LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ingrid66
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2020 09:01

Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door Ingrid66 »

Er is een ticket geboekt van Amsterdam naar Washington donderdag 19 maart. De airline (United Airlines) voert de vlucht nog gewoon uit, maar vanwege het inreisverbod in USA kan ik niet gaan. Kan ik de kosten van mijn ticket retour krijgen via airline of tussenpersoon?

riddert
Berichten: 2119
Lid geworden op: 22 okt 2010 08:52

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door riddert »

Vraag het eens aan de airline of tussenpersoon.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Ja, dat is afdwingbaar via de kantonrechter, als dat nodig is.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door JozJan »

Dan moet je wel geduld hebben want die zijn beperkt bezig op het moment...

Iedereen aansporen te storneren en/of proberen geld terug te halen, waarom zou je dat in deze situatie willen doen? Sowieso niet helemaal het idee dat Rutte probeerde over te brengen 'we moeten het met zijn 17 miljoen-en doen'

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
17 mar 2020 13:10
Iedereen aansporen te storneren en/of proberen geld terug te halen, waarom zou je dat in deze situatie willen doen?
Beter lezen. Er wordt niemand "aangespoord".

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door berndv »

JozJan schreef:
17 mar 2020 13:10
Iedereen aansporen te storneren en/of proberen geld terug te halen, waarom zou je dat in deze situatie willen doen? Sowieso niet helemaal het idee dat Rutte probeerde over te brengen 'we moeten het met zijn 17 miljoen-en doen'
dat moet je tegen de topicstarters zeggen, er wordt een vraag gesteld door ts:
Ingrid66 schreef:
17 mar 2020 09:17
Kan ik de kosten van mijn ticket retour krijgen via airline of tussenpersoon?
en daar wordt gewoon antwoord op gegeven met feiten. Of je hier vervolgens wel of geen stappen in wilt gaan ondernemen staat een ieder vrij. Daarnaast is er sowieso nog veel onduidelijk en volgt er tzt ook gewoon een regeling voor, maar op dit moment is daar gewoon nog te weinig bekend over. De tijd zal het leren. En voordat je bij de kantonrechter aan de beurt bent, kan nog wel even duren, aangezien de rechtbanken ook deels hun deuren gesloten hebben per vandaag.

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
17 mar 2020 13:11
Beter lezen. Er wordt niemand "aangespoord".
Leg eens uit waarom jij reageert op een bericht dat niet over jou gaat? Laat alfatrion dat lekker zelf doen, is een grote jongen hoor.

En beter lezen? Nou, denk niet dat dat nodig is. Mijn punt staat.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door Moneyman »

JozJan schreef:
17 mar 2020 13:29
Moneyman schreef:
17 mar 2020 13:11
Beter lezen. Er wordt niemand "aangespoord".
Leg eens uit waarom jij reageert op een bericht dat niet over jou gaat? Laat alfatrion dat lekker zelf doen, is een grote jongen hoor.

En beter lezen? Nou, denk niet dat dat nodig is. Mijn punt staat.
Is dat écht je sterkste reactie? :lol: Dan heb je niets begrepen van het fenomeen "forum". Ik reageer niet óver Alfatrion, ik reageer óp jou. En dat je geen punt maakt, maar juist mist, wordt zo ook evident duidelijk.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door berndv »

JozJan schreef:
17 mar 2020 13:29
En beter lezen? Nou, denk niet dat dat nodig is. Mijn punt staat.
je punt mist zijn doel. Maar goed, dat krijg je met hobbyisten zoals jij hier op het forum. Oh nee, de rest zijn allemaal hobbyisten, dat was het. :lol:

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door alfatrion »

JozJan schreef:
17 mar 2020 13:10
Iedereen aansporen te storneren en/of proberen geld terug te halen, waarom zou je dat in deze situatie willen doen?
Omdat 'we moeten het met zijn 17 miljoen-en doen'.

Radar
Site Admin
Berichten: 5505
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door Radar »

Verplaatst naar corona reizen ^FG

JozJan
Berichten: 1022
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door JozJan »

Moneyman schreef:
17 mar 2020 13:32
Is dat écht je sterkste reactie? :lol: Dan heb je niets begrepen van het fenomeen "forum". Ik reageer niet óver Alfatrion, ik reageer óp jou. En dat je geen punt maakt, maar juist mist, wordt zo ook evident duidelijk.
Jij volgt nagenoeg alle topics hier. Dus jij hebt de zin 'Gewoon storneren' ook meerdere keren gelezen, kan niet anders. Maar dat is geen aansporen? Natuurlijk joh.

Iedereen mist hier altijd het punt en heeft er niets van begrepen. Alleen jij. Hilarisch. Natuurlijk kun je op een forum op iedereen reageren, maar het hoeft niet. Misschien heb jij dat punt niet door. Een reactie die duidelijk over een ander en niet over jou gaat, laat gewoon lekker een keer gaan joh. Laat die ander maar reageren.

Maar goed, kom er maar in: ik snap er evident niks van en jij weet precies hoe het werkt...

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door Moneyman »

:mrgreen: wat een zwaktebod.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door alfatrion »

berndv schreef:
17 mar 2020 13:37
JozJan schreef:
17 mar 2020 13:29
En beter lezen? Nou, denk niet dat dat nodig is. Mijn punt staat.
je punt mist zijn doel. Maar goed, dat krijg je met hobbyisten zoals jij hier op het forum. Oh nee, de rest zijn allemaal hobbyisten, dat was het. :lol:
Berndv heeft het punt niet gemist.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik word ook een beetje gek van Alfatrion die tegen iedereen maar zegt dat ze moeten storneren en dat ze hun geld terug krijgen. Dat klopt in een normale situatie, maar dat is deze niet. Als ie er dan bij zou zeggen dat mensen even moeten afwachten hoe de regering dit allemaal wil gaan oplossen, dan kan ik er nog inkomen. Maar als nu iedereen in zo'n situatie exact zou doen wat Alfatrion nu zegt, dat liggen er duizenden bedrijven al op hun gat voordat de week voorbij is. Enige nuance in deze situatie mag wel, ook al is dat niet precies volgens het wetboek. De regelen zal wel meer maatregelen gaan nemen die daar mee stroken als het moet, dus adviseer de mensen voorlopig even pas op de plaats te houden.

Je kunt ze uiteraard wel wat hun rechten in een normale situatie zouden zijn, maar plaats dan wel de juiste kanttekening erbij.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Het is nu duidelijk dat er niet geleverd wordt, dus het is nu duidelijk dat er niet betaald hoeft te worden, dus kan er nu direct worden gestorneerd. Ik ga geen advies geven om daarmee te wachten omdat daar geen aanleiding voor is. De meeste mensen geven hier jurisisch onjuiste adviezen. Ik geef daarom aan wat de rechten in deze abnormale situatie zijn: geen betalingsverplichting, wel ongedaanmakingsverplichting en geen recht op schadevergoeding.

Nijogeth
Berichten: 9919
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Juridisch klopt je advies wel, maar moreel is het verwerpelijk om zoveel bedrijven het faillissement in te willen jagen. Vandaar dat je er een kanttekening bij moet plaatsen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
17 mar 2020 14:35
Ik word ook een beetje gek van Alfatrion die tegen iedereen maar zegt dat ze moeten storneren en dat ze hun geld terug krijgen. Dat klopt in een normale situatie, maar dat is deze niet. Als ie er dan bij zou zeggen dat mensen even moeten afwachten hoe de regering dit allemaal wil gaan oplossen, dan kan ik er nog inkomen. Maar als nu iedereen in zo'n situatie exact zou doen wat Alfatrion nu zegt, dat liggen er duizenden bedrijven al op hun gat voordat de week voorbij is. Enige nuance in deze situatie mag wel, ook al is dat niet precies volgens het wetboek. De regelen zal wel meer maatregelen gaan nemen die daar mee stroken als het moet, dus adviseer de mensen voorlopig even pas op de plaats te houden.

Je kunt ze uiteraard wel wat hun rechten in een normale situatie zouden zijn, maar plaats dan wel de juiste kanttekening erbij.
Dit is (niet lullig bedoeld) één en al onderbuik. Dat is prima, en ik kan het voor een heel deel ook wel volgen. Gevoelsmatig dan. Maar al dat onderbuik doet er niets aan af dat de werkelijkheid juridisch gezien helemaal niet bijzonder of uitzonderlijk is. Overmacht komt in allerlei gedaanten voor, de wetgever heeft daar ook gewoon over nagedacht en daar wetgeving voor ontwikkeld.

Het is prima om iemand op zijn rechten te wijzen. Het is óók prima om aan te geven dat jij vindt dat die rechten niet uitgeoefend hoeven te worden. Maar nu zie ik steeds dat degenen onder ons die de rechten duiden, aangevallen worden alsof ze onjuiste adviezen geven. En dat wordt dan gebaseerd op dat onderbuikgevoel. Dát is uiteraard geen zorgvuldige en eerlijke manier van discussiëren.
Nijogeth schreef:
17 mar 2020 14:51
Juridisch klopt je advies wel, maar moreel is het verwerpelijk om zoveel bedrijven het faillissement in te willen jagen. Vandaar dat je er een kanttekening bij moet plaatsen.
Een correct advies "moreel verwerpelijk" noemen, alleen omdat jouw onderbuikgevoel iets anders zegt, is weinig chique...

Los daarvan overdrijf je. Het is onzin dat er bedrijven "het faillissement ingejaagd worden" omdat iemand zou storneren.

alfatrion
Berichten: 21885
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door alfatrion »

Nijogeth schreef:
17 mar 2020 14:51
Juridisch klopt je advies wel, maar moreel is het verwerpelijk om zoveel bedrijven het faillissement in te willen jagen. Vandaar dat je er een kanttekening bij moet plaatsen.
Onjuist. De actie is niet gericht op de ander het faillissement in te jagen. Het is moreel juist om te verlangen dat je niet hoeft te betalen voor iets dat je niet krijgt. Iedereen draagt in deze zijn eigen schade. De ondernemer van de sportschool geeft mij ook geen gratis weken sporten als ik mijn werk verlies en geen recht op een WW uitkering hebt omdat ik de WW tijdens Corona heb opgegeten. Vanuit moreel oogpunt moet die ondernemer wel gesteunt worden, maar dit is daar niet het juiste middel voor.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Inreisverbod USA - kosten ticket retour?

Ongelezen bericht door berndv »

Nijogeth schreef:
17 mar 2020 14:51
maar moreel is het verwerpelijk om zoveel bedrijven het faillissement in te willen jagen
moreel kan je er van alles van vinden. Er wordt gevraagd naar wat de rechten zijn en daar wordt op geantwoord. Welke kanttekening je er ook bij wilt plaatsen, het is de vraag van ts waar antwoord op gegeven wordt, het staat een ieder vrij om hier antwoord op te geven. Je kunt ts ook moreel advies geven, daar ben je vrij in. Ik kom vaker topics tegen van mensen die vanuit hun principes willen weten wat hun rechten zijn, ook al gaat het over centen, dat ik zelf denk waarom?

Gesloten