LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Vlucht gemist door treinspringer

Goede of slechte ervaringen met reisbureaus / touroperators en vliegmaatschappijen? Geef hier jouw mening.
Skoltini
Berichten: 2
Lid geworden op: 07 mar 2020 16:14

Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door Skoltini »

Op 1 maart richting Schiphol vanaf station Deventer om 8.03. In de trein ontmoetten we een stel dat dezelfde vlucht had. Wij hadden een groepsrondreis Mexico van Kras, zij een groepsrondreis Cuba van Kras.

Bij Apeldoorn controleerde de conducteur onze kaartjes. Hij stond nog vlak bij ons toen hij een melding kreeg van "aanrijding". Hij schrok en wij schrokken ook. Maar de trein reed na station Apeldoorn gewoon door. Zo'n 10 min later kwamen we stil te staan op de Veluwe. Er was op het tegemoetkomende spoor een treinspringer. Heel verdrietig. Maar wij hebben wel 2 uur vastgezeten.

Onze vlucht vertrok rond 12.00 uur (Tui fly). Vanaf 10 over half 9 gebeld en nog eens gebeld naar Kras en Tui maar de noodnummers waren niet bereikbaar. Uiteindelijk om 9 uur contact. Heel rigide deelde men ons mede dat we maar dienden te zorgen voor 11 uur op Schiphol te zijn. Om half 11 terug in Apeldoorn waar we 10.40 aankwamen.. Daar stonden bussen klaar. Voor ons geen optie want die gingen naar Amersfoort. Vandaar uit moest men met de trein naar Schiphol. Kwamen we zeker te laat.

Taxi genomen met 4 personen. Kosten: €235,- Taxichauffeur heeft geraced. We kwamen om 11.30 uur aan op Schiphol. Rennen naar de incheckbalie. Tevergeefs. Men deelde ons mede dat we niet meer mee konden. Tui balie was ook ongeïnteresseerd. Konden niets voor ons betekenen want ze konden ook niet bij de Kras bestanden. Heel afstandelijk en niet empathisch. We moesten maar weer naar huis met de trein.

Daar alle betrokken instanties gebeld: Kras, Tui, reis/ann. verzekering en NS. Overal krijg je te horen van min of meer "not my problem". Annuleringsverzekering keert niet uit. NS reed door en had ons op station Apeldoorn al kunnen inlichten en reizigers kunnen laten uitstappen. Nee NS rijdt door en staat alleen maar te wachten. Schade van bijna €4000,- die nergens te verhalen valt. En ook heel verdrietig: geen vakantie waar we al zolang naar hadden uitgekeken. Trouwens: voor ons ook nog willekeur want andere echtpaar krijgt hun schade deels vergoed van hun verzekering (€3000,- van de €4700,-).

Wij krijgen niets vergoed, terwijl we alle verzekeringen (8 stuks) bij deze maatschappij hebben. Zal hem hier (nog) niet noemen, want we hopen nog steeds op coulance.

Wie heeft raad of kan ons op enige andere wijze helpen? Er zou eigenlijk een soort reisnoodfonds voor dit soort gevallen moeten zijn, waar je in deze gevallen financieel geholpen kunt worden, net als bij een auto waarbij schade is ontstaan zonder dat mensen het weten.

Dank voor reacties. Arno Scholten

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door Lowieze »

Een reisnoodfonds? Volgens mij ben je nog altijd zelf aansprakelijk voor het missen van je vlucht. Niet de NS, niet Tui of Kras etc.
Ik zeg altijd tegen mensen die vrij ver van Schiphol wonen, ga niet met de trein want er gebeurt zo vaak wat onderweg. Zeker rond Schiphol-Airport zelf.
Neem een taxi, laat iemand je brengen, neem een overnachting dicht bij Schiphol, maar niet met de trein.

Edit: ik vind uw titel nogal respectloos maar dat terzijde.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door moederslink »

Tegen iets dergelijks valt niet op de verzekeren blijkbaar :( .
Treurig , en ik vind dat de trein niet had moeten doorrijden en dan tot stilstand komen op de Veluwe van maar liefst 2 uur en dan tóch weer terug naar Apeldoorn .....
Je had in Apeldoorn nog een andere treinverbinding kunnen nemen via bv Arnhem , Utrecht en dan door naar Amsterdam Schiphol. Niet overwogen?

Ik vraag mij wél af waarom er in dit geval echt niemand thuis geeft.
Misschien is het iets voor omroep Max?

Ik moet er wél bij zeggen dat om 08.03 vertrekken iets of wat te laat is om een vlucht van 12.00u te halen waarbij je al om 10.00u uiterlijk op Schiphol moet staan. Er kan altijd iéts gebeuren , zeker in de spits.

Was een latere vlucht niet óók mogelijk met eventueel wat bijbetalen ipv dat gerace met die dure taxi?

Waarom de één wel compensatie krijgt en de ander niet ... :roll:

Arizonakid
Berichten: 1125
Lid geworden op: 20 dec 2018 19:11

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door Arizonakid »

vervelend situatie, maar inderdaad geen reden voor de verzekering om uit te keren.

Mosterd na de maaltijd, maar ik heb nu al veel te vaak gehoord van mensen die vluchten missen door treinvertraging, dus of echt uren eerder vertrekken, of niet met de trein naar vliegveld.

thecure
Berichten: 2708
Lid geworden op: 05 apr 2011 16:21

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door thecure »

Lowieze schreef:
08 mar 2020 18:31
Edit: ik vind uw titel nogal respectloos maar dat terzijde.
tja dat kan je ook over de treinspringer zeggen... die zadelt anderen op met een hoop ellende...

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door tttlocke »

Een reisnoodfonds? Het wordt hoe langer hoe gekker.
'Eigen verantwoordelijkheid' bestond ooit, maar is nu een vies woord vervangen door 'zorgplicht'.
U had ook de avond tevoren naar de regio Schiphol kunnen afreizen en in een hotelletje kunnen verblijven. Of eerder weggaan op de dag van de vlucht. De keuze van uw vertrektijd betekende sowieso dat, als alles volgens planning verloopt, u op zijn vroegst twee uur voor vertrek aan de incheckbalie had kunnen verschijnen. Door eigen keuze was de speelruimte dus al beperkt.

Dat een ander stel een niet onaanzienlijk deel van de reissom vergoed krijgt, duidt niet op willekeur, maar op het feit dat het kennelijk mogelijk is je tegen dit soort voorvallen te verzekeren. Mits je de juist verzekering bij de juiste maatschappij kiest. Ook eigen verantwoordelijkheid dus.
Uiteindelijk bestaat 'pech hebben' ook nog en dat zal geaccepteerd moeten worden. Dat is geen reden om de rekening elders neer te leggen.

Had u overigens niet, op eigen kosten en gelegenheid vanzelfsprekend, zo spoedig mogelijk alsnog naar Mexico kunnen vliegen om iets later aan te sluiten bij de groep? Dan had u wellicht alsnog een mooie vakantie gehad en was de financiële schade binnen de perken gebleven.
Dat zou ik geprobeerd hebben.
Laatst gewijzigd door tttlocke op 08 mar 2020 19:40, 1 keer totaal gewijzigd.

mahadma
Berichten: 2540
Lid geworden op: 03 dec 2015 13:52

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door mahadma »

Je kan je onmogelijk tegen alles verzekeren, immers alle verzekeringen hebben hun voorwaarden. En als je wel zou proberen je voor ALLES te verzekeren, dan betaal je je helemaal kreupel/onbetaalbaar. Wat ik denk van de topic titel zal ik hier maar niet schrijven.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door moederslink »

Wanneer zoiets gebeurt spreekt men bij de NS ook niét meer " van aanrijding met een persoon " , maar slechts over " aanrijding " .....uit kiesheid .

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door moederslink »

Die machinist heeft natuurlijk ook een niet zo.n slimme actie uitgevoerd:
eerst doorrijden ná Apeldoorn, dan 2 uur stilstaan op de Veluwe en dan tóch weer terug naar Apeldoorn.

Zelf was ik er in Apeldoorn uitgegaan , dan maar eigenwijs :oops: .

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
08 mar 2020 19:56
Die machinist heeft natuurlijk ook een niet zo.n slimme actie uitgevoerd:
eerst doorrijden ná Apeldoorn, dan 2 uur stilstaan op de Veluwe en dan tóch weer terug naar Apeldoorn.

(...)
Daar zal vast een goede reden voor zijn geweest, hij zal daar wel instructies voor gehad hebben.

ZeerPrivé
Berichten: 5432
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

thecure schreef:
08 mar 2020 19:33
Lowieze schreef:
08 mar 2020 18:31
Edit: ik vind uw titel nogal respectloos maar dat terzijde.
tja dat kan je ook over de treinspringer zeggen... die zadelt anderen op met een hoop ellende...

Wat een stompzinnige opmerking! Iemand die zoiets verschrikkelijks doet, is wanhopig en ziet geen enkele andere uitweg. TS lijkt me gezien zijn centenkwestie 100% in orde!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door moederslink »

Lowieze schreef:
08 mar 2020 19:59
moederslink schreef:
08 mar 2020 19:56
Die machinist heeft natuurlijk ook een niet zo.n slimme actie uitgevoerd:
eerst doorrijden ná Apeldoorn, dan 2 uur stilstaan op de Veluwe en dan tóch weer terug naar Apeldoorn.
(...)
Daar zal vast een goede reden voor zijn geweest, hij zal daar wel instructies voor gehad hebben.
Ongetwijfeld , maar nogal onnadenkend , vind ik.
Zoiets lijkt mij wel degelijk goed in te schatten. Daar bij Pro Rail zijn hele panelen waarop precies te zien is waar iedereen rijdt en waar de trein beter wél of niét kan rijden.

16again
Berichten: 16087
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door 16again »

Lowieze schreef:
08 mar 2020 18:31
Edit: ik vind uw titel nogal respectloos maar dat terzijde.
Waarom? Titel dekt perfect de lading, en deze term wordt ook door politie gebruikt:
https://www.politie.nl/nieuws/2017/okto ... nger‘.html

witte angora
Berichten: 30757
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door witte angora »

Even wat dingen opgezocht.

De treinreis van Deventer naar Schiphol duurt 1.19 uur. Dus als de TS om 8.03 vertrekt, dan is hij om 9.22 op Schiphol. Als je voor 11.00 uur in moet checken lijkt me dat zeer ruim op tijd.

De rit is een rechtstreekse; je hoeft niet over te stappen. En dat kan wel een dingetje worden in dit soort situaties. Je zult moeten omrijden via Zwolle of via Arnhem/Utrecht, wat ik even gauw zie. En dan ben je toch wel een stuk langer onderweg.

Vervangende bussen zijn aardig, maar die moeten
a) maar direct opgeroepen kunnen worden
b) er moet in allerijl een planning worden gemaakt
c) de chauffeurs moeten nog instructies krijgen over de te rijden route
d) zo heel vlug rijden die bussen ook weer niet

Wat wijsheid was? Nóg eerder van huis af? Dat zou niet nodig moeten zijn.

Dat de trein doorreed? Het zou zomaar kunnen dat er vanwege logistieke redenen geen andere optie was dan doorrijden: de perrons moeten vrij worden gemaakt voor de volgende trein. Was het dan een optie om iedereen uit te laten stappen? Misschien was de informatie nog veel te vers om deze beslissing te kunnen nemen? Of waren een of twee dichtbijgelegen stations nog wel bereikbaar? Dan kan hij in ieder geval nog een stuk verder rijden. ik weet het niet.

Hoe dit op te lossen? Degene die dit uiteindelijk veroorzaak heeft is niet meer aanspreekbaar. De NS timmert (weet ik uit eigen ervaring) alles dicht, en zet alle zeilen bij om in geval van vertraging niets tot zo weinig mogelijk uit te betalen. Prorail is geen partij in deze. Kras en Tui zijn hier ook niet voor verantwoordelijk. Wie dan wel? Geen idee. Het zou hooguit betaald kunnen worden vanuit een reisverzekering, maar dan moeten dit soort dingen wel gedekt zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
08 mar 2020 20:11
[...] Wie dan wel? Geen idee. [...]
Niemand.
Dit heet 'pech', en dat bestaat nog steeds.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door moederslink »

De Ts is dus , zoals wa aangeeft , ruim op tijd vertrokken in ieder geval, dus wat dat betreft treft hun geen blaam.
Het doorrijden vd trein vanuit Apeldoorn en weer terug na 2 uur stilstand op de Veluwe zou je NS kúnnen aanrekenen. Zij hadden in Apeldoorn kunnen omroepen svp uit te stappen en voor bv Schiphol een andere trein te nemen. Dan had deze trein leeg naar een rangeerplek kunnen rijden.

Ik vind dit overigens méér dan pech.
Ook op Schiphol rennend naar de incheckbalie , ze hadden nog een half uur, had misschien nog nét gekund met wat medewerking.
( maar dat komt ws alléén in films voor :? ).

Lowieze
Berichten: 6587
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door Lowieze »

moederslink schreef:
08 mar 2020 20:28
De Ts is dus , zoals wa aangeeft , ruim op tijd vertrokken in ieder geval, dus wat dat betreft treft hun geen blaam.
Het doorrijden vd trein vanuit Apeldoorn en weer terug na 2 uur stilstand op de Veluwe zou je NS kúnnen aanrekenen. Zij hadden in Apeldoorn kunnen omroepen svp uit te stappen en voor bv Schiphol een andere trein te nemen. Dan had deze trein leeg naar een rangeerplek kunnen rijden.

Ik vind dit overigens méér dan pech.
Ook op Schiphol rennend naar de incheckbalie , ze hadden nog een half uur, had misschien nog nét gekund met wat medewerking.
( maar dat komt ws alléén in films voor :? ).
Het gaat er hier niet om wat NS met de betreffende trein had kunnen doen, dus die discussie kunnen we overslaan.
Helaas kan TS alleen aanspraak maken op een vergoeding van de NS reis wegens vertraging, maar een tegemoetkoming voor de gemiste vakantie zit er niet in.
Of je nu rennend of slenterend naar de incheckbalie loopt maakt niks uit, ze waren gewoon te laat.

BL2
Berichten: 4832
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door BL2 »

witte angora schreef:
08 mar 2020 20:11
Prorail is geen partij in deze.
Dit is onjuist, niet alleen de ProRail treindienstleider bepaald de uitvoering treinenloop, ook is ProRail belast met de calamiteiten organisatie (namens NS)

De machinist en conducteur heeft hier geen enkele rol in, die moeten gewoon uitvoeren wat hun wordt opgedragen.
Verder is NS wettelijk vrijgesteld van vervolgschade, dus NS hoeft echt geen moeite doen om hier onder uit te komen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
08 mar 2020 20:28
De Ts is dus , zoals wa aangeeft , ruim op tijd vertrokken in ieder geval, dus wat dat betreft treft hun geen blaam.
Het doorrijden vd trein vanuit Apeldoorn en weer terug na 2 uur stilstand op de Veluwe zou je NS kúnnen aanrekenen. Zij hadden in Apeldoorn kunnen omroepen svp uit te stappen en voor bv Schiphol een andere trein te nemen. Dan had deze trein leeg naar een rangeerplek kunnen rijden.
Ruim op tijd daar kun je over discussiëren. Veel speelruimte om een tegenslag op te vangen was er niet. Maar goed de keuze is gemaakt en de consequenties zullen aanvaard moeten worden.

Dat NS hier iets aan te rekenen is, daarvoor ontbreekt ieder bewijs. Het is wijsheid achteraf. Beslissingen worden echter vooraf genomen. Die trein rijdt echt niet door als vaststaat dat men niet verder kan en terug moet.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Vlucht gemist door treinspringer

Ongelezen bericht door scontra »

moederslink schreef:
08 mar 2020 19:56
Die machinist heeft natuurlijk ook een niet zo.n slimme actie uitgevoerd:
eerst doorrijden ná Apeldoorn, dan 2 uur stilstaan op de Veluwe en dan tóch weer terug naar Apeldoorn.
De treinmachinist rijdt geen centimeter als hij daar geen toestemming of opdracht voor heeft en hem/haar valt dan ook niets te verwijten !

Gesloten