LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] machtiging V&V achteraf afgewezen

Heb jij een uitgesproken mening over de gezondheidszorg? Ventileer hier jouw mening.
kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door kiz »

Mijn schoonmoeder heeft tussen mei 2019 en januari 2020 Verpleging en Verzorging (V&V) ontvangen van een thuiszorginstelling. Helaas is zij begin februari overleden.
In haar papieren troffen wij rekeningen van de thuiszorginstelling aan over deze periode, alle gedateerd op 24-12-2019, en vergoedingsoverzichten van de zorgverzekeraar gedateerd 21-1-2020.
De zorgverzekeraar heeft de rekeningen van mei t/m september afgewezen, met een onduidelijke algemene reden. Ik heb contact gezocht met de zorgverzekeraar om te achterhalen wat de reden van afwijzing was: er bleek geen machtigingsaanvraag bekend te zijn. Een kopie van de machtigingsaanvraag zat overigens wel bij de papieren van mijn schoonmoeder.
Op advies van de zorgverzekeraar heb ik de machtigingsaanvraag op 25 februari nogmaals verstuurd, met een toelichtende brief.
Gisteren ontvingen wij opnieuw een afwijzing van de zorgverzekeraar, met als reden dat de machtiging vooraf had moeten worden aangevraagd.
Het lijkt er op dat wij nu blijven zitten met een strop van zo'n € 8000 aan niet-vergoede zorg.
Iemand een suggestie wat we nog kunnen doen?

kuklos
Berichten: 9761
Lid geworden op: 24 aug 2004 11:06

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door kuklos »

Het levert je geen garanties op, maar ga in protest. Wijs ze erop dat de machtigingsaanvraag al was verzonden voordat het geheel speelde en zij deze zijn kwijtgeraakt. En dat de aanvraag dus wel degelijk was ingediend voordat .......

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door kiz »

kuklos schreef:
16 mar 2020 00:02
Het levert je geen garanties op, maar ga in protest. Wijs ze erop dat de machtigingsaanvraag al was verzonden voordat het geheel speelde en zij deze zijn kwijtgeraakt. En dat de aanvraag dus wel degelijk was ingediend voordat .......
Ik wil best bezwaar maken, maar een stelling betrekken die ik niet kan bewijzen lijkt me zinloos.
Overigens vind ik dat de thuiszorginstelling ook niet geheel vrijuit gaat. Ze hebben pas eind december gedeclareerd bij de zorgverzekeraar, dat de machtiging kennelijk ontbrak konden we dus niet eerder weten.

16again
Berichten: 16077
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door 16again »

Stond er dan geen datum op die kopie- aanvraag?

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Als ik het zo lees, dan is het waarschijnlijk een thuiszorgorganisatie geweest waarmee de zorgverzekeraar geen contract had. Dan moet de verzekerde van te voren een machtiging insturen en afwachten of de verzekeraar hiermee akkoord gaat. Pas dan mag zorg verleend worden. Achteraf een machtiging invullen of tijdens de verleende zorg, wordt dan inderdaad niet vergoed.

Het enige wat ik kan bedenken is toch overleggen met de zorgverzekeraar en eventueel een betalingsregeling met hen afspreken.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door berndv »

kiz schreef:
16 mar 2020 00:09
Overigens vind ik dat de thuiszorginstelling ook niet geheel vrijuit gaat. Ze hebben pas eind december gedeclareerd bij de zorgverzekeraar
dat ze pas later declareren is niet heel raar, dat kan soms zelfs nog later plaatsvinden, dat staat los van dit geheel.
kiz schreef:
16 mar 2020 00:09
dat de machtiging kennelijk ontbrak konden we dus niet eerder weten.
en doet, gezien het standpunt van de zorgverzekeraar ook niet ter zake. Als ze factureren is er zorg verleend:
kiz schreef:
15 mar 2020 23:53
als reden dat de machtiging vooraf had moeten worden aangevraagd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door moederslink »

Is oktober-november-december 2019 dan wél vergoed , omdat ik lees dat van mei t/m september is afgewezen?

Op copie van die machtigingsaanvraag staat toch een datum?
Als uw schoonmoeder wel een copie had waar is dan het origineel gebleven?
Wie had de machtiging moeten opsturen, uw schoonmoeder of de thuiszorgorganisatie?

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door sylvesterb »

kiz schreef:
15 mar 2020 23:53
Het lijkt er op dat wij nu blijven zitten met een strop van zo'n € 8000 aan niet-vergoede zorg.
Iemand een suggestie wat we nog kunnen doen?
Als eerste gecondoleerd met het verlies van uw schoonmoeder. Afhankelijk van de financiële situatie zou goed bekijken of je de erfenis wel wilt aanvaarden. Lees je goed in wat het verwerpen inhoudt en wat je nu wel en niet mag.

Je kunt het beneficiair aanvaarden als je wilt kijken wat er met de verzekering te regelen is. Vergeet niet dat als de kinderen de erfenis verwerpen deze automatische overgaat naar de kleinkinderen, deze kunnen enkel verwerpen na een akkoord van de rechtbank.

Het is een behoorlijke papier handel die je moet versturen maar als de erfenis negatief is gaat het redelijk soepel, is mijn persoonlijke ervaring. Ik had 1 week na het indienen al akkoord voor mijn dochter na het overlijden van mijn moeder.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door kiz »

16again schreef:
16 mar 2020 07:48
Stond er dan geen datum op die kopie- aanvraag?
Jazeker, opgemaakt op 27-5-2019 en ondertekend door schoonmoeder op 21-6-2019.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door Lowieze »

kiz schreef:
16 mar 2020 14:21
16again schreef:
16 mar 2020 07:48
Stond er dan geen datum op die kopie- aanvraag?
Jazeker, opgemaakt op 27-5-2019 en ondertekend door schoonmoeder op 21-6-2019.
En u hebt in haar huis geen bevestiging van de verzekeraar gevonden?
Want als ik het goed begrijp was de zorgverlening al bezig toen de machtiging ondertekend werd? Dat zou dan inderdaad betekenen dat hij te laat is aangevraagd.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door kiz »

Lowieze schreef:
16 mar 2020 08:02
Als ik het zo lees, dan is het waarschijnlijk een thuiszorgorganisatie geweest waarmee de zorgverzekeraar geen contract had. Dan moet de verzekerde van te voren een machtiging insturen en afwachten of de verzekeraar hiermee akkoord gaat.
De machtiging moet worden aangevraagd door een indicerend wijkverpleegkundige. Die heeft de aanvraag ook opgesteld. Deze wijkverpleegkundige is niet van dezelfde thuiszorginstelling.
De verzekerde (schoonmoeder) was niet meer in staat dit zelf te verzorgen (dementie) en wij zijn door de thuiszorg niet betrokken hierbij.
Lowieze schreef:
16 mar 2020 08:02
Pas dan mag zorg verleend worden. Achteraf een machtiging invullen of tijdens de verleende zorg, wordt dan inderdaad niet vergoed.
Vreemd, want een wijziging in de aanvraag van november, ingevuld door dezelfde indicerend wijkverpleegkundige, is wel (achteraf) goedgekeurd terwijl de extra zorg op dat moment al was ingezet.
Lowieze schreef:
16 mar 2020 08:02
Het enige wat ik kan bedenken is toch overleggen met de zorgverzekeraar en eventueel een betalingsregeling met hen afspreken.
De zorgverzekeraar vergoedt de facturen van de thuiszorgorganisatie niet. We zijn de zorgverzekeraar geen geld verschuldigd.
De zorgverzekeraar heeft ons (telefonisch en via chat) aangeraden de machtiging achteraf aan te leveren. Maar wijzen dat nu af met argument "te laat" (tja, het was hun eigen advies).

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het zou handiger geweest zijn als u meer info had gegeven in uw openingspost, dat had andere reacties gegeven.
U bedoelt dat u de thuiszorgorganisatie zelf terug moet betalen?

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Een thuiszorg organisatie moet alle regels weten van vooraf aanvragen.

En ook alles controleren en op tijd ingestuurd hebben.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door kiz »

berndv schreef:
16 mar 2020 08:17
kiz schreef:
16 mar 2020 00:09
Overigens vind ik dat de thuiszorginstelling ook niet geheel vrijuit gaat. Ze hebben pas eind december gedeclareerd bij de zorgverzekeraar
dat ze pas later declareren is niet heel raar, dat kan soms zelfs nog later plaatsvinden, dat staat los van dit geheel.
Ik vind dat wel raar. Hoe kunnen ze hun medewerkers betalen als er geen geld binnenkomt voor de verleende zorg? En dat 8 maanden lang??
berndv schreef:
16 mar 2020 08:17
kiz schreef:
16 mar 2020 00:09
dat de machtiging kennelijk ontbrak konden we dus niet eerder weten.
en doet, gezien het standpunt van de zorgverzekeraar ook niet ter zake. Als ze factureren is er zorg verleend:
Dat is het punt niet. Het punt is dat er zorg werd verleend waar geen machtiging voor was afgegeven. En dat we dat ook niet eerder hadden kúnnen weten (tenzij de thuiszorgorganisatie gewoon maandelijks achteraf had gefactureerd, dan hadden we dit tijdig kunnen regelen).
berndv schreef:
16 mar 2020 08:17
kiz schreef:
15 mar 2020 23:53
als reden dat de machtiging vooraf had moeten worden aangevraagd.
Dan blijft nog mijn vraag waarom de zorgverzekeraar mij dan adviseert achteraf alsnog de machtigingsaanvraag toe te sturen.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door kiz »

Lowieze schreef:
16 mar 2020 14:35
Het zou handiger geweest zijn als u meer info had gegeven in uw openingspost, dat had andere reacties gegeven.
U bedoelt dat u de thuiszorgorganisatie zelf terug moet betalen?
Het is altijd lastig in te schatten welke informatie relevant is.
Er ligt nog nog voor 'n slordige € 8000 aan facturen van de thuiszorgorganisatie, geadresseerd aan schoonmoeder (eind december), die door de zorgverzekeraar niet zijn vergoed.
De zorgverzekeraar heeft het bedrag van de wél goedgekeurde facturen uitbetaald aan mijn schoonmoeder, en wij hebben de matchende facturen van de thuiszorg daarmee betaald.
Alleen de niet-vergoede facturen liggen er dus nog.

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door Lowieze »

@kiz “De zorgverzekeraar heeft ons (telefonisch en via chat) aangeraden de machtiging achteraf aan te leveren. “

Dit valt helaas niet meer te controleren, zoiets moet je altijd zwart op wit hebben staan. Wel vreemd dat een wijkverpleegkundige pas een machtiging laat ondertekenen terwijl de zorgverlening al begonnen is, zij had dit toch moeten weten.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door kiz »

Lowieze schreef:
16 mar 2020 14:27

En u hebt in haar huis geen bevestiging van de verzekeraar gevonden?
Want als ik het goed begrijp was de zorgverlening al bezig toen de machtiging ondertekend werd? Dat zou dan inderdaad betekenen dat hij te laat is aangevraagd.
Nee, ook niet voor de wél toegekende en vergoede zorgverlening.

Ik snap dat zorgverzekeraar zegt "te laat".
Ik snap niet dat als ik het advies opvolg van de zorgverzekeraar en uitleg hoe de situatie is ontstaan, men dan (ondanks hun eigen advies) star vasthoudt aan "te laat". Dat wisten ze dan ook al toen ik belde.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door kiz »

Lowieze schreef:
16 mar 2020 14:47
@kiz “De zorgverzekeraar heeft ons (telefonisch en via chat) aangeraden de machtiging achteraf aan te leveren. “

Dit valt helaas niet meer te controleren, zoiets moet je altijd zwart op wit hebben staan. Wel vreemd dat een wijkverpleegkundige pas een machtiging laat ondertekenen terwijl de zorgverlening al begonnen is, zij had dit toch moeten weten.
Die chat heb ik opgeslagen.
En we kunnen achteraf constateren wie er allemaal steken hebben laten vallen, maar wij zijn dan dus blijkbaar het bokje. Dat vind ik knap zuur.

kiz
Berichten: 2306
Lid geworden op: 11 okt 2005 21:37

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door kiz »

sylvesterb schreef:
16 mar 2020 12:05
kiz schreef:
15 mar 2020 23:53
Het lijkt er op dat wij nu blijven zitten met een strop van zo'n € 8000 aan niet-vergoede zorg.
Iemand een suggestie wat we nog kunnen doen?
Als eerste gecondoleerd met het verlies van uw schoonmoeder. Afhankelijk van de financiële situatie zou goed bekijken of je de erfenis wel wilt aanvaarden. Lees je goed in wat het verwerpen inhoudt en wat je nu wel en niet mag.

Je kunt het beneficiair aanvaarden als je wilt kijken wat er met de verzekering te regelen is. Vergeet niet dat als de kinderen de erfenis verwerpen deze automatische overgaat naar de kleinkinderen, deze kunnen enkel verwerpen na een akkoord van de rechtbank.

Het is een behoorlijke papier handel die je moet versturen maar als de erfenis negatief is gaat het redelijk soepel, is mijn persoonlijke ervaring. Ik had 1 week na het indienen al akkoord voor mijn dochter na het overlijden van mijn moeder.
Alles is al afgehandeld. Dus een benificiaire aanvaarding of verwerping is niet meer aan de orde. Het huis is leeg, de spullen zijn weg, er is alleen nog banksaldo (onvoldoende om de zorgfacturen te betalen).

Lowieze
Berichten: 6586
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: machtiging V&V achteraf afgewezen

Ongelezen bericht door Lowieze »

kiz schreef:
16 mar 2020 14:49

Die chat heb ik opgeslagen.
En we kunnen achteraf constateren wie er allemaal steken hebben laten vallen, maar wij zijn dan dus blijkbaar het bokje. Dat vind ik knap zuur.
Dat is inderdaad knap zuur. Hebt u dat chatgesprek ook laten zien aan de zorgverzekeraar?
Is het geen idee om een face to face gesprek aan te vragen met de zorgverzekeraar, alle papieren mee te nemen i.p.v. dit telefonisch proberen af te handelen?

Gesloten