LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

mh73 schreef:
26 mar 2020 09:20
witte angora schreef:
26 mar 2020 08:40
Verbaast het je, mh73, dat het zo lang gaat duren? De curve spreiden is spreiden in de tijd. Dat is dus met een paar weken niet opgelost.
Nee niet met een paar weken nee, maar ik denk dat er ons hele grote problemen staan te wachten als de maatregelen zo lang aanhouden. Als mensen zich nu al van hun slechtste kant laten zien, berg je dan maar.
Maar we krijgen er echt een mooiere samenleving voor terug, hoor. :roll: :roll:

Na dit virus komt een mooiere samenleving”
Als het virus is overgewaaid en de wereld tot bedaren komt, zal de mensheid anders zijn. Beter. Dat zegt Erik Matser, klinisch neuropsycholoog uit Helmond. „Het is een hele grote klap die we nu allemaal te verwerken krijgen. Daardoor gaat het individualisme, het zich van de groep afkeren, van vooral veel jonge mensen veranderen. Het worden wij-denkers.”

„Er gaan straks minder mensen afbranden”, zegt de wetenschapper. Ruim een jaar geleden noemde Matser het toenemende aantal burn-outs het grootste risico in de huidige samenleving. Hij verwierf eerder onder meer grote bekendheid door aan de basis te staan van veranderde regelgeving bij internationale sportfederaties om hersenletsel te voorkomen én is persoonlijk begeleider is van veel internationale beroemdheden. „We gaan terug naar onze roots. In deze tijden leren we dat we iets voor een ander moeten doen en dat geeft een positief gevoel en energie. Dat is een natuurlijk proces dat in de hersenen zit. We gaan straks weer meer op elkaar letten.”

Maar we moeten ’het gevecht’ eerst winnen. Matser: „Cruciaal is dat de bevolking wordt uitgelegd waarom we het gaan winnen. Niet hoe we gaan winnen. Het ’waarom’ wordt verwerkt via het gevoelssysteem (het limbisch systeem) van de hersenen. En mensen maken keuzes op basis van gevoel. Rutte heeft heel goed uitgelegd waarom we het gaan redden en wat we daarvoor moeten doen. Waarom we niet naar buiten mogen. Als hij alleen maar ’sec’ maatregelen had aangekondigd waren we met honderdduizenden tegelijk de straat op gerend. Dat is niet gebeurd, want wat hij zei dat klopte.”

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1929431 ... amenleving

ZeerPrivé
Berichten: 5425
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

16again schreef:
26 mar 2020 09:30
mh73 schreef:
26 mar 2020 08:37
Ik lees net dat ze verwachten dat een groot deel van de maatregelen heel 2020 zullen gelden. En dat terwijl de musea al de noodklok luidden, dat ze zo niet overeind kunnen blijven. Ik ben bang dat dit virus ons veel, heel veel gaat kosten.
Eerder stelde ik al een radicaal andere aanpak voor
algemeen-f162/coronavirus-algemeen-topi ... l#p2736903

Maar hoe stel je je dit in de praktijk dan voor? Iemand heeft hoge koorts, is benauwd enz. en belt 112. Moeten er dan vragen worden gesteld als: a) wat is uw leeftijd? b) welke onderliggende kwalen heeft u? Antwoord: ik ben 78, heb diabetes en hartproblemen. Sorry, dan komen we niet. We wensen u veel sterkte.
Zoiets?

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé, pas maar op. Het is een Helmonder die dat zegt. Nou werk ik vanuit Helmond en daar is een pak een trainingspak en zeggen ze nu zelfs 'gelukkig hoeft een Helmonder niet te vrezen dat ie zijn werk kwijt raakt, want iets dat je niet hebt kun je ook niet kwijtraken'.

Dus met die kanttekening past een economisch ineenstorting en iedereen die thuis zit wel in het ideale plaatje van de Helmonder.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

ZeerPrivé schreef:
26 mar 2020 09:57
16again schreef:
26 mar 2020 09:30
mh73 schreef:
26 mar 2020 08:37
Ik lees net dat ze verwachten dat een groot deel van de maatregelen heel 2020 zullen gelden. En dat terwijl de musea al de noodklok luidden, dat ze zo niet overeind kunnen blijven. Ik ben bang dat dit virus ons veel, heel veel gaat kosten.
Eerder stelde ik al een radicaal andere aanpak voor
algemeen-f162/coronavirus-algemeen-topi ... l#p2736903

Maar hoe stel je je dit in de praktijk dan voor? Iemand heeft hoge koorts, is benauwd enz. en belt 112. Moeten er dan vragen worden gesteld als: a) wat is uw leeftijd? b) welke onderliggende kwalen heeft u? Antwoord: ik ben 78, heb diabetes en hartproblemen. Sorry, dan komen we niet. We wensen u veel sterkte.
Zoiets?
Uiteraard wordt in dat geval afgeraden 112 te bellen, zodat er ruimte is voor de mensen die wel hulp krijgen.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Even weer op de sigarendoos. 10.000.000 patiënten. Een grote groep kan niet of nauwelijks behandeld worden. De mortaliteit moet niet al te laag worden geschat. 1% lijkt me optimistisch genoeg. Als ik Italië of Spanje zie, zou 5% heel verdedigbaar zijn.

1% van 10.000.000 is toch echt 100.000 doden in een paar weken tijd. Maar een half miljoen zou ook kunnen.

Dat is inderdaad een radicaal andere aanpak. Dacht u dat met dergelijke aantallen de maatschappij en de economie weinig schade oplopen?

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

De daadwerkelijke extra doden aan Corona zijn pas na een jaar te zien. De laatste 3 jaar ongeveer 150.000 doden in een jaar (letterlijk ieder jaar tussen de 151 en 154 duizend), dat zou dit jaar dus niet heel anders zijn. Als je dat dus aanhoudt, kun je na een jaar kijken hoeveel levens het echt heeft gekost.

Edit: dat zijn er dus zo'n 450 per dag. Ik weet niet hoeveel dat momenteel is (dus inclusief Corona), daar zijn niet echt goede gegevens over te vinden.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Erthanax schreef:
26 mar 2020 10:55
Even weer op de sigarendoos. 10.000.000 patiënten. Een grote groep kan niet of nauwelijks behandeld worden. De mortaliteit moet niet al te laag worden geschat. 1% lijkt me optimistisch genoeg. Als ik Italië of Spanje zie, zou 5% heel verdedigbaar zijn.

1% van 10.000.000 is toch echt 100.000 doden in een paar weken tijd. Maar een half miljoen zou ook kunnen.

Dat is inderdaad een radicaal andere aanpak. Dacht u dat met dergelijke aantallen de maatschappij en de economie weinig schade oplopen?
Wellicht net zo veel schade. Maar er wordt wel eerder aan opbouw begonnen.
En hoeveel problemen gaan hiermee opgelost worden? Vergrijzing die pensioenen en AOW onbetaalbaar maakt.
Ruimte verpleeghuizen. Doorstroming huizenmarkt.
En ik besef als geen ander dat mijn hoogbejaarde oom en tante weinig overlevingskans hebben, en ik ook tegen risico groep aan zit.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Nijogeth schreef:
26 mar 2020 10:51
ZeerPrivé, pas maar op. Het is een Helmonder die dat zegt. Nou werk ik vanuit Helmond en daar is een pak een trainingspak en zeggen ze nu zelfs 'gelukkig hoeft een Helmonder niet te vrezen dat ie zijn werk kwijt raakt, want iets dat je niet hebt kun je ook niet kwijtraken'.

Dus met die kanttekening past een economisch ineenstorting en iedereen die thuis zit wel in het ideale plaatje van de Helmonder.
Meerdere foute aannames (als dit op mij slaat)
Wel werk, geen relatie met Helmond. Maar wel een trainingsbroek aan ;-)

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Het gaat over die Erik Matser uit de post daarvoor.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

In een land gaan wonen waar de economie al op een laag pitje staat, je merkt er nauwelijks iets van. Het leven hobbelt gewoon door, niets aan de hand eigenlijk. We zijn al gewend om te overleven!
Het kapitaal en de regeringleiders kunnen iets minder de zakken vullen, je ziet er toch altijd weinig van.

Mijn pensioen (fondsen) zie ik wel krimpen, maar we zitten nog niet aan de eindstreep waar de prijzen worden uitgereikt.

Alles wordt aangevoerd via schepen, denk dat die wel blijven varen en lossen. Zo blijven we tenminste nog bevoorraad. In de winkels gewoon alles volop verkrijgbaar zonder gehijg in je nek en volle boodschap karretjes.

Wel hebben ze hier flesjes met medical water staan waar je de handen mee kan schoonmaken, even sprayen en klaar.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Net bij de supermarkt, een moeder + jonge zoon, die laatste met het syndroom van Down. De regel is verplicht met kar, per persoon. Voor die arme knul een stok in de spaken van zijn o zo belangrijke routine, die kon er helemaal niks mee met die extra kar voor zijn neus. Ik weet wel, klein leed op al het grote, maar toch.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

Wij zijn een van de meest rijke landen ter wereld, en een van de meest inventieve wanneer dat gevraagd wordt door omstandigheden. Om dan na goed 2 weken serieuze gevolgen al op zijn Trumpiaans maar een prijs te gaan plakken op de levens van mensen vind ik walgelijk, en een mes in de rug van alles en iedereen die denkt in menselijke oplossingen, in plaats van dit soort makkelijke uitwegen.

Lady1234
Berichten: 27089
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Maar sommigen daar krijgen nog een gegarandeerd inkomen van hier. En dat zijn dan de mazzelaars.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Kees, je fantasie gaat er met je vandoor. Ik heb je bericht sowieso gemeld, want onnodig citeren plus valse beschuldigingen gaan mij echt te ver.

Beademingsapparatuur zoals in een ziekenhuis is iets heel anders dan zuurstof + masker.

Voor de rest moet je echt goed lezen en geen dingen door elkaar halen, wat je overduidelijk doet.

Voor wat wij niet zelf kunnen, regelen we oplossingen. Wees nu maar blij, dat jij niet ziek bent, want dit wens je niemand toe.
Laatst gewijzigd door Jablan op 26 mar 2020 13:10, 2 keer totaal gewijzigd.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Keuze maken, met pensioen in Nederland of buitenland. En dan kan je mazzel hebben.

Wat je allemaal opnoemt Kees is bij ons gedeeltelijk al jaren aan de orde, je past je gewoon aan. Lukt dat niet dan is je leven inderdaad een drama. Nu moeten veel mensen in Nederland een pas op de plaats maken, wat voor velen al onmogelijk lijkt. Laat staan om minder luxe te leven en alles maar te doen zoals je het uitkomt.

Ik zit hier ook niet altijd met plezier en omdat het hier allemaal zo geweldig is. nee verre van dat. Ik was en ben Nederland gewoon zat, verder gewoon doorgaan met leven en als het ophoudt... ga ik in de hemel lekker uitrusten en elke dag een potje klaverjassen.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

sjohie schreef:
26 mar 2020 12:19
Wij zijn een van de meest rijke landen ter wereld, en een van de meest inventieve wanneer dat gevraagd wordt door omstandigheden. Om dan na goed 2 weken serieuze gevolgen al op zijn Trumpiaans maar een prijs te gaan plakken op de levens van mensen vind ik walgelijk, en een mes in de rug van alles en iedereen die denkt in menselijke oplossingen, in plaats van dit soort makkelijke uitwegen.
Al voor deze crisis, probeerde ik "een prijs te plakken op een mensenleven."
Zorgkosten dreigden al eerder tegen een grens aan te lopen.

Hoeveel ZZP-ers zonder inkomen springen straks voor de trein, door deze menselijke oplossing?? Als de trein nog rijdt tenminste

Deze las ik gisteren
https://www.foxsports.nl/nieuws/artikel ... oronavirus
Ernstig ziek, longkanker, maar doodsoorzaak is Corona....
Ik denk dan meer in een optelsom van kwalen, die deze meneer de das om heeft gedaan

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Er zijn mensen die enstig ziek zijn, of oud, of allebei waarbij corona het laatste zetje is. Maar ook mensen die één of meerdere best ernstige kwalen hebben, maar zonder corona nog 10, 15 jaar een zeer goed leven zouden kunnen hebben.

Aan de andere kant schetste witte angora meen ik al een paar keer een vrij negatief toekomstbeeld van de mensen die langdurig beademd zijn. Over ernstige blijvende longschade, eventueel alsnog overlijden binnen enkele maanden. Dat mij wel de gedachte gaf: doe je die mensen dan überhaubt wel een plezier met deze behandeling? Als de kwaliteit van leven daarna zoveel minder is?

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Longartsen maken zich ook zorgen over de gevolgen op langere termijn, zag ik gisteravond (ik meen in Nieuwsuur). In China is al een longtransplantatie uitgevoerd bij een "herstelde" patiënt omdat de longen te veel beschadigd waren, werd daar gemeld.
Ook vandaag weer een bericht bij de NOS dat het om echt verschrikkelijk zieke patiënten gaat.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door sjohie »

mh73 schreef:
26 mar 2020 13:55
Er zijn mensen die enstig ziek zijn, of oud, of allebei waarbij corona het laatste zetje is. Maar ook mensen die één of meerdere best ernstige kwalen hebben, maar zonder corona nog 10, 15 jaar een zeer goed leven zouden kunnen hebben.

Aan de andere kant schetste witte angora meen ik al een paar keer een vrij negatief toekomstbeeld van de mensen die langdurig beademd zijn. Over ernstige blijvende longschade, eventueel alsnog overlijden binnen enkele maanden. Dat mij wel de gedachte gaf: doe je die mensen dan überhaubt wel een plezier met deze behandeling? Als de kwaliteit van leven daarna zoveel minder is?
Tenzij WA een longarts is, en ik meen redelijk zeker te weten van niet, is ook dat herhalen van gehoorde/gelezen info, en staat dit bijvoorbeeld haaks op wat een longarts gisteren bij Jinek aan tafel zei. Na een vol jaar is de verwachting van die arts dat ook beademde corona patiënten weer zover hersteld zijn, dat ze normaal kunnen functioneren. Misschien dat sommigen moeten stoppen met hardlopen etc, maar gewoon (weer) kunnen functioneren ligt voor de meeste genezen corona patiënten volgens hem wel in de lijn der verwachting.

Veel dingen weten we gewoon nog niet, en dat is frustrerend, want mensen willen antwoorden ipv onzekerheid, maar wat we niet weten, weten we gewoon nog niet.

16again
Berichten: 16081
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Als ik dat soort berichten over verschrikkelijke zieke patienten lees, vraag ik me af….
Wordt het geen tijd , dat de dierenartsen gaan bijspringen? Deze verstaan beter de kunst van het "uit lijden verlossen" en "laten inslapen."
En meestal met de goedkeuring van het baasje van het geliefde huisdier.

Doormodderen met verschrikkelijk zieke patiënten is evengoed verschrikkelijk ziek

Gesloten