LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Is jouw garantie niet goed verlopen? Geef hier jouw mening.
muren00
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 feb 2020 22:31

Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door muren00 »

In juni 2018 heb ik een Asus laptop gekocht bij de mediamarkt. Nu is twee weken geleden de scharnier van het scherm afgebroken met als gevolg dat er nu flinke schade daar is ontstaan (de laptop kan niet meer normaal open en dicht en de rand om het scherm zit los). Dezelfde dag de laptop ingeleverd bij de mediamarkt met de gedachte dat dit garantie zou zijn, de laptop is namelijk nog geen twee jaar oud.

Paar dagen later krijg ik de rekening, er is drukschade geconstateerd. Volgens de medewerker bij de mediamarkt was dit te zien doordat het scherm een klein beetje naar achter was gegaan. Om deze reden willen ze het dan ook niet maken voor garantie en verwachten ze dat ik 112 euro hiervoor betaal. Zelf ga ik hier niet mee akkoord.

Wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Hoe is het scharnier afgebroken? Dat bepaald of het garantie is of niet. Garantie wil niet zeggen dat alles gedekt is in die periode. Wel dat u geholpen wordt bij problemen die ontstaan zijn door normaal gebruik en een gebrek die ontstaan is door problemen van de laptop zelf.

Na 6 maanden na aankoop ligt de bewijslast bij de koper, bij u dus. U moet dus bewijzen dat het scharnier afgebroken is bij normaal gebruik en dat er dus niets gebeurd is qua druk of stoten.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Een laptop dient te worden gesloten met twee handen. Dus aan beide zijden een gelijkmatige kracht. Met een hand sluiten geeft een onevenredige verdeling van de kracht en kan dus een defect scherm of scharnier als gevolg hebben.
Het is aan u om te bewijzen (wat onmogelijk is) dat u de laptop juist heeft behandeld. Ik zou om gedoe te voorkomen gewoon die 112 euro betalen. Dit gaat u niet winnen.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door 16again »

Justmeagain schreef:
27 feb 2020 11:13
Een laptop dient te worden gesloten met twee handen. Dus aan beide zijden een gelijkmatige kracht. Met een hand sluiten geeft een onevenredige verdeling van de kracht en kan dus een defect scherm of scharnier als gevolg hebben.
Een hand in het midden verdeelt de krachten ook prima.
Sterker, mijn asus is niet te openen zonder de onderkant tegen te houden, dus dan zijn 2 handen niet genoeg

Belangrijkst naar mijn mening is de snelheid van openen en sluiten. Doe je dat geleidelijk, zijn de krachten kleiner

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Ook mijn Asus hetzelfde maar de oude Toshiba gaat open en dicht met 1 hand in midden.

Het PEAQ huismerk van dezelfde winkel kan met 1 hand dicht maar open snel of 2e hand nodig.
Die koste minder dan deze reparatie in de aanbieding...

Verder is het wel handig om ook het type Asus te melden, er is van goedkope zooi tot hele goede snelle...
Maar breuk is vaak eerst stoten en pas na breken zien vele het pas, zwart op zwart zie je de barsten niet zo snel.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wat NeoDutchio daar schrijft klopt niet. Het is van tweeen een. Ofwel de verkoper heeft garantie verkocht die niets extras bied bovenop de wettelijke garantie en verricht dus een misleidende handelspraktijk. Immers, hij verkoopt een sigaar uit eigen doos. Ofwel de verkoper heeft wel garantie verkocht die iets extras bied en dat zal omkering van de bewijslast zijn. TS wordt hier dus op het verkeerde been gezet.

Kolibrie
Berichten: 669
Lid geworden op: 02 jun 2015 17:35

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door Kolibrie »

Niet mee akkoord gaan.
Wat heeft drukschade nu met een kapot scharnier te maken?
Zat het scharnier dan zo vast dat het scherm niet open te klappen was?
U zou de vara belbus kunnen vragen of ze u kunnen helpen om uw recht te halen bij de mediamarkt.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Laptop uitpakken, neerzetten en altijd open laten staan, als deze nooit beweegt kan het ook nooit stuk gaan!

Juist mensen die heb overal mee naartoe nemen in een te slappe tas en overal tegenaan stoten met die tas hebben dit soort garantie vragen... van afgebroken plastic, die bij mijn gewoon heel bleef!
Betere tas kopen als je hem dus moet vervoeren en geen ruime rugzak of zo!

witte angora
Berichten: 30740
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door witte angora »

Mijn lappie is intussen een jaar of 5 oud, geen enkel probleem, terwijl ze doorgaans een jaar of 2, 3, meegaan. Hij staat hier inderdaad gewoon op een plank, wordt zelden vervoerd (hooguit naar de keukentafel), wordt eigenlijk ook nooit open- of dichtgeklapt. Dan kan er inderdaad weinig tot niets mee gebeuren.

Maar het idee van een laptop is natuurlijk dat hij juist wél vervoerd wordt, en dat je er overal mee kunt werken. En inderdaad, om hem open te klappen heb je één hand onder nodig, en één hand boven. Toch voel je al zeer rap dat je die ene hand niet in de hoek moet plaatsen, maar in het midden.

Toch heb ik wel twee vragen:
- hoe kan het nu dat het scharnier kapot is gegaan? Je voelt toch dat je over een grens heen gaat?
- waar bestaat de drukschade uit? Oftewel: hoe moeten we dat voor ons zien?

Methusalah
Berichten: 1163
Lid geworden op: 19 nov 2019 10:28

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door Methusalah »

Zat er toevallig iets tussen de laptop toen je hem dicht deed? Dat is namelijk een gegarandeerde manier om scharnieren stuk te krijgen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
27 feb 2020 22:27
Ofwel de verkoper heeft garantie verkocht die niets extras bied bovenop de wettelijke garantie en verricht dus een misleidende handelspraktijk. Immers, hij verkoopt een sigaar uit eigen doos. Ofwel de verkoper heeft wel garantie verkocht die iets extras bied en dat zal omkering van de bewijslast zijn.
Wat praat je nu voor onzin? TS heeft het nergens over dat er garantie bij is gekocht. TS heeft een laptop gekocht, die laptop is binnen 2 jaar defect, de termijn van 2 jaar wordt door veel consumenten gehanteerd als vaste termijn, hoewel dat niet altijd op gaat. Mediamarkt heeft gebruiksschade ontdekt en wil wel repareren, maar omdat ze het niet bewezen achten dat het gaat om een non-conformiteit, moet ts betalen voor de reparatie.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Uit het verhaal van TS maak ik duidelijk op dat er sprake is van daadwerkelijk geleverde garantie. Uit "de gedachte dat dit garantie zou zijn" en "Om deze reden willen ze het dan ook niet maken voor garantie" kan ik niet opmaken dat dit zich in het hoofd van TS zou afspelen. Dat de MM buiten garantie onderzoek zou doen naar non-conformiteit en in die gevallen tot herstel zou overgaan geloof ik niet.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door berndv »

alfatrion schreef:
28 feb 2020 12:01
Dat de MM buiten garantie onderzoek zou doen naar non-conformiteit en in die gevallen tot herstel zou overgaan geloof ik niet.
mediamarkt, of diens ingehuurde herstelbedrijf doet eerst onderzoek naar non-conformiteit en zal indien er geen garantie is, gewoon overgaan tot het aanbieden voor reparatie tegen kosten. Sterker nog, ze bieden zelfs de mogelijkheid tot reparatie van goederen die niet eens verkocht zijn door de mediamarkt.
https://klantenservice.mediamarkt.nl/ap ... /reparatie

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat ze betaalde reparaties doen geloof ik wel. Het gaat mij om het stukje onderzoek naar conformiteit en daar lees ik niets over. Ik ben wel zeer benieuwd naar een rapport van een product buiten garantie en door MN is aangegeven dat het product non-conform is.

Sira
Berichten: 654
Lid geworden op: 23 nov 2005 15:11

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door Sira »

Dit is o.a. de reden dat ik altijd een "zakelijke" laptop koop en geen consumenten laptop. De zakelijke laptops zijn weliswaar wat duurder, maar kwalitatief beter (zoals materialen, dus ook scharnieren).
Ik betwijfel of de Mediamarkt op de scharnieren garantie zal geven, zij zullen het op gebruik gooien.

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
28 feb 2020 13:46
Dat ze betaalde reparaties doen geloof ik wel. Het gaat mij om het stukje onderzoek naar conformiteit en daar lees ik niets over. Ik ben wel zeer benieuwd naar een rapport van een product buiten garantie en door MN is aangegeven dat het product non-conform is.
We lezen ook niets over de oorzaak dat het scharnier is kapot gegaan. Met die reden begon ik ook met die vraag. Er is te weinig informatie om TS goed te kunnen helpen.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
28 feb 2020 14:40
We lezen ook niets over de oorzaak dat het scharnier is kapot gegaan. Met die reden begon ik ook met die vraag. Er is te weinig informatie om TS goed te kunnen helpen.
Wat klopt er niet aan de onderstaande informatie?
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product

NeoDutchio
Berichten: 12311
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
28 feb 2020 19:31
NeoDutchio schreef:
28 feb 2020 14:40
We lezen ook niets over de oorzaak dat het scharnier is kapot gegaan. Met die reden begon ik ook met die vraag. Er is te weinig informatie om TS goed te kunnen helpen.
Wat klopt er niet aan de onderstaande informatie?
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product
Schijnbaar kent u TS of hebt u meer informatie dan ik heb, maar waar leest u dat het hier niet om de wettelijke garantie gaat maar om fabrieks- of verkopersgarantie? U gaat er vanuit dat het om bijverkochte garantie gaat, maar uw mening hoeft geen realiteit te zijn. Ook al zegt TS te denken dat het onder garantie zou vallen wil niet zeggen dat ook iets onder garantie valt. Er komen zo vaak consumenten voorbij die denken dat ze tijdens een garantieperiode alles met een product kunnen doen en dat de verkoper ook moet opdraaien voor een gevalletje eigen schuld.

U valt nu, in mijn ogen geheel onterecht, over de 6 maanden die ik benoemde, maar voor uw discussie is dat irrelevant. MM geeft aan dat er een externe factor oorzaak is van de schade. Schade door eigen schuld valt nooit onder welke garantie dan ook. Vandaar mijn eerste vraag. Zonder de oorzaak te kennen valt dus niet te zeggen of iets wel of niet onder garantie valt.

Daarbij ga ik gewoon uit van wettelijke garantie aangezien er uit niets blijkt dat TS garantie bijgekocht heeft.

peter17111962
Berichten: 577
Lid geworden op: 16 dec 2019 10:34

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door peter17111962 »

Dus het is nu eigenlijk een oplaptop geworden. :lol:

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Scharnier laptop na 2 jaar stuk

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
27 feb 2020 11:03
Garantie wil niet zeggen dat alles gedekt is in die periode. Wel dat u geholpen wordt bij problemen die ontstaan zijn door normaal gebruik en een gebrek die ontstaan is door problemen van de laptop zelf.
Ik begrijp dit in de zin dat je er zelf ook uitgaat van handelsgarantie. Immers, conformiteit kent geen termijn, handelsgarantie kent wel een termijn.
Een fabrieksgarantie of verkopersgarantie is een aanvulling op de wettelijke garantie die u al heeft. Deze extra garantie geldt voor een bepaalde tijd, bijvoorbeeld voor een jaar. Gaat een product stuk na 6 maanden na aankoop maar binnen de garantie, dan hoeft u niet aan te tonen dat het niet uw schuld is. In het garantiebewijs staat waar u recht op heeft en voor welke periode.
NeoDutchio schreef:
28 feb 2020 19:53
MM geeft aan dat er een externe factor oorzaak is van de schade.
De partijverklaring van MM is geen bewijs.
NeoDutchio schreef:
28 feb 2020 19:53
Daarbij ga ik gewoon uit van wettelijke garantie aangezien er uit niets blijkt dat TS garantie bijgekocht heeft.
Handelsgarantie hoeft niet bijgekocht te worden. Het gaat hier om handelsgarantie die er is bijgeleverd.

Gesloten