LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Andere onderwerpen over auto en vervoer
NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Dus de juridische eigenaar van de auto is overleden. U rijdt dus in een auto die niet van u is, maar wel voor de kosten betaald. U kunt ook geen auto van een ander verzekeren.
Uw kenteken is gecontroleerd en daaruit bleek dat er geen eigenaar bekend is. Immers is de eigenaar overleden. Op dat moment is dat een spookauto. Verzekering e.d. lijkt mij lastig op te vragen in het buitenland, dus om die reden is de auto ook meegenomen.

De wettelijke eigenaar kan de auto niet meer claimen, dus of het voor u mogelijk zou zijn durf ik niet te zeggen. Ik acht die kans ook zeer klein. Gevalletje niet zorgvuldig gehandeld van uw kant uit.

dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door dlanor »

Nee, procedure is gevolgd. nog gecompliceerder,
De auto is de auto van mijn moeder dat was hij al sinds de aankoop, de verzekering in NL stond ook op naam van mijn moeder alleen het kenteken staat op naam van mijn vader. dat was nu eenmaal zo, vanuit vroeger jaren stond alles op naam van de man of op naam : Fam K. Achternaam en dan maakte het niet uit wie de auto reed binnen het gezin. Behalve als kinderen uit het gezin gaan en op zichzelf gaan is het anders. na de dood van mijn vader in 2014, hebben zowel de notaris, als de verzekering tussenpersoon niet gezegd over tenaamstelling veranderen van kenteken, huis, energie contract etc. Mijn moeder was toen 81.
Ook op de site van RDW waar staat dat ze bericht zullen sturen was niet gebeurd. Pas nu, na mijn melding vorige week bij de RDW, zeggen ze dat er een fout was gemaakt, en nu sinds een paar dagen, hebben ze de tekst aangepast dat behalve de erfgenamen, ook de partner van de overledene het kenteken dient aan te passen. Dat stond er eerst niet en blijkbaar omdat het om de partner ging met alleen een andere voorletter, hadden ze geen bericht gestuurd. Niemand vermoede iets fouts. Mijn moeder heeft de auto mee naar Finland genomen en hier ingevoerd omdat ze vaak in Finland verblijft. De Finse autoriteit/Finse RDW heeft de auto ingevoerd en geregistreerd op de naam van het NL kenteken, dat moet gewoon, dat kan niet anders. Anders had mijn moeder eerst in NL, als ze op de hoogte was geweest, een jaar eerder het kenteken op haar naam moeten zetten, dus alleen de voorletter/initiaal veranderen van een K naar een W want ze noemt zich nog steeds met haar achternaam, de naam van mijn vader. Dat mag zo blijven namelijk. Een weduwe mag de achternaam van haar overleden man blijven voeren. Dus het kenteken staat op Fam. K. Achternaam en zou dan moeten worden Mevr. W. Achternaam. Finland heeft hier geen moeite mee, heb ik na gevraagd, dus in Finland is het legaal om een kenteken op je overleden partner te hebben als de achternaam klopt en het adres klopt.

Dus NL is fout om de regels van NL toe te passen op een auto die wel voldoet aan de regels in een ander EU land, daar gaat het mij om. Nu zou ik eerst hier in Finland de auto moeten her-registreren met haar voorletter, met het her-registreren een korte apk keuring en dan dat bewijs naar de NL politie sturen in NL. Echter, de politie weet dat ze in een grijs gebied zaten omdat er geen proces-verbaal is opgemaakt,geen bekeuring, geen rechtszaak, niets de auto kan volgens de politie opgehaald worden bij de domeinen na betaling van de opslag kosten. De notaris moet een briefje schrijven om te bevestigen dat mijn moeder dus de auto heeft geërfd van mijn vader zodat ze zeker weten bij de domeinen dat ze de auto meegeven aan de rechtmatige eigenaar.

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door Erthanax »

dlanor schreef:
18 jan 2020 11:59
Nee, procedure is gevolgd. nog gecompliceerder,
De auto is de auto van mijn moeder dat was hij al sinds de aankoop, de verzekering in NL stond ook op naam van mijn moeder alleen het kenteken staat op naam van mijn vader. (...)
Als het kenteken op naam van uw vader stond, dan was hij toch de eigenaar? Het verhaal wordt elke keer weer iets anders; dan is het niet zo gek dat er iets fout (?) is gegaan.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door tttlocke »

Dit begon als een ingewikkeld verhaal, waarvan ik dacht, wat oneerlijk, maar ook: dit is zo gecompliceerd dat het moeilijk zal zijn hier adequaat advies op te krijgen. Dat laatste denk ik nog steeds, maar dan omdat het verhaal inmiddels vol met tegenstrijdigheden staat en naar believen aangepast lijkt te worden aan de hand van de gekregen reacties.

Zo is geschreven dat 'vorig jaar een auto, verkregen uit erfenis van vader, mee naar Finland genomen is', maar nu blijkt dat vader al in 2014 overleden is, dat de auto van moeder was, die 'm zelf mee naar Finland genomen heeft.

De juiste procedure is niet gevolgd.
Er is niet gebleken dat de RDW onjuiste informatie verstrekt heeft.
Kentekens worden niet op 'namen' geregistreerd en ook niet op 'families', maar op personen, unieke individuen.
Iemand die overleden is kan niet als kentekenhouder geregistreerd blijven staan. Dat is logisch. Je kunt moeilijk volhouden dat je dat niet kon weten, omdat niemand dat jou vertelde. Nu is er 5 jaar gereden met een auto die op naam stond van een overledene. Een overledene die dan verantwoordelijk zou zijn voor o,a, het betalen van wegenbelasting, verkeersboetes, APK-keuringen en het hebben van een verzekering.
Er niet voor zorgen dat de registratie tijdig wordt aangepast, is een overtreding van het Kentekenreglement. Dat ís een strafbaar feit.

Ik ken de Finse wetten niet en u kunt mij daar vast veel over wijsmaken, maar niet dat in Finland rondgereden kan worden in auto's geregistreerd op naam van personen die jaren geleden zijn overleden.
Ook EU-regelgeving zal dat onmogelijk maken, lijkt mij. Mede in verband met uitwisseling van gegevens tussen lidstaten.

Het is niet vreemd dat de auto in beslag genomen is.
Afijn, zo te zien kunt u hem dus gewoon terugkrijgen. Vervelend dat daar (hoge) kosten aan verbonden zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door tttlocke »

'Een kentekenbewijs is slechts een houderschapsbewijs; geen bewijs van eigendom van een auto.'

https://lvh-advocaten.nl/tenaamstelling ... -met-zich/

De RDW gebruikt op haar website veelvuldig de formulering 'voertuigen waarvoor u op dit moment als aansprakelijke (eigenaar) staat geregistreerd'.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

dlanor schreef:
09 jan 2020 13:21
Vorig jaar een auto verkregen uit erfenis van mijn vader en mee naar Finland genomen, ingevoerd en geregistreerd.
dlanor schreef:
18 jan 2020 11:59
De auto is de auto van mijn moeder dat was hij al sinds de aankoop, de verzekering in NL stond ook op naam van mijn moeder alleen het kenteken staat op naam van mijn vader.

Dus u hebt geen auto verkregen uit een erfenis, uw moeder heeft verzaakt om de administratie goed te verwerken na het overlijden van uw vader.
dlanor schreef:
09 jan 2020 13:21
De politie Utrecht heeft de auto 's avonds in beslag genomen want er zit een buitenlandse kenteken plaat op(Fins dus) maar in het glas van de ramen staat het oude NL kenteken gegraveerd.
Dat heeft er dus niets mee te maken.
dlanor schreef:
18 jan 2020 11:59
Pas nu, na mijn melding vorige week bij de RDW, zeggen ze dat er een fout was gemaakt, en nu sinds een paar dagen, hebben ze de tekst aangepast dat behalve de erfgenamen, ook de partner van de overledene het kenteken dient aan te passen.
Was uw moeder geen erfgename van uw vader dan? Normaal gesproken is de partner gewoon erfgenaam, waarom zou dat dan apart benoemd moeten worden? Wellicht ter verduidelijk, maar geen fout.
Voor andere overeenkomsten (telefoon, internet, verzekeringen) zal het blijven doorlopen totdat de ondernemer een overlijdensbericht heeft gekregen. Maar als het zo is dat er niets geregeld is na het overlijden en alle overeenkomsten en verzekeringen op naam van uw overleden vader staan, dan is er geen enkele overeenkomst rechtsgeldig. Wees dan maar blij dat er nooit brand geweest is of iets anders is voorgevallen.
Het lijkt mij ook sterk dat bij aankoop van een huis na het overlijden wel de naam van uw vader op de eigendomsbewijs komt te staan. Waarom zou dat met lopende zaken wel zo zijn?
dlanor schreef:
18 jan 2020 11:59
Finland heeft hier geen moeite mee, heb ik na gevraagd, dus in Finland is het legaal om een kenteken op je overleden partner te hebben als de achternaam klopt en het adres klopt.
Dit lijkt mij zeer sterk. Voor zover ik weet moet je in elk Europees land een eigenaar kunnen achterhalen van een motorrijtuig. In België gaan ze zelfs zo ver dat ook een huurder van een auto in de betreffende auto moet zitten. Dit om te voorkomen dat een auto voorzien van buitenlandse platen nergens belasting betaald en dus ook onverzekerd rond rijdt. Een controlerende instantie in een ander land kan een tenaamstelling opvragen. Als de tenaamgestelde overleden is, dan is er dus geen eigenaar bekend en mag de auto niet de weg op.
dlanor schreef:
18 jan 2020 11:59
Dus NL is fout om de regels van NL toe te passen op een auto die wel voldoet aan de regels in een ander EU land, daar gaat het mij om.
De regels in heel Europa zijn gelijk, een motorvoertuig moet een eigenaar hebben als deze zich op de openbare weg bevind.
dlanor schreef:
18 jan 2020 11:59
Nu zou ik eerst hier in Finland de auto moeten her-registreren met haar voorletter, met het her-registreren een korte apk keuring en dan dat bewijs naar de NL politie sturen in NL.
Dat had dus direct na het overlijden moeten gebeuren. Maar om verdere problemen te voorkomen moeten alle overeenkomsten waar de naam van uw vader op staat aangepast worden.
dlanor schreef:
18 jan 2020 11:59
Echter, de politie weet dat ze in een grijs gebied zaten omdat er geen proces-verbaal is opgemaakt,geen bekeuring, geen rechtszaak, niets de auto kan volgens de politie opgehaald worden bij de domeinen na betaling van de opslag kosten.
Ik heb wel eens gereden in een gesloten verklaring op een moment dat het niet mocht. Ten alle tijden fout. Staande gehouden door een agente en ik heb geen bekeuring gekregen. Wil dat zeggen dat het dan toch een grijs gebied was? Wellicht snapte de agent het probleem dat er ontstaan is. Er is geen opzet in het spel geweest, de auto is netjes verzekerd en er is niets geks gebeurd met de auto. De agent in kwestie mag een afweging maken. Ja, uw moeder zit fout, maar de agent vond dat niet verbaal waardig. Het kon altijd zijn dat er een agent voorbij gekomen was die volgens de letter van de wet wilde werken, dan had u wel degelijk een prent kunnen krijgen. Het is dus te kort door de bocht om te zeggen dat het een grijs gebied was omdat u geen bekeuring hebt gekregen.

dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door dlanor »

Ik zal nog even vertellen hoe het (positief)afgelopen is en op tttlocke reageren. Het verhaal is wat gecompliceerd, dus meerdere aspecten die ik niet allemaal tegelijk in 1 post wilde zetten om het nog complexer te maken. Uiteindelijk is nu bewezen dat de NL overheid fouten had gemaakt.

De auto was van mijn moeder maar stond net zoals dat vroeger de gewoonte was, kenteken op mijn vaders naam(maar verantwoordelijke en chauffeur mijn moeder) zonder daar ooit iets over gezegd was. na het overlijden van mijn vader veranderde er voor mijn moeder niets, het was tenslotte haar autootje. Niemand, niet de verzekering, niet de curator/notaris ....maar ook niet de RDW. Nu blijkt dat de RDW gelijk na het overlijden van een persoon de gegevens doorgestuurd krijgt en zo de erfgenamen binnen 2 weken na overlijden informeert dat de auto overgeschreven moet worden. ....Echter, dat was niet gebeurd. zeker omdat de erfgenaam de partner was van de overledene en die wet is pas verandert. Eerder werden erfgenamen(van buiten het gezin of kinderen die uithuis wonen anders gezien als de direct partner die in gemeenschap van goederen is getrouwd. juist door deze zaak, die ik aangespannen had ook bij het RDW heeft de RDW dat nu veranderd en hun webpagina aangepast en meld dat nu en ze gave excuus om de erfgenaam(mijn moeder dus) niet te informeren. Ook de notaris vertelde dat het zijn taak niet was, en de verzekering was helemaal niet op de hoogte en vond het geen probleem om te melden omdat op de verzekeringspolis(die dus wel was aangepast) staat dat mijn moeder de eigenaar is en verzekeringshouder.

Hier in Finland is het geen probleem trouwens als de auto binnen de familie overgaat zonder dat de naam wordt aangepast. Het is niet illegaal.

Probleem was, dat de auto hierom misschien niet aan de Nederlandse wet voldeed maar dat zou zo zijn als de auto nog een NL kenteken had. Met het Finse kenteken en dat het in Finland geen probleem is en 1 mail of telefoon naar de Finse RDW door de NL politie en het probleem of er iets met deze auto aan de hand was, zou de wereld uit geholpen zijn. maar de politie koos er voor om niet contact op te nemen met de Finse, maar op basis van het oude uitgeschreven NL kenteken(wat in de ramen stond gegraveerd) hun informatie in te winnen en te reageren. En dus de auto die al een paar maanden onbeheerd stond op een gratis parkeerplaats, in beslag te nemen, naar de domeinen te brengen, mij via via belde, maar mijn contact gegevens niet door te geven aan de domeinen. terwijl het onderzoek naar de werkelijk eigenaar/erfgenaam nog in volle gang was.


Nu bleek, en dat wist ik zelf niet in eerste instantie, de auto behalve op mijn vaders naam, ook als 2de eigenaar ook op mijn naam te staan in Finland. Hier in Finland mogen er 2 namen op een kenteken staan, 2 eigenaren of 1 eigenaar en 1 mede verantwoordelijk. Omdat met de import uit NL vandaan alleen geïmporteerd mocht worden op naam van diegene die op het NL kenteken stond, zo gelaten en heeft de Finse registratie mijn naam er bij gezet.
ja gecompliceerder kan ik het niet maken.

Toen de politie mij belde dat het onderzoek achter de rug was, vertelde ze er gelijk bij dat ik moest opschieten het OM te informeren want de domeinen zou de auto al in de verkoop hebben staan.....
Heel veel mailtjes, toen excuses van het OM en de domeinen had de auto nog niet verkocht(aan de sloop voor 150 euro.... want een auto met buitenlandse platen is niets waard als de nieuwe eigenaar hem eerst nog moet importeren) terwijl de auto nog tegen de 3000 euro waard is hier in Finland dus.

Alles net nog goed afgelopen. Ben in februari naar Nederland gereisd en de auto bij de domeinen opgehaald, kreeg excuus van ze en ik heb mijn reiskosten aan hun voorgelegd en net vorige week de total heen en terug reis en benzine, tickets, ferry tickets en wat extra voor de last, van ruim 750 euro terug gekregen.

Dus al met al goed afgelopen....als nu alleen de NL politie maar contact had gezocht bij de Finse RDW(traficom genaamd) dan had dit allemaal voorkomen kunnen worden, maar ze kozen er voor omdat niet te doen....

dus heb ik uiteindelijk toch mijn gelijk gekregen en de kosten vergoed.
De auto rijd weer als een tierelier.

eind goed al goed.

witte angora
Berichten: 30780
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door witte angora »

Dat is zeker wel ingewikkeld. In ieder geval is het goed afgelopen. Nu maar hopen dat je nog vele kilometers daar in Finland rond kan rijden.

Bedankt voor je terugkoppeling trouwens!

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Gelukkig voor u nu goed afgelopen. Maar toch nog een kanttekening. Het kan best zijn dan de politie bij de Finse RDW geïnformeerd heeft en daar een eigenaar te horen heeft gekregen die overleden is. Op dat moment is er dus geen eigenaar bekend en wordt een auto meegenomen.

dlanor
Berichten: 65
Lid geworden op: 26 sep 2008 18:42

Re: Onterechte in beslag name en verbeuren auto door het OM.

Ongelezen bericht door dlanor »

NeoDutchio schreef:
16 apr 2020 17:43
........Het kan best zijn dan de politie bij de Finse RDW geïnformeerd heeft en daar een eigenaar te horen heeft gekregen die overleden is. Op dat moment is er dus geen eigenaar bekend en wordt een auto meegenomen.
Nee, ik heb het gevraagd bij de politie in NL naderhand en ze gaven toe fouten te hebben gemaakt. Ze hebben nooit de Finse RDW gebeld vertelde ze en ook niet terug gekoppeld toen ik ze de emails doorstuurde van de Finse RDW met informatie dat alles ok was. Ze waren puur afgegaan op de info die ze kregen van de NL rdw aan de hand van het oude NL kenteken wat nog in hert glas gegraveerd stond. En de 2de fout was dat ze de de auto tijdens dat onderzoek al bij de domeinen hadden neergezet en de domeinen niet op de hoogte hadden gesteld van een contact adres van de eigenaar of gemachtigde, ik dus.
Mooi van ze dat ze daar eerlijk over waren. maar geef toe, een compliceert verhaal.

Dank voor de reacties.

Gesloten