LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Andere onderwerpen over werk en inkomen.
asma.benaissa
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2020 14:28

Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Ongelezen bericht door asma.benaissa »

Na vier jaar procederen wil gemeente Groningen ook na vonnis niet uitbetalen, dit keer met het argument dat zij eerst van mij de toe egging willen dat ik niet naar de Hoge Raad stap, terwijl dit niets met de uitspraak te maken heeft. De Raad kijkt alleen of er fouten zijn gemaakt tijdens de procedure, en dat is zeker het geval, de fouten van de gemeente zijn ondanks mijn verzoek niet aan de orde gekomen. Moet ik nu weer naar de rechter? Een procedure om het vonnis uit te laten voeren? Hoe lang kan dit nog doorgaan?

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Is je vonnis uitvoerbaar bij voorraad? Zo ja: dan moet de gemeente betalen. Zo niet: dan hoeven ze niet te betalen als er een rechtsmiddel ingesteld wordt.

Je kunt -als je vonnis uitvoerbaar is bij voorraad- met het vonnis naar een deurwaarder stappen om het te laten betekenen. Houd er wel rekening mee dat beslaglegging ten laste van een overheidsorgaan vrijwel onmogelijk is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Ongelezen bericht door sylvesterb »

asma.benaissa schreef:
12 feb 2020 14:41
Na vier jaar procederen wil gemeente Groningen ook na vonnis niet uitbetalen, dit keer met het argument dat zij eerst van mij de toe egging willen dat ik niet naar de Hoge Raad stap, terwijl dit niets met de uitspraak te maken heeft. De Raad kijkt alleen of er fouten zijn gemaakt tijdens de procedure, en dat is zeker het geval, de fouten van de gemeente zijn ondanks mijn verzoek niet aan de orde gekomen. Moet ik nu weer naar de rechter? Een procedure om het vonnis uit te laten voeren? Hoe lang kan dit nog doorgaan?
En als de hoge raad fouten vaststelt zal de zaak terug gestuurd worden naar de rechtbank. Dus zo vreemd is het niet dat de gemeente eerst wilt weten of u verder gaat procederen of het hierbij laat zitten.

Gezien er een procedure is geweest zijn zij het waarschijnlijk ook niet eens met de uitspraak, maar hebben zij geen beroep aangetekend. U zult dus een afweging moeten maken, verder procederen om uw gelijk te halen of de betaling ontvangen die de rechtbank heeft uitgesproken.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Ongelezen bericht door kweenie »

De uitvoering van het vonnis zal in de regel pas gebeuren als dat vonnis ook vast staat. Een er dus geen verdere juridische procedures volgen zolang de termijn waarbinnen je bezwaar kunt maken nog niet verstreken is, zullen ze dus niet uitbetalen.

asma.benaissa
Berichten: 2
Lid geworden op: 12 feb 2020 14:28

Re: Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Ongelezen bericht door asma.benaissa »

Vonnis staat vast. Hoge Raad kan dat niet veranderen. Is hun rol ook niet. Zaak kan niet worden teruggestuurd. Rechtbanken kunnen berispt worden

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Ongelezen bericht door Moneyman »

asma.benaissa schreef:
12 feb 2020 16:16
Vonnis staat vast. Hoge Raad kan dat niet veranderen. Is hun rol ook niet. Zaak kan niet worden teruggestuurd. Rechtbanken kunnen berispt worden
Ik vraag me, lezend wat je allemaal schrijft, af of je wel weet waar je het over hebt. Zo ja; beantwoord dan mijn eerste vraag in dit topic eerst even.

Statler
Berichten: 103
Lid geworden op: 18 jul 2017 21:01

Re: Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Ongelezen bericht door Statler »

Houd er wel rekening mee dat beslaglegging ten laste van een overheidsorgaan vrijwel onmogelijk is.
lastig gezien

Artikel 436 RV
Beslag mag niet worden gelegd op goederen, bestemd voor de openbare dienst


maar niet alles van de gemeente Groningen is bestemd voor openbare dienst..... dus er zijn wel mogelijkheden.

Maar zoals Moneyman zegt beantwoord eerst maar eens zijn vraag.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Ongelezen bericht door Moneyman »

Inderdaad, dat artikel is de achterliggende reden voor mijn reactie. Probleem is alleen dat in de praktijk vrijwel alles waarop beslag gelegd kan worden, tot "bestemd voor de openbare dienst" kan worden gerekend. Er zijn maar heel weinig succesvolle acties tegen overheidsorganen bekend.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Ongelezen bericht door berndv »

Als je aan het procederen bent tegen de gemeente dan zou dat normaliter toch onder bestuursrecht vallen? En is het niet zo bij bestuursrecht dat je bij de Hoge Raad niets te zoeken hebt? Ik dacht dat je dan bij de Raad van State moest zijn.

kuklos
Berichten: 9768
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Ongelezen bericht door kuklos »

Ach, ook dit topic kan weer de prullenbak in. Een TS die niet terugkeert en niet ingaat op relevante vragen.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Gemeente wil niet uitbetalen na vonnis

Ongelezen bericht door witte angora »

asma.benaissa schreef:
12 feb 2020 16:16
Vonnis staat vast. Hoge Raad kan dat niet veranderen. Is hun rol ook niet. Zaak kan niet worden teruggestuurd. Rechtbanken kunnen berispt worden
Als er niks aan veranderd kan worden, waarom zou je dan nog naar de Hoge Raad stappen vanwege eventuele fouten die er gemaakt zijn? Het is zoals het is.

Je kunt overwegen je er bij neer te leggen, als je dat besluit kan de gemeente het bedrag uitbetalen.

Gesloten