LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
Lady1234
Berichten: 27102
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zullen we dan maar als “New speak” houden op “niet passend”?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

gosewijn schreef:
10 feb 2020 13:36
De bedoeling was dat ik vorige wwek dinsdag naar huis kon gaan , dat is verzet naar nu donderdag ,o v b. Ik heb med thuisverzorging nodig maar die hebben ze voor mijn geval onvoldoende. Aan ge zien ik een infectie heb die ze niet kunnen vinden lig ik op een speciale afdeling .Erg duur , met antibiothica kan ik thuis ook behandeld worden . Sorrie voor de schrijf en taalfouten maar mijn hersens kunnen het niet aan.
Arme jij!
Ik hoop dat je nu in stijgende lijn wat gaat opknappen en dat je snel naar huis mag met goede adequate zorg en medicatie. Véél sterkte!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

marnix schreef:
10 feb 2020 13:34
Onnodig? Ik denk eerder "ten onrechte".
Ik denk dat je niet kunt spreken van ten onrechte een ziekenhuisbed bezet houden.
Deze zieken hebben recht op zorg , hóe dan ook , je kunt ze dus niet naar huis sturen met alle gevolgen vandien. Dan ontberen ze de juiste zorg waar ze recht op hebben.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Revoked »

Mensen zijn niet in cijfers uit te drukken. Gezondheidszorg is mensenwerk en dus niet als winstgevend bedrijf te bestieren.
Maar goed, we leven in een graaicultuur.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Revoked schreef:
10 feb 2020 14:11
Mensen zijn niet in cijfers uit te drukken. Gezondheidszorg is mensenwerk en dus niet als winstgevend bedrijf te bestieren.
Maar goed, we leven in een graaicultuur.
Het is een beetje naïef om te roepen "Mensen zijn niet in cijfers uit te drukken" het moet ook betaalbaar blijven. Het is dus wel degelijk in cijfertjes uit te drukken en dit is ook noodzakelijk om de zorg ook in de toekomst te kunnen garanderen voor de huidige generatie.

Er is een chronische tekort aan verpleegkundigen voor de bejaardenzorg, dit komt niet enkel door de bezuinigingen maar is gewoon een direct gevolg van de vergrijzing van de bevolking.

Je roept een "graaicultuur" maar de werkende Nederlander betaald circa 50% van zijn bruto salaris aan belastingen hiermee wordt de zorg betaald. Commercieel maakt het niet dat er meer gegraaid wordt, juist een commerciële benadering zorgt dat dit in verhouding minder gebeurd.

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

sylvesterb schreef:
10 feb 2020 15:04
(...) Commercieel maakt het niet dat er meer gegraaid wordt, juist een commerciële benadering zorgt dat dit in verhouding minder gebeurd.
Dat kan, maar er is geen enkele garantie dat dat werkelijk zo is. In de media verschijnen toch met regelmaat berichten over "zorgondernemers" die vooral voor zichzelf zorgen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Revoked »

Gezondheidszorg kost nu eenmaal veel geld, en er komt geen financiële compensatie voor terug. Dus als bedrijfsmodel waardeloos. Dus een overheidstaak, dus geen dure managers die zich verrijken door zich tussen de regels en de mazen van de wet te begeven. Voor 1 "manager" kun je 4 paar handen aan het bed hebben. Een enkel commissielid krijgt €5000,- voor twee uur vergaderen per week. Of ik dat normaal vind?

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Lowieze »

Vanavond een uitzending van Zembla over dit onderwerp.
NPO2 om 20.25 u.

https://www.bnnvara.nl/zembla/artikelen ... or-ouderen

pedro714
Berichten: 198
Lid geworden op: 10 dec 2008 11:47

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door pedro714 »

Nog een voorbeeld uit mijn directe omgeving.

Jongen van 20 jaar loopt een dwarslaesie op. Na maanden revalidatie in revalidatiecentrum is hij "uitbehandeld".
De gemeente waar hij staat ingeschreven moet zorgen voor aangepaste woning. Zij hebben inderdaad een woning die in aanmerking komt maar deze moet worden aangepast. Kosten ca. €. 30.000,00
Gemeente wil de woning wel aanpassen maar steggelen over het dilemma: "uit welke pot moet de aanpassing worden betaalt".
Gevolg: 6 maanden langer verblijf in het revalidatiecentrum. Kosten per dag: ca. €. 700,00.
Totaal aldus 183 dagen x 700,00 = €.126.000
Ieder normaal mens zou zeggen: laten we die woning snel aanpassen en dan gaan we ondertussen door met het gesteggel "uit welk potje moet deze aanpassing worden betaald?"
Klaarblijkelijk is dit te simpel gedacht. Buiten de enorme kosten van het langere verblijf in het revalidatiecentrum, ook nog het sociale aspect. De jongeman wil graag naar "huis". Zijn psychische toestand gaat er echt niet op vooruit. Daarnaast moeten ouders en overige bezoekers dagelijks vele kilometers rijden voor bezoek.
Het is werkelijk te belachelijk voor woorden, maar zo verblijven er in de diverse revalidatiecentra ongetwijfeld tientallen zo niet honderden vergelijkbare gevallen.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door de auditu »

witte angora schreef:
10 feb 2020 09:41
Net op het RTL-nieuws: dagelijks worden in ziekenhuizen minimaal 560 bedden bezet gehouden door mensen die geen medische indicatie meer hebben. Reden: ze zouden naar een verpleeghuis moeten, een revalidatiecentrum, een woning met wijkverpleging; maar daar is geen plek. 'Dus' blijven mensen maar in het ziekenhuis liggen.

Een ziekenhuisbed kost nogal wat per nacht. Heeft iemand een idee wat dit kost, en wat de gevolgen zijn doordat mensen niet snel genoeg aan hun herstel kunnen werken?

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... eelstekort
Als deze mensen nergens anders heen kunnen, is het bezet houden van een ziekenhuisbed dus gewoon nodig. Daar kunnen de patiënten niets aan doen. Het is gewoon een falend beleid.

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan is het zaak ervoor te zorgen dat ze wel ergens anders heen kunnen. Toch?

Erthanax
Berichten: 9678
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Ja, WA, daar moet daar inderdaad voor gezorgd worden. Maar dan gaat iedereen
pedro714 schreef:
14 feb 2020 13:54
(...) steggelen over het dilemma: "uit welke pot moet de aanpassing worden betaalt".
zoals pedro714 zo treffend laat zien: Niemand wil de rekening betalen, met als gevolg dat we met z'n allen een nog hogere rekening betalen (letterlijk en figuurlijk).

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Elke dag minstens 560 ziekenhuisbedden onnodig bezet. Wat kost dat?

Ongelezen bericht door moederslink »

Gisteren Zembla gezien...huisartsen leuren en zeuren om beschikbare hulp aan huis te krijgen voor mensen die eigenlijk al geïndiceerd zijn voor een verpleeghuis....er is gewoon geen plek ,maar er is dus ook geen adequate en voldoende zorg ( soms 3-4 x per dag ) aan huis te krijgen.
Ouderen worden niet op tijd gewassen of gedoucht of krijgen té laat hun steunkousen aangetrokken m.a.g zeer dikke pijnlijk opgezette benen/ voeten , medicatie inname en controle daarop valt ook weg vanwege te weinig of te late huisbezoeken.
Mantelzorgers raken uitgeput .
Ik vind het een schande en ik hoop uit de grond van mijn hart dat ik dat nooit zal hoeven mee te maken en dat het tij ten goede gaat keren.
Nu willen ze buitenlandse verzorgers gaan inhuren , maar die moeten toch óók wonen en er zijn geen woningen ! Wie de oplossing weet mag het zeggen.......

Gesloten