LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Jouw ervaringen met de Belastingdienst of met het betalen van belastingen bespreek je hier.
ChurgStrauss
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2020 15:14

Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door ChurgStrauss »

Hoi,
Net ongeveer 45 minuten met verschillende medewerkers bij de belasting telefoon gesproken.

Heb nu een IVA uitkering en krijg van 4 verschillende instanties nu inkomen.

11 mei a.s. krijg ik AOW en pensioen.

Het inkomen daalt ongeveer 5000 euro.

Vorig jaar ongeveer 500 terug gekregen van de belasting.

Nu heb ik een voorlopige aanslag gekregen van 1678 euro.

Bij de belasting kon niemand mij dat uitleggen.

Alvast bedankt voor jullie reactie.

Mvg, J

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of die € 1.678 enigszins redelijk is met de gegevens die u verstrekt niet zomaar na te gaat. Het hangt er helemaal van af hoe hoog uw totale inkomen na pensionering uit gaat komen.

Als u die cijfers nu al zou weten, zou u een voorlopige aangifte kunnen invullen en dan zien wat u zou moeten nabetalen.

Maar over die gegevens zult u, normaal gesproken nog niet kunnen beschikken.

Maar op die voorlopige aanslag staat een geschat te verwachten inkomen, denkt u dat dat in overeenstemming is met wat u straks gaat krijgen? Op de AOW wordt geen loonheffing ingehouden, maar op het pensioen wel.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Op de AOW wordt geen loonheffing ingehouden, maar op het pensioen wel.
Nou zal de belastingdienst waarschijnlijk nog geen rekening houden met het pensioen, simpelweg omdat ze dat niet weten, maar stel dat het pensioen hoger is dan de AOW en beide bedragen zijn wel bekend, dan zal de belastingdienst in de VA ervan uitgaan dat op het pensioen de heffingskortingen worden toegepast en niet op de AOW, en dat kan dan weer tot een onterecht te betalen VA leiden terwijl in werkelijkheid de heffingskortingen waarschijnlijk wel op de AOW worden toegepast en je na aangifte geld terugkrijgt van de BD....

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar het moet wel een heel flink pensioen worden om op € 1.678 nabetaling uit te komen.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Welke reden staat er op het voorblad van de aanslag? Daar kan bv staan dat deze aanslag is gebaseerd op de definitieve aanslag van 2018, of wat dan ook.

Dat uw vorige voorlopige aanslag x was zegt niets over of dat klopt of niet. Als dat uw 1e voorlopige aanslag was, dan was die gebaseerd op uw eigen gegevens en kan het prima zijn dat u dat bedrag uiteindelijk bij de definitieve aangifte moet terug betalen.

Teveel als-en en maar-en om een zinvol antwoord te geven verder denk ik.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Nu heb ik een voorlopige aanslag gekregen van 1678 euro.
. Nu wordt dit door de reageerders hier op verschillende manieren uitgelegd geloof ik. Ik begrijp dat u dat bedrag moet betalen maar Stevie leest dat u dat bedrag gekregen hebt.....Wat is het nu?

Wat ik in mijn eerdere reactie wil zeggen is: De VA berekent het verschil tussen de te betalen belasting en de loonheffing die waarschijnlijk al is/wordt ingehouden. Vermits de bruto bedragen aan inkomen goed geschat zijn, zitten de verschillen met de werkelijkheid zoals die zich pas bij de aangifte volgend jaar openbaart, in de veronderstelling van de reeds ingehouden loonheffing.
De BD gaat er altijd van uit dat de heffingskortingen op het hoogste inkomen worden toegepast terwijl die in werkelijkheid op een lager inkomen worden toegepast of helemaal niet worden toegepast. Dan krijg je de situatie dat je moet bijbetalen op VA terwijl dat eigenlijk een ontvangen bedrag aan VA zou moeten zijn.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

Zombiemaster schreef:
16 jan 2020 21:31
Ik begrijp dat u dat bedrag moet betalen maar Stevie leest dat u dat bedrag gekregen hebt.....Wat is het nu?
Ik lees hem als de vorige VA te ontvangen, en de nieuwe te betalen.

fisbel
Berichten: 514
Lid geworden op: 15 nov 2010 18:22

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door fisbel »

Omdat u AOW-gerechtigd wordt gaat u minder belasting betalen. In de eerste twee schijven hoeft niet meer de AOW-premie betaald te worden. (wel voor de eerste maanden van 2020 - u bent dan nog niet AOW-gerechtigd) Bovendien heeft u als AOW-er recht op 2 extra belastingkortingen: de ouderenkorting en de alleenstaande ouderenkorting. De ouderenkorting is alleen al goed voor € 1622 minder te betalen belasting.

Wat ook van belang is of er op de verschillende pensioenen voldoende belasting wordt ingehouden. Waarschijnlijk gaat u op de AOW de algemene heffingskorting toepassen, op de andere pensioenen niet. In de VA2020 gaat de Belastingdienst hier wel vanuit. De algemene heffingskorting is sinds 2014 inkomensafhankelijk geworden. U schrijft dat uw geschatte inkomen € 5000 lager is ingeschat. Dat betekent minder korting op de algemene heffingskorting, minder te betalen belasting.

Omdat u in de eerste maanden van 2020 nog onder hogere belastingtarieven valt én omdat de twee ouderenkortingen al volledig gaan meetellen kan er in de praktijk bij het AOW-gerechtigd worden meer belastingteruggave zijn. Hoewel het omgekeerde ook vaak het geval is, Als men van 1 inkomen (werkgever houdt precies voldoende belasting in) opeens meerdere inkomens (pensioenen) gaat krijgen vindt er stapeling van inkomens plaats. Met een deel van het jaarinkomen in een hoger tarief belast i.c.m. afbouw heffingskorting en soms afbouw van arbeidskorting.

Het totale rekenplaatje is moeilijk vooraf te bepalen. Ook achteraf is de samenvatting van de belastingaangifte voor de meeste mensen moeilijk te doorgronden. Waar bijna altijd te weinig op wordt gelet zijn de heffingskortingen. Klik in het overzicht van de aangifte hierop. Alle heffingskortingen staan genoemd. En vergelijk de heffingskortingen met het jaar dat men nog niet pensioengerechtigd was.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

@zombiemaster

De belastingdienst gaat er van uit dat de heffingskortingen op de AOW worden toegepast, want de SVB houdt standaard rekening met de heffingskorting. Als men dan niet wil, moet men dat doorgeven.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Lady1234 schreef:
16 jan 2020 23:00
@zombiemaster

De belastingdienst gaat er van uit dat de heffingskortingen op de AOW worden toegepast, want de SVB houdt standaard rekening met de heffingskorting. Als men dan niet wil, moet men dat doorgeven.
Nee hoor. Vul zelf maar eens een VA 2020 in. Bij AOW 11.000 (gehuwd) en pensioen 15.000. De door de BD veronderstelde loonheffingen worden dan vastgesteld op 2139 op de AOW en 271 op het pensioen waardoor er 216 betaald moet worden op de VA.
In werkelijkheid wordt er inderdaad niets ingehouden op de AOW en 3304 op het pensioen (geen heffingskortingen toegepast). Hierdoor zal bij de echte aangifte iemand recht hebben op 678 euro terugkrijgen ipv 216 betalen. De enige manier om de VA goed te krijgen is om bij het pensioen 2x de helft op te geven, dus 2x8500. Hierdoor wordt de AOW de hoogste uitkering en zal de BD daar de heffingskortingen veronderstellen. Dat komt dus met de praktijk overeen. Ook medewerkers van de Belastingtelefoon kennen deze truuk niet.
(uitkomsten gebaseerd op een heel jaar AOW, dus niet zo'n ingewikkeld overgangsjaar als van TS)

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou snap ik het, ik begreep uw redenatie verkeerd. Omdat standaard in de werkelijkheid de SVB de korting toepast.

Men kan natuurlijk ook gewoon goochelen met het al dan niet toepassen van de heffingskorting op beide inkomsten.

Of een VA indienen met een lager inkomen, zodat er geen VA volgt. Het is tenslotte allemaal maar voorlopig.

Zombiemaster
Berichten: 450
Lid geworden op: 10 feb 2015 19:12

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Men kan natuurlijk ook gewoon goochelen met het al dan niet toepassen van de heffingskorting op beide inkomsten.
U bedoelt beide uitkeringsinstanties middels formulieren verzoeken om voortaan wel of niet de heffingskortingen toe te passen? Dat kan, maar op de VA kun je het niet zelf aangeven, daar wordt dus de minste belasting op het hoogste inkomen verondersteld.

ChurgStrauss
Berichten: 2
Lid geworden op: 16 jan 2020 15:14

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door ChurgStrauss »

Bedankt voor jullie reacties. We gaan nog een keer kijken naar de VA.
De hier genoemde voorbeelden nemen we dan mee.
Misschien voor de duidelijkheid
Heb een arbeidsongeschiktheidverzekering waar ik geld van krijg.
Van ABP geld
UWV krijg ik de IVA uitkering
Op alle wordt loonheffing toegepast.

Straks heb ik dus mijn pensioen en AOW.

Mvg.Jos

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Voorlopige aanslag hoger ondanks lager inkomen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je inkomen veranderde, hoger of lager maakte niets uit moet je dat doorgeven.
Doe je huidige inkomen ongeacht wie dat betaalde tot 11 mei en daarna wat je aan AOW en pensioen zult krijgen.

Dan maken ze voor dit jaar een nieuwe berekening en zal het juiste bedrag in de buurt moeten komen van wat je moest betalen of terug kreeg.
Dit is online zelf zeer goed te doen, even zoeken en je vind waar je inkomen kunt aanpassen.
Ook een eventuele zorg toeslag of huursubsidie word op die manier op juiste bedrag gezet.

En bij dalende inkomen, kijk of je pensioen + AOW of je voor zorgtoeslag in aanmerking komt als je nu niets kreeg.

Gesloten