LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Heb jij weleens gekocht op het internet? Ging dat goed of juist niet? Bespreek hier jouw ervaringen met winkels op het internet
Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Zelf meebieden of minimale prijs niet aangeven, dan verliest BVA een koper en ik ga echt niet tijd verspillen aan geen duidelijke minimale openingsprijs.... vanaf €1,- en minimale van €400,- dan loop ik weg en koop niets meer bij dit veilinghuis!

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

juliomariner schreef:
03 mar 2020 18:28
Heel simpel, als de minimumprijs niet is gehaald is het kavel niet verkocht.
Staat ook in de veilingvoorwaarden. Bent u het daar niet mee eens dan moet u niet bieden.

Nog simpeldereder.....zet de minium prijs dan erbij !! Heb het aan BVA gevraagd en blijkbaar hebben niet alle kavels een minium prijs, er zijn ook diverse vrije kavels. Daar zit geen minium prijs op.

Er zijn dus verschillende soorten kavels bij BVA met verschillende voorwaarden. Lekker duidelijk allemaal. BVA gaat bespreken of de minium prijs erbij gezet kan worden. Zou ik wel zo duidelijk vinden. Dan kan ik ook meteen beslissen of ik wel of niet bied.

Diegene met een minium prijs noemen ze "gunning".

Na afloop van de veiling besluit onze opdrachtgever, die tevens de verkoper is, of dit kavel wordt gegund. BVA Auctions en verkoper streven ernaar om u binnen 2 werkdagen hierover te berichten.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door kweenie »

Tsja, het is net een echte veiling... Wat denk je dat er gebeurt als ze de minimumprijs erbij zetten? Juist, dan gaan de meeste mensen niet meer dan de minimumprijs bieden. In de hoop dat het artikel niet gewild is en ze het artikel zo voor een prikkie kunnen krijgen. Terwijl het idee van een veiling niet is dat je het zo goedkoop mogelijk kunt kopen, maar dat je het koopt tegen een prijs die jij het waard vindt.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kweenie schreef:
04 mar 2020 09:44
Tsja, het is net een echte veiling... Wat denk je dat er gebeurt als ze de minimumprijs erbij zetten? Juist, dan gaan de meeste mensen niet meer dan de minimumprijs bieden. In de hoop dat het artikel niet gewild is en ze het artikel zo voor een prikkie kunnen krijgen. Terwijl het idee van een veiling niet is dat je het zo goedkoop mogelijk kunt kopen, maar dat je het koopt tegen een prijs die jij het waard vindt.

Ja dat is op marktplaats niet anders. Sterker, als er een minium prijs staat van 15,- wordt er 15,01 geboden.

In mijn belevenis van een veiling is wel degelijk zo goedkoop mogelijk. En ik bied dan met een bod welke ik max waard vindt. Gaat de prijs hoger, dan haak ik af.

Ben laatst bij een openbare veiling geweest en daar werden van een paar items ook een minium prijs genoemd.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Een veiling is gebaseerd op "hebberigheid", nog 1 keer bieden etc. Alles in de hoop dat 2 bieders zich niet in kunnen houden en steeds hoger bieden (hoger dan ze zelf van plan waren).
Het lijkt me heel sterk dat BVA (of andere veilingsites) het minimum bij een kavel gaat zetten. Dat gaat hen gewoon omzet kosten.

alfatrion
Berichten: 21896
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door alfatrion »

Als ze een minimumprijs willen hanteren dan moeten ze dat communiceren. Er mag niet zelf worden mee geboden.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat staat ook in het algemeen op de site, niet bij elk kavel apart.

BL2
Berichten: 4828
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door BL2 »

Bieden op je eigen waar op MP is toch een nationale sport. Ook niets mis mee, als de andere bieders het product te duur vinden, stopt het bieden vanzelf (of niet, en heeft de verkoper een goede deal).

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

juliomariner schreef:
04 mar 2020 10:02
Een veiling is gebaseerd op "hebberigheid", nog 1 keer bieden etc. Alles in de hoop dat 2 bieders zich niet in kunnen houden en steeds hoger bieden (hoger dan ze zelf van plan waren).
Het lijkt me heel sterk dat BVA (of andere veilingsites) het minimum bij een kavel gaat zetten. Dat gaat hen gewoon omzet kosten.

We zullen zien wat BVA gaat doen. let wel, de minium prijs is voor die kavels waar een "gunning" voor is. Dus niet voor vrije kavels.
Daar komt geen minium prijs bij maar is een bod definitief en koop ook.....hoop ik toch.


Kavels waar ik over klaagde staat bv bij -> https://www.bva-auctions.com/nl/auction ... 3472?pid=0

Toewijzing aan de hoogste bieder geschiedt na gunning van de opdrachtgever. Als hier een minium prijs bij komt te staan weet ik waar ik aan toe ben. Als ik bv 150,- zou bieden en na afloop de hoogste bieder zou zijn, dan nog kan de verkoper besluiten om niet te leveren.


En daar stoor ik mij aan. Vindt ik niet netjes zaken doen.

Nijogeth
Berichten: 9952
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, maar dat is wel het hele idee van een veiling. Een veiling is er voor de verkoper, die meer hoopt te krijgen voor zijn product, doordat 2 mensen tegen elkaar opbieden en per se willen winnen. Een veiling kan inderdaad goedkoper zijn dan een product gewoon 2e hands kopen, maar waarom denk je dat bijvoorbeeld zeldzame auto's vrijwel altijd geveild worden en niet tegen een vaste prijs? Kijk alleen maar naar wat de duurste Ferrari 250 GTO heeft opgebracht via veilingen, namelijk 48 miljoen dollar. Zonder veiling was dit misschien een stuk minder geweest, omdat er de verkoper dan eerder akkoord was gegaan met minder en kopers niemand hadden om tegenop te bieden.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door kweenie »

Teunbosseman schreef:
04 mar 2020 11:23
Toewijzing aan de hoogste bieder geschiedt na gunning van de opdrachtgever. Als hier een minium prijs bij komt te staan weet ik waar ik aan toe ben. Als ik bv 150,- zou bieden en na afloop de hoogste bieder zou zijn, dan nog kan de verkoper besluiten om niet te leveren.


En daar stoor ik mij aan. Vindt ik niet netjes zaken doen.
Prima dat je dat vindt en dat je je er aan stoort. Maar dan moet je dus niet op een veiling willen kopen. Want bij een veiling hoeven ze die minimumprijzen dus niet te geven. Uiteraard mógen ze wel aangeven wat het minimale bod moet zijn en sommige veilingen doen dat ook, maar daarmee is het nog geen verplichting voor alle (andere) veilingen.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Nijogeth schreef:
04 mar 2020 11:35
Ja, maar dat is wel het hele idee van een veiling. Een veiling is er voor de verkoper, die meer hoopt te krijgen voor zijn product, doordat 2 mensen tegen elkaar opbieden en per se willen winnen. Een veiling kan inderdaad goedkoper zijn dan een product gewoon 2e hands kopen, maar waarom denk je dat bijvoorbeeld zeldzame auto's vrijwel altijd geveild worden en niet tegen een vaste prijs? Kijk alleen maar naar wat de duurste Ferrari 250 GTO heeft opgebracht via veilingen, namelijk 48 miljoen dollar. Zonder veiling was dit misschien een stuk minder geweest, omdat er de verkoper dan eerder akkoord was gegaan met minder en kopers niemand hadden om tegenop te bieden.

Sorry niet mee eens. Mijn perceptie van een veiling is dat een product wordt aangeboden ( al dan niet met een minimale prijs ) en het bieden kan gaan beginnen.

Bij hoogste bod is het eenmaal andermaal verkocht en niet eenmaal andermaal niet verkocht opdat de verkoper zijn gewenste minium prijs het haalt.
Dan moet het bieden beginnen met de gewenste minium prijs waarbij een ieder zelf kan bepalen of deze meer waard vindt of niet.


Ik vindt het misleidend en BVA gaat zich beraden of wel of niet de gewenste minium prijs bij gunning kavels erbij gezet gaat worden.

juliomariner
Berichten: 4798
Lid geworden op: 27 apr 2007 16:55

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door juliomariner »

Dat laatste lijkt me gewoon een zoethoudertje van BVA om van u af te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit erbij gaan zetten.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

kweenie schreef:
04 mar 2020 12:44
Teunbosseman schreef:
04 mar 2020 11:23
Toewijzing aan de hoogste bieder geschiedt na gunning van de opdrachtgever. Als hier een minium prijs bij komt te staan weet ik waar ik aan toe ben. Als ik bv 150,- zou bieden en na afloop de hoogste bieder zou zijn, dan nog kan de verkoper besluiten om niet te leveren.


En daar stoor ik mij aan. Vindt ik niet netjes zaken doen.
Prima dat je dat vindt en dat je je er aan stoort. Maar dan moet je dus niet op een veiling willen kopen. Want bij een veiling hoeven ze die minimumprijzen dus niet te geven. Uiteraard mógen ze wel aangeven wat het minimale bod moet zijn en sommige veilingen doen dat ook, maar daarmee is het nog geen verplichting voor alle (andere) veilingen.

Onzin ! Ben op genoeg ( openbare ) veilingen geweest waarbij wel degelijk met een minimaal bod ( is mijn inziens de minimale prijs ) werd begonnen. Het kan dus wel degelijk.

Ik spreek ook niet over alle andere veilingen maar in dit geval over BVA. Je hebt het hoogste bod maar je krijgt niet opdat de verkoper bod te laag vindt.

En wat als andersom zou zijn ? Ik wil mijn hoogste bod toch bij nader inzien intrekken. Dan wordt ik toch ook gehouden aan betlaing en afname.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

juliomariner schreef:
04 mar 2020 12:52
Dat laatste lijkt me gewoon een zoethoudertje van BVA om van u af te zijn. Ik kan me niet voorstellen dat ze dit erbij gaan zetten.

Oh dat zomaar kunnen. Maar als ze dit kenbaar maken vindt ik prima. Nee is ook een antwoord.
Weet ik in ieder geval dat met gunning kavels je niet 100% ervan uit kan gaan dat je ook daadwerkelijk krijgt.

Erthanax
Berichten: 9659
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Erthanax »

Op "gewone" veiligen bij opbod, dus in een zaal met een veilingmeester, heb ik vaak genoeg meegemaakt dat een vooraf onbekend minimum niet werd gehaald. De uitslag volgt dan direct: "Eenmaal, andermaal, laatste maal..." Klap met de hamer. "Het hoogste bod is x, het minimum van y is helaas niet gehaald, het kavel is niet verkocht."

Dat is wat anders dan een of twee dagen wachten of het kavel "gegund" wordt. Bij een online veiling moet dat toch ook gemakkelijk te programmeren zijn.

Moneyman
Berichten: 29987
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Moneyman »

Teunbosseman schreef:
04 mar 2020 12:50
Mijn perceptie van een veiling is dat een product wordt aangeboden ( al dan niet met een minimale prijs ) en het bieden kan gaan beginnen.
Tsja. Het gaat alleen niet om jouw perceptie, maar om de door BVA aangeboden werkwijze. Bevalt die je? Dan ga je bieden. Beval die je niet? Dan ga je naar een andere veiling die wel volgens jouw wensen is.

Maar wél meedoen en achteraf klagen dat het niet werkt zoals jij wilt dat het werkt vind ik niet sterk.
Teunbosseman schreef:
04 mar 2020 12:53
En wat als andersom zou zijn ? Ik wil mijn hoogste bod toch bij nader inzien intrekken. Dan wordt ik toch ook gehouden aan betlaing en afname.
Uiteraard. Dat is immers de van toepassing zijnde voorwaarde.

Zolang het spel gespeeld wordt conform de vooraf bekende spelregels (ook al zijn die mogelijk afwijkend) is er mijns inziens niets aan de hand.

Teunbosseman
Berichten: 4368
Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
Contacteer:

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door Teunbosseman »

Moneyman schreef:
04 mar 2020 19:33
Teunbosseman schreef:
04 mar 2020 12:50
Mijn perceptie van een veiling is dat een product wordt aangeboden ( al dan niet met een minimale prijs ) en het bieden kan gaan beginnen.
Tsja. Het gaat alleen niet om jouw perceptie, maar om de door BVA aangeboden werkwijze. Bevalt die je? Dan ga je bieden. Beval die je niet? Dan ga je naar een andere veiling die wel volgens jouw wensen is.

Maar wél meedoen en achteraf klagen dat het niet werkt zoals jij wilt dat het werkt vind ik niet sterk.
Teunbosseman schreef:
04 mar 2020 12:53
En wat als andersom zou zijn ? Ik wil mijn hoogste bod toch bij nader inzien intrekken. Dan wordt ik toch ook gehouden aan betlaing en afname.
Uiteraard. Dat is immers de van toepassing zijnde voorwaarde.

Zolang het spel gespeeld wordt conform de vooraf bekende spelregels (ook al zijn die mogelijk afwijkend) is er mijns inziens niets aan de hand.
TS heeft anders precies dezelfde perceptie :roll:

Alleen de werkwijze van BVA betreffende het gunnen van een kavel waarbij je het hoogste bod hebt en toch niet krijgt opdat de gunning niet door verkoper wordt gegeven vindt ik misleidend / oneerlijke handelspraktijk.
Komt over als blij maken met een dode mus.

Andere kavels gaan gewoon zoals het mijn inziens hoort -> hoogste bod is koop en levering. Ik ben bij genoeg veilingen geweest waar ik deze handelswijze niet ben tegen gekomen.


Ik heb nergens geschreven dat ik daadwerkelijk bij BVA hebt meegeboden. Ik heb geschreven dat ik nav de OP een bericht naar BVA hebt gestuurd met uitleg betreffende het gunnen van een kavel en of niet beter is dat er dan een minium gewenste prijs wordt vermeld..........sterk genoeg ?


Als BVA bij deze kavels deze manier van veilen aanhoudt prima, wat ik reeds schreef, nee is ook een antwoord. En dan kan ik zelf beslissen of ik wel of niet mee biedt met dit soort gunnings kavels.
Maar dan ook in mijn achterhoofd houdende dat ik het item wellicht niet ga krijgen omdat een gunning kavel is en verkoper geen akkoord geef.

Diep in mijn hart blijf ik het een oneerlijke handelspraktijk vinden.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
04 mar 2020 16:56
Op "gewone" veiligen bij opbod, dus in een zaal met een veilingmeester, heb ik vaak genoeg meegemaakt dat een vooraf onbekend minimum niet werd gehaald. De uitslag volgt dan direct: "Eenmaal, andermaal, laatste maal..." Klap met de hamer. "Het hoogste bod is x, het minimum van y is helaas niet gehaald, het kavel is niet verkocht."
Verwerpelijk. Als de insider die meebiedt tbv prijsopdrijving wint, dan is het onbekende minimum bedrag ineens niet gehaald.

witte angora
Berichten: 30719
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Kookeiland van BVA Auctions komt telkens terug op veiling

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd krijg ik het gevoel dat het betreffende bedrijf hoopt via BVA een grotere winstmarge te kunnen krijgen dan anders in de winkel/via internet te realiseren is. Dat dit de bedoeling van het 'veilen' is.

Gesloten