LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SOA-ondernemer levert niet

Andere onderwerpen over gezondheid en voeding
Marietta_90
Berichten: 1
Lid geworden op: 11 feb 2020 13:25

SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door Marietta_90 »

Dit is een lastig onderwerp, ik verwacht dat velen daarom niet klagen. Maar iemand moet de eerste zijn.

Het betreft een Bulgaars bedrijf dat soatesten aanbiedt in Nederland. Het bedrijf is geregistreerd in Bulgarije maar wordt gerund door een Nederlander, ene [persoonsgegevens door moderator verwijderd]. Het bedrijf heet Vortex Medical of Vortex Capital. Hij lijkt namen (expres?) door elkaar te gebruiken.

Het betreft een hoeveelheid aan websites die net zo makkelijk weer uit de lucht worden gehaald om snel een nieuwe te lanceren. De getoonde producten zijn echter altijd identiek. Dit zijn enkele van de sites:

Zelftests.com
Soazelftests.nl
Test-soa.nl
Soathuistests.nl

Op de sites worden nep gegevens gebruikt. Telefoonnummers bestaan niet, kvk nummers zijn nep en contactgegevens ontbreken of blijken verzonnen.

Het idee is simpel. Ze bieden een goedkope soatest aan die ze vervolgens niet leveren.
Inmiddels weet ik dat de afgebeelde testen van slechte kwaliteit zijn en dat ze niet voldoen aan Europese normen. Zo betreft het ook geen laboratoriumtest. Dit trucje schijnt vaker uitgehaald te worden, zie; hhttps://www.consuwijzer.nl/nieuws/koop-niet-bij ... 3soatestnl

Ik ben niet de enige. Op Trustpilot gaan soortgelijke verhalen rond. Zie:
https://nl.trustpilot.com/review/www.zelftests.com
https://nl.trustpilot.com/review/test-soa.nl
https://nl.trustpilot.com/review/soazelftests.nl

Ook ik begrijp dat een Bulgaars bedrijf niet zomaar aan te pakken valt, maar wellicht kan dit verhaal als waarschuwing dienen en heel misschien wil meneer [persoonsgegevens door moderator verwijderd] misschien zelfs eens reageren...
Laatst gewijzigd door Radar op 14 mar 2020 18:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: persoonsgegevens door moderator verwijderd

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door berndv »

Marietta_90 schreef:
11 feb 2020 13:50
maar wellicht kan dit verhaal als waarschuwing dienen en heel misschien wil meneer [persoonsgegevens door moderator verwijderd] misschien zelfs eens reageren...
Ja, vast en zeker. Maar de meeste vaste forumbezoekers kijken vooraf waar ze zaken mee doen en gaan niet achteraf reviews lezen, de kans dat die, ook zonder jouw waarschuwing, daar iets zouden kopen is zeer klein. Dan heb je nog de groep mensen waar je zelf onder valt, de groep die eerst iets koopt en als het mis loopt (terecht) gaat klagen dat het geld weg is en dan opeens op verschillende fora anderen gaat waarschuwen voor de eigen fout. Heel nobel, maar ik vermoed dat het waarschuwen niet heel veel nut heeft. Het bericht van de ACM waar naar gelinkt wordt is al 2,5 jaar oud en heeft schijnbaar ook niet een waarschuwend karakter gehad.

Als ik dan de sites probeer te openen waar je voor waarschuwt krijg ik bij de eerste link al direct een melding dat er iets niet in de haak is met de privacy.
Marietta_90 schreef:
11 feb 2020 13:50
Het idee is simpel. Ze bieden een goedkope soatest aan die ze vervolgens niet leveren.
Inmiddels weet ik dat de afgebeelde testen van slechte kwaliteit zijn en dat ze niet voldoen aan Europese normen.
Hoe weet je dit dan? Ik zou er in ieder geval bij voorbaat al niet heel veel vertrouwen in hebben. Er zijn 2 uitkomsten mogelijk, bij de uitkomst dat je een soa hebt, moet je alsnog naar de dokter en gaat die echt opnieuw testen. Bij de uitkomst dat je geen soa hebt, bij een onbetrouwbare test, ga je anderen besmetten...

Lady1234
Berichten: 27068
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door Lady1234 »

En als het echt anoniem moet kunt u naar de GGD. En voor sommigen is dat zelfs gratis.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Lady1234 schreef:
11 feb 2020 15:29
En als het echt anoniem moet kunt u naar de GGD. En voor sommigen is dat zelfs gratis.
Onder de 25 en bepaalde risicogroepen krijgen deze inderdaad gratis. Alleen heel anoniem zal het uiteindelijk ook niet zijn als er iets gevonden wordt in dat geval. Je zult dan alsnog naar de huisarts moeten.

Ik heb er toevallig vorig jaar nog 1 gehad, omdat ik mogelijk van iemand chlamydia had opgelopen. Naar de huisarts geweest en kreeg daar toelichting. Overigens ook gelachen toen ie heel stug aan me vroeg 'hoe is het gekomen?' en ik daarop antwoordde met 'wil je alle details of de samenvatting?'. De toelichting was wel erg belangrijk in dit geval, omdat je pas na 2 weken de test kan doen, anders heeft deze totaal geen nut. De test zelf met dat veel te lange wattenstaafje was trouwens echt helemaal geen pretje.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
11 feb 2020 16:04
De test zelf met dat veel te lange wattenstaafje was trouwens echt helemaal geen pretje.
Ik moet dan toch altijd hieraan denken... :mrgreen:

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door moederslink »

Een vage Bulgaarse website , wat móet je ermee? 🥺
Maar bedankt voor de waarschuwing!
Mensen , altijd met dit soort dingen gewoon naar je eigen huisarts gaan .

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Moneyman schreef:
11 feb 2020 16:12
Nijogeth schreef:
11 feb 2020 16:04
De test zelf met dat veel te lange wattenstaafje was trouwens echt helemaal geen pretje.
Ik moet dan toch altijd hieraan denken... :mrgreen:
Ja, ik dacht van tevoren dat ie flink aan het overdrijven was bij die sketch. Bleek dus maar een klein beetje overdreven te zijn en qua pijn kwam het heel aardig in de buurt.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Op "vind ik leuk" klikken is nu niet heel aardig, dus zal ik niet doen :wink:

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ach, ik heb het overleefd. Ik bleek het uiteindelijk niet opgelopen te hebben, dus ik kan er om lachen.

Joost_L
Berichten: 1
Lid geworden op: 13 feb 2020 12:07

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door Joost_L »

Deze praktijken zijn al een tijdje aan de gang (kijk alleen maar naar alle reviews op bijvoorbeeld Trustpilot). Hij schijnt dit samen te doen met ene Kristiyan /Kris Dimov. Als ik me niet vergis zitten zij ook achter Testsoathuis.nl en de inmiddels niet meer actieve website Hivtest.nl.

Deze (en de eerdergenoemde websites) vallen onder Vortex medical LTD, Vortex Capital LTD en Will & Cris Group LTD.

Vrij opmerkelijk dat er nooit echt actie op is ondernomen, je zou zeggen dat hier er een rol is weggelegd voor bijvoorbeeld SOA Aids Nederland. Het internet staat vol met klachten over hun websites. Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat zij hier niet van op de hoogte zijn.

Om geen enkel risico te lopen kun je dus het beste gewoon naar je huisarts gaan. Mocht je dit echt niet willen, check dan vóóraf de recensies, keurmerken etc.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Maar de titel Soa ondernemer xxxxx levert niet. Dan denk ik meteen Nee, voor mij hoeft er niet geleverd te worden. Laat dit maar aan mij voorbijgaan.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door berndv »

Joost_L schreef:
13 feb 2020 13:09
Vrij opmerkelijk dat er nooit echt actie op is ondernomen, je zou zeggen dat hier er een rol is weggelegd voor bijvoorbeeld SOA Aids Nederland. Het internet staat vol met klachten over hun websites. Ik kan mij eerlijk gezegd niet voorstellen dat zij hier niet van op de hoogte zijn.
En wat voor actie had je in gedachten? Of wat specifieker, wat zou een Nederlandse stichting (geen toezichthouder of iets dergelijks) kunnen doen tegen een bedrijf dat handelt vanuit Bulgarije? Moeten de Nederlandse internetproviders de site maar blokkeren?

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door kuklos »

Waarom wordt ineens een topic van een maand oud gebumpt?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: SOA-ondernemer levert niet

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vrijdag de 13e mag dit weer gedumpt worden.

Verder nog in de overvolle buurt super een veilig en goed Bulgaars product gevonden!

Bulgaarse Yoghurt, niets mis mee!

Gesloten