LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Makelaar heeft gelogen over bod

Ben je benadeeld of juist goed geholpen door een makelaar? Geef hier jouw mening.
Nutkees
Berichten: 2
Lid geworden op: 05 mar 2020 12:06

Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Nutkees »

Onlangs hebben wij ons huis verkocht en ondanks dat wij vrede hebben met de geboden prijs, blijft er een vieze nasmaak achter.

De nieuwe eigenaren zijn bij ons langs geweest om wat zaken in te meten en in het prettige gesprek wat wij hadden bleek dat er nogal wat zaken gek waren verlopen, zoals de volgende punten:

1. Onze verkoopmakelaar was totaal niet enthousiast met de rondleiding en gaf een paar keer dat als je wat hebt aan te merken, dat je het dan maar niet moest kopen en hij wel een andere koper zou vinden.
2. De verkoop makelaar liep rond in het huis en zei dat bijna alles achter zou blijven, iets wat totaal niet klopte waardoor wij na het akkoord gaan met een bod dus discussies kregen met de kopers omdat de lijst van goederen daarvoor nog niet eens met hun was gedeeld en daar dus op stond dat er toch minder achter zou blijven dat hun was verteld.
3. De kopers blijken achteraf een bod te hebben gedaan van 425.000. Ze zijn tot dit bod gekomen omdat onze makelaar had gezegd dat wij daar wel mee akkoord zouden gaan. De kopers hadden echter verwacht dst ze toch wel de vraagprijs moesten gaan bieden voor het huis om kans te maken. €439.000. Ik
Schrok er van dat ze dit melden zeker gezien punt 4
4. Kopers gaven aan dat ze dus direct een bod van €425.000 hadden gedaan, MAAR onze makelaar gaf te kennen dat er een bod van €420.000 was gedaan!! Een leugen dus.
5. Na de bouwkundige keuring kwamen er wat posten naar voren a €8500 aan adviespunten. De kopers zagen daar geen probleem in, maar onze makelaar gaf aan dat wij daar wel de helft van zouden betalen en dat hij dat zou gaan regelen. Dit hebben wij dus ook gedaan omdat er werd verteld dat de kopers anders zouden afzien van de koop, weer een leugen dus.


Door deze zaken een vervelende nasmaak van het hele gebeuren, maar zou ik hier juridisch nog iets mee kunnen aanvangen? Eventueel met verklaringen van de kopers?

Voel mij toch een beetje bedrogen namelijk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door berndv »

Nutkees schreef:
05 mar 2020 12:19
Door deze zaken een vervelende nasmaak van het hele gebeuren, maar zou ik hier juridisch nog iets mee kunnen aanvangen? Eventueel met verklaringen van de kopers?

Voel mij toch een beetje bedrogen namelijk.
Als de makelaar aangesloten is bij een overkoepelend orgaan als de NVM zou u het daar kenbaar kunnen maken. Maar misschien is het ook een idee om dit eens bij de makelaar zelf te bespreken. Ik moet zeggen dat ik het wel een hele rare gang van zaken vind en zelf ook behoorlijk bedrogen zou voelen als ik dit naderhand te horen zou krijgen.

sake1987

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door sake1987 »

Ik zou eerst hoor en wederhoor toepassen, dus confronteer de makelaar met deze gegevens. Makelaar krijgt provisie over de verkoopsom, moet de makelaar nog tegen komen die niet het onderste uit de kan wil.

16again
Berichten: 16030
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door 16again »

sake1987 schreef:
05 mar 2020 16:29
Makelaar krijgt provisie over de verkoopsom, moet de makelaar nog tegen komen die niet het onderste uit de kan wil.
439.000 en 420.000 lijkt een groot verschil. Maar is slechts 3%.
En 3% minder courtage afwegen tegen de extra tijd die de makelaar kwijt is bij nieuwe bezichtiging + gesprek bij andere koper…..

Veldt01
Berichten: 988
Lid geworden op: 16 jul 2006 15:05

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Tenzij de verkoopmakelaar (of zijn kantoor) tevens optreed als aankoopmakelaar voor een andere geïnteresseerde koper en twee keer een percentage opstrijken is uiteraard veel beter dan slecht één keer.
Ik heb dergelijke praktijken in het verleden al meerdere keren voorbij zien komen en ooit de grootste ruzie gehad met een makelaar die ik er op basis van bewijs mee confronteerde. Ik heb zat goede ervaringen met makelaars maar helaas zit er een bovenmatig aantal minder oprechte types tussen dus daar moet je gewoon bedacht op zijn.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Nutkees schreef:
05 mar 2020 12:19
Door deze zaken een vervelende nasmaak van het hele gebeuren, maar zou ik hier juridisch nog iets mee kunnen aanvangen? Eventueel met verklaringen van de kopers?

Voel mij toch een beetje bedrogen namelijk.
Heeft u de makelaar zelf al om wederhoor gevraagd?

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Jasper45 »

sylvesterb schreef:
05 mar 2020 21:51
Heeft u de makelaar zelf al om wederhoor gevraagd?
Lijkt me solliciteren naar een welles/niets-'gesprek'.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door berndv »

Jasper45 schreef:
06 mar 2020 08:05
sylvesterb schreef:
05 mar 2020 21:51
Heeft u de makelaar zelf al om wederhoor gevraagd?
Lijkt me solliciteren naar een welles/niets-gesprek.
Dat zou best wel eens kunnen, maar mocht het tot een klachtenprocedure bij bijvoorbeeld een NVM komen, zal meestal wel als eis gelden dat je eerst moet proberen om samen tot een oplossing te komen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jasper45 schreef:
06 mar 2020 08:05
sylvesterb schreef:
05 mar 2020 21:51
Heeft u de makelaar zelf al om wederhoor gevraagd?
Lijkt me solliciteren naar een welles/niets-'gesprek'.
Dan heb je weinig vertrouwen. De simpele vraag "ik hoorde dit, hoe kijk jij daar tegenaan" is toch wel het minste wat je mag verwachten.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

De fraude van reeds €420.000,- geboden is een manier om serieuze sneller te laten beslissen.. oude bekende truc.

Bouwkundige keuring? Vaak is er een deel noodzakelijk en een advies van moet binnenkort gedaan worden als oude bitumen en zo.
Zelf zou ik deze €425.000,- bieden minus uitkomst bouwkundige keuring. En dat lees ik hier niet.

Ook is de lijst met goederen die achter bleef vaak aanwezig bij rondleiding en die lijst is bepalend.
U moet voor de verkoop al een lijst aankruisen en als de makelaar meerdere huizen heeft kan hij foute info geven als hij woningen door elkaar haalde, komt vaker voor maar lezen is betrouwbaarder en die lijst erbij te houden.

De vraagprijs, €439.000.,- is leuk bedrag maar soms begint de makelaar te hoog om order binnen te halen.

Maar Uw en Kopers verhaal, hoe bewijs je wat er mondeling belooft is?
U had een duidelijke lijst voor de verkoop moeten leveren wat achter bleef en wat ter overname na onderhandelen prijs.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Komkommertijd schreef:
06 mar 2020 09:24
U had een duidelijke lijst voor de verkoop moeten leveren wat achter bleef en wat ter overname na onderhandelen prijs.
Die was er wel, maar nog niet met de kopers gedeeld. De makelaar heeft op eigen houtje aangegeven dat bijna alles zou achterblijven, wat dus niet klopt.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Moneyman schreef:
06 mar 2020 08:39
...
Dan heb je weinig vertrouwen.
In makelaar of in kopers?
Laatst gewijzigd door Jasper45 op 06 mar 2020 09:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Als kopers een makelaar geloven, voor 't echte geloof heb ik dominee Gremdaat.....

die bouwkundige keuring + gevonden punten & de lijst met ter overname en/of bleef achter hadden ze eerst moeten doornemen voor ze een bod uitbrengen. Gewoon te snel gedaan, en de makelaar, met meerdere woningen kun je de fout in gaan....

Zelf had ik een erg kort lijstje bleef achter, maar de ter overname was vrijwel alles!
Dan weet een makelaar ook niet wat bij welk deel hoorde.
Ik kon met 1 busje verhuizen, veel bleef achter na onderhandelen en nieuwe huis andere meubels.. en Antiek goed verkocht op deze manier!

Elk huis is Uniek en met meerdere woningen per jaar kan een makelaar die nooit 100% foutloos uit zijn hoofd leren.
Vooral niet mijn lijst op overvol formulier + bijlage omdat het NVM vakje veel te klein was.

boris.pasternak
Berichten: 9
Lid geworden op: 21 okt 2018 12:10

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door boris.pasternak »

Sowieso berust een door de makelaar geadviseerde verkoopprijs op nattevingerwerk, en met soortgelijke, te koop staande / verkochte woningen in de buurt heb je vaak al een prima indicatie, daar heb je helemaal geen makelaar voor nodig. Voor vrijstaande woningen kun je volstaan met een taxatie, en verder zelf afhandelen, vermits je de tijd hebt om rond te leiden, maar dat kun je ook in het weekend bundelen. Aan makelaars heb je totaal niets, die kosten je alleen een bak geld, en voegen voor zowel ver- als aankoper niets toe. Voor evt. bouwkundige expertise lenen ze zich niet, want hebben daar geen kennis van, anders dan signaleren wat je zelf ook kunt zien. Voorlopige koopcontracten kun je van het net halen, en met een notaris kun je de verkoop afronden. Als ik niet zelf had ingegrepen door de makelaar de deur te wijzen, had ons dat v.w.b. onze vrijstaande woning (hogere prijsklasse) ruim een ton verlies opgeleverd, na bijna dertig vergeefse bezichtigingen, de makelaars van betreffend kantoor stonden erbij en keken ernaar, want snel op naar de volgende. De beste motivatie en argumentatie komt van jezelf, ook daar kan een makelaar noot aan voldoen.

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Moneyman »

boris.pasternak schreef:
09 mar 2020 15:07
Aan makelaars heb je totaal niets, die kosten je alleen een bak geld, en voegen voor zowel ver- als aankoper niets toe.
Mooi staaltje extrapoleren, maar uiteraard een onzinnig statement.

artenan
Berichten: 27
Lid geworden op: 05 jan 2010 09:57

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door artenan »

Sluiten ons geheel aan bij Boris pasternak. Hebben al meerdere keren negatieve ervaringen gehad met deze branche. Ook de NVM klachtenprocedure is een wassen neus (wij van WC eend....)
En tenslotte blijkt de NVM-geschillencommissie ook zijn beloftes niet na te komen. Nemen klakkeloos de leugens van de makelaar aan en jij als gedupeerde staat met lege handen.
Kortom: een behoorlijke rotte branche waar we nimmer meer gebruik van zulllen maken (ook al hebben ze vrijwel card blanche en het monopolie op deze markt) De eerste volgende keer (en dat is al gauw door een overlijden) zullen we het geheel in eigen hand houden.
Spijtig van uw vervelende nasmaak maar beter zal die ws niet worden. Een eventuele volgende keer goed in verdiepen (is best te doen) en u zult er dubbel en dwars plezier van hebben.

Jasper45
Berichten: 266
Lid geworden op: 24 mei 2015 07:46

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Jasper45 »

Moneyman schreef:
09 mar 2020 16:55
boris.pasternak schreef:
09 mar 2020 15:07
Aan makelaars heb je totaal niets, die kosten je alleen een bak geld, en voegen voor zowel ver- als aankoper niets toe.
Mooi staaltje extrapoleren, maar uiteraard een onzinnig statement.
Generaliseren??

Moneyman
Berichten: 29870
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jasper45 schreef:
09 mar 2020 22:53
Moneyman schreef:
09 mar 2020 16:55
boris.pasternak schreef:
09 mar 2020 15:07
Aan makelaars heb je totaal niets, die kosten je alleen een bak geld, en voegen voor zowel ver- als aankoper niets toe.
Mooi staaltje extrapoleren, maar uiteraard een onzinnig statement.
Generaliseren??
Wellicht voor degenen die de betekenis van extrapoleren niet snappen.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een geëxtrapoleerde waarde kan opgevat worden als een voorspelling op basis van bekende gegevens.

Als je het moeilijke woorden boek gaat gebruiken, dan krijg je mede forumleden die het verkeerd gaan begrijpen.
De Tros is een arbeidersomroep en denk dat de meerderheid ten hoogste Havo of lagere opleiding heeft.
VWO komt hier wel voor, maar of ze alle woorden nog beheersen na zoveel jaren terug?

Zo is veel info verouderd en ooit werd ik gedwongen alle landen en hoofdsteden te leren!
Joegoslavië was makkelijk 1 land en nu... haal de huidige landen en hoofdsteden altijd door elkaar!
Tom & Tom moeten me echt nu helpen!

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Makelaar heeft gelogen over bod

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

Vraag de kopers om dit alles eerst eens op papier te zetten, kijken wat er dan prcs overblijft van het verhaal...

dan de makelaar hiermee confronteren, als eerste stap, en bezien wat de reactie is, neem een getuige mee zodat u later altijd bevestiging heeft van uw gesprek of neem het op...

afhankelijk van uw gesprek en de uitkomst hiervan kunt u de makelaar zelfs aansprakelijk stellen voor de extra kosten die u gemaakt heeft en de gemiste verkoopprijs althans, het verschil hierin...

Gesloten