LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Andere onderwerpen die met vakantie of vrije tijd te maken hebben.
Nijogeth
Berichten: 9965
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door Nijogeth »

crazyme schreef:
04 mar 2020 10:44
scontra schreef:
04 mar 2020 10:38
Jasper45 schreef:
04 mar 2020 10:24
Bedoeld zal zijn: aangezien de Wet die mogelijkheid niet biedt.
Ik bedoel wat ik schrijf, u begrijpt wat ik bedoel en hoe het komt dat er niet individueel kan worden afgerekend is, naar mijn beleving, niet ter zake ! :wink:

De horeca-ondernemer zit in deze fout, aangezien men uit wettelijk oogpunt bezien nooit iemand voor andermans aankopen kan laten betalen !!
Bij de dierentuin moet ook elke bezoeker apart betalen toch ?
Niet als je als groep gaat en de groepskorting wil. Dan zal er maar 1x het volledige bedrag betaald kunnen worden.

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Nijogeth schreef:
04 mar 2020 11:10
crazyme schreef:
04 mar 2020 10:44
scontra schreef:
04 mar 2020 10:38


Ik bedoel wat ik schrijf, u begrijpt wat ik bedoel en hoe het komt dat er niet individueel kan worden afgerekend is, naar mijn beleving, niet ter zake ! :wink:

De horeca-ondernemer zit in deze fout, aangezien men uit wettelijk oogpunt bezien nooit iemand voor andermans aankopen kan laten betalen !!
Bij de dierentuin moet ook elke bezoeker apart betalen toch ?
Niet als je als groep gaat en de groepskorting wil. Dan zal er maar 1x het volledige bedrag betaald kunnen worden.
Of uit fatsoen dat je niet onnodig de rij hoeft te laten. Één persoon kan dan voor de hele groep betalen. Niet alleen de mensen achter je zijn dan sneller binnen, ook jijzelf komt sneller naar binnen. 1 transactie gaat veel sneller als dat iedereen het apart moet doen.

anita1971
Berichten: 263
Lid geworden op: 30 aug 2006 19:42

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door anita1971 »

En weer heeft Frans3818 het pand verlaten!

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door scontra »

NeoDutchio schreef:
04 mar 2020 11:15


Of uit fatsoen dat je niet onnodig de rij hoeft te laten. Één persoon kan dan voor de hele groep betalen. Niet alleen de mensen achter je zijn dan sneller binnen, ook jijzelf komt sneller naar binnen. 1 transactie gaat veel sneller als dat iedereen het apart moet doen.
En als je éénmaal binnen bent, dan begint het ritueel van het 'onderling' afrekenen zeker en ben je nog meer tijd kwijt dan bij het rustig bij de "KASSA" wachten tot je aan de beurt bent .

En die bezoekers achter mij in de wachtrij, die hebben ook geen haast, want ook zij zijn een dagje uit !! :wink:

NeoDutchio
Berichten: 12316
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

scontra schreef:
04 mar 2020 12:17
NeoDutchio schreef:
04 mar 2020 11:15


Of uit fatsoen dat je niet onnodig de rij hoeft te laten. Één persoon kan dan voor de hele groep betalen. Niet alleen de mensen achter je zijn dan sneller binnen, ook jijzelf komt sneller naar binnen. 1 transactie gaat veel sneller als dat iedereen het apart moet doen.
En als je éénmaal binnen bent, dan begint het ritueel van het 'onderling' afrekenen zeker en ben je nog meer tijd kwijt dan bij het rustig bij de "KASSA" wachten tot je aan de beurt bent .

En die bezoekers achter mij in de wachtrij, die hebben ook geen haast, want ook zij zijn een dagje uit !! :wink:
Of je zorgt er gewoon voor dat je vooraf alles al geregeld hebt. De mensen weten echt wel wanneer ze gaan en kunnen voordat ze het busje in stappen al betalen aan een begeleider.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Dat lijkt me niet zo handig om van te voren bij de begeleider te betalen .
Stel dat je in die zaak toch nog ' ter plekke ' een citroentje met suiker wilt 😁.

Hoe dan ook : het stond dus wél aangegeven .
Voor een volgende keer dan maar van te voren zo.n zaak opbellen en vragen of er gepind mag worden en deze oudjes instrueren dat ze ook voldoende cash mee moeten nemen.
Kwestie van even ' organiseren ' en doorpraten met de groep.

Erthanax
Berichten: 9674
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door Erthanax »

anita1971 schreef:
04 mar 2020 12:09
En weer heeft Frans3818 het pand verlaten!
Heeft hij wel afgerekend?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door sylvesterb »

alfatrion schreef:
04 mar 2020 00:18
NeoDutchio schreef:
03 mar 2020 22:48
Op de menukaart staat vermeld dat er per groep/tafel afgerekend dient te worden (aldus TS op het forum van Kassa). Als groep geef je ook om de beurt de bestelling door aan de serveerster die in 1 keer de bestelling voor de hele groep/tafel komt brengen.
Een gedachte experiment. De individuen A, B en C gaan aan een tafel zitten. Ze bestellen allemaal wat te drinken, de groep vertrekt zonder te betalen maar ze laten allemaal wel de NAW gegevens achter. De groep bestaat alleen niet als rechtspersoon. Wie gaat de cafébaas dagvaarden?
De cafébaas neemt dan gewoon zijn verlies en gaat niet dagvaarden.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door witte angora »

Terugkomend op de OP en de 'vraag' gebaseerd op onvolledige informatie:

Het toverwoord is volgens mij toch echt 'communicatie'.

Als je gaat zitten, en op de kaart staat dat er per tafel afgerekend wordt, dan kun je drie dingen doen:
- weer weggaan
- vragen of er een uitzondering kan worden gemaakt
- afspreken dat iedereen bijhoudt wat er besteld is, dat op een grote hoop bij elkaar gooit, waarna één persoon voor de hele tafel afrekent.

Met name het laatste heb ik in het verleden regelmatig met vrienden gedaan. Ging prima. Alles kan, als je maar wat wil, en van tevoren overlegt. Niet als het eten er al in zit. Gewoon negeren wat er op de kaart staat en denken dat je zonder enig overleg je eigen regels kunt stellen vind ik eerlijk gezegd best wel brutaal.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door Moneyman »

Dat denk ik ook. De vraag is echter of je dat moet willen, als je zélf degene bent die zich niet aan de overduidelijke regels houdt.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door moederslink »

Inderdaad, rijkelijk laat, daarom ook mijn reactie hier boven :
even van te voren een belletje nd betreffende zaak of er gepind mag worden, dan wel individueel betaald mag worden.

Moneyman
Berichten: 30036
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door Moneyman »

PietertjeTwee schreef:
04 mar 2020 19:36
De kern van mijn bericht is dat je van de onderneming mag verwachten dat ze dit zo vroeg mogelijk en proactief communiceren. Als dat niet gebeurt kan je twisten over de vraag of je wel aan die regels gebonden bent.
Oneens. Zolang de bewuste voorwaarde duidelijk kenbaar is vóórdat de overeenkomst wordt gesloten (en dat is zodra je de kaart gebruikt het geval), ben je er gewoon aan te houden.

Los hiervan is het ook niet bepaald een ongebruikelijke regel. Ik eet of drink regelmatig met een vriendengroep. Juist omdat het te vaak gedoe was met gesplitst betalen, en het tegenwoordig met de betaalverzoeken via de bank-apps een fluitje van een cent is om het zélf te regelen, betaalt er gewoon altijd één van ons.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door moederslink »

PietertjeTwee schreef:
04 mar 2020 19:36
(...)
De kern van mijn bericht is dat je van de onderneming mag verwachten dat ze dit zo vroeg mogelijk en proactief communiceren. Als dat niet gebeurt kan je twisten over de vraag of je wel aan die regels gebonden bent.
Hoe zie je dat voor je :D ?
Je komt met een groepje binnen en de uitbater komt direct op je afgestiefeld en zegt : " dénk er om....hier kan niet gepind worden en niet individueel worden afgerekend " .....of hij moet al een plakkaat op de deur geplakt hebben , wat je misschien niet eens direct ziet wanneer je in de zomer in een hoek vh terras gaat zitten :wink: .

Nee ...zelf denk ik dat de begeleider van zo.n groep ouderen dit van te voren moet communiceren .
Dan word je ook niet verrast wanneer je het pas ziet staan op een menukaart en is er geen gehannes met te weinig cash geld in hun knip .
Laatst gewijzigd door moederslink op 04 mar 2020 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door crazyme »

PietertjeTwee schreef:
04 mar 2020 19:36
moederslink schreef:
04 mar 2020 19:34
Inderdaad, rijkelijk laat, daarom ook mijn reactie hier boven :
even van te voren een belletje nd betreffende zaak of er gepind mag worden, dan wel individueel betaald mag worden.
De kern van mijn bericht is dat je van de onderneming mag verwachten dat ze dit zo vroeg mogelijk en proactief communiceren. Als dat niet gebeurt kan je twisten over de vraag of je wel aan die regels gebonden bent.
Er is zeer veel horeca waar je gewoon als groep moet afrekenen. Misschien wel bij de meerderheid. Bestellingen worden per tafel opgenomen en afgerekend. Hoe moet de bediening alle afzonderlijke gasten gaan verwerken en herkennen ?

Ze zetten het op de kaart om gezeur met mensen zoals in dit topic te smoren: je kon het zien toen je bestelde dus niet zeuren en het personeel jouw financieel logistieke probleem op laten lossen.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
04 mar 2020 19:43
Ik eet of drink regelmatig met een vriendengroep. Juist omdat het te vaak gedoe was met gesplitst betalen, en het tegenwoordig met de betaalverzoeken via de bank-apps een fluitje van een cent is om het zélf te regelen, betaalt er gewoon altijd één van ons.

Precies! Zo doen wij het ook. Hoe simpel wil je het hebben.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door moederslink »

:lol: dit doet mij denken aan de jaren 70 dat ik als studente een zomer lang in een grote zaak aan de boulevard van Noordwijk aan Zee werkte : daar kwamen wél continu onaangekondigde busladingen vol de zaak in en het terras op stormen...in no time zat het stamp-en stampvol!
Er werd gegeten en gedronken en écht iedereen rekende apart af , het was onbespreekbaar om per tafel af te rekenen.
Pinnen bestond dus nog niet en dan moest je goed wakker en alert zijn om alles betaald te krijgen zodat jij er financieel niet bij in schoot . Fooi kreeg ik wél, volop én per persoon :lol: .
Vriendelijk lachen en je niet van je apropos laten brengen ... :D .
Laatst gewijzigd door moederslink op 04 mar 2020 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door witte angora »

PietertjeTwee schreef:
04 mar 2020 19:04
Wie er nou gelijk heeft of niet, het restaurant wil iets van jou.
Fout. Jij wil iets van het restaurant: eten. En het restaurant wil dat best aanbieden, op hun voorwaarden. Niet op die van jou.

Dat jij het geld en dus de macht hebt is onzin; het restaurant heeft een nota voor je, en die zul je gewoon moeten betalen. Zo simpel is het.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wellicth komt het doordat er in de tussentijd doro iemand anders gereageerd heeft

Je spellingcontrole komt ook al niet door. :mrgreen:

witte angora
Berichten: 30753
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door witte angora »

PietertjeTwee schreef:
04 mar 2020 20:03
witte angora schreef:
04 mar 2020 20:00
PietertjeTwee schreef:
04 mar 2020 19:04
Wie er nou gelijk heeft of niet, het restaurant wil iets van jou.
Fout. Jij wil iets van het restaurant: eten. En het restaurant wil dat best aanbieden, op hun voorwaarden. Niet op die van jou.

Dat jij het geld en dus de macht hebt is onzin; het restaurant heeft een nota voor je, en die zul je gewoon moeten betalen. Zo simpel is het.
:roll: Begrijpend lezen is ook een kunst.
Ik begrijp precies wat je bedoelt. En ik ben het er bepaald niet mee eens. Als klant kun je niet op eigen houtje zonder enig overleg je eigen regels er op na houden.

angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Café laat individueel consumpties afrekenen niet toe

Ongelezen bericht door angel1978 »

PietertjeTwee schreef:
04 mar 2020 20:10
Dan begrijp je dus niet wat ik bedoel.
Dan begrijpt blijkbaar niemand wat je bedoelt.. Zou het dan aan de ander liggen denk je?

Gesloten