LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Gert_1987
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2020 20:14

Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Gert_1987 »

Hallo,

Zojuist keek ik op mijn maandelijkse verbruiksoverzicht. En tot mijn grote schrik stond daar een advies om mijn maandbedrag te verhogen naar €394... Dat is niet niks. Terwijl de andere maanden het termijnbedrag altijd prima was. Als ik het maandbedrag op het huidige bedrag laat staan moeten we in Maart €500 bijbetalen.

Ik vraag me af hoe dit zo plotseling mogelijk is. Vorig jaar gaf de verbruiksmanager aan dat we €100 terug zouden krijgen, uiteindelijk moesten we €200 bijbetalen. Ik heb toen uiteraard het maandbedrag verhoogd.

We letten erg op ons verbruik en zaten bijvoorbeeld deze maand heel ruim onder het verbruik van vorig jaar. Ook door de hete zomer is vanaf mei tot september geen kachel aan geweest. Douchen deden we maar kort en “koud”. In bad gaan we hooguit twee keer per jaar. De enige energie gebruiker is onze droger, maar die staat ook niet vaak aan.

Ik heb helaas nooit zelf de meterstanden bijgehouden. Het lijkt wel of er elektriciteit afgetapt wordt.

Waar kan dit zo plotseling aan liggen?!
Laatst gewijzigd door Radar op 09 feb 2020 21:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Hebt u dan al eens op de meters gekeken en die standen vergeleken met de afrekening van vorig jaar?

Stroom afgetapt? Dat zou kunnen, maar dat kunt u simpel controleren door alle verbruikers in uw huis even uit te schakelen, dus ook koelkast, vriezer en klokken en zo, ook apparatuur die stand-by staat. Blijf de stand op de meter gelijk? Wordt er niets gepikt. Er kan ook nog even een fout zitten in de verbruiksmanager van Essent.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Het nadeel van een verbruiksoverzicht is dat die alleen het verbruik bij houdt en niet de vaste kosten. Zou het kunnen zijn dat onlangs uw tijdelijke contract is omgezet in eentje voor onbepaalde tijd? Het zou kunnen zijn dat de vaste kosten zijn gestegen, dit wordt niet meegenomen in de verbruiksberekening.
Ook kan wellicht een vooruitblik meegenomen zijn. Wellicht denkt Essent dat er nog een hele koude periode aankomt. U kunt het altijd aan hun vragen wat de reden is van de ommezwaai.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door witte angora »

Gert_1987 schreef:
09 feb 2020 20:28
Ik heb helaas nooit zelf de meterstanden bijgehouden. Het lijkt wel of er elektriciteit afgetapt wordt.
Op de eindafrekening kun je de meterstanden van de afgelopen jaren terug vinden. Wat er gaande is weet ik ook niet, het kan van alles zijn. Doorgaans is er op een of andere manier wel iets veranderd.

- Is jullie waterverbruik gestegen? Zo ja, dan kan daar een oorzaak liggen (warm water), zo nee, dan zit het daar niet in.
- Hoe oud is jullie koelkast/vriezer whatever? Met name oudere koelkasten gaan meer energie vragen. Staat het ding in de zon? Dan kan het zijn dat hij het afgelopen zomer met de hitte begeven heeft, en daardoor flink meer is gaan verbruiken.
- Zijn er andere dingen veranderd in het afgelopen jaar?

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Mijn verbruik ligt nu ook 30% lager dan een jaar geleden. De reden daarvoor is de zachte winter die we nu hebben.

Of het advies van Essent houdt snijdt, kunt u alleen uitzoeken wanneer u zelf in de cijfertjes duikt.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Wat is uw jaarverbruik (gas en electra) tot nu toe dan en wat voor woning heeft u?
Is het verbruik nu veel hoger dan vorig jaar?
Kijk op de jaarafrekening van vorig stookseizoen voor de begin meterstanden voor dit stookseizoen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door jonis »

NeoDutchio schreef:
09 feb 2020 22:25

Ook kan wellicht een vooruitblik meegenomen zijn. Wellicht denkt Essent dat er nog een hele koude periode aankomt. U kunt het altijd aan hun vragen wat de reden is van de ommezwaai.
Juist het tegenovergestelde, alles is omlaag bijgesteld.

Gert_1987
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2020 20:14

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Gert_1987 »

Kees2850 schreef:
10 feb 2020 03:05
@Gert1987 je krijgt in februari het devies je maandbedrag te verhogen tot € 394,--. Anders zou je in maart € 500,-- moeten bijbetalen. Ik neem aan dat je maart 2021 bedoelt?

Naast wat anderen al schrijven over je jaarrekeningen controleren hoeveel hoger is het advies? Hoeveel heb je afgelopen jaar betaald en hoeveel zou je bij moeten betalen?

Ik vind bijna € 400,-- per maand "aan energie voor een doorsnee huis wel erg veel maar weet natuurlijk niet in welk huis je woont en met hoeveel mensen?
We wonen in een zo goed als mogelijk geïsoleerd jaren 30 hoekhuis. Met zijn tweeën. Momenteel betalen we €150 per maand. Het is een warm jaar geweest, dus van het gasverbruik schrok ik. Zoals ik al zei is de CV amper aan geweest, het is ook binnen een mum van tijd warm in huis. De CV hebben we ook goed af laten stellen.

We krijgen nu idd pas het devies om op te hogen. Anders in Maart 2020 €500 bijbetalen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door jonis »

Gert_1987 schreef:
10 feb 2020 08:48
We wonen in een zo goed als mogelijk geïsoleerd jaren 30 hoekhuis. Met zijn tweeën. Momenteel betalen we €150 per maand. Het is een warm jaar geweest, dus van het gasverbruik schrok ik. Zoals ik al zei is de CV amper aan geweest, het is ook binnen een mum van tijd warm in huis. De CV hebben we ook goed af laten stellen.

We krijgen nu idd pas het devies om op te hogen. Anders in Maart 2020 €500 bijbetalen.
Zelf gecontroleerd en geconstateerd?
Gasverbruik zou eigenlijk wel lager moeten zijn tenzij de thermometer graadje hoger staat of iemand de hele dag onder de douche.
De CV kan uiteraard ook gewoon een mankement hebben en "gas lekken" , dat kan inwendig ook en merk je niets van totdat rekening komt.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar is nu het gasverbruik gestegen, of het elektraverbruik? Het gaat nu ineens over gas, terwijl je vermoedde dat er elektra afgetapt wordt.

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Jefdus »

Kees2850 schreef:
10 feb 2020 03:05


Ik vind bijna € 400,-- per maand "aan energie voor een doorsnee huis wel erg veel
Dit is ook niet het gemiddelde energiegebruik over het jaar. Dit is het bedrag wat TS nu nog 2 maanden zou moeten betalen om over 2 maanden niet met een eindafrekening van 500 euro te zitten (dus ongeveer 250 per maand extra).

Overigens is het onzin om het voorschotbedrag nu zo ver op te hogen. Het komende jaar zou je dan namelijk veel te veel betalen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door jonis »

Jefdus schreef:
10 feb 2020 09:25
Kees2850 schreef:
10 feb 2020 03:05


Ik vind bijna € 400,-- per maand "aan energie voor een doorsnee huis wel erg veel
Dit is ook niet het gemiddelde energiegebruik over het jaar. Dit is het bedrag wat TS nu nog 2 maanden zou moeten betalen om over 2 maanden niet met een eindafrekening van 500 euro te zitten (dus ongeveer 250 per maand extra).

Overigens is het onzin om het voorschotbedrag nu zo ver op te hogen. Het komende jaar zou je dan namelijk veel te veel betalen.
Dat voorschot wordt na eindnota weer automatisch aangepast aan jaarverbruik+verwachting.
Of verhogen nu nog zin heeft; 1x500 is net zoveel als 2x250 , tis maar net waar je je prettiger bij voelt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ik de verhoging voor Gas of Stroom verbruik?

Bij hoge stroom zouden buren kunnen aftappen voor plantage.

Bij hogere Gas is open raam mogelijk, je stookt voor de vogeltjes....

Een logeerkamer die altijd dicht stond en na 1x gebruik geopend en kraan na afloop vergeten kan een flink verbruik opleveren.
En ik zou voor deze maand niets doen, in maart zie je de eind afrekening.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door scontra »

Gert_1987 schreef:
09 feb 2020 20:28
Hallo,

Zojuist keek ik op mijn maandelijkse verbruiksoverzicht. En tot mijn grote schrik stond daar een advies om mijn maandbedrag te verhogen naar €394... Dat is niet niks. Terwijl de andere maanden het termijnbedrag altijd prima was. Als ik het maandbedrag op het huidige bedrag laat staan moeten we in Maart €500 bijbetalen.
Sorry, maar dit kan ik even niet met elkaar verenigen.
U krijgt in februari een melding dat uw maandbedrag moet worden verhoogd en dat terwijl in maart, als ik het goed begrijp, de afrekening van het afgelopen verbruiksjaar zal plaatsvinden.
Deze handelswijze, om één maand tevoren het maandelijks voorschotbedrag te wijzigen, is zeer ongebruikelijk aangezien er bij het einde van het verbruiksjaar de rekening wordt opgemaakt en het voorschot voor het komende jaar wordt vastgesteld.
Ben wel benieuwd naar het totaalbedrag van uw eindafrekening van het vorige verbruiksjaar en het tot nu toe lopende voorschotbedrag van het huidige verbruiksjaar.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Ik neem dat soort dingen altijd met een korreltje zout.

In het verleden betaalden wij €85,00 per maand voorschot. Destijds kregen wij óók een mail met het advies ons voorschotbedrag te verhogen naar €150,00. Ik vond het vreemd. Ik heb de meterstanden gecontroleerd en en vergeleken met het jaar ervoor, niets aan de hand nog. Ik maar gebeld naar de leverancier, ze gaven aan dat ik er goed aan zou doen zodat ik achteraf niet bij zou hoeven betalen. Ik vroeg waar dat bedrag vandaan kwam, dat konden ze me dan niet vertellen.

Ik heb het bedrag gelaten wat het was: €85,00. Wij stappen jaarlijks over, en zouden na afloop €250,00 bonus krijgen. Wij kregen dat jaar bijna €300,00 terug. Waar ze het vandaan haalden weet ik niet, maar ik blijf er zelf tegenwoordig nuchter om. Ik kijk naar de beginstanden en de huidige standen en het einde van de looptijd. Zo weet ik precies hoeveel verbruik ik nog ''over'' heb wat in het contract staat. Ik kan zelf wel inschatten of ik wel of niet meer ga verbruiken dan ik in eerste instantie had verwacht (contracttechnisch).

Jefdus
Berichten: 927
Lid geworden op: 08 sep 2011 12:00

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Jefdus »

scontra schreef:
10 feb 2020 10:32

Sorry, maar dit kan ik even niet met elkaar verenigen.
U krijgt in februari een melding dat uw maandbedrag moet worden verhoogd en dat terwijl in maart, als ik het goed begrijp, de afrekening van het afgelopen verbruiksjaar zal plaatsvinden.
Deze handelswijze, om één maand tevoren het maandelijks voorschotbedrag te wijzigen, is zeer ongebruikelijk aangezien er bij het einde van het verbruiksjaar de rekening wordt opgemaakt en het voorschot voor het komende jaar wordt vastgesteld.
Ben wel benieuwd naar het totaalbedrag van uw eindafrekening van het vorige verbruiksjaar en het tot nu toe lopende voorschotbedrag van het huidige verbruiksjaar.
Dit zijn geen actieve mails van een energieleverancier waarin ze aangeven dat je het voorschot moet verhogen. Dit zijn geautomatiseerde rapporten van een energiemonitor die aangeeft wat het voorschot voor de resterende periode zou moeten zijn om aan het eind van het jaar ongeveer op 0 uit te komen. Als het er dus naar uit ziet dat je 500 moet bijbetalen en er zijn nog twee termijnen over, dan zal het geautomatiseerde 'advies' zijn om voor die twee termijnen het bedrag met 250 te verhogen.

jonis
Berichten: 2756
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door jonis »

Jefdus schreef:
10 feb 2020 10:48
scontra schreef:
10 feb 2020 10:32

Sorry, maar dit kan ik even niet met elkaar verenigen.
U krijgt in februari een melding dat uw maandbedrag moet worden verhoogd en dat terwijl in maart, als ik het goed begrijp, de afrekening van het afgelopen verbruiksjaar zal plaatsvinden.
Deze handelswijze, om één maand tevoren het maandelijks voorschotbedrag te wijzigen, is zeer ongebruikelijk aangezien er bij het einde van het verbruiksjaar de rekening wordt opgemaakt en het voorschot voor het komende jaar wordt vastgesteld.
Ben wel benieuwd naar het totaalbedrag van uw eindafrekening van het vorige verbruiksjaar en het tot nu toe lopende voorschotbedrag van het huidige verbruiksjaar.
Dit zijn geen actieve mails van een energieleverancier waarin ze aangeven dat je het voorschot moet verhogen. Dit zijn geautomatiseerde rapporten van een energiemonitor die aangeeft wat het voorschot voor de resterende periode zou moeten zijn om aan het eind van het jaar ongeveer op 0 uit te komen. Als het er dus naar uit ziet dat je 500 moet bijbetalen en er zijn nog twee termijnen over, dan zal het geautomatiseerde 'advies' zijn om voor die twee termijnen het bedrag met 250 te verhogen.
TS geeft echter ook aan dat hij vorig jaar 200,- moest bijbetalen en voorschot heeft verhoogd ( en heeft misschien daarmee een gewijzigd voorschot van essent overruled en gewijzigd)
Energie is echter 2019 duurder geworden en had misschien ook wel meer verhoogd moeten worden.
Zolang TS weinig concreet is in verbruikcijfers blijft het gissen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als ze bij Es...Cent de bonus vergeten is flink bijbetalen zo verklaard!

Gewoon op jaar afrekening wachten, Mark heeft gelijk... nu €500,- om €600,- terug te krijgen is niet uitgesloten.

Gert_1987
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2020 20:14

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Gert_1987 »

Het verbruik vorig jaar:
Electra: 2920 kWh
Gas: 1575 m3

Schatting dit jaar voor de rekening volgende maand:
Electra: 2760 kWh
Gas: 1613 m3

Daling in elektriciteit en in gas een lichte stijging.

De opmerking over stroom aftappen was maar gein omdat er zo’n hoog bedrag naar voren kwam.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door witte angora »

Gert_1987 schreef:
10 feb 2020 12:10
De opmerking over stroom aftappen was maar gein omdat er zo’n hoog bedrag naar voren kwam.
Hartstikke leuk, maar zo zet je mensen die je willen adviseren wel op het verkeerde been.

Eerlijk gezegd is je verbruik niet echt schokkend. De schatting is ook niet schokkend, die is gebaseerd over het 30-jaarsgemiddelde. Dat kan inderdaad iets hoger zijn dan het reële verbruik van het jaar ervoor.

Die melding zul je, wat al eerder is gesteld, vermoedelijk hebben gekregen omdat gas dit jaar duurder is geworden.

Gesloten