LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
CharlotteRens
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2020 14:56

Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door CharlotteRens »

Sinds 2007 huur ik een woning van de woningstichting.
De laatste tijd ben ik vaak weg, door veranderde prive-en werkomstandigheden.

Nu dreigt de stichting mij uit huis te zetten, want ik MOET 4 NACHTEN PER WEEK, in de woning slapen......

Dit is mij nooit verteld, en staat ook niet letterlijk in het huurcontract.

Iemand dit wel eens meegemaakt?

Uw Jurist
Berichten: 851
Lid geworden op: 01 apr 2006 10:14
Contacteer:

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door Uw Jurist »

Een verhuurder moet aantonen dat de bewoner zijn hoofdverblijf niet heeft in het gehuurde. Dat is dan een grond voor het beëindigen van de huur.

Uit de rechtspraak blijkt dat sprake is van het hebben van een hoofdverblijf in een woning als het privé leven van de huurder zich in hoofdzaak in en vanuit de woning afspeelt. Hierbij moeten alle feitelijke omstandigheden van het geval in aanmerking worden genomen.

Goed huurderschap is in de wet geregeld (7:213 BW) en een vangnetbepaling als een specifieke contractuele bepaling over het hebben van het hoofdverblijf in de woning ontbreekt. Zie bijvoorbeeld https://uitspraken.rechtspraak.nl/inzie ... :2013:5635.

Met vriendelijke groet,
mr. Monique Doomernik

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door berndv »

gaat het om sociale huur? Gemeenten stellen wel eisen aan de inschrijving in de gemeente en dat kwam geloof ik wel overeen met die 4 nachten. Bij 4 nachten en meer zijn er gemeenten die dan spreken van een hoofdverblijf. Iemand bijvoorbeeld structureel 4 nachten per week laten logeren mag namelijk ook niet.

Maar op het moment dat u dus geen 4 nachten per week in de woning verblijft, zou het voor de woningbouw kunnen betekenen dat uw woning dus niet meer uw hoofdverblijf is en u dus eigenlijk ook niet meer in de gemeente op dat adres ingeschreven mag zijn. En laat dat laatste nu net een vereiste zijn binnen het huur contract.

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Komt die wbv dat ‘s nachts controleren? Je zult maar nachtdiensten draaien.

Hier moet toch veel meer achterzitten.

kuklos
Berichten: 9740
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door kuklos »

Lady1234 schreef:
04 feb 2020 17:33
Hier moet toch veel meer achterzitten.
Vermoedelijk is het verhaal veel groter dan hier wordt verteld. Maar helaas is dit het zoveelste topic waarin TS te weinig informatie geeft om goed advies te kunnen krijgen.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door reggie2 »

Lady1234 schreef:
04 feb 2020 17:33
Komt die wbv dat ‘s nachts controleren? Je zult maar nachtdiensten draaien.

Wat dacht je van buren die om een of andere redenen deze persoon melden? Afgunst of wat dan ook.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door witte angora »

CharlotteRens schreef:
04 feb 2020 15:00
De laatste tijd ben ik vaak weg, door veranderde prive-en werkomstandigheden.
Zomaar wat vraagjes die niemand hier wat aangaan, maar die wel essentieel zijn om je vraag te beantwoorden.
- Wat zijn die privé- omstandigheden? Ben je gaan samenwonen?
- Wat zijn die werkomstandigheden? Werk je zover van huis dat je niet thuis kunt slapen?
- Is er sprake van een combinatie van de bovenstaande twee vragen?
- Wat versta je onder 'de laatste tijd'? Een paar weken? Maanden? Jaren?

Zeg het maar...

NeoDutchio
Berichten: 12274
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat voorkomen moet worden is dat mensen een spookadres hebben om toeslagen te ontvangen en vervolgens ergens anders (samen)wonen waar ze geen recht hierop zouden hebben.
Ik zeg niet dat dit bij u het geval is, maar er zijn schijnbaar aanwijzingen en bewijzen dat u verblijft op andere adressen dan uw ingeschreven woonadres.

CharlotteRens
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2020 14:56

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door CharlotteRens »

Een spookadres is het absoluut niet.
Ik ontvangen geen toeslagen of een ander soort uitkering.
Kan gelukkig nog steeds werken voor mijn centjes.
Alleen na het overlijden van mijn partner, voel ik me niet lekker, en zoek ik vaak vrienden op.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door mahadma »

In basis moet je 4 nachten per week thuis zijn, dan is het je hoofdverblijf.

Als er sprake van 'samenwonen' kan je altijd nog, als ik de vraagsteller als persoon 1 noemen en de partner persoon 2, als volgt handelen: Persoon 1 vertoeft 3 nachten bij persoon 2, aansluitend vertoeft persoon 1 3 nachten bij persoon 2 en nacht 7 zijn ze ieder op hun eigen adres. Per slot mag je logeren. Dit verhaal is natuurlijk niet tot den eeuwigen dagen vol te houden. Er komt een moment dat je 7 nachten samen wil zijn.

Ik vermoed dat 'aardige' buren de verhuurder op de hoogte houden n al een nieuwe bewoner n gedachten hebben.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door reggie2 »

mahadma schreef:
04 feb 2020 18:15
In basis moet je 4 nachten per week thuis zijn, dan is het je hoofdverblijf.


Dan nog, hoe weet die wbv dit??

Trouwens TS zegt hierboven dat ze zich niet prettig voelt en daardoor vaak bij vrienden is.

witte angora
Berichten: 30567
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door witte angora »

reggie2 schreef:
04 feb 2020 18:17
mahadma schreef:
04 feb 2020 18:15
In basis moet je 4 nachten per week thuis zijn, dan is het je hoofdverblijf.
Dan nog, hoe weet die wbv dit??
Dat zijn dus vaak die 'aardige' buren.

Ik meen dat ik het verhaal al eens eerder heb verteld op het forum. Zoontje van bovenbuurvrouw wordt uit huis geplaatst, bovenbuurvrouw, die voorheen bij een aantal mensen een paar keer per week op de stoep stond trekt zich terug, en vervolgens concludeert haar buurvrouw dat ze woonfraude pleegt, want ze was er nooit meer. Onderzoek door sociale zaken, hoop gedoe, en uiteindelijk was er dus niks aan de hand.

Hoe het in het geval van de topicstarter zit weet ik niet, maar 'aardige' buren heb je overal wel.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Je zal maar een LAT-relatie hebben. Je kan dan dus je huis uit worden gezet.

Willekeur en opportunisme aan de kant van de verhuurder spelen een rol in dit verhaal. Zoveel is duidelijk.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Of je zal maar voor 4 weken op vakantie gaan, 2 of 3 keer per jaar. Kan toch? hoef niet eens buitenland te zijn maar Nederland biedt ook perfecte vakantie plekken.....die stacaravan bijvoorbeeld.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vele moeten een huis aanhouden omdat je niet permanent op Camping mag wonen.

Maar ik weet iemand die vele nachtdiensten in Ziekenhuis draaide en de vrije dagen ook dat schema aan hield.
Deze heeft dus vrijwel geen enkele nacht thuis geslapen, wel overdag en hoe controleer je dat?
Een lamp op Timer, radio aan en je lijkt thuis.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door Obelix1 »

En een auto voor de deur als afleiding, ben toch thuis??? :lol: :lol: :lol:

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

In dit geval bepaalt de verhuurder zelfs wanneer je moet slapen. Ben je een nachtmens en hou je er van om pas 's ochtends naar je warme mandje te gaan, kun je al je huis uitgetrapt worden. Althans als het aan de verhuurder ligt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door moederslink »

Waanzin, dit soort ' sociale' controles bij iemand die niet 7 nachten per week thuis slaapt en wel ' gewoon' werkt dus en niet met uitkeringen e.d sjoemelt. Daar hoeft dus ook geen ' sociaal' ambtenaar op te komen draven of een verhuurder te worden ingelicht.

Zolang jij gewoon braaf de huur betaalt , geen overlast geeft, geen huisdier zielig alleen achter laat , ben je vrij om te doen en te laten wat je wilt.
Misschien draait iemand wel graag of vaak nachtdiensten.

Ik heb een buuf gehad die van april tot oktober in haar stacaravan zat , dus ook een half jaar gewoon niet thuis!

Lady1234
Berichten: 26927
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Of je zult maar een tijdje ‘s nachts bij je zieke ouder verblijven, afgewisseld met je broer, omdat daar geen nachtzuster komt.

Wat is dat voor idioterie dat je vier nachten per week in je bed zou moeten liggen. En hoe doet iemand dat bijvoorbeeld die op een booreiland werkt? Twee weken op, twee weken af? Of op een binnenvaartschip, vier weken op twee weken thuis?

richard-1976
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 feb 2020 19:34

Re: Dreiging opzegging huurcontract omdat ik te weinig thuis ben

Ongelezen bericht door richard-1976 »

goede dag allemaal.

ik heb het zelf ook mee gemaakt bij de een bedrijf waar ik een huurhuis van heb.

er waren mensen in de buurt die ook vonden dat er te weinig licht bij mij thuis brande en daar een melden van hebben gemaakt,ik heb toen ook een telefoon van die bedrijf gehad waar ik het huis van huur.

ik werkte toen in de binnenvaart en dan ben je soms een paar weken weg of een week van huis en dan brand er ook geen licht bij mij.

ik heb toen gezegt waar ik werkte en heb toen ook mijn contract ook laten zien en toen hadden zij er geen problemen er mee.

met vriendelijke groet richard

Gesloten