LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Werken met een WW uitkering en ontslag

Discussieer hier over werkgevers, ontslagregelingen en aanverwante zaken.
Drylster
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 jun 2018 12:03

Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door Drylster »

Ik heb een hypothetische vraag.
Stel ik heb een baan en daarnaast een aanvullende WW uitkering. Ben nu 10 maanden aan het werk en krijg ontslag.
Mijn recht op de aanvullende recht van een WW uitkering loopt tot september 2020. Ik krijg per 1 april 2020 ontslag. Mijn werkgever vind dat ik toch niet geschikt ben voor de functie en ziet een verbetertraject niet zitten
Heb ik dan nieuwe WW rechten opgebouwd over de tien maanden die ik nu heb gewerkt, 0f val ik weer terug in mijn oude WW uitkering die ik had toen ik weer ben begonnen te werken en loopt die uitkering dan per september af. De kans op een andere baan is, gezien mijn leeftijd, wordt dit jaar 65, niet zo groot.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door kuklos »

Drylster schreef:
03 mar 2020 21:10
Stel ik heb een baan en daarnaast een aanvullende WW uitkering. Ben nu 10 maanden aan het werk en krijg ontslag.
Mijn recht op de aanvullende recht van een WW uitkering loopt tot september 2020. Ik krijg per 1 april 2020 ontslag. Mijn werkgever vind dat ik toch niet geschikt ben voor de functie en ziet een verbetertraject niet zitten
Dit kan niet. Je kan niet zomaar ontslagen worden, daar gaat een heel traject aan vooraf. Vermoedelijk bedoel je dat je contract niet verlengd wordt.

Drylster
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 jun 2018 12:03

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door Drylster »

Ik heb een gesprek gehad en daarin is aangegeven dat de werkgever vind dat ik, alhoewel ze me een hele fijne collega vinden, toch niet geschikt ben voor de functie die ik nu heb. Ze hebben aangegeven dat ze denken dat een verbetertraject niet het gewenste resultaat zal opleveren. Het werk is zeer complex en ik heb moeite om aan te pikken.
Volgende week is er een gesprek met het hoofd, hij is tevens directeur, van mijn afdeling en hoor ik hoe het verder gaat.
Het is niet zo dat mijn contract niet wordt verlengd want dat loopt tot 31 december 2020.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gezien het tekort aan personeel moet deze werkgever kiezen, het risico is tot 66 jaar dus 1 jaar risico.... en zonder personeel verdiende hij ook niets.....

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door kuklos »

Drylster schreef:
04 mar 2020 08:15
Volgende week is er een gesprek met het hoofd, hij is tevens directeur, van mijn afdeling en hoor ik hoe het verder gaat.
Het is niet zo dat mijn contract niet wordt verlengd want dat loopt tot 31 december 2020.
Nogmaals, je kan niet zomaar ontslagen worden. Daar gaat een uitgebreid traject aan vooraf. Met beoordelingsgesprekken, functioneringsgesprekken, verbetertrajecten etc. Wat heeft er allemaal al plaatsgevonden?

Of is dit echt letterlijk een kwestie van "we zien het niet zitten met je, en gaan je per dan ontslaan"?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Drylster schreef:
04 mar 2020 08:15
Ik heb een gesprek gehad en daarin is aangegeven dat de werkgever vind dat ik, alhoewel ze me een hele fijne collega vinden, toch niet geschikt ben voor de functie die ik nu heb. Ze hebben aangegeven dat ze denken dat een verbetertraject niet het gewenste resultaat zal opleveren. Het werk is zeer complex en ik heb moeite om aan te pikken.
Volgende week is er een gesprek met het hoofd, hij is tevens directeur, van mijn afdeling en hoor ik hoe het verder gaat.
Het is niet zo dat mijn contract niet wordt verlengd want dat loopt tot 31 december 2020.
Als je pas volgende week hoort hoe het bedrijf wil dat het verder gaat, dan is het ontslag dus nog niet formeel geregeld. Dat is natuurlijk ook logisch, aangezien je niet zomaar ontslagen kunt worden als je een vast contract hebt. Belangrijk is dan dus de vraag of je een vast contract hebt of niet.

Als je zelf ook vindt dat je eigenlijk niet goed op je pekt zit, dan kunnen jullie 'in onderling overleg' besluiten dat het niet verder gaat en met een vaststellingsovereenkomst vastleggen dat de arbeidsovereenkomst stopt. Maar ook dan heb je nog altijd een opzegtermijn van minstens een maand. Ook als je het zelf prima vindt dat het eerder stopt, zal het UWV voor een eventuele uitkering die maand opzegtermijn rekenen. Ontslag per 1 april is dan dus niet mogelijk. Bovendien heb je met een vast contract een sterke onderhandelingspositie, omdat je niet zomaar ontslagen kunt/mag worden.

En vergeet vooral ook niet dat je recht hebt op een transitievergoeding. Die is per gewerkt jaar 1/3 maandsalaris en als je korter of langer hebt gewerkt, dan is de vergoeding naar rato.

Voor wat betreft je vragen over de WW, volgens mij heb je hier een half jaar geleden ook al naar gevraagd. En een antwoord op gekregen.
Laatst gewijzigd door kweenie op 04 mar 2020 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door kuklos »

kweenie schreef:
04 mar 2020 11:03
Dat is natuurlijk ook logisch, aangezien je niet zomaar ontslagen kunt worden als je een vast contract hebt. Belangrijk is dan dus de vraag of je een vast contract hebt of niet.
Ook bij een tijdelijk contract kan je niet zomaar ontslagen worden. Ook dan moet de werkgever daar voldoende grond voor hebben. Zo niet, moeten ze je gewoon je contract laten uitdienen.
Wat een werkgever wel kan doen is iemand vrijstellen van werk, de resterende maanden gewoon conform contract uitbetalen en de werknemer de mogelijkheid geven eerder weg te gaan als deze iets anders vindt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door kweenie »

Goed punt. Ik had meer de situatie in mijn hoofd dat het om een tijdelijk contract tot 1 april zou kunnen gaan en dat de werkgever dit niet zou verlengen. In die situatie kan TS natuurlijk wel per 1 april 'op straat komen te staan'. Maar bij een tijdelijk contract is tussentijds opzeggen inderdaad ook niet zomaar mogelijk. (En vaak zelfs nog moeilijker dan bij een vast contract.)

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door kuklos »

@kweenie, TS heeft aangegeven dat zijn contract tot 31 december 2020 loopt.

Arizonakid
Berichten: 1128
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Je zal misschien tot einde contract een andere functie krijgen, vandaar nog een gesprek. Vaak de meest logische gang van zaken als iemand niet functioneert in de huidige functie.

Drylster
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 jun 2018 12:03

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door Drylster »

Ik heb een tijdelijk contract tot 31 december 2020. Ben op juni 2019 begonnen bij deze werkgever.
Zoals ik al aangaf is mijn werk complex, heb dit werk eerder gedaan, 22 jaar hetzelfde werk, maar bij een andere werkgever en een heel andere complexiteit.
En, zoals ik ook al aangaf valt me het niet gemakkelijk om het allemaal op te pakken.
Ik doe wel mijn stinkende best. Een verbeter traject ingaan ziet de werkgever niet zitten, ook natuurlijk omdat mijn contract op 31 december 2020 afloopt. Met een maand opzegtermijn erbij maak ik dus een jaar vol.
Maar goed, ik heb wel een contract tot eind dit jaar en is het me wel duidelijk geworden dat de werkgever niet meer door wil. Volgende week een gesprek met de eindverantwoordelijke. Maar afwachten wat voor voorstel hij heeft.
Maar daar ging mijn eerste vraag niet over. Ik rijg nog steeds een aanvullende WW uitkering, omdat ik minder verdien dan bij miijn vorige werkgever. DIe aanvullende uitkering loopt tot 1 september door. Als ik eerder ontslag krijg, houd mijn ww uitkering dan op per 1 september. Of heb ik dan weer rechten opgebouwd omdat ik een jaar heb gewerkt.

Drylster
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 jun 2018 12:03

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door Drylster »

Nog één vraag, mag mijn werkgever me in een andere functie plaatsen in een lagere salaris schaal?

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door kuklos »

Drylster schreef:
04 mar 2020 18:46
Maar daar ging mijn eerste vraag niet over.
.........
Als ik eerder ontslag krijg,
We snappen je vraag, maar je stelt de verkeerde vraag. Je eerste vraag moet je aan het UWV stellen. De vraag die jij zou moeten stellen is hoe zorg je ervoor dat ze je niet kunnen ontslaan. Stop met nu al ervan uitgaan dat je ontslagen wordt. Ze zitten tot 31 december aan je vast. En als ze je eerder kwijt willen moeten ze heel erg sterk staan, gezien je leeftijd en dat het contract tijdelijk is en dus sowieso afloopt binnen afzienbare tijd.
Ga naar een arbeidsrechtadvocaat. Bereid je nu alvast voor op een werkgever die je eruit wil zetten.

kuklos
Berichten: 9771
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door kuklos »

Drylster schreef:
04 mar 2020 18:55
Nog één vraag, mag mijn werkgever me in een andere functie plaatsen in een lagere salaris schaal?
Zie hier.

Drylster
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 jun 2018 12:03

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door Drylster »

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een paar vragen heb gesteld over ontslag bij een tijdelijk dienstverband.
Ik heb te horen gekregen dat mijn tijdelijke dienstverband niet wordt verlengd. Dus ben ik per 01-01-2021 opnieuw werkloos. Balen natuurlijk, maar ik had het wel verwacht.
Nu heb ik in de periode dat ik de afgelopen anderhalf jaar dat ik werkzaam was een aanvullende WW uitkering gehad en die loopt gelijk af met het tijdelijke dienstverband. Voorafgaand aan het huidige dienstverband heb ik een half jaar een volledige WW uitkering gehad. Daarvoor heb ik altijd gewerkt, een totaal arbeidsverleden van bijna 50 jaar.
Heb ik opnieuw recht op WW als ik per 01-01-2021 werkloos wordt?
Ik heb deze vraag ook gesteld aan het UWV en klopt het wat het UWV mij laat weten?

Reactie van UWV
Beste meneer ........


U wilt graag weten, hoe lang uw uitkering nog duurt, wanneer u op 1 januari 2021 opnieuw WW zou moeten aanvragen. Dat heb ik voor u nagekeken.

Omdat u momenteel aan het werk bent, bouw u (na een half jaar) weer een nieuw WW-recht op.

Dat betekent, dat wij vanaf 1 januari 2021 weer naar uw volledige arbeidsverleden gaan kijken.

Wij bepalen uw recht dan als volgt:
- Heeft u in de laatste 36 weken vóórdat u werkloos werd, in minstens 26 weken gewerkt? Dan voldoet u aan de wekeneis. U krijgt een basisuitkering van 3 maanden.
- Heeft u ook de laatste 5 kalenderjaren voordat u werkloos werd ten minste 4 kalenderjaren gewerkt? En heeft u deze jaren voldoende gewerkt om ze mee te mogen tellen voor uw arbeidsverleden? Dan voldoet u aan de jareneis en duurt uw uitkering langer.

Met uw totale arbeidsverleden bepalen we de duur van uw WW-uitkering. Uw totale arbeidsverleden vindt u op Mijn UWV onder ‘Mijn persoonlijke gegevens’.

Meer informatie
Hoelang kan ik een WW-uitkering krijgen?

Ik vertrouw erop u voldoende geïnformeerd te hebben en wens u nog een mooie dag!



Met vriendelijke groet,

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door Jablan »

Dit is een correcte uitleg van de wet en werkwijze.

Lady1234
Berichten: 27119
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Uw aanvullende WW uitkering verlaagt wel de duur van de WW uitkering.

de auditu
Berichten: 774
Lid geworden op: 24 okt 2008 12:27

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door de auditu »

Wat is er "hypothetisch" aan uw vraag?

Moneyman
Berichten: 30081
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door Moneyman »

de auditu schreef:
14 nov 2020 14:01
Wat is er "hypothetisch" aan uw vraag?
In maart was het natuurlijk nog hypothetisch.

Drylster
Berichten: 46
Lid geworden op: 29 jun 2018 12:03

Re: Werken met een WW uitkering en ontslag

Ongelezen bericht door Drylster »

Lady1234 schreef:
13 nov 2020 20:01
Uw aanvullende WW uitkering verlaagt wel de duur van de WW uitkering.
Kunt u mij hierover meer informatie geven?
Alvast bedankt.

Gesloten