LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Privacy wet

Overige onderwerpen met juridische of financiele achtergrond.
pieth
Berichten: 3
Lid geworden op: 19 nov 2008 19:36

Privacy wet

Ongelezen bericht door pieth »

Bij de aanvraag voor een stimuleringsregeling (voor woningverbetering met zonnen panelen) bij SVN te Amersfoort wordt gevraagd naar je inkomen en schulden. Logisch.
Deze doorgegeven met een screenshot van bankafschrift.
Na het invullen van de vragen krijgt men een afwijzing omdat ze een kompleet maandoverzicht van je bankafschriften willen hebben.
Ze willen inzichtelijk hebben hoe onze in- en uitgaven eruit zien. Dit gaat ons te ver.
In art.5 sub C van de Europeesche Privacywet staat dat gegevens:
Toereikend moeten zijn, ter zake dienend en beperkt tot wat noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt.(minimale gegevensverwerking)

Mag SVN dit eisen?? Moeten zij weten waar ik de boodschappen doe, waar ik tank, bij wie wij verzekerd zijn.??? SVN blijft stug vasthouden aan deze eis.
Leverancier zonnenpanelen heeft geen begrip voor ons standpunt en dreigt met een boeteclausule.
Onze keus is dan: principes overboord gooien of een boete betalen. Deze gang van zaken is niet van tevoren belicht.
Is deze situatie bij meer panelleden bekend???

riddert
Berichten: 2129
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Privacy wet

Ongelezen bericht door riddert »

Maar wat is dat voor organisatie dan? Je kunt toch gewoon de leverancier betalen?
Of sta je geld te lenen om zonnepanelen te kunnen kopen?

witte angora
Berichten: 30768
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Privacy wet

Ongelezen bericht door witte angora »

pieth schreef:
14 feb 2020 12:36
Na het invullen van de vragen krijgt men een afwijzing omdat ze een kompleet maandoverzicht van je bankafschriften willen hebben.
Ze willen inzichtelijk hebben hoe onze in- en uitgaven eruit zien. Dit gaat ons te ver.
Als je een bijstandsuitkering hebt, moet je iedere cent verantwoorden. Als je een kwijtschelding aanvraagt, moet je over de laatste 3 maanden je afschriften laten zien.

Waarom zou het bij het aanvragen van een stimuleringsregeling bij de SVN dan niet hoeven? Ze zijn heus niet geïnteresseerd of je een kop koffie haalt bij Kiosk of La Place. Het gaat er om of je aan de voorwaarden voldoet. En onder die voorwaarden valt kennelijk het verstrekken van één maand aan bankgegevens.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Privacy wet

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Ze willen wel graag weten of u niet elke maand een groot bedrag betaald aan weet ik wat.

Lowieze
Berichten: 6590
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Privacy wet

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ach, die principes toch :D

Moneyman
Berichten: 30049
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Privacy wet

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik neem aan dat we het hier over hebben: https://www.svn.nl/particulieren/situat ... aam-maken/

Je vraagt dus gewoon een financiering (dus: lening) aan. Dan is het toch heel logisch dat men inzicht wil hebben in je financiële huishouding?

Over welke lening hebben we het, de gewone hypothecaire of de maatwerklening?
https://www.svn.nl/media/1766/01-aanvra ... lening.pdf
https://www.svn.nl/media/1738/aanvraags ... hecair.pdf

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Privacy wet

Ongelezen bericht door berndv »

U noemt het stimuleringsregeling, maar de SVN noemt het een stimuleringsLENING. Klein nuance-verschil als je het mij vraagt. U wilt een lening afsluiten om met die lening zonnepanelen te kopen.
pieth schreef:
14 feb 2020 12:36
Na het invullen van de vragen krijgt men een afwijzing omdat ze een kompleet maandoverzicht van je bankafschriften willen hebben.
Ze willen inzichtelijk hebben hoe onze in- en uitgaven eruit zien.
heeft u ook gevraagd waarom zij deze gegevens willen hebben, wat ze er mee doen, hoe lang ze ze bewaren en voor wie ze toegankelijk zijn? U schermt (wellicht terecht) met de privacywet, maar om ze met het artikel om de oren te slaan wat u in uw bericht zet, moet u toch eerst weten of deze gegevens relevant zijn? Ik denk niet dat u kunt bepalen wat voor hen relevant is, u hoeft niet uw eigen gegevens te toetsen, en zonder te weten waar ze op toetsen, is het onmogelijk om te stellen dat ze de gegevens niet nodig hebben.
pieth schreef:
14 feb 2020 12:36
Leverancier zonnenpanelen heeft geen begrip voor ons standpunt en dreigt met een boeteclausule.
Onze keus is dan: principes overboord gooien of een boete betalen.
principes zijn leuk, maar kosten soms ook wel eens wat.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Privacy wet

Ongelezen bericht door kweenie »

pieth schreef:
14 feb 2020 12:36

In art.5 sub C van de Europeesche Privacywet staat dat gegevens:
Toereikend moeten zijn, ter zake dienend en beperkt tot wat noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor zij worden verwerkt.(minimale gegevensverwerking)

Mag SVN dit eisen?? Moeten zij weten waar ik de boodschappen doe, waar ik tank, bij wie wij verzekerd zijn.???
Dat hangt helemaal af van de voorwaarden die aan de regeling worden gesteld. Er worden een hoop verschillende regelingen aangeboden, waarbij de voorwaarden ook nog van gemeente tot gemeente kunnen verschillen. Zonder die voorwaarden te kennen kan niemand aangeven of deze eisen noodzakelijk zijn.

Gesloten