LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] misleidende producten supermarkt

Alles over supermarkten en andere winkels, met uitzondering van webwinkels, hoort thuis in dit forum. Voor webwinkels bestaat een apart forum.
marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door marc1766 »

Heb nu al een paar keer gezien in een supermarkt dat er producten vacuüm verpakt liggen en daarbij een groot bord Zelf gemaakt in winkel.

De tekst suggereert een verse maaltijd bereid in eigen winkel, en dan verwacht je dat dit ook zonder allerlei E nummers, zuurteregelaars en antioxidanten.

Als ik thuis verse groenten bereid zitten er geen E nummers in verwerkt, en deze producten zitten er vol van.

Mag een supermarkt winkel dit zo doen?

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Op wat voor manier is het dan 'in de winkel gemaakt''? Pakje kant-en-klaar mix, water erbij, een onsje gehakt en klaar, zoiets? Dan zitten er inderdaad E-nummers in.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door berndv »

marc1766 schreef:
17 jan 2020 12:48
De tekst suggereert een verse maaltijd bereid in eigen winkel, en dan verwacht je dat dit ook zonder allerlei E nummers, zuurteregelaars en antioxidanten.
Waarom zouden er geen e-nummers in zitten? Ik gebruik thuis nog wel eens E260 voor mijn salade. En zuurkool zonder E270 wordt ook zo saai. Waarom zou er bij een in de winkel bereidde maaltijd geen E-nummers in kunnen zitten? Een E-Nummer staat niet voor een zwaar chemisch middel, er zijn meer dan genoeg onschuldige stoffen, een E-nummer zorgt ervoor dat er binnen europa overal gesproken kan worden over dezelfde stof, zonder daarvoor de bronformule weer te geven. De stoffen die ik net noemde zijn azijnzuur en melkzuur. Keukenzout heeft ook gewoon een E-Nummer evenals bijvoorbeeld goud en zilver.

Ik snap de argwaan hoor en ik vraag mij weldegelijk af of het in de supermarkt gemaakt is, maar het feit dat er E-nummers in zitten, suggereert niet dat het niet in de supermarkt gemaakt is. Zuurteregelaars zijn ook niet heel vreemd.

Het gaat ook vaak niet om de bereidde maaltijd, als er een potje kruiden aan te pas komt, moeten ze de bestanddelen van die kruiden ook vermelden op de verpakking van de maaltijd. Die zitten immers ook in de maaltijd.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door sjohie »

marc1766 schreef:
17 jan 2020 12:48
Heb nu al een paar keer gezien in een supermarkt dat er producten vacuüm verpakt liggen en daarbij een groot bord Zelf gemaakt in winkel.

De tekst suggereert een verse maaltijd bereid in eigen winkel, en dan verwacht je dat dit ook zonder allerlei E nummers, zuurteregelaars en antioxidanten.

Als ik thuis verse groenten bereid zitten er geen E nummers in verwerkt, en deze producten zitten er vol van.

Mag een supermarkt winkel dit zo doen?
Tuurlijk mag dit, vacumeren is (niks meer dan) een conserveringsmethode, maar de gekozen methode zegt niks over waar het gemaakt is, of wat de ingrediënten van het gevacumeerde product zijn.

Overigens voegen ze als ze ergens wat zout aan toevoegen, al een "E-nummer" toe, dus dat zegt ook niet zoveel.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens laten bepaalde producten zich bijvoorbeeld beter invriezen dan vacumeren, of in een potje met wat opgiet verpakken in plaats van een zuurstofarme verpakking, en zo verder.

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Als je een topic start zou ik adviseren je er toch iets verder in de materie te verdiepen. Iets roepen over E nummers zonder te weten wat het zijn komt op zijn best over als "van horen zeggen". E-nummer zitten overal in dus ook in natuurlijke middelen (zoek maar eens
onder Tomaat , zitten er 15 in, of Ei.
Als je geen E nummers wilt eten zul je wss enkel nog water kunnen drinken. Dat het er op staat is al een plus en er is zoveel onderzoek gedaan naar E nummer dat het eerder een kenmerk is van veiligheid als van wat anders (en ze zijn super handig op het moment dat je echt ergens allergisch voor bent).
En dat zelfgemaakt in de supermarkt niet helemaal hetzelfde is als wat jij eronder verstaat zou ook geen geheim moeten zijn zeker als je ziet wat product X kost dan moet al snel helder zijn.
Dus wil je iets niet: gewoon zelf maken zoveel tijd kost dat ook weer niet, maar dan ook meteen je ingrediënten zoveel als mogelijk niet in de supermarkt halen en ook niet voor het goedkoopste gaan want daar zitten soms echt zaken bij de op het randje van acceptabel zitten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Als ik thuis verse groenten bereid zitten er geen E nummers in verwerkt, en deze producten zitten er vol van.
In verse boerenkool, zo van het land, zitten ook E-nummers. Ascorbinezuur bijvoorbeeld.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ascorbinezuur

Dat E-nummer is dan geen toevoeging maar zit er al in. Het kan geen kwaad om het af en toe eens op te nemen voor die arme E-nummers. Ze worden vaak ten onrechte weggezet als verdacht.
Laatst gewijzigd door Bob Schurkjens op 17 jan 2020 13:40, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door berndv »

Het grote voordeel van die E-Nummers is dat je niet hoeft te weten wat bijvoorbeeld sulfiet in het Pools is. Als je weet dat je overgevoelig (allergisch) bent voor sulfieten, weet je dat je geen producten moet nemen met E221 t/m E228. Zonder dat je in allerlei woordenboeken hoeft te gaan zoeken hoe je het in welke Europese taal dan ook geschreven wordt. E-Nummers hoeven ook niet per definitie toegevoegd te worden, maar kan er ook in zitten. Het door Bob genoemde stofje dat ascorbinezuur heet is het onschuldige Vitamine C. Jazeker, ook voor Vitamine C is een E-Nummer.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door sjohie »

Daarnaast is naar E-nummers gekeken door diverse experts, en zijn die in vastgestelde doses, veilig voor menselijke consumptie volgens de huidige stand van de wetenschap.

En dan kan je je gelukkig prijzen als EU burger, want onze voedselveiligheidseisen zijn wel wat strenger dan die van bijvoorbeeld de VS. Neem als voorbeeld het drankje Mountain Dew, in de VS erg populair, maar hier verboden vanwege wat erg vervelende additieven.

E-nummers zijn niet slecht, echter als jij een 2 marsen eet als ontbijt, een opgetuigd fastfoodmenu als lunch, en een kant-en-klaar diepvriesmaaltijd als diner, vergezeld van een litertje light frisdrank of wat, en snaaijerij 's avonds, dan zijn al die aparte producten met plenty E-nummers nog wel ok, maar als som verre van dat. Kortom, binnen een normaal dieet, zijn de E-nummers die je binnenkrijgt, behalve valide allergieën, gewoon veilig. Als jij er een ongezond dieet op na houdt, dan krijg je stapeling van bepaalde E-nummers, en kan je daar wel vervelende gevolgen van ondervinden. Dat maakt die E-nummers niet ineens ongezond.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door marc1766 »

sjohie schreef:
17 jan 2020 13:58
Daarnaast is naar E-nummers gekeken door diverse experts, en zijn die in vastgestelde doses, veilig voor menselijke consumptie volgens de huidige stand van de wetenschap.

En dan kan je je gelukkig prijzen als EU burger, want onze voedselveiligheidseisen zijn wel wat strenger dan die van bijvoorbeeld de VS. Neem als voorbeeld het drankje Mountain Dew, in de VS erg populair, maar hier verboden vanwege wat erg vervelende additieven.

E-nummers zijn niet slecht, echter als jij een 2 marsen eet als ontbijt, een opgetuigd fastfoodmenu als lunch, en een kant-en-klaar diepvriesmaaltijd als diner, vergezeld van een litertje light frisdrank of wat, en snaaijerij 's avonds, dan zijn al die aparte producten met plenty E-nummers nog wel ok, maar als som verre van dat. Kortom, binnen een normaal dieet, zijn de E-nummers die je binnenkrijgt, behalve valide allergieën, gewoon veilig. Als jij er een ongezond dieet op na houdt, dan krijg je stapeling van bepaalde E-nummers, en kan je daar wel vervelende gevolgen van ondervinden. Dat maakt die E-nummers niet ineens ongezond.
In de VS zijn ze miss minder streng in de voedselveiligheid, maar op sommige andere punten scoren ze beter, zoals het gebruik van bio- kerosine wat hier in Nederland ook gaat gebeuren maar nog niet echt van de grond is, en tot 80% fijnstof reductie kan geven.

angel1978
Berichten: 10909
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door angel1978 »

marc1766 schreef:
17 jan 2020 14:26
sjohie schreef:
17 jan 2020 13:58
Daarnaast is naar E-nummers gekeken door diverse experts, en zijn die in vastgestelde doses, veilig voor menselijke consumptie volgens de huidige stand van de wetenschap.

En dan kan je je gelukkig prijzen als EU burger, want onze voedselveiligheidseisen zijn wel wat strenger dan die van bijvoorbeeld de VS. Neem als voorbeeld het drankje Mountain Dew, in de VS erg populair, maar hier verboden vanwege wat erg vervelende additieven.

E-nummers zijn niet slecht, echter als jij een 2 marsen eet als ontbijt, een opgetuigd fastfoodmenu als lunch, en een kant-en-klaar diepvriesmaaltijd als diner, vergezeld van een litertje light frisdrank of wat, en snaaijerij 's avonds, dan zijn al die aparte producten met plenty E-nummers nog wel ok, maar als som verre van dat. Kortom, binnen een normaal dieet, zijn de E-nummers die je binnenkrijgt, behalve valide allergieën, gewoon veilig. Als jij er een ongezond dieet op na houdt, dan krijg je stapeling van bepaalde E-nummers, en kan je daar wel vervelende gevolgen van ondervinden. Dat maakt die E-nummers niet ineens ongezond.
In de VS zijn ze miss minder streng in de voedselveiligheid, maar op sommige andere punten scoren ze beter, zoals het gebruik van bio- kerosine wat hier in Nederland ook gaat gebeuren maar nog niet echt van de grond is, en tot 80% fijnstof reductie kan geven.
Maar ga je ook nog in op het feit dat je eigenlijk onzin verkondigt in de OP?

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Veldt01 »

In de VS zijn ze miss minder streng in de voedselveiligheid, maar op sommige andere punten scoren ze beter, zoals het gebruik van bio- kerosine wat hier in Nederland ook gaat gebeuren maar nog niet echt van de grond is, en tot 80% fijnstof reductie kan geven.
Ook dit is voor een flink deel niet correct (het deel dat ze achterlopen qua voedselveiligheid klopt) de rest belijden ze enkel in woord maar doen is iets anders, de regels voor brandstoffen zijn in de US extreem bejaard en emissie eisen per staat geregeld (enkel in Californië worden echt extreme eisen gesteld) in de rest is de regulering middeleeuws. De brandstof in de US is extreem laagwaardig van kwaliteit (kost ook helemaal niets) en de emissie eisen en lachertje. De combinatie US en mileu onder Trump is een lachtertje geworden en beslissingen worden enkel op economische gronden gemaakt waardoor milieu eigenlijk geen issue meer is.

kuklos
Berichten: 9737
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door kuklos »

marc1766 schreef:
17 jan 2020 12:48
Heb nu al een paar keer gezien in een supermarkt dat er producten vacuüm verpakt liggen en daarbij een groot bord Zelf gemaakt in winkel.

De tekst suggereert een verse maaltijd bereid in eigen winkel, en dan verwacht je dat dit ook zonder allerlei E nummers, zuurteregelaars en antioxidanten.

Als ik thuis verse groenten bereid zitten er geen E nummers in verwerkt, en deze producten zitten er vol van.

Mag een supermarkt winkel dit zo doen?
Samenvatting: je hebt geen idee waar je over praat dus je roept maar wat.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik zocht op een ander product, en vond daar;

Je kunt komkommer gebruiken als een oppepper en voor een slechte adem. Ook heeft het een gunstige werking voor je bloeddruk en voor het functioneren van je nieren. Komkommer kun je zelfs inzetten bij een kater!

Deze groente heeft een positieve werking op je huid, haar en spieren, doordat het rijk is aan silica. Silica draagt bij aan het ontwikkelen van gezond en sterk bindweefsel, pezen, kraakbeen en botten. Als je bijvoorbeeld verbrand bent dan heeft het een verzachtende werking, als je opgezwollen ogen hebt dan haalt het de zwelling weg. Naast silica bevat een komkommer ook veel silicium (kiezelzuur), dit zorgt ervoor dat je nagels glad en sterk worden.


Komkommer bestaat voor 95% uit water. Dit heeft een rehydraterend effect op je lichaam, het helpt om afvalstoffen en gifstoffen af te voeren. Ook zijn komkommers rijk aan vitamine A, B1, B2, B6, B11 en C. De schil vooral rijk aan vitamine C. (Mijn voorkeur gaat dan zelf uit naar een biologische onbespoten komkommer als ik deze eet met schil). Het is een bommetje van antioxidanten en mineralen zoals kalium en magnesium. Ook verbeterd het je spijsvertering, verminderd het eten van komkommer de kans op hart en vaatziekte’s en werkt het ontstekingsremmend.


Ik vraag me af hoe misleidend gevonden informatie kan zijn...
Niemand is ooit door mijn van zijn Kater af geraakt, je krijgt er eerder eentje als ik iets anders dan Thee ga tappen! :mrgreen:

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door berndv »

Komkommertijd schreef:
17 jan 2020 15:11
Deze groente heeft een positieve werking op je huid, haar en spieren, doordat het rijk is aan silica.
Komkommertijd schreef:
17 jan 2020 15:11
Komkommer bestaat voor 95% uit water. Dit heeft een rehydraterend effect op je lichaam, het helpt om afvalstoffen en gifstoffen af te voeren. Ook zijn komkommers rijk aan vitamine A, B1, B2, B6, B11 en C. De schil vooral rijk aan vitamine C.
En dat allemaal in die 5% die er naast gewoon water nog in zit.

En hier op forum krijg ik soms alleen maar een kater van komkommer

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Vergeet de asbest niet. Er blijft altijd een geur van asbest bij komkommer hangen. Dat krijg je nooit meer weg.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Jablan »

Als een product verpakt wordt aangeboden, dan gelden ineens de regels voor productverpakkingen. Inclusief de complete waslijst aan ingrediënten, waarschuwingen, voedingswaarde. Dit staat helemaal los van de plek waar het product gemaakt/bereid wordt.

Verse stamppot, die achter de toonbank voor jou in een pot/houder wordt gedaan, mag zonder zo'n etiket. Als de winkelier zelf potten van 350 gram vult en je die direct mee kan nemen, dan is het weer met etiket.

Het kan altijd gekker. Koffie onderweg in Duitsland: meenemen of ter plekke consumeren? Het een valt onder het lage btw-tarief, het ander onder het hoge. (En nog erger: je krijgt er verplicht een kassabon bij)

Regeltjes ... regeltjes ... je moet er maar opkomen.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door sjohie »

marc1766 schreef:
17 jan 2020 14:26
sjohie schreef:
17 jan 2020 13:58
Daarnaast is naar E-nummers gekeken door diverse experts, en zijn die in vastgestelde doses, veilig voor menselijke consumptie volgens de huidige stand van de wetenschap.

En dan kan je je gelukkig prijzen als EU burger, want onze voedselveiligheidseisen zijn wel wat strenger dan die van bijvoorbeeld de VS. Neem als voorbeeld het drankje Mountain Dew, in de VS erg populair, maar hier verboden vanwege wat erg vervelende additieven.

E-nummers zijn niet slecht, echter als jij een 2 marsen eet als ontbijt, een opgetuigd fastfoodmenu als lunch, en een kant-en-klaar diepvriesmaaltijd als diner, vergezeld van een litertje light frisdrank of wat, en snaaijerij 's avonds, dan zijn al die aparte producten met plenty E-nummers nog wel ok, maar als som verre van dat. Kortom, binnen een normaal dieet, zijn de E-nummers die je binnenkrijgt, behalve valide allergieën, gewoon veilig. Als jij er een ongezond dieet op na houdt, dan krijg je stapeling van bepaalde E-nummers, en kan je daar wel vervelende gevolgen van ondervinden. Dat maakt die E-nummers niet ineens ongezond.
In de VS zijn ze miss minder streng in de voedselveiligheid, maar op sommige andere punten scoren ze beter, zoals het gebruik van bio- kerosine wat hier in Nederland ook gaat gebeuren maar nog niet echt van de grond is, en tot 80% fijnstof reductie kan geven.
Er is eigenlijk geen enkel punt waarop de VS beter scoort dan ons land. Buitenlands beleid? Een NL paspoort wordt in meer landen geaccepteerd dan een Amerikaans. Emissies? behalve mogelijk in Californië is het lakser als hier. Inzet op milieu is sowieso marginaal. Gezondheidszorg? Voor 2x de kosten per persoon, is de gezondheidszorg op alle meetbare punten inferieur aan de onze. Sterker nog, ~10% is helemaal niet verzekerd voor gezondheidszorg. Democratische processen? De gebroeders Koch bepalen grotendeels wie de republikeinse kandidaat is, en buitenlandse invloeden kijken ze amechtig naar, zonder serieus aan te pakken. Waterbeheer? Geld van het Army Corps of Engineers (hun versie van onze Rijkswaterstaat) was van hun budget afgehaald voor oorlog nummer zoveel, met als gevolg dat Katrina veel meer schade kon veroorzaken.

Maar goed, je fijnstofargument slaat als een stoeptegel op een blikje Mountain Dew, want niks van dat alles heeft iets te maken met jouw foutieve aannames over E-nummers.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

En dan al die E-nummers die in een fles wijn zitten. Maar die hoeven ze er niet op te zetten. Behalve sulfieten maar dan ook zonder E-nummer.

marc1766
Berichten: 177
Lid geworden op: 12 apr 2010 16:08

Re: misleidende producten supermarkt

Ongelezen bericht door marc1766 »

Veldt01 schreef:
17 jan 2020 13:22
Als je een topic start zou ik adviseren je er toch iets verder in de materie te verdiepen. Iets roepen over E nummers zonder te weten wat het zijn komt op zijn best over als "van horen zeggen". E-nummer zitten overal in dus ook in natuurlijke middelen (zoek maar eens
onder Tomaat , zitten er 15 in, of Ei.

Er zitten er 13 in, maar goed, ook jij kunt er eens naast zitten!
E nummers is prima, maar als er in tomaat al 13 E nummers zitten, waarom zie ik er dan maar een paar!

Als je geen E nummers wilt eten zul je wss enkel nog water kunnen drinken. Dat het er op staat is al een plus en er is zoveel onderzoek gedaan naar E nummer dat het eerder een kenmerk is van veiligheid als van wat anders (en ze zijn super handig op het moment dat je echt ergens allergisch voor bent).

Hoezo is dat superhandig, als ik weet dat ik allergisch voor appelzuur ben, weet ik niet automatisch dat ik op E296 moet letten

En dat zelfgemaakt in de supermarkt niet helemaal hetzelfde is als wat jij eronder verstaat zou ook geen geheim moeten zijn zeker als je ziet wat product X kost dan moet al snel helder zijn.
Dus wil je iets niet: gewoon zelf maken zoveel tijd kost dat ook weer niet, maar dan ook meteen je ingrediënten zoveel als mogelijk niet in de supermarkt halen en ook niet voor het goedkoopste gaan want daar zitten soms echt zaken bij de op het randje van acceptabel zitten.

Gesloten