LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheken samenvoegen

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Sas 3
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Sas 3 »

In deze fase van lage hypotheek rente een verzoek aan de bank gedaan alle bestaande (4x) hypotheken samen te voegen tot 1 en gelijktijdig nog een 5e te openen.
Nu doen zij een voorstel voor 1 nw hypotheek met een 10 jaar rente termijn vast 1.55 % met een boete rente van ruim 1200 euro
De laatste rente termijn loopt af in maart 2021 de andere 3 eerder.(2 zelfs in 2020)
Vanaf nu ga je dan natuurlijk de lage rente betalen anders betaal je nog de oude hoge rente tot de rente vervaldatum.
Wat is nu het voordeel voor mij ? Of betaal ik het zelfde maar langs andere weg? soort sigaar uit eigen doos.......

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07
Beste antwoord
Gekozen door Sas 3

Re: Hypotheken samenvoegen

door Fiesiekus » 14 mar 2020 16:03

Sas 3 schreef:
14 mar 2020 14:07
Volgend de bank was de boete al naar 7 -8 maanden terug *verdient*, dat kan ik niet goed bevatten..misschien iemand dit voorrekenen?
8 (maanden) * €150 (oude 300 - nieuwe 150) = €1200 je boetebedrag (moeilijker kan ik het niet maken). Als je tot maart 2021 doorbetaalt, betaal je 11 (of: 12) * 150 = €1650 (€1800) meer rente, maar geen boete.

Wat is nou het probleem??
angel1978
Berichten: 10944
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door angel1978 »

als ze allemaal snel aflopen, gewoon wachten tot ze allemaal klaar zijn ( en neem een variabele rente voor de eerste paar ). Dan ineens alles afsluiten voor een nieuwe rente

Jantje7
Berichten: 984
Lid geworden op: 15 feb 2013 12:50

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Jantje7 »

Probeer gewoon uit te rekenen wat u nu aan rente betaald tot de vervaldag van de 4 nu lopende hypotheken en bereken wat u in de nieuwe situatie aan rente betaald. Tevens even het rentevoordeel (minder bij lagere rente) in uw belasting aangifte meenemen.
Zo heeft u inzicht of de kosten op wegen tegen het netto voordeel.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Die €1200,- is ook fiscaal aftrekbaar.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Je kan de rente uitrekenen wat het verschil is toch?

Ik raad je een financieel adviseur aan. Ga naar de bank en vraag om uitleg.

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

Hoe zit het met de oude spaarhypotheek; lagere rente=hogere premie=minder opbrengsten?
Aflossen was eerder niet mogelijk, maar nu meer hypotheek opnemen wel.....?

Sas 3
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Sas 3 »

De bank heeft een 2 tal offertes gemaakt: 1. oude hypotheken samen voegen tot 1 nieuwe (boete rente is 1200 euro) naar dan wel onmiddellijke ingang veel lagere rente,de boete rente hoeft niet betaald te worden maar is verrekend in een hogere nieuw te vestigen nieuwe hypotheek voor verbouwing, totale hypotheek stijgt met 1300 euro) rente dan rond 153 euro per maand
2. Hypotheek naast de oude nemen. met rente 1.5 % 10 jaar vast.Tot maart 2021 betaal je dan de oude rente welke steeds afneemt bij rentevervaldatum en keuze voor nw. lagere rente, van 300 euro wel naar 150 per maand.Volgend de bank was de boete al naar 7 -8 maanden terug *verdient*, dat kan ik niet goed bevatten..misschien iemand dit voorrekenen?

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Sas 3 schreef:
14 mar 2020 14:07
Volgend de bank was de boete al naar 7 -8 maanden terug *verdient*, dat kan ik niet goed bevatten..misschien iemand dit voorrekenen?
8 (maanden) * €150 (oude 300 - nieuwe 150) = €1200 je boetebedrag (moeilijker kan ik het niet maken). Als je tot maart 2021 doorbetaalt, betaal je 11 (of: 12) * 150 = €1650 (€1800) meer rente, maar geen boete.

Wat is nou het probleem??

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

ElleFlowers schreef:
14 mar 2020 11:19
Ik raad je een financieel adviseur aan.

Voor een paar simpele rekensommen :lol: :lol:

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Meerdere Hypotheken en meerdere looptijden naar 1 omzetten? zodra ze aflopen kMeerdere Hypotheken en meerdere looptijden naar 1 omzetten? zodra ze aflopen kun je gratis over, en die 5e?
Ik denk dat ze 4 willen stoppen en er 1 nieuwe kun je gratis over, en die 5e?
Ik denk dat ze 4 willen stoppen en er 1 nieuwe van willen maken die ze nr 5 noemen.

Maar bereken het boete bedrag per lening en looptijd en dan alle 4 bekijken welke hypo wat ging kosten.
zonder looptijden, rente en bedragen kunnen wij hier ook niets mee.

Sas 3
Berichten: 42
Lid geworden op: 12 jan 2019 16:15

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Sas 3 »

Bedankt Fiesiekus,
blijkbaar zie ik het te ingewikkeld.
Nu zoek ik nog iemand met een glazen bol waarin je de hypotheek rente ontwikkeling kan zien over de komende 10 jaar.......?
Misschien op veilig spelen en voor 5 jaar vast gaan...

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
14 mar 2020 16:06
ElleFlowers schreef:
14 mar 2020 11:19
Ik raad je een financieel adviseur aan.

Voor een paar simpele rekensommen :lol: :lol:
De bank geeft een terugverdientijd aan....die rekensommen zijn er al, zwart op wit.
......maar ik vind van ts een topic en spaarhypotheek terug....dan hoort er ook een premieverhaal bij.

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Fiesiekus schreef:
14 mar 2020 16:03
Sas 3 schreef:
14 mar 2020 14:07
Volgend de bank was de boete al naar 7 -8 maanden terug *verdient*, dat kan ik niet goed bevatten..misschien iemand dit voorrekenen?
8 (maanden) * €150 (oude 300 - nieuwe 150) = €1200 je boetebedrag (moeilijker kan ik het niet maken). Als je tot maart 2021 doorbetaalt, betaal je 11 (of: 12) * 150 = €1650 (€1800) meer rente, maar geen boete.

Wat is nou het probleem??
Dat u=is het dus niet. Indien je een dit gaat doen komt er een nieuwe hypotheekakte. Zoals je weet zijn de regels wat veranderd. Maar indien de Hypotheek eerder is afgesloten mag je nog een beroep doen op de oude regeling.

Het is niet zo simpel maar eerder gebrek aan kennis...

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

Sas 3 schreef:
14 mar 2020 17:20
Bedankt Fiesiekus,
blijkbaar zie ik het te ingewikkeld.
Nu zoek ik nog iemand met een glazen bol waarin je de hypotheek rente ontwikkeling kan zien over de komende 10 jaar.......?
Misschien op veilig spelen en voor 5 jaar vast gaan...
De rente daalt nog steeds; wat dat betreft kan je het 't beste uitzingen tot maar 2021 en van de dan nog lagere rente profiteren.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

ElleFlowers schreef:
14 mar 2020 18:02
Fiesiekus schreef:
14 mar 2020 16:03
8 (maanden) * €150 (oude 300 - nieuwe 150) = €1200 je boetebedrag (moeilijker kan ik het niet maken). Als je tot maart 2021 doorbetaalt, betaal je 11 (of: 12) * 150 = €1650 (€1800) meer rente, maar geen boete.

Wat is nou het probleem??
Dat u=is het dus niet. Indien je een dit gaat doen komt er een nieuwe hypotheekakte. Zoals je weet zijn de regels wat veranderd. Maar indien de Hypotheek eerder is afgesloten mag je nog een beroep doen op de oude regeling.


Duidelijk verhaal…. :roll: :roll:

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Fiesiekus schreef:
15 mar 2020 09:39
ElleFlowers schreef:
14 mar 2020 18:02
Fiesiekus schreef:
14 mar 2020 16:03
8 (maanden) * €150 (oude 300 - nieuwe 150) = €1200 je boetebedrag (moeilijker kan ik het niet maken). Als je tot maart 2021 doorbetaalt, betaal je 11 (of: 12) * 150 = €1650 (€1800) meer rente, maar geen boete.

Wat is nou het probleem??
Dat u=is het dus niet. Indien je een dit gaat doen komt er een nieuwe hypotheekakte. Zoals je weet zijn de regels wat veranderd. Maar indien de Hypotheek eerder is afgesloten mag je nog een beroep doen op de oude regeling.


Duidelijk verhaal…. :roll: :roll:
Vind het het nu duidelijk of niet? Dit is wel complexe materie en zou naar een adviseur gaan. De aflossingsvrije hypoheek als je die had gaat de bank niet zelf meer aanbieden maar van de ACM mag het wel indien je die had en het oversluit. Dus val me niet aan met gebrek aan kennis.

Dit forum is niet de plek om college te geven maar een quick scan en iemand op weg te helpen. De TS moet het uiteindelijk zelf doen.

Fiesiekus
Berichten: 2342
Lid geworden op: 27 okt 2008 13:07

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door Fiesiekus »

ElleFlowers schreef:
15 mar 2020 09:42

Vind het het nu duidelijk of niet? Dit is wel complexe materie en zou naar een adviseur gaan. De aflossingsvrije hypoheek als je die had gaat de bank niet zelf meer aanbieden maar van de ACM mag het wel indien je die had en het oversluit.


Het is niet complex, het is zo simpel als in mijn eerste berekening. Een adviseur doet alsof het ingewikkeld is, om vervolgens een rekening te kunnen schrijven.

Wat dat oversluiten/ACM (je bedoelt waarschijnlijk : AFM?) ermee te maken heeft, is een raadsel; het gaat óf om rentemiddeling, óf om afwachten tot de RVP is afgelopen

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

Fiesiekus schreef:
15 mar 2020 09:48
ElleFlowers schreef:
15 mar 2020 09:42

Vind het het nu duidelijk of niet? Dit is wel complexe materie en zou naar een adviseur gaan. De aflossingsvrije hypoheek als je die had gaat de bank niet zelf meer aanbieden maar van de ACM mag het wel indien je die had en het oversluit.
Het is niet complex, het is zo simpel als in mijn eerste berekening. Een adviseur doet alsof het ingewikkeld is, om vervolgens een rekening te kunnen schrijven.

Wat dat oversluiten/ACM (je bedoelt waarschijnlijk : AFM?) ermee te maken heeft, is een raadsel; het gaat óf om rentemiddeling, óf om afwachten tot de RVP is afgelopen
Wellicht zit ji hier beter in en daarom het zo ziet. Veel mensen hebben er niet veel verstand van hoor. Ze snappen de taal van de akte niet en ze lezen het ook niet.

Ik zou niet naar een tussenpersoon gaan maar een adviseur van de bank. Het is inderdaad de AFM.

De bank en die adviseur zijn niet direct dezelfde personen weet ik uit de praktijk want het advies van de adviseur gaat weer naar andere afdeling. Maar het is niet breed bekend dat indien je nieuwe hypotheek sluit je toch de oude regeling mag houden

jonis
Berichten: 2741
Lid geworden op: 23 okt 2007 01:45

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door jonis »

Fiesiekus schreef:
15 mar 2020 09:48


Het is niet complex, het is zo simpel als in mijn eerste berekening. Een adviseur doet alsof het ingewikkeld is, om vervolgens een rekening te kunnen schrijven.

Wat dat oversluiten/ACM (je bedoelt waarschijnlijk : AFM?) ermee te maken heeft, is een raadsel; het gaat óf om rentemiddeling, óf om afwachten tot de RVP is afgelopen
de boete rente hoeft niet betaald te worden maar is verrekend in een hogere nieuw te vestigen nieuwe hypotheek voor verbouwing,

:wink:

ElleFlowers
Berichten: 563
Lid geworden op: 03 dec 2018 05:21

Re: Hypotheken samenvoegen

Ongelezen bericht door ElleFlowers »

de boete rente hoeft niet betaald te worden maar is verrekend in een hogere nieuw te vestigen nieuwe hypotheek voor verbouwing,

:wink:
[/quote]

Kijk dit dus. Dank Jonis! Jij hebt een zeer waardevolle opmerking geplaatst

Gesloten