LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

@ kees: straks in de huiskamer kijken.
@16 again: goed lezen. Het bedrijf bestaat al veel langer, anders groei je niet uit je pand en ben je bezig met nieuwbouw.
Nijogeth schreef:
25 mar 2020 20:44
[...] Het bedrijf waar ik werk levert aan de horeca en heeft honderden mensen in dienst en is net aan het verhuizen naar een nieuw pand. Het bedrijf is gigantisch gezond [...] Vorige week zondagavond had men crisisoverleg, dat duurde tot dinsdag, omdat men niet zeker wist of men de maandelijkse lasten kon blijven dragen als de horeca meerdere maanden dicht is. En dat voor een bedrijf dat begin maart kerngezond was [...]
Welkom in de club. Onze hele familie staat er zo voor. Voor zover het een eigen bedrijf is, is al het personeel ontslagen (buitenland). Alle contracten met leveranciers of afnemers zijn opgeschort - onder dreiging van een faillissement. Verder is alles compleet afgesloten, zodat alleen nog de huur of hypotheek over is gebleven als vaste last, waarbij in 2 landen er een noodregeling is voor dit soort vaste lasten en ze gehalveerd worden. En wie ergens in dienst was, zit nu thuis en durft nauwelijks boodschappen te doen, omdat ze niet weten hoe lang ze met het geld moeten doen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nijogeth schreef:
25 mar 2020 20:44
(...) Stel iemand is net begonnen met een nieuw restaurant, geld geleend van de bank, restaurant ingericht en na een half jaar moeten ze 2 maanden dicht. Dat is zelfs niet op te vangen als het gewoon goed loopt.
Ik zag een item van een jonge restaurateur in Breda (?) die om 17.00 uur was begonnen met het openingsfeestje van zijn eerste eigen restaurant. Om 18.00 uur kon de deur weer dicht. Diep, diep treurig.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Jablan schreef:
25 mar 2020 20:58
@16 again: goed lezen. Het bedrijf bestaat al veel langer, anders groei je niet uit je pand
Goed lezen? Ik ontken nergens dat het bedrijf al langer bestaat.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

moederslink schreef:
25 mar 2020 13:06
Jablan schreef:
25 mar 2020 12:59
moederslink schreef:
25 mar 2020 12:57
Wie kan mij helpen aan een BOERKA wanneer ik weer naar buiten ga ? 😩
Wij adviseren een niqaab.

Wenn schon, denn schon richtig.
Ach...kijk naar Iran....het helpt dus niet.
Weinig niqaab in Iran.
Daar zal het niet aan liggen.

BL2
Berichten: 4792
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Erthanax schreef:
25 mar 2020 18:18
En mag je nou gewoon met z'n drieën boodschappen doen of niet? Volgens deze tekst wel, van de supermarkt niet.
Van onze plaatselijke supermarkt mag je gewoon met je tweeën of drieën naar binnen, als je maar allemaal een winkelwagentje mee neemt naar binnen.

Erthanax
Berichten: 9617
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

BL2 schreef:
25 mar 2020 22:38
Van onze plaatselijke supermarkt mag je gewoon met je tweeën of drieën naar binnen, als je maar allemaal een winkelwagentje mee neemt naar binnen.
Handig als je wc-papier wilt halen :D

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Vergeet de rijst, de pasta en de paracetamol niet... :D

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Er gebeuren toch rare dingen.

Ik lees dat zorgpersoneel in België en Frankrijk bedreigd en beledigd wordt en dat sommigen door hun huisgenoten de toegang tot de woning is ontzegd, dit uit angst om het virus van hen te krijgen.

In Spanje zijn verzorgers uit verschillende particuliere bejaardentehuizen gewoon weggebleven, ze hebben die ouderen aan hun lot overgelaten, waardoor het leger dat erop is afgestuurd mensen vindt die al dagen in hun ontlasting liggen en zelfs mensen die aan het virus zijn overleden.

Ook in Spanje: een transport van ouderen die tijdelijk naar een andere plek moesten probeert men tegen te houden en dat wordt massaal met stenen bekogelt.

Hoewel men het heeft over solidariteit, komt eigenlijk naar voren dat er maar één ding telt, ikke, ikke, ikke. Denk ook aan het hamstergedrag.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Dat is allemaal fase 3

Bij een epidemie zijn er vier fasen:
1 Ergens ver weg is er een onbekende ziekte.
2 De ziekte komt dichterbij, maar als we nu vreemdelingen weren, worden wij niet geraakt.
3 De ziekte slaat volledig toe. Angst en paniek onder de bevolking.
4 De zoektocht naar schuldigen.


Ik denk, dat je in bijna elk land dit soort gedrag wel kunt vinden.

Engeland: wie kan, vlucht naar zijn Cottage op het platteland. Gebeurde in Kroatië ook, maar na protest vanaf de eilanden kwam binnen een paar uur een verbod om de eigen woonplaats te verlaten. Op de eilanden is namelijk alleen basisverzorging mogelijk en tot nu toe zijn daar geen gevallen van Corona, dat wil de eilandbevolking ook zo houden. In Oostenrijk is het nationale wantrouwen uitgebroken, in een week tijd ruim 4000 aangiftes omdat mensen toch naar buiten zijn gegaan.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

In Spanje wordt op de balkons luidruchtig geklapt als er iemand hardhandig wordt gearresteerd door het leger.

Techneut71
Berichten: 219
Lid geworden op: 18 apr 2017 14:48

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Techneut71 »

Jablan, hetzelfde heb ik gezien voor de Schotse eilanden. Inderdaad, daar ook nog geen Corona (in ieder geval t/m gisteren), en momenteel stevige reisbeperkingen omdat ze
1. een toevloed zagen van mensen uit het zuiden die daar lekker rustig Corona-vrij wilden verblijven
2. zeer beperkte medische voorzieningen hebben

En hebben we op onze Waddeneilanden niet een vergelijkbaar probleem? Op Texel riep men al eerder op om weg te blijven:
https://www.texelsecourant.nl/nieuws/al ... naar-texel

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Jablan schreef:
26 mar 2020 07:53
Dat is allemaal fase 3

Bij een epidemie zijn er vier fasen:
1 Ergens ver weg is er een onbekende ziekte.
2 De ziekte komt dichterbij, maar als we nu vreemdelingen weren, worden wij niet geraakt.
3 De ziekte slaat volledig toe. Angst en paniek onder de bevolking.
4 De zoektocht naar schuldigen.

Ik sta ervan te kijken. Het is toch de pest niet.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Eerlijk gezegd denk ik dat we voor een deel ook nog in fase 2 zitten. Inderdaad, dat mensen van de waddeneilanden weg moeten blijven.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

mh73 schreef:
26 mar 2020 08:12
Ik sta ervan te kijken. Het is toch de pest niet.
Het zijn de reacties op een nieuwe ziekte en dit patroon ligt behoorlijk vast, hoort bij de menselijke natuur.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik lees net dat ze verwachten dat een groot deel van de maatregelen heel 2020 zullen gelden. En dat terwijl de musea al de noodklok luidden, dat ze zo niet overeind kunnen blijven. Ik ben bang dat dit virus ons veel, heel veel gaat kosten.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Verbaast het je, mh73, dat het zo lang gaat duren? De curve spreiden is spreiden in de tijd. Dat is dus met een paar weken niet opgelost.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het Nibud heeft een Geldkrant-special gelanceerd voor degenen die plotsklaps hun inkomen zien dalen. Er staan best wel nuttige tips in. Je kunt je ook aanmelden voor updates via de mail. Dit is de link:

https://www.nibud.nl/consumenten/nibud- ... r-inkomen/

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

witte angora schreef:
26 mar 2020 08:40
Verbaast het je, mh73, dat het zo lang gaat duren? De curve spreiden is spreiden in de tijd. Dat is dus met een paar weken niet opgelost.
Nee niet met een paar weken nee, maar ik denk dat er ons hele grote problemen staan te wachten als de maatregelen zo lang aanhouden. Als mensen zich nu al van hun slechtste kant laten zien, berg je dan maar.

witte angora
Berichten: 30559
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik maak me er inderdaad zorgen over. Wat er aan te doen is? Geen idee. Het enige wat iedereen zelf kan proberen is zelf een lichtje te zijn in het donker.

16again
Berichten: 16033
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

mh73 schreef:
26 mar 2020 08:37
Ik lees net dat ze verwachten dat een groot deel van de maatregelen heel 2020 zullen gelden. En dat terwijl de musea al de noodklok luidden, dat ze zo niet overeind kunnen blijven. Ik ben bang dat dit virus ons veel, heel veel gaat kosten.
Eerder stelde ik al een radicaal andere aanpak voor
algemeen-f162/coronavirus-algemeen-topi ... l#p2736903

Gesloten