naar 2 kanten natuurlijk. Ook voor u. Als opeens een afrekening kwam van allerlei schades die u niet veroorzaakt heeft, hoe wilt u dan aantonen dat die schade niet aanwezig was bij het inleveren?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door kweenie »

Vreemd dat je geen papieren hebt gekregen toen je de auto inleverde. Want dan zou de verhuurder in principe dus ook kunnen beweren dat de auto in het geheel niet ingeleverd is.

Maar het feitelijke probleem is volgens mij dat er verschil is tussen de afgesproken tijd voor inleveren en de maximale huurtermijn. Je spreekt met de verhuurder af voor wanneer je de auto zult inleveren. De verhuurder kan daar dan rekening mee houden. Ook al zou je, bij het aangaan van de huur, voor het zelfde geld de auto langer hebben kunnen huren, je hebt een bepaalde tijd afgesproken voor het inleveren. En aan die afspraak heb je je niet gehouden.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door sjohie »

Eduardbo schreef:
14 jan 2020 15:13
Onlangs heb ik via rentalcars een auto gehuurd voor 4 dagen bij Keddy/Europcar op de luchthaven Blagnac in Z. Frankrijk.
Er dient bij aanvraag een ophaal-en inlever datum/tijd aangegeven te worden welke ik altijd relateer aan de aankomst en vertrek van het vliegtuig.
In de voorwaarden lees ik ; De prijs van uw huurauto wordt bevestigd bij de boeking en berekend per 24 uur.
De auto heb ik opgehaald om 12.30 u. en na 4 dagen vóór 12.30 u. weer ingeleverd. Europcar heeft ,na mijn autorisatie van 800 €, een extra dag berekend van 75,74 € en van mijn creditcard geind. Dit omdat ik de auto te laat zou hebben ingeleverd. Op hun eindfactuur stond een inlevertijd van 13.15 u. aangegeven. Deze is tijd echter onjuist. Ik kan dit aantonen want toen zat ik al in het vliegtuig ( vertrek 13.30 u.)
Een medewerkster van Rental cars hield vol dat dat ik mij niet aan de aangeven inlevertijd van 11.30 u. had gehouden ( inleveren vond plaats om 11.45 u.) maar ik heb volgens hun voorwaarden recht op 4 dagen a 24 uur autohuur. Ik kreeg het advies om maar met mijn bank contact op te nemen. Wil graag weten of ik dit bedrag kan terug eisen.
Heeft u zelf die inlevertijd van 12.30 berekend, op basis van ophalen om 12.30 x 4 dagen à 24h autohuur? Of stond die tijd op de overeenkomst, maar kent de medewerkster die u sprak dat niet, en verzint zij dus die 11.30?

Of je dit bedrag kan terugeisen hangt dus af van wat er in de overeenkomst staat, als je dat kan verduidelijken, zal je hier vml ook betere antwoorden krijgen.

Dat TS geen papieren krijgt kán, laatste keer bij Avis kreeg ik alles in de mail.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

U had op 5 werkdagen beschikking van deze auto.
Als ik bij de Bomij een auto huurde, een dag eerder tussen 17.00 en 17.30 ophalen mag zonder extra kosten.
Inleveren voor 8.30 uur en die dag telde ook niet.

Dus vanaf 17.21 halen en de volgende ochtend om 8.02 ingeleverd zou gratis auto zijn?
Volgens hun regels wel, maar na een rustige nacht lang verhuizen gewoon 1 dag betaald.

Het probleem is via 1 firma reserveren en via 2e voertuig afnemen.
Dan krijg je de inlever en dag voorwaarden.
Bij de Bomij huren is in dit geval gewoon 5 dagen..... of 2 halve + 3 hele dagen.

Zorg ervoor dat je bij 1 firma huurde en niet op deze manier!

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door tttlocke »

Om 11:00, 12:00 of 13:00 uur inleveren, het mag allemaal en zal ook niet gezien worden als schenden van afspraken.
Voor iedere aangevangen 24 uur vanaf aanvang huur wordt één dag huur in rekening gebracht.
Het lijkt erop dat hier cruciaal is welke tijdstip geldt als aanvang van de huur: het tijdstip bij de boeking vermeld waarop er afgehaald zou worden, of het tijdstip, een paar uur later waarop daadwerkelijk afgehaald is.
Kennelijk rekent de huurder vanaf het gereserveerde tijdstip, vandaar de dag extra.

Misschien zit er licht tussen de voorwaarden die het intermediair hanteert en die van de verhuurder, maar er is nog niet aangetoond dat de ondernemer door het op deze wijze in rekening brengen van 5 dagen in strijd met de voorwaarden (afspraken) handelt.

Eduardbo
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2020 14:22

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door Eduardbo »

Eduardbo schreef: ↑
15 jan 2020 00:23
Op het moment van afgifte van de sleutel heb ik geen afschrift gekregen wat hun verantwoording is.

Reactie berndv:
Die verantwoording is naar 2 kanten natuurlijk. Ook voor u. Als opeens een afrekening kwam van allerlei schades die u niet veroorzaakt heeft, hoe wilt u dan aantonen dat die schade niet aanwezig was bij het inleveren?

Gebruikelijk is dat huurauto's ook buiten kantoortijden kunnen worden ingeleverd dmv het deponeren van de autosleutel in een sleutelgat en is er uiteraard geen personeel aanwezig om te controleren. Het aantonen van die niet eventuele schade is dan ook erg lastig.

Eduardbo
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2020 14:22

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door Eduardbo »

door tttlocke » 15 jan 2020 09:36
Om 11:00, 12:00 of 13:00 uur inleveren, het mag allemaal en zal ook niet gezien worden als schenden van afspraken.
Voor iedere aangevangen 24 uur vanaf aanvang huur wordt één dag huur in rekening gebracht.
Het lijkt erop dat hier cruciaal is welke tijdstip geldt als aanvang van de huur: het tijdstip bij de boeking vermeld waarop er afgehaald zou worden, of het tijdstip, een paar uur later waarop daadwerkelijk afgehaald is.
Kennelijk rekent de huurder vanaf het gereserveerde tijdstip, vandaar de dag extra.
Misschien zit er licht tussen de voorwaarden die het intermediair hanteert en die van de verhuurder, maar er is nog niet aangetoond dat de ondernemer door het op deze wijze in rekening brengen van 5 dagen in strijd met de voorwaarden (afspraken) handelt.

Het tijdstip ,bij de boeking vermeld en waarop de auto door mij werkelijk is afgehaald ,is cruciaal en staat aangegeven op de eindfactuur.
Een onjuist ingevulde inlevertijd ( wederom, 15 min. vóór aanvang van mijn vlucht) door de verhuurder , namelijk 1,5 uur later dan werkelijk en 45 min. na afloop van de huurperiode ervaar ik als onrechtmatig.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door tttlocke »

Eduardbo schreef:
15 jan 2020 18:07
[...]Het tijdstip ,bij de boeking vermeld en waarop de auto door mij werkelijk is afgehaald ,is cruciaal en staat aangegeven op de eindfactuur.
Een onjuist ingevulde inlevertijd ( wederom, 15 min. vóór aanvang van mijn vlucht) door de verhuurder , namelijk 1,5 uur later dan werkelijk en 45 min. na afloop van de huurperiode ervaar ik als onrechtmatig.
Waarom bent u er zo zeker van dat gerekend wordt vanaf de tijd waarop daadwerkelijk afgehaald is in plaats vanaf het moment waarvoor u de auto gereserveerd heeft bij boeking?
U haalde zelf de medewerker van Rental Cars aan, die het heeft over de inlevertijd. die wel degelijk gekoppeld lijkt te zijn aan de reserveertijd 4 dagen ervoor:
Eduardbo schreef:
14 jan 2020 15:13
Een medewerkster van Rental cars hield vol dat dat ik mij niet aan de aangeven inlevertijd van 11.30 u. had gehouden ( inleveren vond plaats om 11.45 u.)
Ook die tijd werd overschreden (met 15 minuten), waardoor de vijfde dag inging.
Kennelijk interpreteert Rental Cars de voorwaarden anders dan u doet: het tijdstip waarop u wilde dat de auto voor u beschikbaar was, wordt als uitgangpunt genomen.

Eduardbo
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2020 14:22

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door Eduardbo »

Nogmaals , de voorwaarden van Rental cars zijn ;
"De prijs van uw huurauto wordt bevestigd bij de boeking en berekend per 24 uur" ( in mijn geval a 4 dagen).
Auto reservering (en opgehaald) om 12.30 u.
Ingeleverd na 4 dagen vóór 12.30 u. conform hun voorwaarden. Desondanks een 5e dag in rekening gebracht.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door moederslink »

Ja , conform hun voorwaarden heeft u gehandeld.
Hoe is die inlevering gegaan? Iets getekend ? Bewijs van inlevertijd? Getuigen?

Eduardbo
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2020 14:22

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door Eduardbo »

Alleen de autosleutel afgeleverd. De dame van Europcar zei dat het zo goed was en er is verder niets getekend. Dit moet een les zijn voor een volgend keer want er wordt misbruik gemaakt van de situatie doordat Europcar een andere latere inlevertijd invult die niet klopte ( zat op die tijd al in het vliegtuig)

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door kweenie »

Eduardbo schreef:
15 jan 2020 19:42
Nogmaals , de voorwaarden van Rental cars zijn ;
"De prijs van uw huurauto wordt bevestigd bij de boeking en berekend per 24 uur" ( in mijn geval a 4 dagen).
Auto reservering (en opgehaald) om 12.30 u.
Ingeleverd na 4 dagen vóór 12.30 u. conform hun voorwaarden. Desondanks een 5e dag in rekening gebracht.
Jammer dat je bewust de rest van die alinea niet kopieert. Er staat namelijk:
De prijs van uw huurauto wordt bevestigd bij de boeking en berekend per 24 uur. Als u de huurtermijn na het ophalen van de auto wilt verlengen of de auto later dan de op de voucher/e-voucher aangegeven tijd wilt terugbrengen, dan sluit u de overeenkomst daarvoor altijd direct met het autoverhuurbedrijf af. De verlenging wordt door het autoverhuurbedrijf in rekening gebracht tegen het plaatselijke dagtarief.

Aangezien de auto later is teruggebracht dan de op de voucher afgesproken tijd, wordt de verlenging geheel conform de door jou genoemde, en kennelijk gelezen, voorwaarden in rekening gebracht.

Eduardbo
Berichten: 12
Lid geworden op: 14 jan 2020 14:22

Re: Onterechte afschrijving van creditcard

Ongelezen bericht door Eduardbo »

Ben benieuwd wat de reactie zal zijn van de verhuurder die bewust een andere inlevertijd invulde dan de werkelijke en daarbij niet kan aantonen dat ik een afgesproken vouchertijd zou hebben overschreden en een pittig extra dagtarief van 75 € berekend voor een kleine personenauto

Gesloten