LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Bespreek hier jouw ervaringen met dealers en garagebedrijven.
YNammensma
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2020 20:06

Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door YNammensma »

Maart 2019 een peugot gekocht bij de dealer. 7000 euro en nog geen ton op de teller. Auto is van 2011
Deze maand naar de dealer gebracht voor apk. Bleek 2 versleten banden en speling in beide stuurkogels.kosten 500.
Ik vond dat nogal wat dus ben terug gegaan naar mijn vorige garage . Kosten 350.
Ik vond het ook vreemd hoe het door de dealer gebracht werd dat de stuurkogels speling hadden. Ik had vast een drempel of stoepje genomen.
Ik rij sportief maar niet raar. De dealer vertelde dat de auto voor aflevering nog voor 1400 euro gerepareerd was.
Het eindigde in een onaangenaam gesprek

Dus bij de profile gister gerepareerd en apk erop.
Vandaag met mijn dochter op weg naar groningen. Hoop herrie en net optijd de berm in kunnen sturen.
Volgende probleem. Anwb komt . Motor doet niks meer en we worden gesleept. Ik vond het doodeng. Mijn remmen reageerde bijna niet want geen druk op de rem.
Dit heeft de anwb man mij van te voren wel verteld.
We reden over een heuveltje en gelijk daarna moesten we stoppen voor een stoplicht. Ik rem uit alle macht. Ook de handrem gebruikend. Geen houden aan. Hij glijd tegen de anwb auto.
Nu heb ik 2 vragen. Kan ik de dealer nog aansprakelijk stellen.binnen een jaar een vastgelopen motor.
En wie heeft schuld bij de aanrijding met de anwb auto.?
Ik ben wel een beetje aan mijn eind

NeoDutchio
Berichten: 12314
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Wat is er afgesproken omtrent garantie? Bij een dergelijk aankoopbedrag en gekocht bij een dealer lijkt het mij dat u garantie hebt afgesproken. Zonder het verhaal achter de auto te kennen valt er vrij weinig te zeggen of het garantie is of niet. Als bv de riem gezorgd heeft voor de schade, dan is de vraag wanneer deze vervangen moest worden. Stel dat dit bij 120.000km moest en u bent blijven doorrijden, dan is het eigen verantwoordelijkheid.

De schade met de ANWB zal u met hen moeten opnemen. Zonder draaiende motor is er geen rembekrachtiging. Laat vooral de verzekering dit aanpakken. Aan slepen zitten voorwaarde, zij kunnen nagaan of alles volgens de regels is gegaan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door berndv »

YNammensma schreef:
04 feb 2020 20:19
Nu heb ik 2 vragen. Kan ik de dealer nog aansprakelijk stellen.binnen een jaar een vastgelopen motor.
En wie heeft schuld bij de aanrijding met de anwb auto.?
De schuld bij de aanrijding zal door uw verzekering met de anwb opgepakt worden. Geen idee wie er in een dergelijke situatie aansprakelijk is. Feitelijk gezien wordt u als u achter het stuur zit van het getrokken voertuig, gewoon als bestuurder mag worden aangerekend, gezien de geldende jurisprudentie.

Over de 1e vraag kan niet zo makkelijk antwoord worden gegeven. De vraag is in hoeverre die dealer dit had moeten voorzien. U heeft een peugeot die een jaar geleden nog geen ton op de teller had. Onlangs nog een topic hier voorbij zien komen met een iets nieuwere peugeot, geen idee welk type u heeft en wat de reden is dat de motor in de soep is gelopen. Maar ik gok op een geknapte distributieriem.

Lady1234
Berichten: 27092
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En die stuurkogels hoefden bij die “eigen” garage niet vervangen te worden?

Maar dat hele APK gedoe heeft toch niets te maken die stuurkogels en banden?

Lady1234
Berichten: 27092
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik lees op de site van de politie dat voertuigen die gesleept worden, worden gezien als aanhangwagens RVV1990. En als je door je aanhangwagen wordt aangereden, is de “aanhangwagen” natuurlijk niet aansprakelijk.

Vervelend deze schade, maar “leuke” case.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door de auditu »

Het hele fusee- en stuurkogelverhaal is soms wat onduidelijk. Wat bij de ene garage wordt afgekeurd, is bij een andere geen probleem voor de apk. (Eigen ervaring). Wie het weet mag het zeggen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Versleten kogel en banden, kan vorig jaar als stuk zijn geweest, maar zonder die kogel is dat niet te bewijzen.

Slepen, je moet als trekkende rekening houden met minder remwerking en reactie tijd.
Ik heb zelf een sleepstang, veel veiliger en een kabel is trager rijden en file veroorzaken.


En na 1 jaar, dan kan er veel gebeuren dus garantie claimen word erg lastig.

witte angora
Berichten: 30746
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door witte angora »

YNammensma schreef:
04 feb 2020 20:19
Maart 2019 een peugot gekocht bij de dealer. 7000 euro en nog geen ton op de teller. Auto is van 2011

Deze maand naar de dealer gebracht voor apk. Bleek 2 versleten banden en speling in beide stuurkogels.kosten 500.

Ik vond dat nogal wat dus ben terug gegaan naar mijn vorige garage . Kosten 350.
Ik vond het ook vreemd hoe het door de dealer gebracht werd dat de stuurkogels speling hadden. Ik had vast een drempel of stoepje genomen.

Ik rij sportief maar niet raar. De dealer vertelde dat de auto voor aflevering nog voor 1400 euro gerepareerd was.
Het eindigde in een onaangenaam gesprek

Dus bij de profile gister gerepareerd en apk erop.

Anwb komt . Motor doet niks meer en we worden gesleept.


Nu heb ik 2 vragen. Kan ik de dealer nog aansprakelijk stellen.binnen een jaar een vastgelopen motor.
En wie heeft schuld bij de aanrijding met de anwb auto.?
Eerlijk gezegd moest ik wel wat met je bericht stoeien om het te begrijpen. En eigenlijk begrijp ik nog steeds je vraag niet.

- Je vertelt over de speling op de stuurkogels. Dat is door de dealer geconstateerd. Begrijp ik het goed dat je het niet door de dealer hebt laten repareren, maar door de Profile (wat dat dan ook wezen mag)? Wat is je vraag/klacht hierover? Speling op de stuurkogels komt nu eenmaal vaker voor.

- Je vertelt over de motor. Hoe kan het dat de motor is vastgelopen? Te weinig olie? Of een andere reden?

De aanrijding met de sleepwagen, sja... heel lang geleden hadden auto's geen rembekrachtiging, in die tijd remden ze allemaal zoals in jouw geval is gebeurd. Mensen waren het gewend, dus dat was in die tijd minder problematisch. Tegenwoordig zijn mensen rembekrachtiging zo gewend dat ze niet weten wat ze overkomt als hij het niet meer doet. Dat heb je dus ervaren. Hoe de schade afgehandeld moet worden weet ik niet. Ik zou eerst bericht van de ANWB afwachten, en dat doorsturen naar je verzekering.

Maar waarom hebben ze je eigenlijk afgesleept? De ANWB heeft ook lepelwagens namelijk. Dan had dit niet kunnen gebeuren.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door sylvesterb »

YNammensma schreef:
04 feb 2020 20:19
Kan ik de dealer nog aansprakelijk stellen.binnen een jaar een vastgelopen motor.
Dat ligt helemaal aan de oorzaak een motor loopt niet zonder rede vast. U zult moeten bewijzen dat de oorzaak er al was toen u de auto kocht.

NeoDutchio
Berichten: 12314
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

witte angora schreef:
05 feb 2020 19:58
Maar waarom hebben ze je eigenlijk afgesleept? De ANWB heeft ook lepelwagens namelijk. Dan had dit niet kunnen gebeuren.
Op rustige momenten of als je niet al te ver van huis bent willen ze je nog wel eens zelf slepen. Een aantal busjes hebben dollie's die ze kunnen gebruiken, maar vele gebruiken de ouderwetse sleepkapel. Dat gaat sneller dan een lepelwagen ergens vandaag halen.

YNammensma
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2020 20:06

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door YNammensma »

Ik heb geen idee hoe je op een ander bericht kan reageren dus maar even zo
Schijnt dat er tanden van het tandwiel waar de distributie riem zijn afgebroken.
Dealer gaat nu met peugot in conclaaf om er een nieuwe motor in te zetten. Wordt vervolgd.
Anwb geval is neergelegd bij klacht@ anwb.nl. kon niet via mijn verzekering mijn eigen schade vergoed krijgen.
Iemand weet niet wat profile is. Is ook een garage keten.
Geen idee dus nog hoe het afloopt

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Profile is een bandenfirma.

NeoDutchio
Berichten: 12314
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Theotrucker schreef:
05 feb 2020 22:14
Profile is een bandenfirma.
Die ook APK en onderhoud doen.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Dealer zal vast gaan roepen dat er iemand anders aan de auto heeft gezeten. Wel toevallig dat dit zo kort op elkaar gebeurt. Nieuwe motor zak vast niet gratis zijn. 9 jaar oude auto, ton op de teller.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door berndv »

YNammensma schreef:
05 feb 2020 21:50
Anwb geval is neergelegd bij klacht@ anwb.nl. kon niet via mijn verzekering mijn eigen schade vergoed krijgen.
Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Maar voor de WAM wordt u gezien als "bestuurder", dus gelden daarin ook dezelfde regels als bij een aanrijding van achter. Tenzij de chauffeur van de ANWB schuld zou hebben, ligt de schuld bij u.
Lady1234 schreef:
05 feb 2020 17:11
Ik lees op de site van de politie dat voertuigen die gesleept worden, worden gezien als aanhangwagens RVV1990. En als je door je aanhangwagen wordt aangereden, is de “aanhangwagen” natuurlijk niet aansprakelijk.

Vervelend deze schade, maar “leuke” case.
Zeker interessante case. Maar als er gekeken wordt naar aansprakelijkheid dan is er een uitspraak van de Hoge Raad die bepaald heeft dat degene achter het stuur van een trekkend voertuig gezien wordt als bestuurder voor de WAM. En in de context van de WAM is de bestuurder die een ander voertuig van achter aanrijdt aansprakelijk. Maar goed, dan gaat men er ook van uit dat je voldoende afstand moet houden, en dat is als trekkend voertuig nou weer lastig.

En als ik de berichten van ts zo lees gaat het niet zozeer om de schade die bij de ANWB veroorzaakt is, maar de schade aan zijn eigen voertuig.
YNammensma schreef:
05 feb 2020 21:50
Schijnt dat er tanden van het tandwiel waar de distributie riem zijn afgebroken.
Daar kan een motor wel van in de soep lopen. Maar over welk type peugeot hebben we het hier? En heeft die altijd zijn voorgeschreven onderhoudsbeurten gehad?

YNammensma
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2020 20:06

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door YNammensma »

berndv schreef:
06 feb 2020 08:13
YNammensma schreef:
05 feb 2020 21:50
Anwb geval is neergelegd bij klacht@ anwb.nl. kon niet via mijn verzekering mijn eigen schade vergoed krijgen.
Daar kan ik mij iets bij voorstellen. Maar voor de WAM wordt u gezien als "bestuurder", dus gelden daarin ook dezelfde regels als bij een aanrijding van achter. Tenzij de chauffeur van de ANWB schuld zou hebben, ligt de schuld bij u.
Lady1234 schreef:
05 feb 2020 17:11
Ik lees op de site van de politie dat voertuigen die gesleept worden, worden gezien als aanhangwagens RVV1990. En als je door je aanhangwagen wordt aangereden, is de “aanhangwagen” natuurlijk niet aansprakelijk.

Vervelend deze schade, maar “leuke” case.
Zeker interessante case. Maar als er gekeken wordt naar aansprakelijkheid dan is er een uitspraak van de Hoge Raad die bepaald heeft dat degene achter het stuur van een trekkend voertuig gezien wordt als bestuurder voor de WAM. En in de context van de WAM is de bestuurder die een ander voertuig van achter aanrijdt aansprakelijk. Maar goed, dan gaat men er ook van uit dat je voldoende afstand moet houden, en dat is als trekkend voertuig nou weer lastig.

En als ik de berichten van ts zo lees gaat het niet zozeer om de schade die bij de ANWB veroorzaakt is, maar de schade aan zijn eigen voertuig

Gaat om beide.
Ik vind het de veratnwoordelijkheid van de monteur om een zo veilig mogelijke manier te kiezen bij slepen. Ik heb van te voren al aan gegeven dat ik het niet prettig vond. Maar ik dacht de man zal het wel het beste weten
YNammensma schreef:
05 feb 2020 21:50
Schijnt dat er tanden van het tandwiel waar de distributie riem zijn afgebroken.
Daar kan een motor wel van in de soep lopen. Maar over welk type peugeot hebben we het hier? En heeft die altijd zijn voorgeschreven onderhoudsbeurten gehad?
Type 208+ altijd beurt gehad. Ik heb bij mijn laatste bezoek nog aangegeven of er niet een onderhoudsbeurt gedaan moest worden maar dat kon volgend jaar wel.

Groet Yvonne Nammensma

criticus2
Berichten: 1101
Lid geworden op: 06 sep 2018 12:38

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door criticus2 »

en dat is als trekkend voertuig nou weer lastig.
trekkend voertuig is volgens mij de voorste. De achterste wordt getrokken, die kan idd niet meer afstand houden dan dat de kabel lang is....

Maar de meeste autos zijn bij aangepaste snelheid ook zonder bekrachtiging prima tot stilstand te brengen. mits de snelheid door de chauffeur van het trekkend voertuig goed is aangepast.
En de chauffeur die het moet doen in de auto zonder bekrachtiging lichamelijk in staat is voldoende extra druk op pedaal te zetten (wat best wel fors kan zijn).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gebroken Tandwiel, het kan maar extreem zeldzaam....
99% heeft een riem met afgebroken tandjes.
Vaak is dit niet de ouderdom riem maar een spanrol of waterpomp die zwaar draaide of kapot lager had..... de echte oorzaak!

Vervang termijn voor dit type Peugeot even controleren of ze vorig jaar deze zo mochten afleveren of was je grote beurt dit jaar te laat.

YNammensma
Berichten: 4
Lid geworden op: 04 feb 2020 20:06

Re: Kapotte motor leidt tot schade bij ANWB

Ongelezen bericht door YNammensma »

criticus2 schreef:
06 feb 2020 12:01
en dat is als trekkend voertuig nou weer lastig.
trekkend voertuig is volgens mij de voorste. De achterste wordt getrokken, die kan idd niet meer afstand houden dan dat de kabel lang is....

Maar de meeste autos zijn bij aangepaste snelheid ook zonder bekrachtiging prima tot stilstand te brengen. mits de snelheid door de chauffeur van het trekkend voertuig goed is aangepast.
En de chauffeur die het moet doen in de auto zonder bekrachtiging lichamelijk in staat is voldoende extra druk op pedaal te zetten (wat best wel fors kan zijn).
Dame van 1.64 . Niet echt fors

Gesloten