LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Bij deze, moderators... :wink:
Radar schreef:
04 mar 2020 14:25
Beste forumgebruikers,

Dit topic ging over het wel of niet boeken van een vakantie wegens het coronavirus. Als jullie het over het virus in het algemeen willen hebben, openen jullie daar maar een nieuw topic voor.

Met vriendelijke groeten,
Radar forummoderatie ^FG
Laatst gewijzigd door witte angora op 06 mar 2020 10:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Mark1992 »

Een leuke hype wel, dat coronavirus. Ik snap zelf de heisa niet, het is toch gewoon een griepvirus? Ja, het is ernstig voor ouderen of mensen met een slecht immuunsysteem, maar hoe is dat anders bij de normale, bekende griep?

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Er zijn in China ook jonge gezonde artsen aan overleden. Misschien hebben die zich dood gewerkt uit plichtsbesef, schaamtegevoel?

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

In 'het andere topic' hebben mensen geprobeerd mij uit te leggen waar die heisa goed voor is, maar snappen doe ik het inderdaad ook nog steeds niet. Overheden schijnen bang te zijn dat mensen massaal ziek worden en niet op het werk verschijnen. Het gekke is dat mensen met andere griepjes vaak juist wel op hun werk verschijnen, en dat het aantal mensen dat thuis lekker gaat uitzieken de boel echt niet vast laat lopen.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
06 mar 2020 09:40
In 'het andere topic' hebben mensen geprobeerd mij uit te leggen waar die heisa goed voor is, maar snappen doe ik het inderdaad ook nog steeds niet. Overheden schijnen bang te zijn dat mensen massaal ziek worden en niet op het werk verschijnen. Het gekke is dat mensen met andere griepjes vaak juist wel op hun werk verschijnen, en dat het aantal mensen dat thuis lekker gaat uitzieken de boel echt niet vast laat lopen.
Witte angora, we hebben het er al eerder over gehad, meerdere mensen hier trouwens. Een stevige verkoudheid is pertinent geen griepje.
Als je echt griep hebt, lig je op bed met flinke koorts en ga je niet naar de supermarkt, naar je werk, reizen of op vakantie.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Overheden en bedrijven zijn het meest bang voor de economische gevolgen van een massahysterie.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Lowieze, ik reageerde op Mark, die min of meer dezelfde vraag heeft. ;)

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

witte angora schreef:
06 mar 2020 09:44
@ Lowieze, ik reageerde op Mark, die min of meer dezelfde vraag heeft. ;)
Prima en ik reageer op u.
Overigens vind ik het prima dat er zoveel voorzorgsmaatregelen genomen worden bij een onbekend virus.
Wordt dit niet gedaan, dan wordt er achter af ook weer steen en been geklaagd.
Better safe than sorry

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Toch zijn er ook mensen die het Coronavirus onder de leden hebben en nauwelijks ziekteverschijnselen hebben, zoals een van de eerste gevallen uit Helmond. Ze was amper twee dagen ziek geweest.

Zelf denk ik dat het virus al veel langer rondwaart. Het speelt al vanaf begin december in China, al die tijd zijn er mensen heen en terug gereisd zonder enige vorm van voorzorgsmaatregelen.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

Het grote gevaar schuilt in het feit dat de bevolking hier simpelweg geen weerstand tegen heeft, omdat het een nieuw virus betreft. Het is ook geen griepvirus, de enige overeenkomst is dat het een virus betreft dat zich nestelt in de luchtwegen. Vaak wordt de griep wel verward met een verkoudheidsvirus, ik heb zelf een keer of 2 de griep gehad en ben hier toen echt wel goed ziek van geweest en was zeker de 1e week niet in staat om te werken. Bij een verkoudheidsvirus kan je ook koorts hebben en een aantal overeenkomstige verschijnselen hebben, maar het verloop is veel milder en minder dodelijk voor veel mensen.

Een eerdere uitbraak van een soortgelijk virus, SARS, ook een coronavirus, had een sterftecijfer van ongeveer 10%, op dit moment komt het sterftecijfer van het huidige coronavirus uit op iets meer dan 3%. Altijd meer dan de 0,1% met de gewone griep, maar minder sterk dan SARS.

Hoe het allemaal gaat verlopen weet niemand, de tijd zal het leren. Voor een groot deel van de besmettingen zal er ook geen enkel gevolg zijn. Als je onder de 60 bent en geen onderliggende aandoeningen hebt, heb je niets te vrezen, de kans dat je merkt dat je het hebt is dan zelfs klein, dan kan het namelijk lijken op een verkoudheidje.

Wat mij wel verbaast is de manier waarop er gereageerd wordt. Nu gisteren het aantal besmettingen meer dan verdubbeld is, is er opeens bakken commentaar dat de overheid te laks is geweest. Was de aanpak echter agressiever geweest, steden op slot zoals in China bijvoorbeeld, was er commentaar op het feit dat het zo wordt overdreven. Zelfde als de gekleurde weercodes, wordt er gewaarschuwd, is het overdreven, wordt er niet gewaarschuwd is het een waardeloze organisatie want ze hadden dit kunnen voorspellen.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

berndv schreef:
06 mar 2020 09:58
Het grote gevaar schuilt in het feit dat de bevolking hier simpelweg geen weerstand tegen heeft....
alle pogingen dit virus in te dammen, hebben dan ook 1 nadeel: Er wordt geen weerstand opgebouwd.

Lowieze
Berichten: 6542
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

16again schreef:
06 mar 2020 10:09
berndv schreef:
06 mar 2020 09:58
Het grote gevaar schuilt in het feit dat de bevolking hier simpelweg geen weerstand tegen heeft....
alle pogingen dit virus in te dammen, hebben dan ook 1 nadeel: Er wordt geen weerstand opgebouwd.
Door gezonde mensen bedoelt u dan. Ik denk dat dat niet waar is. Ongemerkt kom je er misschien mee in aanraking, voel je je een paar dagen niet lekker en knapt dan weer op.
Als mijn zwager met zwaar hartfalen ermee in aanraking komt, bouwt hij geen weerstand op want hij zal dit niet overleven.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Om zin en onzin van elkaar te scheiden, aangedikt "nieuws" in bepaalde media terzijde te kunnen schuiven:

https://www.rivm.nl/nieuws/actuele-info ... oronavirus

Laat je niet gek maken met mondkapjes en handgels.

Mark1992
Berichten: 548
Lid geworden op: 24 nov 2015 16:46

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Mark1992 »

berndv schreef:
06 mar 2020 09:58
Het grote gevaar schuilt in het feit dat de bevolking hier simpelweg geen weerstand tegen heeft, omdat het een nieuw virus betreft.
Ligt eraan. Het is al vastgesteld dat het een inderdaad een vergelijkbaar virus is als SARS, en dat het niet ernstig is voor gezonde mensen en kinderen. Voornamelijk ouderen of mensen met een slecht immuunsysteem kunnen er ernstige klachten van krijgen, of in het ernstigste geval; overlijden. Maar dit geldt dus óók voor de ''normale'' griep. Ook de normale griep is ernstig voor ouderen of mensen met een slecht immuunsysteem. Mede hierom snap ik de heisa echt niet. Ik ben er ook totaal niet bang voor om het te krijgen (mocht het gebeuren).

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Gezien de Topic starter... WA.... verwachte ik aanbiedingen voor voordelige vakantie eind Mei.

Door niets te boeken zou ik vandaag al 53% Corona korting hebben gehad... en hoop op nog meer voordeel.
Een vakantie naar Midden Italië, nog maagdelijk op de kaart tot nu toe!

Verder las ik in Chinese krant een positief artikel over een Nederlands product, geleverd door bedrijf in Flevoland...
Lijkt de oplossing voor zieken te zijn en daar 1 dode uit begin, na middel vele genezen en nog voor zekerheid de 2 weken vullen.

Vermoedelijk is het najaar veel gevaarlijker als dit Griep virus weer opkomt, eind September verwacht ik een heropleving van besmette personen.

Zolang daar het aantal besmette mensen bleef stijgen zal de prijs dalen!
Wie gaat er straks ook een voordelige Corona vrije vakantie met maximale Corona korting boeken?

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Als de reacties op social media lees is men er vooral bang voor dat die gezonde mensen en kinderen mensen uit de risicogroep besmetten met alle gevolgen van dien.

Ik heb een buurman met copd waar vorig jaar een long is verwijderd wegens longkanker. Zijn lichamelijke conditie is zeer slecht. Zijn vrouw is echt heel erg bang voor dat virus. Hij overleeft dat niet.

Nu snap ik dat wel, maar tegelijkertijd kan elk virus, elke infectie deze man fataal worden. Moet je deze kwetsbare groep beschermen door de hele maatschappij allerlei beperkende maatregelen op te leggen?

Met de wetenschap dat het virus misschien wel al veel verder verspreid is dan men weet, omdat veel milde gevallen zich niet melden.

16again
Berichten: 16035
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
06 mar 2020 10:14
16again schreef:
06 mar 2020 10:09
alle pogingen dit virus in te dammen, hebben dan ook 1 nadeel: Er wordt geen weerstand opgebouwd.
Door gezonde mensen bedoelt u dan. Ik denk dat dat niet waar is. Ongemerkt kom je er misschien mee in aanraking, voel je je een paar dagen niet lekker en knapt dan weer op.
Als gezonde mensen er toch mee in aanraking komen, ondanks de quarantaines…..welk nut hebben die quarantaines dan nog?

Voorlopig juich ik het verminderde aantal vliegbewegingen toe.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Het zijn preventieve maatregelen die meer opleveren dan ze kosten. Ik zie de logica wel. En de maatregelen zijn toch niet zo ingrijpend?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door berndv »

Mark1992 schreef:
06 mar 2020 10:16
Het is al vastgesteld dat het een inderdaad een vergelijkbaar virus is als SARS
De term coronavirus is niet helemaal juist. Dat is namelijk een verzamelnaam voor verschillende virussen, waar zowel Sars (SARS-CoV) als het huidige virus (SARS-CoV-2) onder vallen.
Mark1992 schreef:
06 mar 2020 10:16
Voornamelijk ouderen of mensen met een slecht immuunsysteem kunnen er ernstige klachten van krijgen, of in het ernstigste geval; overlijden. Maar dit geldt dus óók voor de ''normale'' griep. Ook de normale griep is ernstig voor ouderen of mensen met een slecht immuunsysteem.
Maar dat is in de eerste plaats ook de reden dat die groep ieder jaar preventief wordt ingeënt tegen de griep. Dan is de griep ook nog eens een virus dat al een aantal jaartjes rondwaard, hoewel in verschillende varianten (mutaties), maar veel mensen hebben in hun leven weerstand opgebouwd tegen verschillende griepvirussen. De risicogroep is nagenoeg gelijk als met de griep, maar het risico op overlijden is hoger.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

In Nederland is intussen een man van 86 aan Corona overleden. Dat meldt RTL-nieuws. Ergens wel te verwachten, als, zoals het er nu naar uitziet, circa 3% van de patiënten die bekend zijn komt te overlijden.

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... irusziekte

Gesloten