LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

manjh
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2011 15:00

Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door manjh »

Ik zitten tussen de wal en het schip.
Heb een reis geboekt naar Spanje, begin mei, en heb de aanbetaling gedaan. Eind volgende week moet ik de rest betalen. Maar het is onwaarschijnlijk dat de reis doorgaat, en het voelt niet goed om daar geld in te storten.

De reisaanbieder vraagt wel coulance van de klant als de reis wordt geannuleerd: geen geld terug, wel een voucher. Maar coulance naar de klant toe is er niet: ik zou het acceptabel vinden als ik nu de voucher krijg voor de aanbetaling, maar om daar nou nog een bewust een schep geld bovenop te doen... in dit geval houdt de reisorganisatie zich strikt aan de regels, en is er geen sprake van coulance.
Hoe moet ik hiermee omgaan?
Laatst gewijzigd door Radar op 20 mar 2020 23:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door Jablan »

Contact opnemen met je reisaanbieder en vragen om een voucher ter hoogte van de aanbetaling.

manjh
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2011 15:00

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door manjh »

Jablan schreef:
20 mar 2020 09:11
Contact opnemen met je reisaanbieder en vragen om een voucher ter hoogte van de aanbetaling.
Dat heb ik al gevraagd. Maar formeel hebben zij de reis (nog) niet geannuleerd: reisdatum is 11 mei, en Tui heeft alles geannuleerd tot 6 april. Maar elk weldenkend mens ziet aankomen dat je op 11 mei nog niet naar Spanje wilt.
De Corona vouchers worden afgegeven bij annulering door de reisaanbieder.....
Bovendien vraag ik me af of het SGR wel in staat is om al die vouchers terug te betalen mocht deze situatie lang gaan duren, en de reisaanbieders alsnog omvallen. Je praat dan over héél veel geld..

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door 16again »

Tijd winnen. Wacht de 14 dagen brief af….en dan heb je weer 14 dagen
Ik vrees ook dat de voucher gaan worden gebruikt, zodra het WC papier echt op is.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door sylvesterb »

manjh schreef:
20 mar 2020 10:06
Jablan schreef:
20 mar 2020 09:11
Contact opnemen met je reisaanbieder en vragen om een voucher ter hoogte van de aanbetaling.
Dat heb ik al gevraagd. Maar formeel hebben zij de reis (nog) niet geannuleerd: reisdatum is 11 mei, en Tui heeft alles geannuleerd tot 6 april. Maar elk weldenkend mens ziet aankomen dat je op 11 mei nog niet naar Spanje wilt.
De Corona vouchers worden afgegeven bij annulering door de reisaanbieder.....
Bovendien vraag ik me af of het SGR wel in staat is om al die vouchers terug te betalen mocht deze situatie lang gaan duren, en de reisaanbieders alsnog omvallen. Je praat dan over héél veel geld..
Gezien de reis nog niet vanuit de reisorganisatie is geannuleerd zijn zij nog niet ingebreke. Wanneer jij nu het deel van de overeenkomst niet nakomt (rest van de betaling) ben je zelf degene die de overeenkomst niet nakomt en komt hij te vervallen.

Je hebt nu dus twee opties:

1. Rest betaling doen en voucher ontvangen en volgend jaar boeken.
2. Wachten of 11 mei de reis nog steeds niet door kan gaan, als het niet doorgaat heb je recht op de terugbetaling.

De SGR betaald bij faillissementen. De vraag is hoeveel reisorganisaties gaan omvallen en of de SGR dan wel voldoende in kas heeft of dat de regering bij springt. Maar dat grote reisorganisaties als TUI gaan omvallen betwijfel ik, vermoed dat de regering dit niet laat gebeuren.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door alfatrion »

Je kan een brief schrijven waarin je aangeeft dat er een aannemelijke kans bestaat dat de reis niet kan doorgaan vanwege Corona en dat je daarom je betalingsverplichting opschort totdat je zekerheid hebt over het doorgaan van de reis.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door geengast »

Verder voet bij stuk houden en geen voucher accepteren maar geld terug vragen / eisen. Heb je recht op als Tuifly de reis zelf annuleert.
Dit duurt hooguit nog een paar dagen. Italië, Frankrijk en België hebben al decreten en wetten aangenomen die deze vouchers wettelijk maken. Zal ook snel hier komen.

De allergrootste reisorganisatie ter wereld (TUI Duitsland) moet miljarden staatssteun krijgen om het nog een week vol te houden. Het is de grote vraag of dit gaat gebeuren.

Misschien wordt het eens tijd om niet te vragen wat je rechten zijn maar wat je kunt doen om onze maatschappij te redden.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door 16again »

geengast schreef:
20 mar 2020 10:24
Misschien wordt het eens tijd om niet te vragen wat je rechten zijn maar wat je kunt doen om onze maatschappij te redden.
Onze maatschappij is meer dan de reisburos en vliegmaatschappij. Voedselvoorziening, gas , electra, water etc vind ik toch iets belangrijker dan 5 x per jaar een stedentrip in een weekend te maken met een vervuilend vliegtuig.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door Moneyman »

16again schreef:
20 mar 2020 10:30
geengast schreef:
20 mar 2020 10:24
Misschien wordt het eens tijd om niet te vragen wat je rechten zijn maar wat je kunt doen om onze maatschappij te redden.
Onze maatschappij is meer dan de reisburos en vliegmaatschappij. Voedselvoorziening, gas , electra, water etc vind ik toch iets belangrijker dan 5 x per jaar een stedentrip in een weekend te maken met een vervuilend vliegtuig.
Ik ben inderdaad wel benieuwd wat de huidige crisis gaat betekenen op het maatschappelijk gebied. Zou mijn niet verbazen als dit een enorme shake-out gaat zijn, met positieve gevolgen. En ja: ten kosten van veel bedrijven. Maar die waren wellicht toch al outdated...

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door berndv »

Moneyman schreef:
20 mar 2020 10:42
Ik ben inderdaad wel benieuwd wat de huidige crisis gaat betekenen op het maatschappelijk gebied. Zou mijn niet verbazen als dit een enorme shake-out gaat zijn, met positieve gevolgen. En ja: ten kosten van veel bedrijven. Maar die waren wellicht toch al outdated...
Afhankelijk van hoe lang de beperkingen actief blijven, zal dit zeer waarschijnlijk grote gevolgen gaan hebben voor heel veel beroepsgroepen in de niet-vitale beroepen. Natuurlijk zal het menigeen weinig boeien dat een dergelijke maatschappij omvalt, dat is tenminste wat ik er uit proef, maar als een grote reus valt, kan de schade op de grond aardig oplopen. Voor de deurwaarders zullen dit "gouden" tijden betekenen (ook niet voor jullie plezier), die zullen volop werk gaan hebben. De grote ondernemingen zullen behoorlijke littekens achterlaten in de vorm van werkloosheid, mensen die hypotheken niet meer kunnen betalen, huren niet meer kunnen betalen.

Natuurlijk geeft het ook voordelen, en die kan ik ook wel zien, maar die voordelen zullen pas op de lange termijn zichtbaar en merkbaar zijn. Het is helemaal niet verkeerd als een paar grote reuzen vallen en de rollen worden overgenomen en verdeeld over een aantal kleinere partijen. Sommige van de grote reuzen hebben wel heel erg veel macht en op die manier kan de macht meer verdeeld worden. Maar ik ben bang dat de littekens nog lang zichtbaar zullen zijn.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door Moneyman »

Heb 'm even gekopieerd naar het algemene topic, is hier anders te offtopic ;)

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

alfatrion schreef:
20 mar 2020 10:20
Je kan een brief schrijven waarin je aangeeft dat er een aannemelijke kans bestaat dat de reis niet kan doorgaan vanwege Corona en dat je daarom je betalingsverplichting opschort totdat je zekerheid hebt over het doorgaan van de reis.
Op zich geen verkeerd idee om te gaan doen. Echter zal TS dit wel goed moeten laten vastleggen. Zodra je van de gebaande paden af gaat wijken is de kans op fouten erg groot. Aangezien TS niet de enige klant is met een uitdaging en de personele bezettingen niet optimaal is bij de bedrijven is er kans dat TS alsnog achtervolg gaat worden met aanmaningen.

manjh
Berichten: 34
Lid geworden op: 28 feb 2011 15:00

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door manjh »

alfatrion schreef:
20 mar 2020 10:20
Je kan een brief schrijven waarin je aangeeft dat er een aannemelijke kans bestaat dat de reis niet kan doorgaan vanwege Corona en dat je daarom je betalingsverplichting opschort totdat je zekerheid hebt over het doorgaan van de reis.
Interessant. Hoe sterk sta je hier juridisch in? Tui stelt zich op het standpunt dat ik een verplichting ben aangegaan, en dus moet betalen. Te late betaling betekent (volgens hun voorwaarden) annuleren door mij...

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door Moneyman »

Lees ook even dit topic, waarin we al het een en ander over opschorting hebben geschreven.
vakantie-en-reizen-f161/vakantie-in-mei ... 93018.html

witte angora
Berichten: 30760
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door witte angora »

Het is inderdaad wonderlijk dat veel bedrijven en organisaties stug vol houden aan 6 april. De overheid houdt die datum aan, maar daar is ook alles mee gezegd. Denken mensen nu echt dat op 7 april alles weer vrij wordt gegeven, en alles weer wordt zoals het was? Voorlopig is de verwachting dat het aantal mensen op de IC volgende week verdubbelt. En daarna is het koffiedik kijken.

Ik kan me er meer in vinden als er wat meer rek in zou zitten, in plaats van expliciet vasthouden aan die ene dag.

alfatrion
Berichten: 21899
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door alfatrion »

NeoDutchio schreef:
20 mar 2020 11:45
Op zich geen verkeerd idee om te gaan doen. Echter zal TS dit wel goed moeten laten vastleggen. Zodra je van de gebaande paden af gaat wijken is de kans op fouten erg groot.
Gewoon een dossier aanmaken. Ga naar de HEMA en koop een kleine ordner per dossier en doe daar alle stukken in. Of scan alles en houdt dit bij in een mapje bij Google Drive.

Moneyman
Berichten: 30041
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door Moneyman »

witte angora schreef:
20 mar 2020 11:56
Het is inderdaad wonderlijk dat veel bedrijven en organisaties stug vol houden aan 6 april. De overheid houdt die datum aan, maar daar is ook alles mee gezegd. Denken mensen nu echt dat op 7 april alles weer vrij wordt gegeven, en alles weer wordt zoals het was? Voorlopig is de verwachting dat het aantal mensen op de IC volgende week verdubbelt. En daarna is het koffiedik kijken. Ik kan me er meer in vinden als er wat meer rek in zou zitten, in plaats van expliciet vasthouden aan die ene dag.
Dat is minder wonderlijk dan het wellicht lijkt: dat heeft te maken met het feit dat de door de overheid gecommuniceerde data heel relevant zijn voor de wijze van afwikkeling. In veel voorwaarden zijn immers bepalingen opgenomen die gerelateerd zijn aan bijvoorbeeld een negatief reisadvies. Dan is die datum ineens cruciaal.

joopsmail
Berichten: 1
Lid geworden op: 20 mar 2020 12:02

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door joopsmail »

Mijn reis van 25 maart naar Sevilla wordt nu geannuleerd door Transavia. Er wordt een voucher uitgegeven in april !
Ik moet daar overigens nog officieel bericht van krijgen, want deze belofte kreeg ik van Transavia via Whatsapp.
Maar.... alle goede bedoelingen ten spijt, we praten hier over een pandemie en het reizen zou op lange termijn wel eens onmogelijk kunnen blijven. Bovendien vind ik dat bedragen van honderden Euro's die consumenten worden onthouden niet correct. Er zou dus een mogelijkheid moeten zijn dat de gemaakte boekingskosten worden geretourneerd als men daarom verzoekt. Daarbij komt dat de mogelijkheid van omboeken (heb ik bekeken, ruim een half jaar verder) nieuw te maken kosten met zich meebrengt. De reisbestemming blijkt dan plots duurder. Zou wel een net gebaar zijn om dan geen nieuwe kosten in rekening te brengen voor eenzelfde reisbestemming. Graag zou ik zien dat Radar dit kenbaar maakt in haar programma.

NeoDutchio
Berichten: 12318
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

manjh schreef:
20 mar 2020 11:46
alfatrion schreef:
20 mar 2020 10:20
Je kan een brief schrijven waarin je aangeeft dat er een aannemelijke kans bestaat dat de reis niet kan doorgaan vanwege Corona en dat je daarom je betalingsverplichting opschort totdat je zekerheid hebt over het doorgaan van de reis.
Interessant. Hoe sterk sta je hier juridisch in? Tui stelt zich op het standpunt dat ik een verplichting ben aangegaan, en dus moet betalen. Te late betaling betekent (volgens hun voorwaarden) annuleren door mij...
Dankzij Corona moet iedereen zaken iets minder juridisch oplossen. We zitten nu eenmaal in een uitzonderingssituatie en daardoor moet je wel eens iets anders doen dan normaal. Net zo goed dat betalingen doorlopen voor overeenkomsten die tijdelijk niet nagekomen mogen worden. Juist door je nu juridisch op te stellen zal achteraf meer problemen gaan opleveren.

16again
Berichten: 16089
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Reis geboekt en aanbetaald, geen coulance

Ongelezen bericht door 16again »

Volledige vooruitbetaling 42 dagen van te voren eisen in de AV: Is dat niet onredelijk bezwarend?

Gesloten