LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] WAO gat verzekering

Wat zijn de rechten van een werkloze of arbeidsongeschikte en welke ervaringen heb jij met de verschillende instanties?
huub.laarmans
Berichten: 1
Lid geworden op: 09 sep 2019 23:19

WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door huub.laarmans »

Wat kan ik doen als mijn WAO Hiaat verzekering stop met 65 en ik pas met 66 en 4 maanden met pensioen mag?

Dit is namelijk bij mij het geval.
WAO Hiaat verzekering liep bij NV Schade en afgelopen april ben ik 65 geworden en is de uitkering gestopt.

Tips en advies zeer welkom.

Huub

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @huub.laarmans, daar is niets aan te doen. U had, net als velen, een verzekering waarvan ooit de bedoeling was dat die tot de AOW leeftijd zou lopen. Die leeftijd was lange tijd 65 jaar. En die leeftijd zal vast in uw polis gestaan hebben.

Nu de AOW leeftijd opgeschoven is zijn oude polissen (meestal) niet aangepast.
Als u hierdoor in grote financiële problemen komt springt de overheid soms bij https://www.svb.nl/int/nl/obr/overbrugg ... uitkering/

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als uw WAO uitkering onder een bepaald minimum komt, kunt u wellicht tzt een toeslag krijgen van het UWV.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

In de regel 'mag' je best eerder met pensioen. Je kunt vaak het pensioen vervroegen, waarbij de jaarlijkse uitkering natuurlijk iets lager wordt. En je kunt vaak ook een stuk van je levenslange ouderdomspensioen uitruilen voor een hoger bedrag tot de AOW leeftijd. Voor deze mogelijkheden kun je contact opnemen met je pensioenfonds.

avdpoel
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2020 14:45

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door avdpoel »

Hoi
Ik zit in dezelfde situatie,echter in mijn polis staat ' uitkeren tot uw pensioen gerechtigde leeftijd'.
Er staat nergens een einddatum of 65 jaar in.
Nu weigerd Centraal Beheer door te betalen,zij beroepen zich op de gemaakte afspraak met mijn oude werkgever.
We hebben contact gehad met het svb,hun stellen echter dat men niet 2 compensatie regelingen kan hebben.
Hun visie is dat mijn compensatie bestaat uit het uitkeren van mijn WAO uitkering tot mijn nieuwe pensioen leeftijd.
Dus de werwijzijng naar de ovbr van de svb is zinloos.
Ik blijf van mening dat ik recht heb op het doorbetalen van de uitkering tot mijn pensioen gerechtigde leeftijd,zoals in mijn polis vermeld staat.
Misschien wordt het tijd dat we ons verenigen,want dit is ontzettend onrechtvaardig.
En ik ben wel benieuwd of ik Centraal Beheer kan"pakken" op dat ene zinnetje in mijn polis.
De overheid brengt een grote groep mensen in de problemen door de spel regels te veranderen,en vervolgens laten ze ons in de kou staan.
Ton van der Poel

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @avdpoel, uw oude werkgever en/of Centraal Beheer zouden toch zwart op wit moeten kunnen laten zien wat de exacte
polisvoorwaarden zijn. Ergens zal die leeftijd van 65 moeten staan want anders hebt u gelijk.
Maar dat zal men u dus moeten laten zien.
Succes.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als dat werkelijk in uw polis staat: “uitkeren tot de pensioengerechtigde leeftijd”, hebt u gelijk.

Maar als deze polis al oud is, komt het mij heel onwaarschijnlijk voor dat deze zin er zo zonder voorbehoud zou instaan.

Ook heeft de SVB hier, in mijn ogen, niets mee van doen. Neem erns contact op met uw bond, of rechtsbijstandverzekeraar. Hebt u die niet, ga dan met die polis en de afwijzing van CB naar het Juridisch Loket en laat u helpen.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Klaas Jan schreef:
25 jan 2020 16:48
Hallo @avdpoel, uw oude werkgever en/of Centraal Beheer zouden toch zwart op wit moeten kunnen laten zien wat de exacte
polisvoorwaarden zijn. Ergens zal die leeftijd van 65 moeten staan want anders hebt u gelijk.
Maar dat zal men u dus moeten laten zien.
Idd; zou dat 'dat ene zinnetje' zelf een bepaling noemen.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

avdpoel schreef:
25 jan 2020 14:59

Ik zit in dezelfde situatie,echter in mijn polis staat ' uitkeren tot uw pensioen gerechtigde leeftijd'.
...
Ik blijf van mening dat ik recht heb op het doorbetalen van de uitkering tot mijn pensioen gerechtigde leeftijd,zoals in mijn polis vermeld staat.
Dat lijkt mij inderdaad logisch. Maar de vraag is dan wel wat die pensioengerechtigde leeftijd volgens je pensioenregeling is. De pensioengerechtigde leeftijd heeft namelijk helemaal niets te maken met de AOW leeftijd. Er is grote kans dat de pensioengerechtigde leeftijd van je pensioenregeling 65 jaar is/was. En dat je uitkering dan dus terecht met 65 jaar stopt.

avdpoel
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2020 14:45

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door avdpoel »

Lady1234 schreef:
25 jan 2020 17:37
Als dat werkelijk in uw polis staat: “uitkeren tot de pensioengerechtigde leeftijd”, hebt u gelijk.

Maar als deze polis al oud is, komt het mij heel onwaarschijnlijk voor dat deze zin er zo zonder voorbehoud zou instaan.

Ook heeft de SVB hier, in mijn ogen, niets mee van doen. Neem erns contact op met uw bond, of rechtsbijstandverzekeraar. Hebt u die niet, ga dan met die polis en de afwijzing van CB naar het Juridisch Loket en laat u helpen.
Centraal beheer verwijst mij naar de SVB voor een overbrugging uitkering, SVB geeft als reactie dat deze overbrugging alleen voor mensen met een VUT regeling van toe passing is.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar de verzekering die u had, kan volgens mij niet gelijkgesteld worden met een particuliere WGA/WIA verzekering.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door berndv »

avdpoel schreef:
25 jan 2020 14:59
in mijn polis staat ' uitkeren tot uw pensioen gerechtigde leeftijd'.
Er staat nergens een einddatum of 65 jaar in.
In de meeste contracten worden vooraf een aantal termen gedefinieerd. Meestal ergens op de eerste bladzijde al. Daar wordt dan benoemd wie in het contract de verzekeringnemer en verzekeringsgever is. Daarnaast worden vaak ook een aantal overige termen gedefinieerd. Vaak staat daar ook in wat ze in de overeenkomst bedoelen met de term "pensioengerechtigde leeftijd". En in die contracten wordt dat meestal gedefinieerd in de vorm van "de dag dat u de leeftijd van 65 bereikt" of "de 1e dag volgend op de maand dat u de leeftijd van 65 jaar bereikt". Als het letterlijk gedefinieerd staat als de dag dat u pensioen ontvangt, dan heeft u een punt.

Centraal Beheer
Berichten: 78
Lid geworden op: 02 feb 2011 12:02
Locatie: Nederland

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door Centraal Beheer »

Beste mijnheer vd Poel,

Naar aanleiding van uw bericht op dit forum heb ik intern navraag gedaan hoe dit proces precies loopt.

We hebben iedereen die dit betreft ruim voor de einddatum hierover geïnformeerd.

Als het goed is hebt u ook een brief ontvangen. Hierin hebben we aangegeven wat er aan de hand is en hoe u de periode met minder inkomsten op zou kunnen vangen. Als u in aanmerking komt/kwam voor een overbruggingsuitkering dan neemt de SVB rechtstreeks contact met u op.

Wilt u meer weten over uw exacte situatie dan kunt u contact met ons opnemen. Dit kan per mail naar [email protected] of telefonisch op 055- 579 8027.

Een kopie van de brief die we verstuurd hebben is ook beschikbaar.

Ik hoop dat u hier wat aan heeft.
vriendelijke groet,
Webcare Centraal Beheer

avdpoel
Berichten: 3
Lid geworden op: 25 jan 2020 14:45

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door avdpoel »

Die brief hebben we nog niet zo heel lang geleden ontvangen.
Bovendien voel ik mij ernstig misleid.
In mijn polis staat ,uitkeren tot mijn pensioengerechtigde leeftijd.
Centraal Beheer heeft tot op heden mij nog steeds geen bewijs gegeven dat het anders is dan in mijn polis staat aangegeven.
Bovendien is de verwijzing naar de svb ook niet van toepassing.
Bij navraag bij de svb kreeg ik te horen dat dit niet van toepassing is op mijn situatie.
Deze regeling geldt wel voor de mensen met een pre pensioen.
Ik voel mij ernstig benadeelt,u heeft geen idee watvoor persoonlijk leed dit voor mij met zich mee brengt.
Wij horen om ons heen dat er andere verzekerings maatschappijen zijn die hier een stuk coulanter mee omgaan.

Lady1234
Berichten: 26912
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als er werkelijk alleen staat “tot de pensioengerechtigde leeftijd” en daar is verder niets naders over omschreven, hebt u gelijk.

En dan hoeft CB niet coulant te zijn, maar moeten ze gewoon doorgaan met uitkeren.

Als dat allemaal zo is, dan een schriftelijke klacht indienen en desnoods daarna naar het Kifid. Laat u daarbij helpen door bijvoorbeeld de bond of het Juridisch Loket.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: WAO gat verzekering

Ongelezen bericht door kweenie »

avdpoel schreef:
09 feb 2020 12:35
Die brief hebben we nog niet zo heel lang geleden ontvangen.
Bovendien voel ik mij ernstig misleid.
In mijn polis staat ,uitkeren tot mijn pensioengerechtigde leeftijd.
Centraal Beheer heeft tot op heden mij nog steeds geen bewijs gegeven dat het anders is dan in mijn polis staat aangegeven.
Nogmaals, pensioengerechtigde leeftijd is wat anders dan AOW leeftijd. Wat de AOW leeftijd doet is voor de duur van de uitkering totaal niet relevant. Het gaat om de pensioengerechtigde leeftijd zoals die afgesproken was is de pensioenregeling toen de uitkering in ging.

Gesloten