LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] oude deurbel kapot word niet vervangen

Goede of slechte ervaringen met huren? Geef hier jouw mening.
JacquelineDammers
Berichten: 9
Lid geworden op: 06 aug 2018 15:32

oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door JacquelineDammers »

Ik huur een woning van de woning stichting, nu is mijn deurbel ineens kapot, een deurbel van zeker 50 jaar oud , net als het huis.
Dit gemeld bij woning stichting, krijg ik een mail, of ik moet me voor 5 euro per maand hiervoor verzekeren bij hun, of ik moet de monteur laten komen en hem laten repareren op mijn kosten!
Ik betaal huur,,,, veel huur!
Hun zadelen mij op met een oeroude deurbel, en als die kapot gaat, is dat mijn zorg!
Is niet mijn deurbel!
Zo slepen ze wel extra geld binnen!
Daarvoor betaal ik toch huur!
5 euro per maand, moet dan van mijn eten af!
1 jaar a 5 euro, is een hele dure deurbel!
Ik vind het schandalig!!

Mag dit zomaar, een oeroud ding

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het vervangen van een deurbel is voor rekening van de huurder.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door berndv »

Is die deurbel eigendom van de woningbouw of van u? Dat is waar het hier in beginsel om draait. Gebouwen met een gezamelijke deurbel met bijvoorbeeld intercom en/of deuropener, meestal bij appartementen, is de bel eigendom van de woningbouw. Bij eengezinswoningen ligt dit vaak net wat anders, daar is het geen onderdeel van een gezamenlijke installatie en in veel gevallen gewoon eigendom van de huurder.

Die 5 euro per maand is wel belachelijk veel, maar zal niet voor alleen de deurbel zijn, maar ook voor meer zaken. Maar goed, voor 60 euro heb je bij de bouwmarkt heel wat deurbellen. Meestal is het óf de belgever óf de voeding die het begeeft, maar goed, eerst maar eens in uw huurcontract kijken wie de eigenaar is van de installatie, niet zomaar er van uit gaan omdat die er al in zat toen u in de woning kwam.

henk51
Berichten: 1677
Lid geworden op: 07 jun 2005 17:59

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door henk51 »

Dit valt onder kleine werkzaamheden die op kosten huurder zijn

van site Rijksoverheid

Kleine werkzaamheden
Vastzetten en vastschroeven van onder andere loszittende onderdelen, bijvoorbeeld trapleuningen, deurknoppen, drempels, elektrische schakelaars, wandcontactdozen en deurbellen vloerroosters, plafondroosters, sleutels van binnensloten en buitensloten


Er zijn WBV waarbij u voor een klein bedrag per maand een onderhoudsabonnement voor dit soort gevalletjes.
U heeft dat niet en een nieuwe draadloze deurbel zijn er vanaf 10 euro waar praten we over en is zonder boren te bevestigen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door berndv »

henk51 schreef:
28 feb 2020 11:16
Kleine werkzaamheden
Vastzetten en vastschroeven van onder andere loszittende onderdelen, bijvoorbeeld trapleuningen, deurknoppen, drempels, elektrische schakelaars, wandcontactdozen en deurbellen
Het gaat hier om een defecte deurbel, dit artikel spreekt onder kleine werkzaamheden van het vastzetten en vastschroeven.

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door witte angora »

Lang geleden heb ik mijn ding-dong vervangen door een andere ding-dong met een veel mooier geluid. Het was niet eens zo moeilijk, het ging om twee draadjes. En duur was het ook niet.

Lady1234
Berichten: 27096
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vervanging is ook voor de huurder.

bestanddelen woonruimte Vervanging en vernieuwing van onder andere kraanleertjes en onderdelen van kranen, deurknoppen, sloten, hang-en-sluitwerk, vloerroosters, plafondroosters, sleutels van binnensloten en buitensloten, garnituur voor doucheruimte en toiletruimte, garnituur wc, elektrische schakelaars en wandcontactdozen, deurbellen, kabelaansluitingen, telefoonaansluitingen en computeraansluitingen en vergelijkbare onderdelen van datanetwerken

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

De verzekering waar over gesproken wordt is dat u voor een vast bedrag per maand dergelijke klussen kan laten uitvoeren. De deurbel kost dus geen €5,- per maand, alle klusjes laten uitvoeren wel.

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hallo @JacquelineDammers, als het gaat om vervanging door slijtage - u schrijft over een bel van zeker 50 jaar oud- dan komt dat voor rekening van de verhuurder.
Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning en kijk bij 'Onderdelen gelegen buiten de woning'.
Succes.

Cro
Berichten: 2077
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door Cro »

Klaas Jan schreef:
28 feb 2020 11:54
Hallo @JacquelineDammers, als het gaat om vervanging door slijtage - u schrijft over een bel van zeker 50 jaar oud- dan komt dat voor rekening van de verhuurder.
Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning en kijk bij 'Onderdelen gelegen buiten de woning'.
Succes.
Die uitleg gaat wel erg ver. Een deurbel wordt normaliter gezien als in de woning, zie ook het kopje "Onderdelen en bestanddelen woonruimte" op de door u gelinkte pagina, daar wordt de deurbel zelfs expliciet benoemd. En dat is gewoon voor rekening huurder.

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door BL2 »

Een deurbel komt toch echt voor rekening huurder. Een deurbel is trouwens ook niet buiten de woning gelegen, behalve voor de detailfreaks, het knopje.

Ridder777

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door Ridder777 »

Koop er 1 bij de action
heb ik ook gedaan 5 euro.
ben je van al dat gelazer af

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Dit zou voor rekening van de verhuurder moeten zijn. Het ding is uit het jaar nul en dan mag je wel enige coulance verwachten.

Ik heb altijd zo'n onderhoudsabonnement geweigerd. Scheelt je weer 600 euro per 10 jaar.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door berndv »

Bob Schurkjens schreef:
28 feb 2020 13:08
Dit zou voor rekening van de verhuurder moeten zijn. Het ding is uit het jaar nul en dan mag je wel enige coulance verwachten.
Je spreekt jezelf hier tegen. Als het voor rekening van de verhuurder moet zijn hoef je geen coulance te verwachten, coulance is een uitzondering, als het al voor rekening van de verhuurder was, hoeft de verhuurder geen uitzondering te maken.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door crazyme »

Bob Schurkjens schreef:
28 feb 2020 13:08
Dit zou voor rekening van de verhuurder moeten zijn. Het ding is uit het jaar nul en dan mag je wel enige coulance verwachten.

Ik heb altijd zo'n onderhoudsabonnement geweigerd. Scheelt je weer 600 euro per 10 jaar.
Dit soort kleine dingen kan een huurder prima zelf doen.

En zo is het ook wettelijk geregeld.

reggie2
Berichten: 3370
Lid geworden op: 12 feb 2017 18:27

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door reggie2 »

Bob Schurkjens schreef:
28 feb 2020 13:08


Ik heb altijd zo'n onderhoudsabonnement geweigerd. Scheelt je weer 600 euro per 10 jaar.
Wij hebben wel een onderhouds abo, is ook voor het riool en dergelijke , is altijd makkelijk. En over 10 jaar rekenen Bob? :lol:

Klaas Jan
Berichten: 1696
Lid geworden op: 29 apr 2014 15:28

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Cro schreef:
28 feb 2020 12:05
Klaas Jan schreef:
28 feb 2020 11:54
Hallo @JacquelineDammers, als het gaat om vervanging door slijtage - u schrijft over een bel van zeker 50 jaar oud- dan komt dat voor rekening van de verhuurder.
Zie https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning en kijk bij 'Onderdelen gelegen buiten de woning'.
Succes.
Die uitleg gaat wel erg ver. Een deurbel wordt normaliter gezien als in de woning, zie ook het kopje "Onderdelen en bestanddelen woonruimte" op de door u gelinkte pagina, daar wordt de deurbel zelfs expliciet benoemd. En dat is gewoon voor rekening huurder.
Het begint allemaal met een knop waar je op drukt natuurlijk en die is buiten :wink:
Er zijn verhuurders die dit item net zo uitleggen als de overheid dat doet, bijvoorbeeld deze https://www.trivire.nl/trivire/ of
https://www.makas.nl/upload/pdf/beheer- ... uurder.pdf (onder 'vernieuwen bij slijtage').

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het is allemaal niet zo zwart/wit. Wanneer je de uitleg van de rijksoverheid leest, worden er rekbare begrippen als "kleine" en "grote" en "zonder noemenswaardige kosten" gehanteerd. Daar kun je alle kanten mee op waardoor de deur naar gekissebis wijd open staat. Wat is "makkelijk zelf uitvoeren"? Ik heb geen idee.

"Over het algemeen geldt:

Kleine reparaties zijn voor rekening van de huurder. Grote reparaties en groot onderhoud zijn voor rekening van de verhuurder.
Kleine reparaties moet de huurder gemakkelijk zelf kunnen uitvoeren. En ze mogen weinig kosten met zich mee brengen. Zo niet, dan is de reparatie alsnog voor rekening van de verhuurder."

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... huurwoning

gosewijn
Berichten: 2892
Lid geworden op: 10 apr 2014 18:00

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door gosewijn »

Is toch simpel op te lossen. Pak een spijker of schilderijhaakje sla het in het deurkozijn . Zoek een touwtje of oude schoenveter maak daar een lusje aan die past op het haakje. aan de andere kant bindt je een oude hamer aan. Plak midden op de deur een briefje bel kapot , Graag kloppen . dan heb je een prachtige deurklopper , wat wil een mens nog meer. :?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: oude deurbel kapot word niet vervangen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Bob Schurkjens schreef:
28 feb 2020 13:08
Ik heb altijd zo'n onderhoudsabonnement geweigerd. Scheelt je weer 600 euro per 10 jaar.
Je hebt zeker ook geen brandverzekering? Z'n onderhoudsabonnement is vergelijkbaar, zit je riool verstopt kun je hun bellen en voor veel meer klein onderhoud. Het is dus een risico wat je afkoopt.

Maar in 10 jaar maak je toch wel kleine kosten en in jouw berekening hou je hier geen rekening mee.

Gesloten