LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Kees2850 schreef:
18 mar 2020 05:10
moederslink schreef:
17 mar 2020 22:55
Kees, er zijn wel degelijk jongeren op de IC terecht gekomen. En ook zat sowieso onder de 50 jaar. Ook jong nog.
Eerder heb ik geschreven over die 16 jarige kerngezonde knul die aan de beademing ligt en in slaap wordt gehouden.
Over overleden jongeren heb ik idd nog niets gelezen , niet in Nederland, wel in het buitenland.
@zeer privé Volgens het RIVM hadden die jongeren onder 50 jaar op de IC's allemaal een onderliggende ziekte. Van longaandoeningen tot kanker.
Heb je daar een bron voor Kees? Ik vind dat niet terug op de site van het RIVM, en het is in strijd met de diverse nieuwsberichten die ik wél heb gelezen.

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik heet geen Kees, ik weet uiteraard ook niet waar Kees zijn informatie vandaan haalt, maar dit is een bron die ik hierover heb gelezen:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... den-longen

16 maart 2020 22:42
Aangepast: 17 maart 2020 08:47

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Het is niet alleen zo dat mensen met onderliggende ziektes kwetsbaarder zijn op dit moment, maar ook rokers lopen een groter risico volgens Prof. dr. Diederik Gommers, arts bij het Erasmus MC:

"Er zijn sterke aanwijzingen dat rokers vatbaarder zijn voor het coronavirus dan niet-rokers. Dat wil zeggen dat zij sneller besmet raken. En zij hebben een hogere kans op erge symptomen en overlijden. Daarnaast weten we dat rokers een slechtere longfunctie hebben. Daardoor zijn ze vatbaarder voor longontsteking en kunnen zij longproblemen minder goed opvangen dan niet-rokers."

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

’Virus kan uren overleven’
Het nieuwe coronavirus kan urenlang overleven op oppervlaktes of in de lucht. Dat blijkt uit een door de Amerikaanse overheid gefinancierd onderzoek dat dinsdag is gepubliceerd in het toonaangevende medische tijdschrift New England Journal of Medicine.

Wetenschappers ontdekten dat het virus na twee tot drie dagen nog te detecteren is op plastic en roestvrij staal en tot 24 uur op karton. Het team van wetenschappers van de Centers for Disease Control and Prevention (CDC) en van de universiteiten van Californië, Los Angeles en Princeton gebruikte een vernevelaar om een hoestende of niezende persoon te simuleren en stelde vast dat het virus nog drie uur in de lucht te vinden was.

Er is wel kritiek van enkele wetenschappers op het onderzoek. Ze zeggen dat de dreiging vanuit de lucht mogelijk overdreven kan zijn.

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1374511 ... pervlaktes

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
18 mar 2020 08:23
Ik heet geen Kees, ik weet uiteraard ook niet waar Kees zijn informatie vandaan haalt, maar dit is een bron die ik hierover heb gelezen:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... den-longen

16 maart 2020 22:42
Aangepast: 17 maart 2020 08:47
Ik lees daarin niet dat die jongeren een onderliggende ziekte zouden hebben.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
18 mar 2020 08:46
’Virus kan uren overleven’
[...]
Dat is aardig in strijd met de RIVM-opvatting... :cry:

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
18 mar 2020 08:57
witte angora schreef:
18 mar 2020 08:23
Ik heet geen Kees, ik weet uiteraard ook niet waar Kees zijn informatie vandaan haalt, maar dit is een bron die ik hierover heb gelezen:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... den-longen

16 maart 2020 22:42
Aangepast: 17 maart 2020 08:47
Ik lees daarin niet dat die jongeren een onderliggende ziekte zouden hebben.
Ik ook niet, maar dit is het enige artikel over 50-minners dat ik kon vinden.

We kennen wel die jongen van 16 die kerngezond was en ineens op de IC terecht kwam, vechtend voor zijn leven. Wellicht zijn er meerdere. Maar de informatie die we krijgen is aan één kant ongelooflijk veel met een enorme impact, aan de andere kant krijgen we heel veel informatie niet. En veel dingen zijn nog lang niet duidelijk.

Net las ik in de gauwigheid een bericht dat rokers een grotere kans hebben op serieuze Corona-problemen als niet-rokers, de uitleg lijkt me plausibel te zijn. Ook dat is voor mij nieuwe informatie. De komende weken zal er ongetwijfeld nog veel meer aan het licht komen.

Medici proberen van alles; vanmorgen stond ergens op het nieuws dat verpleegkundigen een TBC medicijn krijgen, in de hoop dat bij besmetting de gevolgen minder ingrijpend zullen zijn. Of het werkt? Theoretisch ongetwijfeld, maar in de praktijk? We zullen het vast wel horen.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@MM: maar de RIVM zegt ook dat het niet goed kan overleven. Maar zegt dus niet dat het onmogelijk is. Zag laatst (hier??) een video van een Nederlandse vrouw die in Noord-Italië woont, die o.a. adviseerde om de zolen van je schoenen schoon te maken en jassen veelvuldig te wassen en niet tegen elkaar te hangen. Dat zal ze niet van zichzelf hebben. En dit komt dan weer overeen met wat ik nu lees over het Amerikaanse onderzoek.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Net las ik in de gauwigheid een bericht dat rokers een grotere kans hebben op serieuze Corona-problemen als niet-rokers, de uitleg lijkt me plausibel te zijn. Ook dat is voor mij nieuwe informatie.

Maar dat vind ik helemaal niet vreemd. Ook bij een operatie lopen rokers meer kans op complicaties.

Moneyman
Berichten: 29874
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
18 mar 2020 09:18
@MM: maar de RIVM zegt ook dat het niet goed kan overleven. Maar zegt dus niet dat het onmogelijk is.
Klopt, wat ze exact zeggen staat hieronder. De conclusie is dat de besmettingskans "erg klein" is. Nu lees ik in jouw bericht ook dat er kritiek van wetenschappers is op dat Amerikaanse onderzoek, eigenlijk exact op dit punt. Feitelijk weet men heel veel dingen nog niet exact natuurlijk, dat maakt het lastig - en spannend, voor sommigen.
Kun je besmet raken met het coronavirus via producten of het aanraken van oppervlakten? (bijvoorbeeld deurklink, pinautomaat, leuning, geld, etc.)
Het coronavirus verspreidt zich via mensen. Buiten het lichaam kan het virus niet goed overleven. De kans dat je besmet raakt via het aanraken van producten of oppervlakten is erg klein. Neem de maatregelen die gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken en was regelmatig je handen.

ZeerPrivé
Berichten: 5325
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Feitelijk weet men heel veel dingen nog niet exact natuurlijk

Precies! Men zal meer tijd nodig hebben voordat ze alle ins en outs duidelijk hebben over Corona.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Omdat sommige volgens mij niet weten wat precies een virus is, zegt een apotheker hierover.

Wat is een virale infectie ?
Antwoord van de apotheker

Infecties worden veroorzaakt door (besmettelijke) micro-organismen – kleine, voor het oog onzichtbare organismen – die zich in het lichaam nestelen en vermenigvuldigen. Bacteriën, virussen en sommige schimmels zijn micro-organismen. Op ons lichaam, in de luchtwegen en darmen leven micro-organismen, die onder normale omstandigheden niet schadelijk zijn. Over de hele wereld komen infecties voor. Tot nu toe bestaat er voor de meeste virale infecties geen doeltreffend geneesmiddel. Bacteriële infecties kunnen worden behandeld met antibiotica. Veel organismen zijn besmettelijk, dat wil zeggen dat zij zich verspreiden tussen mensen die in nauw contact met elkaar leven.

In China kwam het van dier naar mens tot stand, en toen van mens tot mens. Dus dieren hebben zo wie zo deze kwaadaardige virussen voor de mens, maar het dier merkt er zelf niks van. Welke dieren dan?

witte angora
Berichten: 30569
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Toch wordt er bij veel bedrijven gezegd dat ze extra schoonmaken. Dat advies is, meen ik, ook aan particulieren gegeven. Als het virus met een paar tellen op een deurklink of wat dan ook het loodje heeft gelegd zou dat veelvuldige schoonmaken eigenlijk niet strikt nodig zijn. Kennelijk is nog niet goed bekend hoe of wat.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Interessant, vangen en onderzoeken?

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Obelix1 schreef:
18 mar 2020 09:52
Interessant, vangen en onderzoeken?
Het is toch al langer bekend dat vleermuizen virussen bij zich kunnen dragen.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/di ... ~bb3d1122/

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lowieze schreef:
18 mar 2020 10:05
Obelix1 schreef:
18 mar 2020 09:52
Interessant, vangen en onderzoeken?
Het is toch al langer bekend dat vleermuizen virussen bij zich kunnen dragen.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/di ... ~bb3d1122/
Iedereen draagt virussen, schat. Gaat erom welke?

Lowieze
Berichten: 6546
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

Obelix1 schreef:
18 mar 2020 10:27
Lowieze schreef:
18 mar 2020 10:05
Obelix1 schreef:
18 mar 2020 09:52
Interessant, vangen en onderzoeken?
Het is toch al langer bekend dat vleermuizen virussen bij zich kunnen dragen.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/di ... ~bb3d1122/
Iedereen draagt virussen, schat. Gaat erom welke?
Heb ik soms met u geknikkerd?
Leest u even dat artikel, dan kunt u zien dat vangen en onderzoeken al lang gedaan is.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
18 mar 2020 09:06
ZeerPrivé schreef:
18 mar 2020 08:46
’Virus kan uren overleven’
[...]
Dat is aardig in strijd met de RIVM-opvatting... :cry:
Volgens mij is dat niet in strijd met de opvattingen van het RIVM.
Met de kanttekening wellicht van het oordeel over de mate waarin het virus kan overleven in de lucht. Maar dat staat ook nog ter discussie zo te lezen.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Heb ik soms met u geknikkerd?
Doe ik eens aardig tegen je, en je wilt meteen knikkeren. En wat voor virussen heeft die vleermuis dan, wat zo schadelijk kan zijn voor de mens? Misschien andere dieren ook, het moet ergens vandaan komen...knikkers niet in ieder geval. :lol:

Lady1234
Berichten: 26930
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Dit staat er op de site Toeslagen over de kinderopvang.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... vang-covid

Gesloten