LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Goede of slechte ervaringen met jouw huishoudelijk apparatuur? Geef hier jouw mening.
Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

crazyme schreef:
22 feb 2020 21:24
Dat moeten ze helemaal niet.
IMHO wel = Dat zou ik wel doen, zouden zij ook moeten doen...

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Erthanax »

Joepie Joepie schreef:
22 feb 2020 21:27
crazyme schreef:
22 feb 2020 21:24
Dat moeten ze helemaal niet.
IMHO wel = Dat zou ik wel doen, zouden zij ook moeten doen...
Is die O dan wel zo H, als u het over moeten heeft?

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Erthanax schreef:
22 feb 2020 22:03
Joepie Joepie schreef:
22 feb 2020 21:27
crazyme schreef:
22 feb 2020 21:24
Dat moeten ze helemaal niet.
IMHO wel = Dat zou ik wel doen, zouden zij ook moeten doen...
Is die O dan wel zo H, als u het over moeten heeft?
er staat niet voor niets zouden bij in dezelfde zien

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

@ snuffel1,
Dat pitje kan ook naar binnen geschoven zijn en dat alles los moet voor verwijderen.

Ik weet hoe de Bosch / Siemens in elkaar zitten en de Zanussi, veel sleutelen en dat was schoonmaken of veertje vast zetten die wel eens los kwam. Door soldeerbout er tegen te houden smelt het plastic en zit veer vast...
Geen idee welke AEG dit is, ze maken niet zelf meer maar het loshalen is iets meer werk dan gemiddelde consument gaat doen.

En ik vroeg altijd, even 2 weken blokje los in vaatwasser doen, soms komt het tijdens het wassen deze weer los en werkte deze plotseling weer.

Janus Tulp
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:45

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Janus Tulp »

Nog even de feiten op een rij:
- De vaatwasser functioneerde niet meer normaal
- Aan het weigerende klepje was niets bijzonders te zien
- De vaat word afgeveegd
- De vaatwasser was/ is schoon, de monteur heeft dat gezien.
- De monteur was van AEG
- De monteur had een nieuwe unit bij zich , hij verwachte het gehele klepmechanisme te moeten vervangen.
- In de garantievoorwaarden wordt “ oorzaak van buitenaf” niet genoemd.
- De vaatwasser wordt precies volgens voorschrift/handleiding gebruikt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Feiten:

AEG monteerde geen pitjes....
Bakje voor bestek kan ook een blokje in, een open bakje start de machine gewoon.
Vaak gaan ze na enkele weken plotseling weer werken, omdat water overal met agressieve zeep tussen kwam.
Flink rammelen helpt vaak, en gelijk bellen is risico op gebruikers foutje.

U had ook over enkele weken alsnog een monteur kunnen laten komen en ja, dat pitje is toch echt Uw zoekgeraakte eigendom helaas!
Dat is altijd zo bij garantie, niets aan te doen en komt helaas vaker voor.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Janus Tulp schreef:
23 feb 2020 09:46
Nog even de feiten op een rij:
- De vaatwasser functioneerde niet meer normaal
- Aan het weigerende klepje was niets bijzonders te zien
- De vaat word afgeveegd
- De vaatwasser was/ is schoon, de monteur heeft dat gezien.
- De monteur was van AEG
- De monteur had een nieuwe unit bij zich , hij verwachte het gehele klepmechanisme te moeten vervangen.
- In de garantievoorwaarden wordt “ oorzaak van buitenaf” niet genoemd.
- De vaatwasser wordt precies volgens voorschrift/handleiding gebruikt.
Dank, dat helpt.

snuffel1 schreef:
23 feb 2020 08:27
De fabrikant geeft in de handleiding of online al tips om kleine storingen zelf te verhelpen en als dat niet lukt dan pas de servicedienst in te schakelen. De meeste mensen denken bij het niet dicht willen gaan van zo'n zeepbak klep dat er wel eens iets tussen zou kunnen zitten gaan op onderzoek uit en vinden dat appel pitje ook. Heeft iemand daar geen tijd voor of zin in en denkt dat zoiets onder garantie valt doet nodeloos een beroep op de servicedienst en krijgt de rekening gepresenteerd.
Helemaal eens!!!

Dat de monteur een nieuwe unit bij had, was uit voorzorg en had hem bij defect veel kosten bespaard, dus slim en niet iets wat je tegen hem kan gebruiken.

Gebruiken met klepje open is voor vaatwasser in garantie geen echte oplossing. De vraag is dus of het: 1. een ontwerp-/fabrieksfout is van de vaatwasser; 2. gebrek in de gebruikershandleiding (onderdeel van het product van AEG, incl. service engineer); dan wel 3. fout van gebruiker (pitjes mogen niet in vaatwasser / moet je zelf verwijderen (gebruikmakend van handleiding).

Ik zou een klacht indienen bij AEG en hier de reactie van AEG met ons delen.

Janus Tulp
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:45

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Janus Tulp »

Ik gebruik poeder. Geen zout, geen glansmiddel omdat ik een waterontharder gebruik. Het bakje zit in de deur,dus als je die dicht doet valt de poeder uit het bakje.
Ik mag als consument verwachten dat de machine bij gewoon gebruik het blijft doen. Ik heb dat pitje niet in het sluitmechanisme gestopt. De oorzaak ligt bij de constructie van de machine, en dat kan mij niet worden aangerekend. Garantie is er voor de consument en niet voor de producent.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Janus Tulp schreef:
23 feb 2020 10:55
Ik gebruik poeder. Geen zout, geen glansmiddel omdat ik een waterontharder gebruik. Het bakje zit in de deur,dus als je die dicht doet valt de poeder uit het bakje.
Ik mag als consument verwachten dat de machine bij gewoon gebruik het blijft doen. Ik heb dat pitje niet in het sluitmechanisme gestopt. De oorzaak ligt bij de constructie van de machine, en dat kan mij niet worden aangerekend. Garantie is er voor de consument en niet voor de producent.
En alleen jij hebt hier last van als je pitjes niet verwijderd (voor dat je hem aanzet of bij storing - het pitje is niet van AEG)...
Laatst gewijzigd door Joepie Joepie op 23 feb 2020 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dan maar even overgestapt op blokjes.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Lady1234 schreef:
23 feb 2020 10:57
Dan maar even overgestapt op blokjes.
ik heb een nieuwe auto gekocht en rijd nu een weekje rond met een touw om achterklep dicht te houden, omdat de garage er niet even naar wil kijken...

Lady1234
Berichten: 27109
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Joepie Joepie schreef:
23 feb 2020 10:59
Lady1234 schreef:
23 feb 2020 10:57
Dan maar even overgestapt op blokjes.
ik heb een nieuwe auto gekocht en rijd nu een weekje rond met een touw om achterklep dicht te houden, omdat de garage er niet even naar wil kijken...
Niks mis mee. 😀😀

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Janus Tulp schreef:
23 feb 2020 10:55
Ik mag als consument verwachten dat de machine bij gewoon gebruik het blijft doen. Ik heb dat pitje niet in het sluitmechanisme gestopt. De oorzaak ligt bij de constructie van de machine, en dat kan mij niet worden aangerekend.
Helemaal eens
Janus Tulp schreef:
23 feb 2020 10:55
Garantie is er voor de consument en niet voor de producent.
Niet helemaal, deze is er voor overeenkomst tussen beiden, inclusief alle condities.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Janus Tulp schreef:
23 feb 2020 10:55
Ik gebruik poeder. Geen zout, geen glansmiddel omdat ik een waterontharder gebruik. Het bakje zit in de deur,dus als je die dicht doet valt de poeder uit het bakje.
Ik mag als consument verwachten dat de machine bij gewoon gebruik het blijft doen. Ik heb dat pitje niet in het sluitmechanisme gestopt. De oorzaak ligt bij de constructie van de machine, en dat kan mij niet worden aangerekend. Garantie is er voor de consument en niet voor de producent.
Helemaal met u eens.
Ik denk dat u de hier (over-)heersende meningen beter kunt laten voor wat ze zijn en u zakelijk richten op de procedures die te vinden zijn bij onder meer Consuwijzer en de Consumentenbond.
De Consumentenbond suggereert o.a. een geschillencommissie voor het geval u er met de leverancier niet uitkomt.
Succes verder.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Eerst gewoon klacht bij AEG indienen (kort & schriftelijk).

NeoDutchio
Berichten: 12320
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Janus Tulp schreef:
23 feb 2020 10:55
Ik mag als consument verwachten dat de machine bij gewoon gebruik het blijft doen. Ik heb dat pitje niet in het sluitmechanisme gestopt.
Bij normaal gebruik wel inderdaad. Maar het wassen van appelpitjes is niet de bedoeling van een vaatwasser. U, of een medebewoner, heeft dat pitje zelf in de vaatwasser gedaan.
Janus Tulp schreef:
23 feb 2020 10:55
De oorzaak ligt bij de constructie van de machine, en dat kan mij niet worden aangerekend.
Dat is aan u om te bewijzen dan. Het kan u wel worden aangerekend dat u andere zaken in de vaatwasser doet dan waar die voor bestemd is.
Janus Tulp schreef:
23 feb 2020 10:55
Garantie is er voor de consument en niet voor de producent.
Garantie is er voor beide partijen. Garantie betekend niet dat iemand, even heel hard gezegd, zelf een defect mag veroorzaken en daar de verkoper voor kan laten opdraaien.

Joepie Joepie
Berichten: 1170
Lid geworden op: 09 dec 2013 15:30

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Joepie Joepie »

Joepie Joepie schreef:
23 feb 2020 11:43
Eerst gewoon klacht bij AEG indienen (kort & schriftelijk).
En niet te direct beginnen, gewoon bij feiten blijven.

Janus Tulp
Berichten: 12
Lid geworden op: 20 feb 2020 16:45

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Janus Tulp »

Heb ik een monteur nodeloos laten komen? Het is maar hoe je het bekijkt. Niemand kon bevroeden wat de oorzaak van de storing zou zijn. Achteraf zegt de meerderheid van jullie, ja dat was niet nodig, eigen schuld, had je dat pitje er maar niet in moeten stoppen.Dit soort redeneringen achteraf ( achteraf kijk je een paard in de kont) zijn wel erg makkelijk en gaan voorbij aan de essentie van de vraag , of een vaatwasser vuile vaat moet kunnen wassen of dat je de vaat eerst volledig schoon moet vegen, zelfs een bijna onzichtbaar pitje mag niet blijven zitten.
Nou als dat laatste moet, koop ik een afwaskwast. Ik wil niet nog eens zo’n pit probleem. Dat kan je niet zelf oplossen, dat kost iedere keer € 119,-.
Ik ben de monteur dankbaar dat hij mijn vaatwasser heeft gerepareerd en dat heb ik hem ook gezegd. Maar ik heb hem en / of zijn collega’s liever niet in huis. AEG bezitters, let op uw zaak!

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

AEG? Ik weet dat vele merken Vaatwassers uit slechts enkele fabrieken komen.

Ga eens gezellig een rondje maken in de Media Markt, en bekijk de zeepbakjes eens!
Wedden dat vele merken precies hetzelfde bakje hebben en de rest iets wat erg dicht in de buurt komt.

Mijn inmiddels flink verouderde Bosch Siemens gevoeld en dat schuif klepje kun je rustig een handje appel pitjes in doen!
Die heeft zoveel ruimte dat het er weer makkelijk uit zal vallen....

De kans dat er ooit nog een appel pitje tussen komt, bij dagelijks pitjes wassen kan dat nog jaren duren!
Gewoon toeval dat het ooit er kwam en er tussen vast kwam zitten.

Gebruikersfouten door achtergebleven vuil is voor consument helaas.
Of koop een apparaat met betere garantie voorwaarden, maar vrijwel elk merk heeft het over fabrieksfouten en pitje komt niet uit een fabriek....!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Valt deze reparatie van een AEG-vaatwasser onder garantie?

Ongelezen bericht door scontra »

breien schreef:
23 feb 2020 18:41
Voor €119. - kan TS bij een goedkope winkel een winkelmandje vol afwaskwasten kopen. :idea:
Een mandje is lek, hij kan misschien beter een afwasteiltje met afwasborsteltjes kopen. Blijft er mogelijk ook nog geld over om afwasmiddel van te kopen.
Jan T. is wel de baas in huis en hij bepaald toevallig wel zelf welk schortje hij voordoet als hij moet gaan afwassen, v.w.d. betreft zitten we wel in het zelfde afwasschuitje :roll:

Gesloten