LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé
Berichten: 5414
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Omdat er nu eenmaal overal fouten / missers worden gemaakt, ook helaas in de medische wereld. Artsen handelen volgens protocollen maar mensen zijn geen protocol.

ZeerPrivé
Berichten: 5414
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb zelf diverse littekens agv meerdere longontstekingen en 1x aan de kunstmatige beademing. Mijn longcapaciteit is belabberd gebleven.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volgens het Longfonds is het nu al duidelijk dat een deel van de coronapatiënten blijvende longschade heeft opgelopen.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Jablan schreef:
25 mar 2020 14:44
Het lijstje is bedoeld voor de 'evaluatie' achteraf.
Dan mag je er wat mij betreft ook in zetten: 'betere communicatie met burgers'. Dan bedoel ik uiteraard de maatregelen die genomen zijn, omdat er nogal wat verwarring is wat wel en niet mag. Vooral wat niet mag: teveel mensen geven er een eigen invulling aan. Maar denk ook aan de NS: het was in eerste instantie volstrekt niet duidelijk dat het OV niet langer bedoeld was voor dagjesmensen. Daar was met geen woord over gerept. Maar wel zaterdagavond klagen dat het zo niet de bedoeling was.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
25 mar 2020 16:04
Dan mag je er wat mij betreft ook in zetten: 'betere communicatie met burgers'. Dan bedoel ik uiteraard de maatregelen die genomen zijn, omdat er nogal wat verwarring is wat wel en niet mag. Vooral wat niet mag: teveel mensen geven er een eigen invulling aan. Maar denk ook aan de NS: het was in eerste instantie volstrekt niet duidelijk dat het OV niet langer bedoeld was voor dagjesmensen. Daar was met geen woord over gerept. Maar wel zaterdagavond klagen dat het zo niet de bedoeling was.
Kun je het zelf niet? quoteknop en aanpassen? :D Lijst is niet van mij, van iedereen.
Over NS: ik ben eigenlijk verbaasd dat er nog treinen rijden en buiten de randstad bussen. Kost waanzinnig veel geld, dat leeg rondrijden. In andere landen is het hele openbaar vervoer eruit gegooid, behalve het stadsvervoer in de echt grote steden.

ZeerPrivé
Berichten: 5414
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
25 mar 2020 16:04
Jablan schreef:
25 mar 2020 14:44
Het lijstje is bedoeld voor de 'evaluatie' achteraf.
Dan mag je er wat mij betreft ook in zetten: 'betere communicatie met burgers'. Dan bedoel ik uiteraard de maatregelen die genomen zijn, omdat er nogal wat verwarring is wat wel en niet mag. Vooral wat niet mag: teveel mensen geven er een eigen invulling aan. Maar denk ook aan de NS: het was in eerste instantie volstrekt niet duidelijk dat het OV niet langer bedoeld was voor dagjesmensen. Daar was met geen woord over gerept. Maar wel zaterdagavond klagen dat het zo niet de bedoeling was.

Maar volgens mij was het wel al aangegeven, WA. En het stond op 100% zeker op tijd op de NS site en hun social media.

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Volledig herstel binnen 5 tot 10 dagen en daarna geen extra klachten? Bij de NOS lees ik toch een andere visie van twee ex-patiënten.
Laatst gewijzigd door Erthanax op 25 mar 2020 16:19, 1 keer totaal gewijzigd.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

moederslink schreef:
25 mar 2020 14:57
Erthanax schreef:
25 mar 2020 15:59
Volgens het Longfonds is het nu al duidelijk dat een deel van de coronapatiënten blijvende longschade heeft opgelopen.
En vergeet vooral niet dat de zieken die behandeld zijn of worden blijvend longschade overhouden.
Precies! Het lijkt mij ook duidelijk. Deze beademing invalideert sowieso aan alle kanten.
Spiermassa verdwijnt ook en de revalidatie zal langdurig zijn.
Met als gevolg , schreef ik eerder ergens, alsnóg voortijdig overlijden.
En dat is toch écht een van de indirecte gevolgen van de besmettingen.

witte angora
Berichten: 30720
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Zoiets?
Jablan schreef:
25 mar 2020 14:14
- Voorziening tussen thuis en ziekenhuis ontbreekt
- Traag/verkeerd reageren door huisartsen
- Te weinig capaciteit, overal. (te strakke normen?)
- Minstens net zoveel standaard IC-bedden als de Belgen (die hebben er standaard 2000, wij 500).
- Te lage vergoedingen voor ambulante zorg, zodat er nu geen geld is voor extra voorzorgsmaatregelen en de zorg wordt stopgezet.
-per direct een landelijk coördinatiecentrum opzetten en operabel maken, zoals we nu ( te laat ) hebben.
-het leger direct inzetten voor distributie/ beveiliging etc .
'betere communicatie met burgers'. Dan bedoel ik uiteraard de maatregelen die genomen zijn, omdat er nogal wat verwarring is wat wel en niet mag. Vooral wat niet mag: teveel mensen geven er een eigen invulling aan. Maar denk ook aan de NS: het was in eerste instantie volstrekt niet duidelijk dat het OV niet langer bedoeld was voor dagjesmensen. Daar was met geen woord over gerept. Maar wel zaterdagavond klagen dat het zo niet de bedoeling was.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Erthanax schreef:
25 mar 2020 16:18
Volledig herstel binnen 5 tot 10 dagen en daarna geen extra klachten? Bij de NOS lees ik toch een andere visie van twee ex-patiënten.
Exact! Ik begrijp diegenen niet die het nog steeds over " een griep (je) " hebben , dit gebagatelliseer vind ik zo langzamerhand fnuikend en best wel stupide___ sorry!
Laatst gewijzigd door moederslink op 25 mar 2020 16:27, 2 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9956
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Herstel in 5-10 dagen kan. Ik merk het 3 weken later nog steeds, dat heb ik bij een verkoudheid of griep niet gehad. Niet dat ik nu kortademig ben ofzo, maar merk dat ik mijn longen weer moet gaan optrainen (het zal over een weekje ofzo wel weer ok zijn, want ik merk de vooruitgang). Ben daarom deze middag ook met regelmaat met de hond aan het voetballen geweest. Ik zou eigenlijk bezoek krijgen van een vriendin van me, maar die mag van haar moeder geen stap buiten de deur zetten, behalve voor boodschappen.

Edit: dat houdt overigens niet in dat ik vind dat de juiste maatregelen genomen worden. Ik ben nog steeds van mening dat de economie erdoor te hard getroffen worden en daar veel te makkelijk over wordt gedacht. Zoals al eerder is aangegeven: 'hoeveel is een mensenleven waard?'. En in mijn ogen niet zoveel als het nu kost.

ZeerPrivé
Berichten: 5414
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Zoals al eerder is aangegeven: 'hoeveel is een mensenleven waard?'. En in mijn ogen niet zoveel als het nu kost.
Dat vraag ik me al jaren af. Puur rationeel bekeken dan. Ratio en gevoel kunnen ver van elkaar vandaan liggen. Of er ooit een antwoord komt op die vraag? Ik betwijfel het.

Moneyman
Berichten: 30001
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

ZeerPrivé schreef:
25 mar 2020 16:31
Zoals al eerder is aangegeven: 'hoeveel is een mensenleven waard?'. En in mijn ogen niet zoveel als het nu kost.
Dat vraag ik me al jaren af. Puur rationeel bekeken dan. Ratio en gevoel kunnen ver van elkaar vandaan liggen. Of er ooit een antwoord komt op die vraag? Ik betwijfel het.
Nee. En dat komt omdat er niet zoiets als "hét goede antwoord" is. Het is maar net welk perspectief je hanteert: economisch, moreel, ethisch, emotioneel of rationeel, noem maar op. En zelfs áls je het erover eens bent dát je een prijskaartje aan een leven kunt hangen, is de vervolgvraag nog steeds "en welk bedrag staat er dan op dat kaartje". Daar kom je nooit uit.

En: daarom des te meer respect voor diegenen die in het heetst van de strijd toch dit soort afwegingen moeten maken.
Laatst gewijzigd door Moneyman op 25 mar 2020 16:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Nijogeth
Berichten: 9956
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ja, op gevoel is niet te doen. Dan is een mensenleven van iemand dicht bij je natuurlijk veel meer waard dan het leven van iemand die je niet kent.

ZeerPrivé
Berichten: 5414
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Moneyman schreef:
25 mar 2020 16:37
ZeerPrivé schreef:
25 mar 2020 16:31
Zoals al eerder is aangegeven: 'hoeveel is een mensenleven waard?'. En in mijn ogen niet zoveel als het nu kost.
Dat vraag ik me al jaren af. Puur rationeel bekeken dan. Ratio en gevoel kunnen ver van elkaar vandaan liggen. Of er ooit een antwoord komt op die vraag? Ik betwijfel het.
Nee. En dat komt omdat er niet zoiets als "hét goede antwoord" is. Het is maar net welk perspectief je hanteert: economisch, moreel, ethisch, emotioneel of rationeel, noem maar op. En zelfs áls je het erover eens bent dát je een prijskaartje aan een leven kunt hangen, is de vervolgvraag nog steeds "en welk bedrag staat er dan op dat kaartje". Daar kom je nooit uit.

En: daarom des te meer respect voor diegenen die in het heetst van de strijd toch dit soort afwegingen moeten maken.
Wat je laatste opmerking betreft: zeker respect. Maar las ik niet ergens dat in het heetst van de strijd, de regels gevolgd worden zoals in oorlogstijd? Puur rationele afweging van de meeste kans / de minste kans?

Erthanax
Berichten: 9665
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Kees2850 schreef:
25 mar 2020 16:44
moederslink schreef:
25 mar 2020 16:22
Erthanax schreef:
25 mar 2020 16:18
Volledig herstel binnen 5 tot 10 dagen en daarna geen extra klachten? Bij de NOS lees ik toch een andere visie van twee ex-patiënten.
Exact! Ik begrijp diegenen niet die het nog steeds over " een griep (je) " hebben , dit gebagatelliseer vind ik zo langzamerhand fnuikend en best wel stupide___ sorry!
Wel eens iemand meegemaakt die wordt behandeld met zware chemokuren?
Ja.
En wat veel daaraan chronisch overhouden als ze niet doodgaan?
Ja.
Of ga eens in een revalidatie centrum kijken. Wat veel mensen moeten doen om weer enigszins zelfstandig te kunnen leven.
Jarenlang ervaring mee.
Leed is niet alleen voorbehouden aan slachtoffers van het corona virus.
Dat beweert niemand.
Hou toch op met je paniekzaaierij en overdreven zorgneigingen. Ga wat doen als je zo met hun te doen hebt.
Zeg, kan het even wat minder op de persoon?

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Kees2850 schreef:
25 mar 2020 16:44
(...)
Wel eens iemand meegemaakt die wordt behandeld met zware chemokuren? En wat veel daaraan chronisch overhouden als ze niet doodgaan?
(...)
Hou toch op met je paniekzaaierij en overdreven zorgneigingen. Ga wat doen als je zo met hun te doen hebt.
Ja!! In mijn directe familie 4 zware kankerpatiënten en wat chemo met hen doet!!
Hou jij eens op met zo op mij te letten en mij van paniekzaaierij te betichten. :evil:
Hou jij dan ook eens op met jouw gebagatelliseer !
En iets dóen kan ik niet ....helaas...door andere omstandigheden.

ZeerPrivé
Berichten: 5414
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Wel eens iemand meegemaakt die wordt behandeld met zware chemokuren? En wat veel daaraan chronisch overhouden als ze niet doodgaan?
Of ga eens in een revalidatie centrum kijken. Wat veel mensen moeten doen om weer enigszins zelfstandig te kunnen leven.
Leed is niet alleen voorbehouden aan slachtoffers van het corona virus.
Dat klopt, genoeg voorbeelden daarvan in mijn directe of minder directe omgeving.

Maar ik vind het niet gepast om @moederslink zo aan te vallen. Is nergens voor nodig.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door moederslink »

Kees2850 schreef:
25 mar 2020 16:44
(...)
Edit laatste zin weggehaald
Deze zin was al gequote dus ben je te laat.
Dit soort uitingen maakt mij verdrietig . Eenieder gaat er op eigen manier mee om en ook vanuit eigen ervaringen en gemoedstoestand.

ZeerPrivé
Berichten: 5414
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Waar gaat dit naar toe? We zijn nog niet eens halverwege en de gemoederen lopen nu al blijkbaar hoog op https://www.telegraaf.nl/nieuws/7761833 ... oronaruzie

Gesloten