LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
witte angora
Berichten: 30749
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door witte angora »

Een aantal jaren geleden heeft mijn vorige tandarts Sensodyne aanbevolen, voor gevoelige tanden. En het werkt ook nog.

Zegt de huidige tandarts dat dat helemaal niet nodig is; alle tandpasta's waar 'sensitive' op staat werken precies hetzelfde. De korrel is fijner, waardoor er een minder schurende werking is, en het stofje om de pijn te verminderen, is bij alle merken hetzelfde. En veel merken zijn aanzienlijk goedkoper dan Sensodyne.

Toevallig bij 'een' drogist 5 tubes Prodent sensitive kunnen kopen voor 5 euro totaal, dat was een aanbieding. Dat is heel wat anders dan de regelmatig voorkomende reclame aanbieding van 3 tubes Sensodyne voor een euro of 8.

Maar als goedkopere merken exact dezelfde werking hebben, en exact dezelfde stoffen bevatten, waarom bevelen tandartsen dan Sensodyne aan? Is het een marketingtruc? Verdienen ze er extra op? Of is er wat anders aan de hand? Iemand een idee?

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
31 jan 2020 10:23
Maar als goedkopere merken exact dezelfde werking hebben, en exact dezelfde stoffen bevatten, waarom bevelen tandartsen dan Sensodyne aan?
Mijn eerste vraag zou zijn of die stoffen inderdaad exact gelijk zijn.

Puur uit mijn praktijkervaring: daar waar heel veel andere tandpasta's geen merkbare invloed hadden op de gevoeligheid van mijn tandvlees, had Sensodyne dat wel.

Op de site van Prodent is de Sensitive-variant overigens al niet meer te vinden.
https://www.prodent.nl/tandpasta.html
Laatst gewijzigd door Moneyman op 31 jan 2020 10:33, 1 keer totaal gewijzigd.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door angel1978 »

zelfde ervaring hier, maar heb ook geen idee waar dat nu precies aan ligt.
Blijkbaar is er toch iets anders, maar heb niet alle tandpasta's uitgeprobeerd om te kijken of een andere het ook zo had.

Cornelis7
Berichten: 435
Lid geworden op: 02 nov 2008 14:56

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Cornelis7 »

witte angora schreef:
31 jan 2020 10:23

Zegt de huidige tandarts dat dat helemaal niet nodig is; alle tandpasta's waar 'sensitive' op staat werken precies hetzelfde. De korrel is fijner, waardoor er een minder schurende werking is, en het stofje om de pijn te verminderen, is bij alle merken hetzelfde. En veel merken zijn aanzienlijk goedkoper dan Sensodyne.
Sommige mensen willen juist een meer schurende werking en dan valt Sensodyne af.

witte angora
Berichten: 30749
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door witte angora »

Inderdaad, Moneyman. Apart dat de betreffende drogisterijketen er nog heel wat in het schap heeft liggen. Kennelijk gaat deze uit het assortiment? Dan lijkt de reden voor de hand te liggen.

witte angora
Berichten: 30749
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch vreemd dat er geen enkele test te vinden is op het grote net. Wel deze, maar dat heeft niet zozeer met sensitive te maken.

https://www.dentalinfo.nl/thema-a-z/mon ... asta-goed/

witte angora
Berichten: 30749
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
31 jan 2020 10:30
Puur uit mijn praktijkervaring: daar waar heel veel andere tandpasta's geen merkbare invloed hadden op de gevoeligheid van mijn tandvlees, had Sensodyne dat wel.
Je hebt het over je tandvlees, bedoel je dat ook, of gaat het om blootliggende tandwortels?

Dat is bij mij namelijk niet (meer) aan de orde, het gaat meer om gevoeligheid als gevolg van miniscule gaatjes of iets dergelijks.

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nee, ik bedoel inderdaad echt het tandvlees.

witte angora
Berichten: 30749
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ok ja, bij mij gaat het dus om slijtage van kiezen. Dat moet met 'sensitive' opgevangen worden. Dit gaat dus om twee verschillende dingen.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
31 jan 2020 11:35
Ok ja, bij mij gaat het dus om slijtage van kiezen. Dat moet met 'sensitive' opgevangen worden. Dit gaat dus om twee verschillende dingen.
Volgens mijn tandarts is er geen enkele tandpasta die werkt tegen slijtage van tanden en kiezen. Dat is namelijk een natuurlijk verschijnsel door gebruik van je gebit.

witte angora
Berichten: 30749
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het gaat vooral om de pijn tegen te gaan... ;)

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
31 jan 2020 11:45
Het gaat vooral om de pijn tegen te gaan... ;)
Ik weet het, ik heb zelf ook Sensodyne geprobeerd, de Original hielp wel maar die wordt niet meer gemaakt.
Het lijkt bij mij alsof tandpasta met fluor pijnlijker is dan eentje zonder fluor. Ben nu weer andere merken aan het uitproberen, maar ben er nog niet tevreden over.

Veldt01
Berichten: 990
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Sensodyne heeft minimaal 20 verschillende soorten tandpasta. En afgezien van het feit dat ze goede producten maken hebben ze ook een behoorlijk groot marketing apparaat (dat zich ook richt op tandartsen). Heb weleens een test gelezen waarin naar voren kwam dat zelfs het goedkoopste product al goed genoeg is voor het eigenlijke doel (= tanden poetsen) maar dat dit niet automatisch betekend dat dat ook het beste resultaat oplevert. Je hebt veel duurdere producten (zelfs met zoutoplossing en de gekste smaken) en heel goedkope maar zoals gezegd zul je gewoon moeten testen wat jou het beste bevalt. (en van de prijs zou ik het niet af laten hangen ook sensodyne is regelmatig in de aanbieding en bij een kostprijs van een Euro zou ik me afvragen of er überhaupt wel iets aan is toegevoegd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Kinder Tandpasta is meestal zonder of minder fluor, werkte net zo goed.

En Kruidvat huismerk, zitten ook soorten tussen, goedkoop en ingrediënten naast elkaar gehouden en verschil was vooral de prijs.

De tandartsen kregen gratis reclame en mini tubes... om uit te delen, net als Braun de Oral B promotie.
Unilever heeft wel erg veel merken, en vaak bepaalde de hoeveelheid reclame de prijs.

En waar denk je waar de huismerken vandaan komen?

Ik zal het laatste advies maar niet geven.... Neem een Kunststof eethoek,
want dan loop je over een aantal jaren te klappertanden....! :mrgreen:

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Revoked »

Ik gebruik juist die veel te dure groene Elmex. Werkt prima bij mij, terwijl de andere merken dat nìet deden. En ik heb echt dat hele schap aan gevoelige-tanden/tandvlees tandpasta geprobeerd. Bij de Action voor een euro tot aan die BeverlyHillsWhite van 18(!)...de groene Elmex doet het voor mij, maar de OralB+ tandpasta vind ik het "lekkerste" poetsen...

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door moederslink »

Ik gebruik allerlei soorten hoor , maar net wat in de aanbieding is en wat ik lekker vind.
Sensodyne heeft de naam en daar betaal je dus ook voor.
Ik denk wel dat het soort tandenborstel verschil maakt ; vroeger gebruikte ik altijd harde borstels om lekker te schrobben ,😏 maar al jaren gebruik ik juist een zachte borstel waarmee ik het hele gebit en het tandvlees tijdens het poetsen grondig ' masseer ' en dat wérkt. Nooit meer pijnlijk tandvlees.
Overigens : stress heeft ook zeker invloed op het gebit en het wel of niet ontsteken vh tandvlees.

Moneyman
Berichten: 30035
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Moneyman »

moederslink schreef:
31 jan 2020 14:04
Overigens : stress heeft ook zeker invloed op het gebit en het wel of niet ontsteken vh tandvlees.
Inderdaad een niet te onderschatten factor!

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Zachte borstel is inderdaad veel beter. Bij de mondhygiënist de pockets een keer goed laten schoonmaken maakt ook veel verschil.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door moederslink »

En niet onbelangrijk: dat tanden kunnen slijten komt door allerlei zuren of knarsen.
Ik denk écht dat welk merk tandpasta dan ook op zich geen verschil hoeft te maken.
Wel goed poetsen/ masseren met een zachte tandenborstel.

En 2x per jaar naar de mondhygiëniste is ook beslist aan te raden .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Sensodyne tandpasta voor gevoelige tanden - is er een alternatief?

Ongelezen bericht door moederslink »

Kees, mijn vader was tandarts :wink:
Mijn eigen tandarts bevestigde dit toen ik jaaren geleden constant met ontstoken tandvlees liep en toendertijd onder een enorme druk stond .
Hij behandelde het tandvlees met engelengeduld en laser . Een langdurige en erg pijnlijke kwestie.

Gesloten