LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
arsaak
Berichten: 1
Lid geworden op: 18 nov 2003 09:35

Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door arsaak »

Sinds 2003 hebben wij een flexibel hypotheekkrediet aflossingsvrij bij ABNAMRO. We wonen in een eigen woning die verder vrij is van hypotheek. Het flexibel hypotheekkrediet van 30.000 euro is gebruikt om de woning van binnen op te knappen. Nu krijgen we plots een brief van de bank dat ze er van af willen. We moeten dan in plaats van € 184 per maand € 360 gaan betalen. Weliswaar kun je in overleg treden met de bank, maar als je niets doet wordt het automatisch aangepast.
Ons inziens verandert dit produkt. Maar waarin? Kan dit zomaar? Moet er niet een nieuw contract worden opgesteld?
We vinden dit een hele merkwaardige gang van zaken bij ABNAMRO.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

Ze kunnen inderdaad niet zomaar de voorwaarden wijzigen. De vraag is wel of dat werkelijk het geval is. Bij veel van zulk soort hypotheken is namelijk in de voorwaarden opgenomen dat er na een verlaagd moment toch niet worden begonnen met aflossen. Bijvoorbeeld als je 65 wordt. Of dat het aflossingsvrije een einddatum heeft.

Als je volgens de voorwaarden gewoon aflossingsvrij zou mogen blijven, dan zou ik inderdaad contact opnemen met je bank. Grote kans dat je dan ook gewoon aflossingsvrij kunt blijven.

CB
Berichten: 2427
Lid geworden op: 03 jul 2003 20:07

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door CB »

redhead55 schreef:
09 nov 2018 23:36
Dit is niets meer dan een doorlopend krediet met hypothecaire zekerheid.
Dat betekent dat Uw woning dient als onderpand voor de aflossing van het krediet.
Zeer waarschijnlijk dat dit krediet als 2e hypotheek geregistreerd staat.
De naam "aflossingsvrij" is natuurlijk ook niet juist: er komt een moment dat U dit krediet zult moeten inlossen.

Uit de bedragen leid ik af dat dat het een flexibel hypotheekkrediet aflossingsvrij 1% is.
Bent U wellicht recent 60 jaar geworden ? Dan zal de bank nl 2% aflossing hanteren (daarop bent U overigens door de bank
bij het aangaan van het krediet ook getoetst).

Bij 2% lost U het krediet nl in 50 termijnen geheel in. Dus inderdaad, voor de datum waarop U bij 65 jaar Uw AOW zou ontvangen (hoewel dit inmiddels bij 66 jaar,of wellicht in Uw geval bij 67 jaar en 3 maanden ligt) en er dus een sterke daling van het inkomen plaatsvindt

Dat verklaart ook de stijging van 184 (1%) naar 360 (2%) .

Check voor de goede orde ook eens of er niet nog een recht van 2e hypotheek op Uw woning rust (wat in feite nu een recht van eerste hypotheek is omdat er verder geen (1e) hypotheek meer op Uw woning rust.


In aanvulling hierop kunt U ook deze pagina van ABN Amro raadplegen:
https://www.abnamro.nl/nl/prive/lenen/a ... index.html
Bij 1% is de lening aflosvrij en bij 2% los je af in 50 termijnen. Deze redenatie klopt niet echt en hoe zit het dan met de verrekening van de rente?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door kweenie »

Kleine correctie, vanwege het eigenwoningforfait zal de hypotheekrenteaftrek maar zeer beperkt zijn. Een zul je dus waarschijnlijk bijna de volledige bruto rente zelf moeten betalen. Verder ben ik het met je eens.

Het is juist bij een relatief lage lening (vergeleken met een gewone hypotheek) jammer als je er niet op aflost, omdat je dan veel meer betaalt dan wat je uiteindelijk had geleend. Bovendien zul je dan nooit een spaarpotje opbouwen. (En mogelijk is de woning inmiddels ook weer aan een opknapbeurt toe... )

ABN AMRO
verified
Berichten: 200
Lid geworden op: 28 sep 2010 20:10

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door ABN AMRO »

Beste arsaak,

Het klopt dat wij onze klanten met een Aflossingsvrije Flexibel (Hypotheek) Krediet een brief hebben gestuurd met het verzoek deze aan te passen of te beëindigen. Ik kan me voorstellen dat jullie naar aanleiding van deze brief vragen hebben. Daarom leg ik het graag aan jullie uit.

Met een Aflossingsvrij Flexibel (Hypotheek) Krediet betaal je maandelijks alleen rente. Het oorspronkelijke leenbedrag blijft hierdoor open staan terwijl dit op den duurt toch terugbetaald moet worden.

Om er voor te zorgen dat klanten op niet met een schuld achter blijven, is besloten het Aflossingsvrije Flexibel (Hypotheek) Krediet klanten aan te passen of te beëindigen. Dit doen we op basis van onze voorwaarden.

Je geeft aan dat je het idee hebt dat het product wordt verandert en niet duidelijk is wat er nu precies verandert. Dat klopt. Wat er verandert hangt namelijk af van de keuze die wordt gemaakt. Voor iedereen hangt de verandering af van zijn/haar persoonlijke en financiële situatie. Vandaar dat ik aanraad om hierover contact met ons op te nemen via 020-6280076 (op werkdagen van 09.00 - 17.00 uur). De adviseur bespreekt alle mogelijkheden en jullie wensen.

Met vriendelijke groet,

Elvira
ABN AMRO

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

ABN AMRO schreef:
14 nov 2018 10:27
Je geeft aan dat je het idee hebt dat het product wordt verandert en niet duidelijk is wat er nu precies verandert. Dat klopt.

Vandaar dat ik aanraad om hierover contact met ons op te nemen via 020-6280076 (op werkdagen van 09.00 - 17.00 uur). De adviseur bespreekt alle mogelijkheden en jullie wensen.
ABN AMRO verandert product, bevestigt dat dit onduilijk is en raadt Consument aan adviseur van ABN AMRO te bellen.

Misschien moet ABN-AMRO eerst nadenken alvorens producten zonder overleg aan te passen...

Jolien111
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 jan 2019 11:59

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Jolien111 »

Beste arsaak,

Omdat ik exact een zelfde flexibel hypotheek krediet heb, aflossingsvrij en ruim gedekt door de overwaarde in mijn huis, vroeg ik mij af hoe het is afgelopen?
Kon u inderdaad het krediet behouden of had u geen keuze en werd het omgezet?

Alvast dank voor de reactie,

Groet Jolien

renewouters
Berichten: 3493
Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door renewouters »

Joepie Joepie schreef:
15 nov 2018 10:27
ABN AMRO schreef:
14 nov 2018 10:27
Je geeft aan dat je het idee hebt dat het product wordt verandert en niet duidelijk is wat er nu precies verandert. Dat klopt.

Vandaar dat ik aanraad om hierover contact met ons op te nemen via 020-6280076 (op werkdagen van 09.00 - 17.00 uur). De adviseur bespreekt alle mogelijkheden en jullie wensen.
ABN AMRO verandert product, bevestigt dat dit onduilijk is en raadt Consument aan adviseur van ABN AMRO te bellen.

Misschien moet ABN-AMRO eerst nadenken alvorens producten zonder overleg aan te passen...
Ze moeten gewoon niks doen. Als mensen hebben gekozen voor een onhandige lening, dan laat je dat zo. Extra inkomsten voor de bank!

Mensen die dit soort bedragen kunnen lenen zullen niet heel dom zijn (ze verdienen genoeg om deze leningen te krijgen, en om genoeg te verdienen moet je nog altijd iets kunnen), dus zelf nadenken had ook gekund, en dan had TS al veel eerder de boel aangepast.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Joepie Joepie schreef:
15 nov 2018 10:27
ABN AMRO schreef:
14 nov 2018 10:27
Je geeft aan dat je het idee hebt dat het product wordt verandert en niet duidelijk is wat er nu precies verandert. Dat klopt.
ABN AMRO verandert product, bevestigt dat dit onduilijk is en raadt Consument aan adviseur van ABN AMRO te bellen.
Se,ectief quoten en dus de strekking verminken is ook een kunst... :twisted:

rich911
Berichten: 1
Lid geworden op: 07 sep 2006 13:17

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door rich911 »

een krediet of een hypotheek krediet, zit nogal wat verschil in. Het opzeggen eerste is in lijn wft. Het opzeggen tweede vreemd, want via opeethypotheek biedt men exact hetzelde weer aan. Beetje krom dus. Denk dat er iemand heeft zitten slapen en krediet en hypotheek krediet niet weet te onderscheiden en die veronderstelt dat beiden hetzelfde is. Bij tweede staat er voldoende overwaarde tegenover, geen risico in kader van Europa beleid.
Daarnaast: Halfslachtige informatie verstrekt door #ABN via brief, bewust of onbewust. Men beëindigt op grond van een algemene reden terwijl de WFT zegt dat banken niet zomaar een krediet kunnen beëindigen en dat daarvoor maatwerk moet leveren en meer dan moverende reden moet hebben. Een beleidsregel is dat bvb niet. (jurisprudentie). Daarnaast zet ABN gebruikers van dergelijke #Flexhypotheek met ruime overwaarde op verkeerde spoor door in de brief te vermelden dat je wordt geschrapt in BKR. Mooi, helemaal blij met deze "dooie mus", logisch ook. Wat ze echter niet vertellen in de brief, maar veel belangrijker en ook belastend, is dat je de hypotheek ook moet schrappen uit het kadaster/register via een notaris. Dat kost je bij een Notaris minimaal enkele honderden euro's. Doe je dat niet dan blijf je als hypotheekgever zitten met het risico dat bij een schuld plots wordt geconfronteerd door ABN met het in werking treden van die hypotheek (uitvoering hypotheekrecht) op je woning agv die hypotheekakte. Ze houden je daarmee dus lekker in de tang. Derde en meest trieste is dat ABN een overwaarde hypotheek aanbied, wat exact hetzelfde is als een flexibel hypotheek krediet. Hoe triest...... ;( https://www.abnamro.nl/nl/prive/hypothe ... theek.html dd 20-11-19 ;(

AnjaSmit
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2020 16:35

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door AnjaSmit »

:?: Ik heb ook zo’n brief gekregen 15 jr geleden afgesloten flex hypotheek in overleg met de abn als ondernemer had ik geen pensioen dus was dit de uitgelezen manier er was een behoorlijke overwaarde dus geen probleem
Dus ik dacht een 30 jarig contract te hebben met een betrouwbare bank inmiddels 40 jr klant en dus mijn toekomst te hebben geregeld
5 jr geleden zelfs nog een gesprek gehad over de rente door dalende rentes het antwoord van de abn ,,doordat u gebruik maakt van deze service zijn de rentes wat hoger,,
Ik dacht ok daar heb ik dan ook mijn toekomst mee verzekerd
En nu deze brief
Komt nog bij mijn huis is het dubbele waard van de flexhypotheek

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar uiteindelijk zal er toch afgelost moeten worden. Neem contact op met de bank, ze vragen er namelijk om.

AnjaSmit
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2020 16:35

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door AnjaSmit »

Natuurlijk uiteindelijk wel maar ik heb nog 15 jr te gaan tegen die tijd komen er polissen vrij en/of is m’n huis verkocht het punt is dat de abn zomaar midden in een contract de boel open breekt en het leven van mensen op de kop zet door deze actie als ze van het product afwillen ok maar laat dan de mensen die dit product al hadden en hun toekomst op gebaseerd met rust de bank is gedekt met een huis wat het dubbele waard is dus loopt geen risico

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

zij zijn groot en wij zijn klein en dat is ...

Nijogeth
Berichten: 9920
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar dan neem je toch even contact op en ga je in gesprek. Dan weet je hoe het echt zit.

AnjaSmit
Berichten: 8
Lid geworden op: 13 feb 2020 16:35

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door AnjaSmit »

Ik heb een gesprek laat jullie afloop weten hoop wel dat dat gesprek wat normaler gaat dan met de meneer van de abn door de telefoon totaal geen inlevingsvermogen werd er goed naar van!

Upjes
Berichten: 2
Lid geworden op: 21 feb 2020 18:06

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Upjes »

Ook hier de bewuste brief vandaag in de bus. Mijn maag draaide ervan om! Gelijk gebeld voor informatie. De bankmedewerkster adviseerde mij zoveel mogelijk informatie over de huidige financiële situatie toe te sturen via het formulier. Daarna zou ze gaan overleggen wat voor mogelijkheden ze kunnen aanbieden. Wij zouden voor dit gedeelte van 190 euro per maand naar 600 euro aflossing gaan! Dit kunnen wij helemaal niet opbrengen. Overzetten naar de hypotheek zou lastig zijn door ziekte/arbeidsongeschiktheid. Ze vertelde mij dat er een nieuwe regel is dat je maar 50% van de WOZ waarde aflossingsvrij mag hebben. Dit zou de reden zijn van het afschaffen van het flexibel Hypotheekkrediet in het geheel voor iedereen?
Dat ze klanten op deze manier slapeloze nachten bezorgen is wel duidelijk!
Nu maar afwachten wat voor oplossing ze kunnen bieden. Vervelend dat zo'n brief net voor het weekend in de brievenbus ligt.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

Upjes schreef:
21 feb 2020 18:23
Dat ze klanten op deze manier slapeloze nachten bezorgen is wel duidelijk!
Hoezo, "ze"? Die "ze" voeren gewoon de wet- en regelgeving uit. Logisch toch?
Upjes schreef:
21 feb 2020 18:23
Vervelend dat zo'n brief net voor het weekend in de brievenbus ligt.
Tsja. Was het echt heel anders geweest als je 'm op maandag had ontvangen? Het gaat erom dat de boodschap je bereikt en dat je de juiste dingen gaat doen. Zinloze klachten helpen daar niet bij :wink:

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Moneyman schreef:
24 feb 2020 10:08
Upjes schreef:
21 feb 2020 18:23
Dat ze klanten op deze manier slapeloze nachten bezorgen is wel duidelijk!
Hoezo, "ze"? Die "ze" voeren gewoon de wet- en regelgeving uit. Logisch toch?
Dit is toch wel hun invulling van ondernemingschap binnen de wet- en regelgeving.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Flexibel Hypotheekkrediet aflossingsvrij ABNAMRO

Ongelezen bericht door Moneyman »

En een invulling die je van een bank mag verwachten.

Gesloten