LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gebruik e-mailadres door onbekende

Hier kan je jouw mening kwijt over zaken die niet voorkomen in de bovenstaande onderwerpen.
NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
29 jan 2020 09:41
Als die "waarschuwingen" geen reëel beeld geven van risico's en bovendien ten onrechte de suggestie bevatten dat TS grote problemen kan krijgen, heeft dat juist álles met bangmakerij te maken.
Ik suggereer niets. Ik gaf enkel aan dat de account geblokkeerd moeten worden. Wat gelukkig ook gedaan is.
Moneyman schreef:
29 jan 2020 09:41
Daarom worden dit soort reacties ook niet gebaseerd op jou of je werkverleden, maar simpelweg op wat je hier laat zien. Als dat beeld niet klopt, moet je je afvragen waarom het beeld wat je oproept en de manier waarop je overkomt niet overeenstemt met je eigen beeld of de werkelijkheid.
Toch vreemd dat mijn waarschuwing voortkomt uit te praktijk.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Kolibrie »

annekeanneke93 schreef:
29 jan 2020 10:20
Kolibrie schreef:
28 jan 2020 20:31
Ben benieuwd naar de antwoorden van de andere webshop en afterpay.
Ik ben tot zover heel tevreden met hoe ik word geholpen en met de reacties van de partijen:

Webshop B:
Helaas hebben wij hier wel vaker mee te maken, dit zijn inderdaad mensen die bestellingen plaatsen. Op de naam van iemand anders, deze orders worden betaald met Afterpay. En zo zullen er natuurlijk facturen verstuurd worden naar het gebruikte e-mailadres en het factuur adres. Wij hebben hiervan ook al een melding gemaakt bij Afterpay. Maar het is helaas heel lastig om te bepalen wanneer het om fraude gaat, en wanneer het natuurlijk een normale klant is met een bestelling. Wij hebben contact opgenomen met PostNL, en zij sturen het pakketje retour naar ons. Hier zullen wij het pakket retour verwerken, en komt het factuur ook te vervallen. Ook zullen wij een melding maken, dat je e-mailadres voor fraude zaken gebruikt wordt.

Afterpay:
Fijn dat je dit direct doorgeeft! Ik zet dit voor jou door naar onze afdeling Special Desk. Zodat jij hier straks geen betaalverzoek voor ontvangt.

Afterpay heb ik nu gevraagd of ze mijn e-mailadres ook nog kunnen blokkeren, zodat dit in de toekomst helemaal niet meer kan gebeuren. Ik maak zelf toch nooit gebruik van achteraf betalen en zal dit ook nooit doen. Dit kan en zullen ze regelen.
Inderdaad, prima reacties, goed van u om voor de zekerheid de webshops en afterpay in te lichten.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door angel1978 »

16again schreef:
29 jan 2020 10:33
annekeanneke93 schreef:
29 jan 2020 10:25
16again schreef:
28 jan 2020 22:50
Ik heb gehackt mail account gezien, waar een extra forward was ingesteld. Alle inkomende mail kwam in de inbox, EN werd doorgestuurd.
Wachtwoord reset verhelpt dat niet!
Gecheckt, en is gelukkig geen sprake van.
Hoe check je dat?
In het geval dat ik aanhaalde was de forward rule in zowel outlook als in office365 admin centre niet zichtbaar.
Die mag je dan uitleggen, dan leer ik ook weer eens wat .

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door 16again »

Details ken ik niet meer, dit lijkt als 2 druppels water.
https://blog.compass-security.com/2018/ ... -exchange/

In message tracking vielen de doorgestuurde berichten me op , daar begon mijn zoektocht

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
29 jan 2020 11:28
Moneyman schreef:
29 jan 2020 09:41
Daarom worden dit soort reacties ook niet gebaseerd op jou of je werkverleden, maar simpelweg op wat je hier laat zien. Als dat beeld niet klopt, moet je je afvragen waarom het beeld wat je oproept en de manier waarop je overkomt niet overeenstemt met je eigen beeld of de werkelijkheid.
Toch vreemd dat mijn waarschuwing voortkomt uit te praktijk.
Je reactie komt wellicht uit de praktijk, maar je getoonde tunnelvisie komt volledig uit jezelf. Je kon blijkbaar geen andere variant verzinnen dan "oplichting!" en bijt je daar volledig in vast. Een beetje meer ruimte voor andere mogelijkheden maakt je bijdragen een stuk prettiger.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Moneyman »

NeoDutchio schreef:
29 jan 2020 11:28
Moneyman schreef:
29 jan 2020 09:41
Daarom worden dit soort reacties ook niet gebaseerd op jou of je werkverleden, maar simpelweg op wat je hier laat zien. Als dat beeld niet klopt, moet je je afvragen waarom het beeld wat je oproept en de manier waarop je overkomt niet overeenstemt met je eigen beeld of de werkelijkheid.
Toch vreemd dat mijn waarschuwing voortkomt uit te praktijk.
Je reactie komt wellicht uit de praktijk, maar je getoonde tunnelvisie komt volledig uit jezelf. Je kon blijkbaar geen andere variant verzinnen dan "oplichting!" en bijt je daar volledig in vast. Een beetje meer ruimte voor andere mogelijkheden maakt je bijdragen een stuk prettiger.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Moneyman schreef:
29 jan 2020 16:48
NeoDutchio schreef:
29 jan 2020 11:28
Moneyman schreef:
29 jan 2020 09:41
Daarom worden dit soort reacties ook niet gebaseerd op jou of je werkverleden, maar simpelweg op wat je hier laat zien. Als dat beeld niet klopt, moet je je afvragen waarom het beeld wat je oproept en de manier waarop je overkomt niet overeenstemt met je eigen beeld of de werkelijkheid.
Toch vreemd dat mijn waarschuwing voortkomt uit te praktijk.
Je reactie komt wellicht uit de praktijk, maar je getoonde tunnelvisie komt volledig uit jezelf. Je kon blijkbaar geen andere variant verzinnen dan "oplichting!" en bijt je daar volledig in vast. Een beetje meer ruimte voor andere mogelijkheden maakt je bijdragen een stuk prettiger.
Zoals ik in mijn eerste reactie zei denk ik aan fraude ja. En de reden waarvoor is al diverse keren uitgelegd. Denken, dus niet zeker. Met daarbij een tip aan TS die dat gelukkig ook al gedaan heeft. Probleem dus opgelost. Om daar dan weer op door te blijven hameren.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 17:08
En bij wie zou de factuur van afterpay in de mailbox terecht komen zijn denkt u?
Vanaf hier gaat het fout. Voor mij is het de verwijtende toon: je waarschuwt niet maar wijst terecht. Je zin leest als: "ik schreef toch dat ik aan oplichting dacht, zie hier!" Dat wordt opgevolgd door de onderstaande niet aantoonbaar correcte uitlating.
NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 17:37
TS gaat er vanuit dat het geen oplichting is. Dat is het dus wel.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
29 jan 2020 17:11
NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 17:08
En bij wie zou de factuur van afterpay in de mailbox terecht komen zijn denkt u?
Vanaf hier gaat het fout. Voor mij is het de verwijtende toon: je waarschuwt niet maar wijst terecht. Je zin leest als: "ik schreef toch dat ik aan oplichting dacht, zie hier!" Dat wordt opgevolgd door de onderstaande niet aantoonbaar correcte uitlating.
Het bericht is niet aan u gestuurd. Hoe u het opvat is aan u en niet relevant voor de discussie die weer, in mijn ogen, nutteloos opgestart wordt.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door tttlocke »

NeoDutchio schreef:
29 jan 2020 17:21
Het bericht is niet aan u gestuurd. Hoe u het opvat is aan u en niet relevant voor de discussie die weer, in mijn ogen, nutteloos opgestart wordt.
Het bericht is op een forum geplaatst. Dan kan en mag er gereageerd worden. Als dat niet de bedoeling is of je kunt daar niet goed mee overweg, dan kun je beter een PB sturen aan degene voor wie het bericht, kennelijk exclusief, bedoeld is.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 15:53
U denkt zelf niet aan fraude, ik wel. U moet bij de webshops en afterpay er direct achteraan gaan dat u niet de besteller bent. Als u nog geen reactie op de mail gehad heeft direct de telefoon pakken. Zo kunnen ze direct de accounts blokkeren om meer schade te voorkomen.

Deze persoon gaat op uw adres en mailadres bestellen, laat het afleveren op een afhaalpunt en u krijgt de rekeningen.
Hoe je iets zegt is net zo belangrijk als wat je schrijft.

"Ik zie waarom u denkt dat er geen sprake is van fraude, maar ik hou wel rekening met fraude. Het is altijd mogelijk dat een rekening niet betaald wordt en de factuur dan naar uw e-mail adres gaat. U heeft in principe niets te vrezen, maar om het zekere voor het onzekere te nemen raad ik aan om de volgende maatregelen te nemen:
- Geef bij de winkel en after aan dat u niet de besteller bent;
- Wordt er niet gereageerd op mail? Belt u dan even op."

Ik garandeer je dat er dan helemaal niemand over je heen gevallen was (en anders krijg jij je geld terug).
NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 17:08
En bij wie zou de factuur van afterpay in de mailbox terecht komen zijn denkt u?
U moet deze tekst niet schrijven!

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Ah tja.... Roep je in een bericht dat je bent "Opgelicht" dan krijg je het bericht dat je dat niet moet roepen omdat je dan smaad/laster pleegt.

Vermeldt iemand een geval waarbij enkel een e-mail adres is gebruikt en het adres gewoon bij de naam hoort van de persoon die heeft besteld dan is er opeens sprake van een "Oplichter".

Soms volg ik het niet meer.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door alfatrion »

Sylvester, anderen mogen niet schrijven dat iets oplichting is.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
29 jan 2020 21:25
U moet deze tekst niet schrijven!
Daarvoor is er een moderatie. U, en de andere personen die liever op mij inhaken dan op een TS, hoeven voor mij niet te bepalen wat ik wel of niet mag schrijven. U reageert op uw manier, ik op de mijne. Bent u het daar niet mee eens kunt u dat gewoon naast u neer leggen. Heeft de persoon in kwestie, oftewel een TS ,een vraag of een opmerking over mijn (en over welke andere forumvrijwilliger) reactie, dan kan die daarop reageren. Het begint er weer op te lijken dat 3 personen hier willen uitmaken hoe er gereageerd mag worden en wat er gezegd en vooral niet gezegd mag worden.

Mijn reactie is duidelijk geweest, mij lijkt het wel degelijk op fraude. Mijn mening met mijn onderbouwing aangezien niemand 3 (of 6 als je 2x je mailadres moet invullen als controlemiddel) exact dezelfde fouten maakt in 3 verschillende formulieren. U hebt uw mening, ik de mijne. Ik maak er niemand bang mee, ik geef niet aan dat TS in de problemen gaat komen, enkel dat het mij fraude lijkt en wat TS het beste kan doen.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar gelukkig heeft de Ts in ieder geval stappen genomen na die (wonderlijke) mails en toestanden en is het nu bij de leveranciers en after pay bekend dat zij niet de besteller is.

Ik zeg maar zo, better safe, than sorry.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door sylvesterb »

NeoDutchio schreef:
29 jan 2020 21:50
alfatrion schreef:
29 jan 2020 21:25
U moet deze tekst niet schrijven!
Daarvoor is er een moderatie. U, en de andere personen die liever op mij inhaken dan op een TS, hoeven voor mij niet te bepalen wat ik wel of niet mag schrijven. U reageert op uw manier, ik op de mijne. Bent u het daar niet mee eens kunt u dat gewoon naast u neer leggen. Heeft de persoon in kwestie, oftewel een TS ,een vraag of een opmerking over mijn (en over welke andere forumvrijwilliger) reactie, dan kan die daarop reageren. Het begint er weer op te lijken dat 3 personen hier willen uitmaken hoe er gereageerd mag worden en wat er gezegd en vooral niet gezegd mag worden.

Mijn reactie is duidelijk geweest, mij lijkt het wel degelijk op fraude. Mijn mening met mijn onderbouwing aangezien niemand 3 (of 6 als je 2x je mailadres moet invullen als controlemiddel) exact dezelfde fouten maakt in 3 verschillende formulieren. U hebt uw mening, ik de mijne. Ik maak er niemand bang mee, ik geef niet aan dat TS in de problemen gaat komen, enkel dat het mij fraude lijkt en wat TS het beste kan doen.
Pas maar op straks klaagt degene u nog aan wegens smaad/laster.

angel1978
Berichten: 10945
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door angel1978 »

NeoDutchio schreef:
29 jan 2020 21:50
alfatrion schreef:
29 jan 2020 21:25
U moet deze tekst niet schrijven!
Daarvoor is er een moderatie. U, en de andere personen die liever op mij inhaken dan op een TS, hoeven voor mij niet te bepalen wat ik wel of niet mag schrijven. U reageert op uw manier, ik op de mijne. Bent u het daar niet mee eens kunt u dat gewoon naast u neer leggen. Heeft de persoon in kwestie, oftewel een TS ,een vraag of een opmerking over mijn (en over welke andere forumvrijwilliger) reactie, dan kan die daarop reageren. Het begint er weer op te lijken dat 3 personen hier willen uitmaken hoe er gereageerd mag worden en wat er gezegd en vooral niet gezegd mag worden.

Mijn reactie is duidelijk geweest, mij lijkt het wel degelijk op fraude. Mijn mening met mijn onderbouwing aangezien niemand 3 (of 6 als je 2x je mailadres moet invullen als controlemiddel) exact dezelfde fouten maakt in 3 verschillende formulieren. U hebt uw mening, ik de mijne. Ik maak er niemand bang mee, ik geef niet aan dat TS in de problemen gaat komen, enkel dat het mij fraude lijkt en wat TS het beste kan doen.
En ik noem dat onnodige bangmakerij.. en ook dat mag ik net zo goed zo noemen.. Volgens mij probeer jij nu net zo goed voor anderen te bepalen of en hoe zo mogen reageren.. nogal hypocriet.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
29 jan 2020 21:50
alfatrion schreef:
29 jan 2020 21:25
U moet deze tekst niet schrijven!
Daarvoor is er een moderatie. U, en de andere personen die liever op mij inhaken dan op een TS, hoeven voor mij niet te bepalen wat ik wel of niet mag schrijven.
Ik hoopte op deze reactie. TS zal het net als jij niet fijn vinden om zo aangesproken te worden.
NeoDutchio schreef:
28 jan 2020 15:53
U denkt zelf niet aan fraude, ik wel. U moet bij de webshops en afterpay er direct achteraan gaan dat u niet de besteller bent.
Hoe je iets zegt is net zo belangrijk als wat je zegt. Verder hou ik er nu over op, want ik heb mijn punt gemaakt.

Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar gelukkig heeft de Ts wel dat advies opgevolgd en is zij nu gerustgesteld.

Het woordje “moet” betekent niet altijd “moet”.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Gebruik e-mailadres door onbekende

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
29 jan 2020 23:22
TS zal het net als jij niet fijn vinden om zo aangesproken te worden.
Dus in uw ogen is TS niet mans genoeg om voor zichzelf op te komen en kunt u bepalen wat zij wel of niet fijn vindt? Ondertussen is dit topic ook weer helemaal om zeep geholpen. Dergelijke opmerkingen zijn ook echt van toegevoegde waarde.

Gesloten