LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ervaringen met medicijnen? Geef hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uit de voorwaarden van Anderzorg.

Ga je naar een aanbieder zonder contract met Anderzorg, dan krijg je niet alles vergoed. Je krijgt dan maximaal de apotheekinkoopprijs zoals vermeld in de Z-indextaxe(prijslijst voor geneesmiddelen, maandelijks geactualiseerd). Op deze prijs wordt een korting in rekening gebracht. Deze bedraagt 10% voor geneesmiddelen en 20% bij dieetpreparaten. Voor geneesmiddelen geldt dat die korting maximaal €10 per receptregel is. Voor de zorgkosten (receptregels en nieuwe prestaties) geldt een maximum vergoedingsbedrag.

ZeerPrivé
Berichten: 5311
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

De apotheek waar zij contract mee hebben is 25 km van waar ik woon.
Dat had je kunnen checken voordat je bij Anderzorg een verzekering af sloot.

ZeerPrivé
Berichten: 5311
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@kees Graag gedaan, hopelijk onthou je het antwoord voor het volgende jaar.

Arizonakid
Berichten: 1097
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Ja, dat mag. En serieus, de voorwaarden doorlezen is echt een goeie gewoonte.
Verzekeringen zijn er niet voor jou, maar voor de winst van de aanbieder.

Lowieze
Berichten: 6541
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lowieze »

Maar als u een nota krijgt van uw zorgverzekeraar voor medicijnen die onder uw eigen risico vallen, dan worden ze toch vergoed?
Anders zou u toch een rekening krijgen van uw zorgverzekeraar die niet onder uw eigen risico zou vallen?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Maar je medicijnen moet je toch sowieso zelf betalen zolang je je eigen risico nog niet hebt verbruikt? Zit ook bij Anderzorg en moet die pillen gewoon betalen. Anderzorg betaalt ze eerst aan mijn apotheek en ik betaal ze later aan Anderzorg. Maar misschien snap ik het niet. Iets waar helaas nog geen pilletje voor is.

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ah, vandaar uw verbazing. Ja, medicijnen, door wie ook voorgeschreven, komen ten laste van het eigen risico.

Er zijn verzekeraars die sommige medicijnen, preferente, niet ten laste van het e.r. Laten komen, maar dan wel de kosten van de apotheker. Maar dat is maar een enkele verzekeraar.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door tttlocke »

'Eigen risico' of 'eigen bijdrage', dat is de vraag.
(en dat zorgt voor verwarring).

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En ook nog geen contract. Dus aan drie kanten kosten.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

De hamvraag is dus of je meer betaalt voor je pillen bij een gecontracteerde of niet gecontracteerde apotheker. Als ik het goed begrijp, vergoedt Anderzorg 65% wanneer je je eigen risico al opgemaakt zou hebben. Als je je eigen risico nog niet hebt opgemaakt, maakt het qua kosten niks uit. Maar correct me if...


https://www.anderzorg.nl/zelf-regelen/z ... der-vinden

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door berndv »

Kees2850 schreef:
27 jan 2020 18:41
@bob Schurkjens maar medicijnen voorgeschreven door de huisarts die vallen binnen de basisverzekering hoef je toch niet zelf te betalen vanuit je eigen risico? Of begrijp ik het niet?

Ik heb al jaren geen medicijnen nodig gehad dus let daar ook niet op eerlijk gezegd
Dit verklaart het inderdaad. De huisarts hoeft u niets voor te betalen, ook geen eigen risico. Maar als de huisarts medicijnen voorschrijft, dan gaan de kosten van die medicijnen wel van het eigen risico af, totdat uw eigen risico verbruikt is. Daarna gaat het misschien wel meespelen dat uw apotheek geen contract heeft met de desbetreffende verzekeraar. Want dan zijn de kosten voor niet-gecontracteerd zeer waarschijnlijk wel lager dan bij gecontracteerde apotheken.

witte angora
Berichten: 30549
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door witte angora »

Dit is voor mij ook volslagen nieuw, maar ik snap nu ook wel, als ik er al kom, waarom mijn huisarts me doorverwijst naar de Kruitvat en de Trekpleister voor medicatie die daar verkrijgbaar is. Je krijgt daar hetzelfde, maar dan veel goedkoper, en dat is ook precies wat ze zegt.

Lowieze
Berichten: 6541
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
28 jan 2020 08:40
Dit is voor mij ook volslagen nieuw, maar ik snap nu ook wel, als ik er al kom, waarom mijn huisarts me doorverwijst naar de Kruitvat en de Trekpleister voor medicatie die daar verkrijgbaar is. Je krijgt daar hetzelfde, maar dan veel goedkoper, en dat is ook precies wat ze zegt.
Meestal is de reden daarvan dat die “medicatie” helemaal niet meer vergoed wordt. Er is de laatste jaren veel van de vergoedingenlijst afgehaald wat je zelf bij de drogist kunt halen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Eerst goed lezen!

Ja, ik heb ook een Budget polis, andere aanbieder, maar ik weet ook niet of ik volgende jaar bij plaatselijke ziekenhuis terecht kan.
Zelfde voor Apotheken maar online bleef altijd in de lijst staan, maar geen zekerheid.

Verder is naast de €385,- die iedereen heeft ook nog soms maar 70% vergoed als je weigerde 25 km te rijden.
Het is met de kerstdagen als vrijwel alle contracten rond zijn veel werk maar elk jaar moet je controleren of de zorg verleners in jou regio nog aangesloten bleven, afvielen of er juist enkele bijgekomen zijn.

De jaarlijkse Zorg Loterij voor Budget Polissen, ik heb nu al 7 jaren geluk gehad, maar ook geen enkele zekerheid!

Methusalah
Berichten: 1147
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Methusalah »

Als iets onder je eigen risico valt wordt het per definitie dus vergoed. Echter, de meeste vergoedingen uit de basisverzekering vallen eenmaal onder dat eigen risico en voordat dat bedrag volledig is ingevuld zal je daar inderdaad voor moeten betalen. Maar dat is dus wat anders dan iets wat niet vergoed wordt. Echter, er kan ook sprake zijn van een wettelijke eigen bijdrage. Dat is een vastgesteld deel van de prijs wat niet voor vergoeding in aanmerking komt. Deze worden niet vergoed, vallen niet onder het eigen risico en moet je zelf betalen (er kunnen aanvullende dekkingen zijn die dit wel vergoeden).

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door berndv »

Methusalah schreef:
28 jan 2020 10:56
Dat is een vastgesteld deel van de prijs wat niet voor vergoeding in aanmerking komt. Deze worden niet vergoed, vallen niet onder het eigen risico en moet je zelf betalen (er kunnen aanvullende dekkingen zijn die dit wel vergoeden).
Na 250 euro wordt de eigen bijdrage alsnog vergoed en de eigen bijdrage moet ook zeker niet gezien worden als eigen risico. Indien er alleen medicijnen gebruikt worden kan het dus betekenen dat je op jaarbasis maximaal 635 euro kwijt bent, 385 voor het eigen risico en 250 voor de maximale eigen bijdrage voor medicijnen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Foutje!

De €385,- is voor alle zorg.
Als je echter boven de €250,- medicijnen gehaald hebt hou je 385-250 nog €135,- voor ziekenhuis en zo!

Het totaal is €385,- maar het medicijn deel maximaal €250,-, rest word gratis uitgedeeld...
Alleen mensen met ervaring weten dit perfect.... helaas!

Lady1234
Berichten: 26916
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Komkommertijd schreef:
28 jan 2020 12:19
Foutje!

De €385,- is voor alle zorg.
Als je echter boven de €250,- medicijnen gehaald hebt hou je 385-250 nog €135,- voor ziekenhuis en zo!

Het totaal is €385,- maar het medicijn deel maximaal €250,-, rest word gratis uitgedeeld...
Alleen mensen met ervaring weten dit perfect.... helaas!
@KKT foutje, u bent abuis.

https://www.rijksoverheid.nl/binaries/r ... +euro+.pdf

Lowieze
Berichten: 6541
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Lowieze »

Komkommertijd schreef:
28 jan 2020 12:19
Foutje!

De €385,- is voor alle zorg.
Als je echter boven de €250,- medicijnen gehaald hebt hou je 385-250 nog €135,- voor ziekenhuis en zo!

Het totaal is €385,- maar het medicijn deel maximaal €250,-, rest word gratis uitgedeeld...
Alleen mensen met ervaring weten dit perfect.... helaas!
Nou is Komkommertijd toch even de weg kwijt :D
Als je boven de 250 euro medicijnen haalt, betaal je het gehele bedrag tot aan je eigen risico van 385 euro zelf.

Als je een eigen bijdrage voor medicijnen moet betalen, betaal je eerst 250 euro per jaar zelf, de rest betaal je zelf tot je je volledige eigen risico betaald hebt.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 28 jan 2020 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Medicijnen uit basisverzekering worden niet vergoed omdat Anderzorg geen contract heeft met apotheek

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Inderdaad, Paracetamol uit de buurt super valt hier buiten!
Net als neus spray, water met zout... dus zelf mengen is vrijwel gratis.

En dure merken, alleen als echt nodig wegens bijwerkingen worden die vergoed.
maar ik reageerde eigenlijk op 385+250=€635,- per jaar en dat klopt niet.

Gesloten