LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Hier sluit ik mij volmondig bij aan! 😁

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Dank jullie wel. Maar... de eer gaat eigenlijk naar de moderatie. Ik heb alleen gedaan wat er gevraagd werd omdat het in het andere topic weer een andere kant uit ging. Dit is de OP:
witte angora schreef:
06 mar 2020 09:32
Bij deze, moderators... :wink:
Radar schreef:
04 mar 2020 14:25
Beste forumgebruikers,

Dit topic ging over het wel of niet boeken van een vakantie wegens het coronavirus. Als jullie het over het virus in het algemeen willen hebben, openen jullie daar maar een nieuw topic voor.

Met vriendelijke groeten,
Radar forummoderatie ^FG

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Als je op de kaart in de link kijkt, valt er dan iets niet op? De landen aan deze kant van het voormalige IJzeren Gordijn hebben veel meer geregistreerde besmettingsgevallen dan aan de andere zijde.

Ik vraag me toch af hoe dat komt. Iemand een idee?

https://localfocus2.appspot.com/5e6f877460e13

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sylvesterb »

witte angora schreef:
16 mar 2020 20:49
Als je op de kaart in de link kijkt, valt er dan iets niet op? De landen aan deze kant van het voormalige IJzeren Gordijn hebben veel meer geregistreerde besmettingsgevallen dan aan de andere zijde.

Ik vraag me toch af hoe dat komt. Iemand een idee?

https://localfocus2.appspot.com/5e6f877460e13
Belangrijkste oorzaak is dat de Russische overheid bekend staat om zaken onder de pet te houden. Chernobyl, de grootste kernramp ooit, is ook weken onder de pet gehouden. De andere oorzaak is dat mensen gewoon niet getest worden bijvoorbeeld Mongolie heeft sinds 13 maart geen cijfers meer bekend gemaakt, daarbij tel het land maar 3 miljoen inwoners.

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar hier wordt een groot deel van de mensen ook niet meer getest.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

witte angora schreef:
16 mar 2020 21:01
Maar hier wordt een groot deel van de mensen ook niet meer getest.
Daarom gaan we de komende weken ook schrikken, het is een loterij met alleen verliezers.

Quade
Berichten: 1
Lid geworden op: 16 mar 2020 21:19

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Quade »

Goededag
Hoe is het geregeld als je reis aanbetaald is en de Corendon de reis annuleer?

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Hmm, ik werk als leverancier aan de horeca, maar gelukkig kan ik gewoon werken. Enkele zorginstellingen, een enkele franchise supermarkt en wat hotels hebben nog gewoon producten nodig. Maar ondertussen is maar een kwart van de chauffeurs nodig en zit de rest thuis. Ik heb al teveel dagen thuis gezeten de laatste week, dus ik ben blij dat ik kan werken.

Erthanax
Berichten: 9666
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Gewoon een weekje geduld. Een paar dagen geleden lag NL ruimschoots voor op het VK, nu hebben ze ons al ingehaald.

Overigens was bij de vorige verkiezingen in het VK de overbelasting van de NHS een belangrijk thema. Als daar grote aantallen coronapatiënten bij komen, wordt dat niet beter.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 16 mar 2020 22:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

De halve marathon van Bath zal ook wel zijn slachtoffers gaan eisen. Ze gaan er inderdaad anders mee om. Het leek wel een mazelen party zoals onze ouders die vroeger hielden zodat we allemaal tegelijk de mazelen kregen. Kunnen ze allemaal sterk worden door het virus. Gelukkig hoeven we ze vanuit de EU niet meer te redden. Dan kunnen ze iets aan Trump verkopen.

Moneyman
Berichten: 30003
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zo, het forum ontploft ineens met Corona-vakantie-topics...

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als het nog niet te laat is!

Radar
Site Admin
Berichten: 5509
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Radar »

Moneyman schreef:
16 mar 2020 22:30
Zo, het forum ontploft ineens met Corona-vakantie-topics...
Jep, komt door de uitzending van vandaag. Ik ben net door de wachtrij van nieuwe berichten heen gelopen en stond ook versteld.

Maar dat terzijde: dit topic begint steeds meer te lijken op het huiskamertopic. We hebben het maar een beetje losgelaten, maar probeer waar mogelijk de inhoudelijke discussie over corona en het wat algemenere geklets te scheiden :wink: ^FG

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Moneyman schreef:
16 mar 2020 22:30
Zo, het forum ontploft ineens met Corona-vakantie-topics...
Nou zeg dat wel :shock:
Misschien kan er vanuit Radar een algemeen antwoord komen?

Er zijn straks duizenden die willen boeken of hebben geboekt en hier hun ( bijna dezelfde ) vraag zullen stellen.
Iedere vlieg-en reisorganisatie zal er op hun eigen manier mee omgaan en wel of niet compenseren met geld of voucher of bijbetalingen. Of wat voor annuleringsverzekering heeft iemand ?
Daar is nu immers geen eenduidend antwoord op te geven?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Voorlopig boek ik zelf maar helemaal niets, dat wordt zomeren in de tuin met weer 38• misschien :D

witte angora
Berichten: 30723
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Obelix1 schreef:
16 mar 2020 21:22
witte angora schreef:
16 mar 2020 21:01
Maar hier wordt een groot deel van de mensen ook niet meer getest.
Daarom gaan we de komende weken ook schrikken, het is een loterij met alleen verliezers.
Dat kon wel eens sneller komen dan je kon vermoeden.

Zaterdag lagen er nog tussen de 40 en 50 patiënten op de intensive care.
Vanmiddag waren het er 68.
En nu ineens, een uur geleden, 96.

Dat is dus ongeveer een verdubbeling in circa 48 uur. Het gaat nu wel erg hard.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... huiswerken

16again
Berichten: 16080
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nu die hotels toch leeg staan….richt ze maar in als noodhospitaal

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

witte angora schreef:
16 mar 2020 22:57
(...)
En nu ineens, een uur geleden, 96.

Dat is dus ongeveer een verdubbeling in circa 48 uur. Het gaat nu wel erg hard.

Bron: https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... huiswerken
Mensen die nog amper kunnen ademhalen en zo benauwd zijn , uitgeput raken en dan op de IC belanden en 2-4 weken ( of nóg langer ) aan de beademing liggen en in slaap worden gehouden.
Het herstel daarna kan wel tot een jaar duren en sommigen herstellen nooit meer helemaal.
Je verliest ook kilo.s aan spiermassa .
Het is écht niet zomaar een griepje.
Ik heb enorm veel respect voor de zorgverleners die ook nog volledig beschermd en ingepakt deze patiënten verzorgen.

Ik vind het fantastisch om te zien hoe Nederland zich hier manifesteert, luistert en het juiste doet.
En zoveel vrijwilligers die klaarstaan om te helpen, zoveel mooie initiatieven zie ik.
Gratis voedsel uitdelen , flyers in de bus stoppen met een aanbod om te helpen , hoe dan ook.

Ja het klinkt misschien l***lig , maar Nederland is nu tóch uit zijn bubbel gekomen en we staan er .....voor elkaar . Dit was misschien wel even nodig om weer wat nederig te worden en om te zien naar elkaar. Laten we dit ook vasthouden met zn allen. Pas op jezelf en op elkaar 👍 en laten we alsjeblieft hopen dat dit voor de meesten goed gaat aflopen.

Ik vind het dieptriest ......al deze zieken en deze overledenen en dan ook nog zonder bezoek van je dierbaren , maar we gaan hier uitkomen ....100 % , dat moeten we toch hopen?

Nu zelfs op Groenland 1 besmetting.
Als je op de wereldkaart kijkt en ziet wereldwijd écht overal de Corona besmettingen , die grote en kleinere rode bollen is dit gewoon bizar/insane en dat in zo.n korte tijd.
Laatst gewijzigd door moederslink op 17 mar 2020 00:54, 1 keer totaal gewijzigd.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

witte angora schreef:
16 mar 2020 20:49
Als je op de kaart in de link kijkt, valt er dan iets niet op? De landen aan deze kant van het voormalige IJzeren Gordijn hebben veel meer geregistreerde besmettingsgevallen dan aan de andere zijde.

Ik vraag me toch af hoe dat komt. Iemand een idee?

https://localfocus2.appspot.com/5e6f877460e13
Probleem is dat die cijfers heel moeilijk met elkaar te vergelijken zijn.
Frankrijk en Duitsland hebben bijvoorbeeld een aantal besmettingen in dezelfde orde van grootte, alleen het aantal dodelijke slachtoffers in Frankrijk is 10 keer zo groot.
Hoe kan dat? Speelt een andere werkwijze of testbeleid bij het vaststellen van het aantal besmettingen een rol.

Op de kaart wordt het aantal besmettingen per land vergeleken. Om te kijken of er echt verschillen zijn, moet je eigenlijk kijken naar het aantal besmettingen per x inwoners (bijv. 1 miljoen). Ook dan blijft het verschil bestaan: door de bank genomen zijn er minder besmettingen per miljoen inwoners in het oosten dan in het westen van Europa.
https://www.worldometers.info/coronavirus/#countries

Een belangrijke verklaring in volgens mij het verschil in welvaart/economische bedrijvigheid en het verband tussen die zaken enerzijds en reisgedrag en verkeersstromen anderzijds. Hoe meer beweging, hoe meer verspreiding en besmettingen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Theotrucker schreef:
16 mar 2020 22:35
Als het nog niet te laat is!
Waarom zou het te laat zijn? Ieder land de aanpak die het best past bij de situatie ter plaatse en we hebben gezien, in Nederland, dat zo'n aanpak iedere paar dagen kan veranderen. Zo ook in het VK.
Volgens mij er is er daar geen sprake van een fundamenteel andere aanpak dan die we hier in Nederland hebben. Hoogstens legde men, tot vandaag, de accenten iets anders: tegenover het meer laten doorlopen van het normale leven stond al wel een grotere aandacht voor het afschermen van de meest kwetsbaren in de samenleving (degene die het meeste risico lopen op ernstige gevolgen van besmetting).

In het programma Op1 van afgelopen avond werd de UK-aanpak ten onrechte afgeschilderd als het 'scenario 2' uit de toespraak van Rutte: laat alles maar op zijn beloop. Dat is echter nooit de aanpak van de UK geweest.
De politiek verslaggever van dienst merkte terecht op dat de speech van Boris johnson eigenlijk de speech was die Rutte een paar dagen geleden hield. En zo schuiven we allemaal op in dezelfde richting. Als de tijd daar rijp voor is.

De Fransen doen het weer iets anders, beginnend met een 15 dagen 'lock down' en handhaving van die 'spelregels' door o.a. het leger; je wordt bestraft als je zonder goed reden buiten komt (naar noodzakelijk werk gaan of eten halen mag nog, maar dat is het dan wel).
Die zouden ook kunnen zeggen: die Nederlanders die snappen het niet/daar krijgen ze problemen mee/als je niet daadwerkelijk verbiedt en handhaaft hou je het niet in de hand.
Niks mis met de verschillen in deze momentopname. De basis blijft overal hetzelfde volgens mij.

Gesloten