LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

JohvanMa
Berichten: 1
Lid geworden op: 23 mar 2020 22:55

Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door JohvanMa »

Waarom wordt er nog geen gebruikt gemaakt van mondkapjes of een monddoek in de supermarkt dit ter voorkoming dat er virusbacteriën in de winkel rond gaan dwarrelen en het personeel gaan besmetten wat dan weer klanten kan besmetten . Met een mondkapje of een doek voor mond blijven de bacteriën bij de persoon zelf en veel minder in de winkel. Tevens is men dan met zo'n kappje op er meer van bewust dat er risico's zijn.

BL2
Berichten: 4838
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door BL2 »

En waar gaan die miljoenen mondkapjes welke dan (extra) nodig zijn per dag vandaan komen ?

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Misschien heb je het even gemist, maar de zorgsector kampt met zeer grote tekorten aan mondkapjes. Voor jezelf kun je natuurlijk wel mondkapjes in elkaar frutselen.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door Lowieze »

Ik weet niet of dat nu nut heeft als ik lees dat het overgrote deel van de mondkapjes verkeerd gebruikt wordt.
Laatst gewijzigd door Lowieze op 24 mar 2020 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.

alfatrion
Berichten: 21912
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door alfatrion »

De besmettingskans is hoger. Gewone mondkapjes werken niet.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lees ook net dat huisartsen nu maar briefjes op de ramen hangen met de mededeling aan de heren of dames inbrekers, dat er in de praktijk geen mondkapjes liggen. Het wordt steeds gekker.
https://www.ad.nl/binnenland/huisartsen ... ~aa2844c8/

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door Theotrucker »


Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Met een Sjaal om mag je gaan winkelen.

Of als Motor rijder met helm op, met de kans dat ze op Overval knop drukken.

Een kapje dagelijks gebruiken word ook goor en passen niet zo goed, ik heb dan de Action versie.
Die wil geen enkele arts en die blijven voor ons over.

Een sjaal iets hoger wikkelen lijkt me het enige wat je kunt doen.
Als andere dat zien en gaan nadoen, het mag, maar Astma Patiënten die al lucht tekort komen zullen jou advies nooit volgen.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik dat er eerdaags steeds meer een limiet wordt gesteld aan het aantal klanten in een winkel. Hier en daar zie je het al in met name kleinere winkels: maximaal 2, of maximaal 4.

Ik heb in ieder geval de neiging om, als ik een bepaald soort mensen in een gangpad zie, er via een ander gangpad omheen te lopen. Ongetwijfeld zullen er meer mensen er zo mee om gaan. En beter is het om van tevoren een boodschappenlijstje te maken, zo gauw mogelijk door de winkel te rennen, en, waar mogelijk, bij de scankassa af te rekenen. Dat laatste heb ik overigens nooit willen doen, maar in de huidige omstandigheden werkt het perfect. En al helemaal als je contactloos kunt betalen.

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

@WA Zoals ik het lees, is die limiet maatregel al ingegaan "Alle winkels mogen open blijven. Wel moeten winkeliers niet te veel klanten tegelijk binnenlaten." https://www.ad.nl/home/welke-maatregele ... ~a06077bb/

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door Lowieze »

We hebben hier 3 zelfscankassa’s. 2 naast elkaar met een tussenruimte van nog geen meter en eentje daarachter. De mensen staan dicht naast elkaar en met de ruggen tegen elkaar.
Wat heeft het dan voor zin om de gewone kassa’s te vermijden, waar iedereen wel afstand houdt?
Ik kijk daar steeds met verbazing naar.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

JohvanMa schreef:
23 mar 2020 23:42
Waarom wordt er nog geen gebruikt gemaakt van mondkapjes of een monddoek in de supermarkt...
Omdat het niet werkt wellicht? En als het al zou werken: omdat ze er niet zijn?

ZeerPrivé
Berichten: 5450
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Lowieze schreef:
24 mar 2020 08:59
We hebben hier 3 zelfscankassa’s. 2 naast elkaar met een tussenruimte van nog geen meter en eentje daarachter. De mensen staan dicht naast elkaar en met de ruggen tegen elkaar.
Wat heeft het dan voor zin om de gewone kassa’s te vermijden, waar iedereen wel afstand houdt?
Ik kijk daar steeds met verbazing naar.

Belachelijk inderdaad. Blijkbaar hebben sommige (veel?) mensen het nodig dat ze als een klein kind op vingers getikt worden.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

Mooie uitleg door het AD, Zeerprivé! Ik zet de link en een, in dit topic offtopic, reactie even in het Corona algemeen topic.
Laatst gewijzigd door witte angora op 24 mar 2020 09:11, 1 keer totaal gewijzigd.

witte angora
Berichten: 30794
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door witte angora »

In deze link vind je informatie wat supermarkten nu al doen om verspreiding zoveel mogelijk tegen te gaan. Overigens was ik gisteren even bij de Praxis, omdat de goedkope acrylaatkit bij de Action uitverkocht was. Daar hadden ze met hun eigen bouwmaterialen een stellage gemaakt met plastic er tussen gespannen. Ik zeg zo, tegen de kassière: "Je kan wel zien dat dit een bouwmarkt is"... :lol:

https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederla ... o-spar-cbl

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door Jablan »

Even een vraag aan wie nog wel in een supermarkt komt: loopt het personeel nu met handschoenen aan rond?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door moederslink »

Heeft dat zin, Jablan? En zeker wanneer je ze de hele dienst draagt?
Ze raken ieder product aan met dezelfde handschoenen.
Ik heb het nog niet gezien hier.

Moneyman
Berichten: 30090
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door Moneyman »

Jablan schreef:
24 mar 2020 13:43
Even een vraag aan wie nog wel in een supermarkt komt: loopt het personeel nu met handschoenen aan rond?
De meisjes bij de broodafdeling wel.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door sjohie »

Gewone mondkapjes werken niet in de reguliere omgang, er zijn al niet genoeg voor kritieke (zorg)functies, en de gemiddelde Nederlander is niet getraind in het juiste gebruik ervan. En gezien de moeite die sommige aso's hebben met het volgen van de meest basale afspraken, lijkt het me aannemelijk dat er een redelijk aantal supermarktbezoekers ook dit aan hun corona-laars gaan lappen. Dus wat mij betreft geen nuttig idee.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Idee: mondkapje verplicht in supermarkt

Ongelezen bericht door Jablan »

moederslink schreef:
24 mar 2020 13:48
Heeft dat zin, Jablan? En zeker wanneer je ze de hele dienst draagt? Ze raken ieder product aan met dezelfde handschoenen.Ik heb het nog niet gezien hier.
Vorige week piepte het CBL - die club van 'de klant verstoort het distributieproces' - nog over contant betalen. Niets meer over gehoord/gezien/gelezen daarna.

Gesloten