LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Heb je bepaalde ervaringen met een energiebedrijf? Deel hier jouw mening.
Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Over het afgelopen jaar was de energiebelasting behoorlijk verhoogd. Daar kan het ook in zitten. Dit jaar is de energiebelasting verlaagd. Bij mij ca € 13 per maand minder.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Een berekening met jouw verbruik geeft een vermindering in 2020 van ca € 5 per maand.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

https://www.gaslicht.com/energienota/en ... berekening

Let op voor mensen met teruglevering. Als je meer terug levert dan gebruikt geef bij stroomverbruik dan 1 in. Er zit een foutje in de calculator. Hij kan niet overweg met negatieve getallen. Bij nul klopt er niets meer van. Dan berekent hij alleen gas!
Laatst gewijzigd door Theotrucker op 10 feb 2020 13:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Gert_1987
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2020 20:14

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Gert_1987 »

Toch ook Essent even gebeld. Die zeggen, natuurlijk, dat het bijbetalen klopt... Ik wacht het maar even af.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En waar staat dat bijbetalen dan? In die verbruiksmanager van Essent?

Fleur71
Berichten: 85
Lid geworden op: 15 feb 2018 12:08

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Fleur71 »

Ik ervaar dit exact hetzelfde momenteel, met Vattenfal.
Ineens moet ik mijn maandbedrag ook flink verhogen met 55,- waarbij ook
de 'dreiging' is dat anders in april, ik heel veel moet gaan bijbetalen.
Ik hou het ieder kwartaal bij, altijd zit ik goed en betaal zelfs vrijwillig gemiddeld
20,- meer ondanks hun gecontinueerde advies het naar beneden bij te stellen.
Maar ineens is te zien dat mijn verbruik fors omhoog is gegaan *warmte* terwijl
hier amper een verwarming aan staat en zo meer.
Het energieverbruik is wel correct, zeg maar.
Vattenfall reageert hier echter niet op.
Ik hou het nu iedere week bij want volgens mij wordt er ineens met een vork geschreven....

Gert_1987
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2020 20:14

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Gert_1987 »

Lady1234 schreef:
10 feb 2020 13:42
En waar staat dat bijbetalen dan? In die verbruiksmanager van Essent?
In de verbruiksmanager inderdaad. En de persoon die ik aan de lijn had zegt hetzelfde; want de verbruiksmanager geeft het aan...

Athina
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 feb 2020 14:03

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Athina »

Heeft u een slimme meter ? Daar schijnt n.l. ook nog al eens iets mee mis te gaan.

Gert_1987
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2020 20:14

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Gert_1987 »

Kees2850 schreef:
10 feb 2020 13:49
@Gert1987 heb je de berekening gemaakt? Op basis van jou gegevens kom je ongeveer gelijk uit. Had @Theo ook al berekend voor je overigens.

De vraag is met welke reden maant Essent je bij te betalen nog voor de jaarrekening er is?
Essent waarschuwt me te verhogen anders moet ik bijbetalen. Zowel in de verbruiksmanager als de persoon die ik aan de telefoon had.

Het had geen zin om in discussie te gaan met die persoon...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Ik zou me niet ongerust maken. Van die verbruiksmanager kwamen hier ook al klachten dat het gas in de zomer duurder was dan in de winter. Dat rare ding deelde de totale kosten door de gemeten m3. Toen kostte het gas in de zomer plotseling € 2 per m3.

Gert_1987
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2020 20:14

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Gert_1987 »

Vanavond nog een keer Essent gebeld omdat het me niet lekker zat en ik er echt wakker van kan liggen.

In de eerste instantie wilde de medewerker me niet helpen omdat ik vanochtend nog iemand gesproken had, dit zei hij op een nogal botte manier. Toch doorgezet en met een zucht ging de beste man nog eens kijken.

Na het doorgeven van mijn meterstanden werd het stil aan de andere kant van de lijn. Zat idd nu nog flink onder het totaal van vorig jaar. We moeten echt flink ons best doen om daar in een maand overeen te komen.

Maar wat blijkt nu; ons vaste 3 jaars contract is vorig jaar april verlopen, waardoor we nu automatisch een variabele prijzen contract hebben. Ik snap dat dit eigen verantwoording is, maar even een belletje of mailtje van Essent zou een fijne service zijn geweest... Daarnaast is de belasting op gas omhoog gegaan.

Al met al maakt dat dus dat dat voorschot nu zo hoog is volgens de medewerker.

Ik ga toch eens kijken bij andere aanbieders. Is een site als Pricewise echt onafhankelijk of zijn de aanbiedingen daarop met een adder onder het gras?

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou dat kan dus echt geen € 500,00 schelen, maar ok.

Persoonlijk prefereer is Gaslicht.com. Heb geen ervaring met Pricewise, daar uiteraard wel op gekeken met vergelijken.

Bij Gaslicht zitten er zeker te weten geen adders onder het gras, maar ik neem direct aan bij Pricewise ook niet.

Neem in ieder geval een éénjarig contract. Bij Gaslicht kunt u aankruisen dat u tijdig een seintje wilt ontvangen als het contract haast afloopt, zal bij P ook wel zo zijn.

Gert_1987
Berichten: 8
Lid geworden op: 09 feb 2020 20:14

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Gert_1987 »

Dat lijkt me ook nog steeds sterk, maar je gaat het toch niet winnen van zo’n klantenservice medewerker. Ik wacht rustig de afrekening van volgende maand af.

Ik ga Gaslicht ook eens bekijken.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U hebt nu slechts een maand opzegtermijn.

klaartje59
Berichten: 77
Lid geworden op: 07 feb 2014 21:02

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door klaartje59 »

Dat is dus mooi balen. Inderdaad wel uw eigen verantwoordelijkheid. Ik schrijf altijd op de kalender, ruim op tijd, wanneer een abonnement af gaat lopen.

Dan nog vind ik het verschil in totaal jaarbedrag wel erg hoog. U bent van vaste bedragen naar variabele bedragen gegaan maar u bent ook minder gaan verbruiken. Dan is 500 euro wel erg veel. Hopelijk gaat dit meevallen, iig goed nakijken.

Wij stappen ieder jaar over via gaslicht.com. Zeker 2 mnd voordat contract afloopt staat dit op de kalender maar je kunt van gaslicht ook een melding krijgen volgens mij. Ik kijk altijd ook op andere vergelijkingssites en gebruik meerdere/verschillende verbruiks hoeveelheden voor electra en gas om goed te kunnen vergelijken. Zo kijk ik wie het goedkoopst is. OOk rekening houdend met ev welkomstpremie.
Bv bij NUON ben je pas goedkoper uit als je een hoger verbruik hebt is mijn ervaring.
Als je overstapt krijg je vaak ook een welkomstpremie en dat telt wel lekker mee. En overstappen via gaslicht.com verloopt altijd goed, tenminste bij ons.

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook eens Oostenadvies.nl achter de hand houden. In een jaar dat Gaslicht.com weinig te bieden had, hadden zij juist wel een aantrekkelijke aanbieding. Het jaar erop werd het weer Gaslicht,com. Maar dit soort bedrijven moeten hun kortingen/acties ook inkopen/regelen, als het even niet lukt, dan heeft een ander wellicht iets.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

€500,- lijkt veel, maar volgens deze site: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/07 ... euro-hoger zou een gemiddeld gezin in 2019 bij een gelijk verbruik top 2018 €334,- hoger uitvallen. Doordat u van een vast naar variabel tarief bent gegaan kan de rest van de verhoging zijn.

Overstappen of een nieuw tijdelijke contract nemen kan behoorlijk schelen.

spikeyren
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2019 14:20

Re: Plotseling advies om maandbedrag Essent flink te verhogen

Ongelezen bericht door spikeyren »

Het kan inderdaad zijn dat je over bent gegaan van een vast(tijdelijk) naar een variabel(onbepaalde tijd) contract na het aflopen van je contract. Het is over het algemeen zo dat een vast contract goedkopere tarieven heeft dan een variabel contract. Zou hiervoor even contact opnemen met je energieleverancier!

Veel succes en hopelijk heb je er wat aan!
Laatst gewijzigd door Radar op 12 feb 2020 14:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: commerciële link verwijderd

Gesloten