LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Hier vind je enquêtes van derden, bijvoorbeeld van studenten.
ConsuVentje
Berichten: 3
Lid geworden op: 26 feb 2020 18:28

Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door ConsuVentje »

Zou Radar een keer aandacht kunnen besteden of en welke regels/normering geldt t.a.v. de hoeveelheid reclame die wij als consument moeten ondergaan?

In toenemende mate groeit mijn ergernis over de hoeveelheid reclame die ons in elk medium wordt opgedrongen.
Op websites (Marktplaats spant de kroon) in Apps, Social Media etc. etc. etc. Overal ongevraagde popup’s, banners, advertenties, bewegende beelden en geluidsfragmenten. “Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door”☠️

Mijn tv provider maakt het zelfs technisch onmogelijk om reclames van commerciële zenders door te spoelen. Mag dat zomaar?

Een vraag over regels en normering rond reclame aan het Commissariaat voor de media wordt gewoon niet beantwoord.

Natuurlijk begrijp ik het nut en de noodzaak van reclame, maar bij de huidige hoeveelheid wordt (bij mij althans) een irritatiegrens bereikt.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door berndv »

ConsuVentje schreef:
26 feb 2020 18:49
Op websites (Marktplaats spant de kroon) in Apps, Social Media etc. etc. etc. Overal ongevraagde popup’s, banners, advertenties, bewegende beelden
Dus u klaagt dat er veel advertenties staan op een gratis platform als marktplaats. Ook facebook wordt er mee overspoeld, maar ook dat is gratis. Maar aangezien het wellicht gratis is, zullen er ook inkomsten gegenereerd moeten worden. U kiest er voor om er gebruik van te maken, het is niet zo dat u er mee overspoeld zonder dat u zelf enige keuze heeft. U hoeft namelijk niet van dergelijke platforms gebruik te maken. Voor veel apps geldt eigenlijk hetzelfde. Gratis apps betekent nu eenmaal reclame. Heel simpel. U kunt bij veel apps ook kiezen voor de betaalde variant, vaak reclamevrij.
ConsuVentje schreef:
26 feb 2020 18:49
Mijn tv provider maakt het zelfs technisch onmogelijk om reclames van commerciële zenders door te spoelen. Mag dat zomaar?
Ik meende dat dit zelfs moet. Bedrijven betalen veel geld om hun reclame op bepaalde tijdstippen uit te laten zenden, niet omdat het tijdstip ze zo goed bevalt, maar omdat er op dat tijdstip een bepaald programma op is, dat iemand het opneemt en op een ander tijdstip terugkijkt betekent nog steeds dat de reclameblokken bedoeld zijn voor de kijkers van dat programma.
ConsuVentje schreef:
26 feb 2020 18:49
Een vraag over regels en normering rond reclame aan het Commissariaat voor de media wordt gewoon niet beantwoord.
Wat heeft u ze gevraagd dan? Het betreft een toezichthouder, die toezicht houdt op het naleven van de mediawet. U kunt ze vragen of bepaalde media zich wel of niet aan de wetgeving houdt, maar ik begrijp even niet wat u ze verder nog zou moeten vragen. Als u wilt weten of een bepaalde omroep zich aan de regels houdt, kunt u in de mediawet nalezen wat de regels zijn, vervolgens kunt u uw constatering van overtreding van de mediawet kenbaar maken bij het CvdM.
ConsuVentje schreef:
26 feb 2020 18:49
Natuurlijk begrijp ik het nut en de noodzaak van reclame, maar bij de huidige hoeveelheid wordt (bij mij althans) een irritatiegrens bereikt.
keuzes, keuzes, keuzes.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Gebruik een adblocker op de computer. Voor TV geldt gewoon dat je afhankelijk bent van de provider, maar de commerciële zenders zullen uiteraard niet toestaan dat reclames worden doorgespoeld, ook niet bij later terugkijken. Bepaalde doen dat wel (TLC dacht ik).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als je elk product waarvan je de reclame niet wilde kom je voor dagelijkse boodschappen vanzelf bij de Lidl of Aldi uit.

Helaas heeft de Aldi nu ook Merk cola, en pak die er naast wel.
Maar AH met vele merk producten en zelfs reclame voor hun Huismerk?

Door indien mogelijk alleen reclame vrije producten te kopen, dus ik heb geen Apple of Samsung telefoon meer maar een die nooit op de TV kwam, een Honor van Huawei...
En ook Xiaomi heb ik voor mijn partner gekocht.

Koop dus bewust alleen dingen waar je geen reclame voor kreeg en adviseer dat andere ook te doen.
Helaas is er geen enkele Horeca ondernemer die een Huismerk bier wil tappen!

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Je kunt ook eens je computer opschonen en alle cookies verwijderen. Moet je eens kijken wat dat aan bagger scheelt. Serieus.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Minder tv kijken, zie je vanzelf minder reclame. Effe uitwaaien in de sneeuw.!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier géén sneeuw, wél veel regen.
En ook ik word af en toe gek van alle reclames hoor en schoon mijn tablet dan maar weer eens op.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Als je via Ziggo iets van de commerciëlen opneemt en dat later gaat kijken, kan je de reclame gewoon doorspoelen.

Oblomova
Berichten: 323
Lid geworden op: 28 jul 2007 19:06

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door Oblomova »

ConsuVentje schreef:
26 feb 2020 18:49
Zou Radar een keer aandacht kunnen besteden of en welke regels/normering geldt t.a.v. de hoeveelheid reclame die wij als consument moeten ondergaan?

In toenemende mate groeit mijn ergernis over de hoeveelheid reclame die ons in elk medium wordt opgedrongen.
Op websites (Marktplaats spant de kroon) in Apps, Social Media etc. etc. etc. Overal ongevraagde popup’s, banners, advertenties, bewegende beelden en geluidsfragmenten. “Dit programma wordt mede mogelijk gemaakt door”☠️

Mijn tv provider maakt het zelfs technisch onmogelijk om reclames van commerciële zenders door te spoelen. Mag dat zomaar?

Een vraag over regels en normering rond reclame aan het Commissariaat voor de media wordt gewoon niet beantwoord.

Natuurlijk begrijp ik het nut en de noodzaak van reclame, maar bij de huidige hoeveelheid wordt (bij mij althans) een irritatiegrens bereikt.
Alles moet wijken voor de commercie. Kijk maar naar Zandvoort.

Jammer dat je tv programma's niet kan doorspoelen.
Naar een andere provider gaan?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Ja, dat zal helpen, via een andere provider naar de tv kijken.

kuklos
Berichten: 9738
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door kuklos »

Oblomova schreef:
27 feb 2020 18:10

Alles moet wijken voor de commercie. Kijk maar naar Zandvoort.

Jammer dat je tv programma's niet kan doorspoelen.
Naar een andere provider gaan?
Tsja, zaken moeten ergens van betaald worden. Acteurs werken niet gratis, regisseurs ook niet, idem voor presentatoren; de apparatuur kost geld enzovoorts. Websites idem dito.
Het staat je vrij dit alles niet te gebruiken, of gebruik te maken van andere verdienmodellen. Netflix is reclamevrij, maar vraagt wel maandelijks abonnementskosten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De Hard disk recorder...... kreeg All Ways maandverband echt vleugeltjes!
Ook op mijn tijd kijken en als er 2 tegelijk komen 2e hard disk instellen, bij 3 programma's die leuk zijn 1 uitzoeken, rest later en Reclame, wat is dat behalve klanten als mijn wegjagen?

En Netflix, 1 maand proberen maar na 1 week al gestopt met leuke dingen zoeken.
Niet mijn voorkeur.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Op mijn smartphone en pc zie ik nooit meer reclame. Het is maar net welke browser je gebruikt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door kweenie »

Bob Schurkjens schreef:
27 feb 2020 19:30
Op mijn smartphone en pc zie ik nooit meer reclame. Het is maar net welke browser je gebruikt.
En welke websites je bezoekt.

juliomariner
Berichten: 4782
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door juliomariner »

Komkommertijd schreef:
27 feb 2020 19:20


En Netflix, 1 maand proberen maar na 1 week al gestopt met leuke dingen zoeken.
Niet mijn voorkeur.
Snap inderdaad niet wat mensen eraan vinden. Trouwens erg weinig series alla discovery, vandaar dat ik er niets aan vind
Kijk ook erg weinig tv. Wel vaak naar de Canaal Digitaal app. Bij de zenders die ik daar op kijk doorspoelen.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door Revoked »

Na een paar uurtjes scripten heb ik de smarttv's een app gegeven die reclames censureren door het geluid uit te zetten en een zwart scherm weer te geven. Levert minder irritaties op, maar of ik het nu echt handig vind...

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Het zal je zwart voor de ogen worden, Revoked.

Revoked
Berichten: 1704
Lid geworden op: 28 nov 2017 00:45

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door Revoked »

Het hangt ervan af hoe de uitzending naar de reclame overschakelt. Soms is het net alsof de tv's kapot zijn gegaan. Komt ook omdat de ambilights uit gaan. Het was ook meer een raar experiment dat mijn zoons waren begonnen. En dan kruipt natuurlijk het hele kantoor bij elkaar om het te laten slagen.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door witte angora »

Dan snap ik de hint wel, jij zelf niet? Met die app willen ze je zeggen dat het hoog tijd is voor een nieuwe, grotere, mooiere, luxere tv. Immers, hij lijkt kapot te zijn gegaan. :lol:

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Krijgen we te veel reclame voorgeschoteld?

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Kan die TV uitschakel app ook getriggerd worden als een Buma controleur het frietkot nadert? Vanwege anti Buma muziek van Eskeep bedoel ik.

Gesloten