LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Corona en uw spaarhypotheek

Philo12
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:37

Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Philo12 »

Tip (misschien)…
Velen hebben een spaarhypotheek. Laat de regering en de banken nou in conclaaf gaan om de mensen toe te laten het opgebouwde aan te spreken voor de maandelijkse hypotheekrente.

Ik bedoel maar: liquiditeit, het voorhanden hebben van ping-ping om de rekeningen te betalen, is voor de komende maanden een probleem. Spreek dan dat reservoir aan dat toch maar ligt te liggen en nauwelijks rendement (rente) oplevert. Opeens krijgt het weer een actieve functie. We sparen in NL sowieso al teveel.

Dan hebben Den Haag en de banken wat betreft heel veel huizenbezitters elk geval geen zorg.

Graag reacties...

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14
Beste antwoord
Gekozen door Philo12

Re: Corona en uw spaarhypotheek

door LectoriSalutem » 20 mar 2020 14:40

In de 2e alinea van de OT misschien?

En dan niet direct in absolute armoede, maar wel het onvermogen om je rekeningen te voldoen....
Vervolgens ben je weer bij mijn stelling.
sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door sjohie »

Mijn reactie is dat dit pure speculatie is op basis van fragmentarische/anekdotale info. Verder komt er een enorme regeling voor deeltijd WW, naja met een andere naam maar in vorm en functie dát dus, waarbij als bedrijven zich er op beroepen, ze de verplichting aan gaan om niemand te ontslaan, en de werknemers 90% van het salaris uitbetaald krijgen. Tesamen met een briefje tot verzoek aan de hypotheekverstrekker om het betalen zeg 3 maanden uit te mogen stellen, als men die 10% terugval in salaris niet op kan vangen, en dan ben je er ook binnen de bestaande of al aangekondigde mogelijkheden, en tuigen we niet nog een administratief en juridisch vehikel op voor de ook druk bezette financiële sector.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

Philo12 schreef:
20 mar 2020 06:52
We sparen in NL sowieso al teveel.

Graag reacties...
De realiteit is andersom: we hebben in Nederland verhoudingsgewijs heel veel schulden (per augustus 2019 274% van het BBP!).

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Philo12 schreef:
20 mar 2020 06:52
liquiditeit, het voorhanden hebben van ping-ping om de rekeningen te betalen, is voor de komende maanden een probleem. Spreek dan dat reservoir aan dat toch maar ligt te liggen en nauwelijks rendement (rente) oplevert.
Hoezo gebrek aan liquiditeit? Volgens mij zit het probleem meer in het gebrek aan werk, in sommige sectoren, en daarmee een scheve verhouding tussen arbeidskosten en omzet, wat de continuïteit van bedrijven in gebaat zou kunnen brengen (inclusief eenmansbedrijven). Dat heeft weinig te maken met gebrek aan liquiditeit bij werknemers/consumenten.

En een eventueel gebrek aan liquiditeit zal juist niet spelen bij mensen met een spaarhypotheek die een beetje verstandig zijn. Iedereen weet dat je moet reserveren voor onverwachte uitgaven. Zeker als bezitter van een koophuis weet je dat die kosten een stuk hoger kunnen zijn en dat je daarnaast ook moet reserveren voor onderhoud etc. Als je al een tijdje een koophuis hebt (wat bij een spaarhypotheek per definitie zo is), heb je dus ook voldoende tijd gehad om een fatsoenlijke buffer op te bouwen, waar je bovenop het sociaal vangnet een hele tijd mee vooruit kunt.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Moneyman schreef:
20 mar 2020 10:51
Philo12 schreef:
20 mar 2020 06:52
We sparen in NL sowieso al teveel.

Graag reacties...
De realiteit is andersom: we hebben in Nederland verhoudingsgewijs heel veel schulden (per augustus 2019 274% van het BBP!).
Hoe veel schulden er zijn zegt niets over hoeveel spaargeld er is.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

kweenie schreef:
20 mar 2020 11:06
Hoe veel schulden er zijn zegt niets over hoeveel spaargeld er is.
Uiteraard. Maar een oproep om nóg meer schulden te maken "omdat we al teveel sparen" heeft natuurlijk direct impact op de andere kant van de medaille: die van een toch al enorme schuldenberg.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Volgens mij is het geen oproep om schulden te maken, naar juist om het bestaande spaargeld dat daar tegenover staat vrij te maken.

(Maar los daarvan blijft het een slechte plan)

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Erthanax »

In het algemene topic staat een linkje naar een artikeltje bij Bnnvara, waarin staat vermeld "Uit cijfers van het Nibud blijkt dat 17% van de huishoudens geen spaarrekening heeft, 20% heeft niet meer dan duizend euro aan spaargeld."
Dus 37% van de huishoudens heeft minder dan 1000 euro spaargeld. Dat "we te veel sparen" geldt dus lang niet voor iedereen

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

Precies! En deze maatregel zou alleen voordelig zijn voor mensen waarvan je redelijkerwijs kunt verwachten dat ze wél ook een gewone spaarpot hebben. En die deze maatregel dus niet nodig zouden hoeven te hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door sjohie »

Erthanax schreef:
20 mar 2020 12:06
In het algemene topic staat een linkje naar een artikeltje bij Bnnvara, waarin staat vermeld "Uit cijfers van het Nibud blijkt dat 17% van de huishoudens geen spaarrekening heeft, 20% heeft niet meer dan duizend euro aan spaargeld."
Dus 37% van de huishoudens heeft minder dan 1000 euro spaargeld. Dat "we te veel sparen" geldt dus lang niet voor iedereen
Da's natuurlijk maar een deel van het plaatje, het kan goed zijn dat mensen die geen spaarrekening hebben, bijvoorbeeld wel vermogen in een hypotheek hebben, of in de overwaarde van het huis. Die laatste 2 zijn geen liquiditeit, maar wél vermogen. Trek je dat door, en reken je de pensioenrechten van iedereen mee, (zelfs na de knieval van de aandelenmarkten nog zeker 1000 miljard met z'n allen) dan zijn er heel wat minder dan die 37% compleet zonder vermogen.

Philo12
Berichten: 49
Lid geworden op: 11 jan 2017 16:37

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Philo12 »

Voor de mensen die niet voor jaren vastzitten aan hun bank, maar steeds nieuwe rentevaste periodes afspreken naast hun spaardeel, is er natuurlijk de mogelijkheid om bij hun bestaande bank de bestaande polis om te zetten naar een aflossingsvrije hypotheek, waarbij het opgespaarde dient om het leenbedrag omlaag te brengen... Of naar een andere bank te stappen, om daarmee dan een aflossingsvrije hypotheek af te spreken.

https://financieel.infonu.nl/hypotheek/ ... theek.html

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

Waar ik een beetje moeite mee heb is dat het hebben van geen spaarsaldo synoniem wordt gemaakt met armoede.
Van veel mensen om mij heen neem ik waar dat er een redelijk inkomen is, maar dit ook altijd per maand compleet besteed wordt.
Dit kan het gevolg zijn van een zekere leef- en denkwijze welke in de loop der jaren is ontstaan. We worden wellicht nu een beetje geconfronteerd met de gevolgen van overconsumptie, onzinnige verre reizen, grote auto's en een relatief te decadente leefstijl.
In een groot deel van de gevallen had - achteraf bekeken - ook wel een spaarsaldo aanwezig kunnen zijn van - om maar wat te zeggen - 2 netto maandsalarissen. In dat geval had desnoods half Nederland 2 maanden kunnen lanterfanten zonder acuut in geldnood te geraken.
Off Topic: Ik heb reeds eerder benoemd dat een crisis als deze - afgezien van al het leed wat er uit voorkomt - ook nog wel eens een eye-opener zou kunnen zijn op andere vlakken. We zien nu dat de luchtvervuiling exceptioneel daalt en de filedruk bijna is opgelost.
Op de dag dat deze ellendige corona-pandemie weer achter ons ligt zal blijken of we met ons allen deze wat meer sobere omstandigheden deels kunnen of willen continueren of dat we met ons allen deze tijd gigantisch gaan compenseren en daarom juist weer extra uit de band willen springen.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

LectoriSalutem schreef:
20 mar 2020 14:03
Waar ik een beetje moeite mee heb is dat het hebben van geen spaarsaldo synoniem wordt gemaakt met armoede.
Waar gebeurt dat dan in dit topic?

LectoriSalutem
Berichten: 215
Lid geworden op: 13 jan 2017 19:14

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door LectoriSalutem »

In de 2e alinea van de OT misschien?

En dan niet direct in absolute armoede, maar wel het onvermogen om je rekeningen te voldoen....
Vervolgens ben je weer bij mijn stelling.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Moneyman »

LectoriSalutem schreef:
20 mar 2020 14:40
Moneyman schreef:
20 mar 2020 14:32
LectoriSalutem schreef:
20 mar 2020 14:03
Waar ik een beetje moeite mee heb is dat het hebben van geen spaarsaldo synoniem wordt gemaakt met armoede.
Waar gebeurt dat dan in dit topic?
In de 2e alinea van de OT misschien?
Nou... een acuut liquiditeitsprobleem is heel wat anders dan armoede. Dus datgene waar jij moeite mee zegt te hebben (namelijk het synoniem maken van het hebben van geen spaarsaldo en armoede) doe je juist zélf. In het topic gebeurt het niet...

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door kweenie »

LectoriSalutem schreef:
20 mar 2020 14:03
Waar ik een beetje moeite mee heb is dat het hebben van geen spaarsaldo synoniem wordt gemaakt met armoede.
Van veel mensen om mij heen neem ik waar dat er een redelijk inkomen is, maar dit ook altijd per maand compleet besteed wordt.
Dit kan het gevolg zijn van een zekere leef- en denkwijze welke in de loop der jaren is ontstaan.
Waar ik dan een beetje moeite mee heb is dat mensen die in goede tijden al het geld over de balk smijten, in slechte tijden komen aankloppen dat ze het zo moeilijk hebben en dat ze het niet redden.

Het niet-hebben van een spaarsaldo is inderdaad op zich nog geen armoede (alleen een beetje dom). Maar het niet kunnen opvangen van tegenslagen vind ik wel armoede.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Corona en uw spaarhypotheek

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Geld over balk gooien of spaarsaldo?

Ik kon kiezen, nieuwe auto die binnen 5 jaren maar de helft waard is met zekerheid van garantie dus vaste kosten....
Of een nu inmiddels 18 jaren oude door rijden, geen All Risk polis nodig en meer reparaties of het risico daarop!

Dat betekende dat een simpele APK meer dan €1000,- kan kosten dus geen cent over voor lekke fietsband of zo.
Ik ben me er van bewust dat €3000,- op bank of meer veel lijkt maar wetende dat ik en partner oudere voertuigen hebben en regelmatig reparaties nodig zijn.... dus €1000,- per auto en nog privé dus eigenlijk is het 3x €1000,-

Wel moet je naast het banksaldo/spaargeld ook naar risico van iemand kijken.
4 personen met geen €385 maar €885,- per jaar en het kan, 1 foutje en je hebt 4 zwaar gewonden en in 1x alles weg!

Ik noem dit voorbeeld als mensen met weinig geld en groot bank saldo.
Tussen voldoende geld hebben en kunnen uitgeven zit een groot verschil.

Dus 2x oudere auto, 4x €500,- verhoogd eigen risico zorg, en nog enkele gelijkwaardige zaken.....
dat betekend dat veel geld nog geen besteedbaar geld is.

Maar er zijn ook hoger opgeleiden die flink inkomen hebben, maar wat als bedrijf plotseling failliet gaat,
een twee verdiener met boven modaal inkomen die elke maand alles opmaakte is ook risico.
Geld zat maar V&D manager met bijpassende hogere inkomen is er ook niet meer.

Ook Bruno Bruins die van Minister naar wachtgeld moet helaas.

Je kunt je toekomst niet voorspellen en hoe vang je dat dan op?
Ook hogere inkomens die plotseling terug moeten kunnen zwaar in de problemen komen na jarenlang zorgeloos leven van boven modaal inkomen..... en hoe lang gaat het duren, moeten we maatregelen nemen of vinden we weer iets.

Daarom is de vraag over Spaarhypotheek en Corona niet te beantwoorden.....
Het kan alle kanten heen en is totaal onvoorspelbaar.

Gesloten