LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

mountainbikert
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2020 10:26

Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door mountainbikert »

Vanwege het niet doorgaan van centrale examens op last van de minister, gaan ook vele examentrainingen niet door. Nu blijkt dat Lyceo uit Leiden in plaats van terugbetaling een voucher aanbiedt die een jaar geldig is en volgens hun ook prima aan een familielid of buurmeisje kan worden gegeven. Volgens Lyceo zijn er al hoge kosten gemaakt en draaien de kopers daarvoor op. Lyceo maakt echter gebruik van studenten die niet betaald zijn door Lyceo want ze hebben zelf hun diensten afgezegd. Ook maken ze gebruik van ruimten die door scholen gratis ter beschikking worden gesteld, dus welke hoge kosten men heeft is nog even onduidelijk. Daarnaast heeft men gisteren (25-3-2020) de algemene voorwaarden aangepast ten gunste van Lyceo. Gelukkig zijn de oude voorwaarden nog beschikbaar waarin men stelt wel over te gaan tot terugbetaling. Kortom, Lyceo profiteert schandelijk van deze situatie. Welke stappen kunnen er genomen worden om ze alsnog tot terugbetaling te dwingen?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door crazyme »

mountainbikert schreef:
26 mar 2020 10:34
Lyceo profiteert schandelijk van deze situatie
Waar zit precies de winst voor Lyceo ?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door berndv »

ik lees in de huidige voorwaarden de volgende tekst:
Partijen zijn niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting, indien
zij daartoe gehinderd worden als gevolg van overmacht.
Als ik het zo lees zijn beide partijen niet verplicht de overeenkomst na te komen als er sprake is van overmacht. Dat betekent dus dat er vanuit de klant dus geen betalingsverplichting is.

Overigens vind ik deze algemene voorwaarden op een aantal punten wel behoorlijk tegenstrijdig als het gaat om terugbetaling.

Maar om wat voor schade en diensten hebben we het. Gaat het om examentraining voor de centrale examens? Of is er ook training voor de gewone schoolexamens?

mountainbikert
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2020 10:26

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door mountainbikert »

Het gaat om training voor de centrale examens. De meesten zijn op basis van de schoolexamens al geslaagd en hebben dus helemaal geen training meer nodig. Dan is het erg zuur als je 1000 euro betaald hebt en je wordt afgescheept met een onbruikbare voucher en wat online materiaal. En crazyme: De winst zit in het incasseren van tonnen, want daar hebben we het over en er niets voor leveren.

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Niets voor leveren? Het is kind is toch geslaagd?

crazyme
Berichten: 8151
Lid geworden op: 10 jun 2005 23:34

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door crazyme »

mountainbikert schreef:
26 mar 2020 12:37
En crazyme: De winst zit in het incasseren van tonnen, want daar hebben we het over en er niets voor leveren.
Wanneer je echt denkt dat een bedrijf aan deze crisis tonnen verdient, dan denk ik dat een cursus economie verstandig is.

Er worden vouchers aangeboden om niet failliet te gaan.

mountainbikert
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2020 10:26

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door mountainbikert »

crazyme schreef:
26 mar 2020 13:08
mountainbikert schreef:
26 mar 2020 12:37
En crazyme: De winst zit in het incasseren van tonnen, want daar hebben we het over en er niets voor leveren.
Wanneer je echt denkt dat een bedrijf aan deze crisis tonnen verdient, dan denk ik dat een cursus economie verstandig is.

Er worden vouchers aangeboden om niet failliet te gaan.
Dat zal mij een zorg zijn. Als ik in een bedrijf wil investeren dan kies ik die zelf wel.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door berndv »

ik vraag me af of ze hiermee weg komen:
Minister Slob heeft namens de regering besloten de centrale eindexamens voor 2020 te schrappen. Hierdoor zijn wij helaas niet in staat de geplande examentrainingen te verzorgen, behalve voor afwijkende situaties. Er is hier sprake van overmacht. Desalniettemin hebben wij besloten dat u het bedrag dat u aan ons heeft betaald tegoed houdt in de vorm van een voucher. Dat betekent ook dat wij reeds betaalde gelden niet zullen kunnen restitueren. Wij vragen uw begrip hiervoor.
https://www.lyceo.nl/corona/

Ze beroepen zich op overmacht, logisch, maar volgensmij begrijpen ze zelf niet echt wat ze daar nu mee zeggen, want het "desalniettemin" lijkt het bijna alsof ze, coulant als ze zijn, de klanten tegemoet komen. Maar als ze zich beroepen op "overmacht", dan heeft dat wel degelijk gevolgen voor hun, want dan zullen ze juridisch gezien wel moeten terugbetalen voor datgene wat niet geleverd is.

alfatrion
Berichten: 21898
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door alfatrion »

Geeft u gewoon eens aan wat u precies heeft besteld? Als dat een lespakket is met drie examenkansen of iets dergelijks dan zie ik geen zaak. Als u alleen een examen heeft gekocht dan heeft u een zaak, maar ik vraag me dan wel af wat u hiertoe heeft doen besluiten.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door berndv »

mountainbikert schreef:
26 mar 2020 13:11
crazyme schreef:
26 mar 2020 13:08
mountainbikert schreef:
26 mar 2020 12:37
En crazyme: De winst zit in het incasseren van tonnen, want daar hebben we het over en er niets voor leveren.
Wanneer je echt denkt dat een bedrijf aan deze crisis tonnen verdient, dan denk ik dat een cursus economie verstandig is.

Er worden vouchers aangeboden om niet failliet te gaan.
Dat zal mij een zorg zijn. Als ik in een bedrijf wil investeren dan kies ik die zelf wel.
Fijn standpunt. Ik wens u alle gezondheid en financiele voorspoed toe en hoop dat u geen beroep hoeft te doen op hulp van derden. In het geval dat u wel hulp van anderen nodig heeft, hoop ik dat die anderen eenzelfde opstelling naar u hebben als u heeft naar anderen.

joris.schildknecht
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2020 13:20

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door joris.schildknecht »

Ik heb ook een examentrainig gekocht bij Lyceo, die nu niet nodig is aangezien mijn dochter nu al geslaagd is op basis van de schoolexamens. Lyceo geeft aan een voucher te bieden, maar wat heb je daar aan als je geen schoolgaand kind hebt. Ik vind het niet normaal dat het bedrijf dit zo speelt. Zelf geef ik workshops en ik heb er een heleboel moeten afgelasten. Ik bied de deelnemers de kans om om te boeken en als dat niet kan hun geld terug. Ik hoop dat Radar hier aandacht aan gaat besteden, dit lijkt me typisch zo’n bedrijf dat uit lijfsbehoud heel snel omschakelt als deze actie in de spotlights wordt gezet.

Erthanax
Berichten: 9669
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Erthanax »

Nou niet meteen TS onderschoffelen.

Examentrainingen worden doorgaans pas kort voor het centraal schriftelijk gegeven. Het centraal schriftelijk gaat niet door, examentraining is dus niet nodig.
Als er nog geen enkele training is gegeven (aan niemand dus) en als alle klanten een paar honderd euro hebben betaald, dan kan Lyceo dit jaar een flinke omzet maken tegen minimale kosten (zeker als locaties en tutors inderdaad niet betaald worden).
En wat moet je in hemelsnaam met een voucher voor examentraining?

Overmacht is toch keurig in de wet geregeld? Zelfs om een economische ramp in de toeristische branche te voorkomen ben je niet verplicht een voucher te accepteren en heb je recht op geld terug? En dan zou een handige bijlesboer er wel mee wegkomen? Ik begin geloof ik zowaar nog bozer te worden dan TS :wink:.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door berndv »

Erthanax schreef:
26 mar 2020 13:36
Nou niet meteen TS onderschoffelen.
ik reageer vooral op het deel dat het hem een zorg kan zijn dat zij als bedrijf failliet gaan. Zoals ik al aangaf heeft ts zeker wel rechten, ook of juist nu het overmacht is.

Ik ben vooral benieuwd wat ts heeft afgenomen voor pakket, of er al iets geleverd is uit het pakket, wat ts betaald heeft voor het pakket en wat ts verwacht aan terugbetaling. En vooral of het terug te betalen bedrag in verhouding staat tot wat er eventueel geleverd is, of niet.

Dat een voucher niet geaccepteerd wordt lijkt me ook logisch. Wat heb je aan een voucher voor examentraining als je geslaagd bent.

mountainbikert
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2020 10:26

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door mountainbikert »

berndv schreef:
26 mar 2020 13:42
Erthanax schreef:
26 mar 2020 13:36
Nou niet meteen TS onderschoffelen.
ik reageer vooral op het deel dat het hem een zorg kan zijn dat zij als bedrijf failliet gaan. Zoals ik al aangaf heeft ts zeker wel rechten, ook of juist nu het overmacht is.

Ik ben vooral benieuwd wat ts heeft afgenomen voor pakket, of er al iets geleverd is uit het pakket, wat ts betaald heeft voor het pakket en wat ts verwacht aan terugbetaling. En vooral of het terug te betalen bedrag in verhouding staat tot wat er eventueel geleverd is, of niet.

Dat een voucher niet geaccepteerd wordt lijkt me ook logisch. Wat heb je aan een voucher voor examentraining als je geslaagd bent.
Jij koopt bij mij online een koelkast voor 800 euro. Ik heb de betaling al binnen, maar door overmacht bij de leverancier kan ik niet leveren. In ruil daarvoor geef ik je een voucher ter waarde van 200 euro die je binnen een jaar bij mij mag besteden voor een nieuwe koelkast. Hoe reageer je dan zelf? Ik heb betaald voor examentrainingen op school in groepsverband. Er wordt behalve een voucher niets geleverd. Dus ik verwacht het volledige bedrag terug. Ik heb namelijk bij een geslaagd kind (al reeds bekend) niets aan een voucher. En als ik betaald heb voor 32 uur bijles/examentraining en ik word afgescheept met een gekopieerde examenbundel die ik overal kan downloaden dan staat dat in geen verhouding tot het betaalde bedrag. En Lyceo gaat hierdoor helemaal niet failliet. Ze zullen hoogstens wat investeringen moeten uitstellen. Maar ze incasseren nu enorme bedragen en leveren er niets voor. Daarnaast kunnen zij als bedrijf bij de staat aankloppen voor steun als dat nodig is. Dat gaan ze in elk geval niet doen van mijn geld.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door berndv »

Dus uit je reactie kan ik begrijpen dat er nog niets geleverd is? Er zijn nog geen trainingsdagen geweest? Want dat maakt naar mijn mening wel verschil.

mountainbikert
Berichten: 5
Lid geworden op: 26 mar 2020 10:26

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door mountainbikert »

berndv schreef:
26 mar 2020 15:10
Dus uit je reactie kan ik begrijpen dat er nog niets geleverd is? Er zijn nog geen trainingsdagen geweest? Want dat maakt naar mijn mening wel verschil.
Er is nog niets geleverd en ze gaan ook niet leveren, want alle bijlesstudenten zijn afgebeld (en krijgen van Lyceo ook geen vergoeding hiervoor, want ze hebben geen training gegeven).

IndiraHermans
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2020 16:57

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door IndiraHermans »

Lyceo beidt geen restitutie aan voor de geannuleerde bijles en eindexamentrainingen.
Als oplossing bieden zij online(examen)trainingen aan. Dit terwijl de eindexamens niet doorgaan. Verder stellen zij voor als tegemoetkoming een tegoedbon/voucher te bieden voor trainingen die volgend schooljaar zullen plaatsvinden of voor andere diensten die de organisatie biedt. Als laatste geven zij aan alles te doen binnen de eigen mogelijkheden om gedupeerden een passende oplossing te bieden. Dit klopt niet op drie punten.

Voorbereiding schoolexamens
Het bieden van online examentrainingen is hiervoor geen passende oplossing. Zoals u weet bieden de scholen daar al oplossingen voor. Voor zover dat nog van toepassing is. Sommige scholen hebben alle schoolexamens reeds afgenomen.

Gratis toegang tot online trainingen
Deze had ik reeds afgenomen en ben hierdoor dubbel gedupeerd.

Vouchers die later ingezet kunnen worden
Gezien het feit dat mijn kind het Diploma wel gaat behalen zie ik dit niet als een passende oplossing voor mijn individuele casus.

Passende oplossing
Ik vraag een passende oplossing te bieden en doe een beroep op hun gezond verstand en begrip dat ik niet akkoord kan gaan met de huidige geboden oplossing die eenzijdig is gekozen en besloten.

IHermans

Nijogeth
Berichten: 9957
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Maar wat nu als de scholen dadelijk weer open mogen en Lyceo alsnog die lessen wil geven. Dan komen zij netjes hun kant van de overeenkomst na.

challenger
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2020 17:14

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door challenger »

Verbazingwekkend wel, hoe mensen hier afgefakkeld worden.
Ik ben ook het schip in gegaan en dat ging als volgt:
mijn kind stond kort voor zijn schoolexamens en stond er dusdanig voor dat de school dringend aanbeval een of meer examentrainingen te laten doen (voor het centraal schriftelijk). Ze hadden daarvoor een aanbod aan een gereduceerd, zij het nog steeds aanzienlijk bedrag. Persoonlijk had ik al matige ervaring met huiswerkbegeleiding van een andere aanbieder en heb mijn twijfels ook aan de school kenbaar gemaakt, maar die bleven bij hun advies. Met het idee mijn kind niet tekort te willen doen toch maar een training besteld. Dit zou op de school zelf gebeuren;scheelde ook weer een reis in toch al drukke tijd.

Slob besluit dat het centraal schriftelijk niet doorgaat, dus lyceo hoeft niets te leveren. Eventuele leerkrachten (studenten blijkt) hoeven niet aangetrokken te worden (wel blijken er inmiddels studenten afgezegd te worden) en het leslokaal zou ter beschikking gesteld worden door de school. De lyceo docent kan thuisblijven en zich de reiskosten besparen.
Dat lyceo inkomsten derft door de crisis is duidelijk. Maar ik ben een overeenkomst met ze aangegaan die ik niet meer hoef. Dat is een rare situatie. Ik hoef niet meer wat zij niet kunnen leveren. Als een winkelier niet binnen redelijke tijd kan leveren kun je de overeenkomst ontbinden. Het gaat niet aan de consument aan het lijntje te houden met iets dat misschien ooit wel geleverd kan worden en waar bovendien geen behoefte aan is.
En voor mij gelden in elk geval de algemene voorwaarden ten tijde van het aangaan van de overeenkomst, waarin gesteld wordt dat er gerestitueerd wordt als geen passende oplossing gevonden wordt. Deze vouchers zijn niet passend, want het examen waarvoor ze bedoeld zijn komt er niet. Voor sommigen misschien; voor alle anderen lijkt het me niet verkoopbaar dat het gesuggereerde buurmeisje helpen een passend alternatief is, hoe sympathiek dat misschien ook is. Dat is niet aan lyceo om dat voor mij te beslissen.

WouterBruinsma
Berichten: 1
Lid geworden op: 26 mar 2020 17:34

Re: Bijlesaanbieder Lyceo weigert terug te betalen

Ongelezen bericht door WouterBruinsma »

Ik heb precies dezelfde situatie, Lyceo annuleert de examen trainingen, en wil geen geld terugbetalen.
Ik heb meteen stappen genomen. Onderstaand mijn bericht aan Lyceo. Misschien is het beter om alle gedupeerden te groeperen, om zo een eventuele procedure te kunnen opstarten. De individuele bedragen zijn meestal te klein.

Geachte dames en heren,

U schrijft in uw email van gisteren (onderstaand) dat u onze dochter niet meer kan ondersteunen met de afgesproken training voor het examen. De alternatieven die u aanbied hebben we niet nodig en willen we niet, onze dochter hoeft geen examen meer te doen. Wij stellen u in gebreke voor het niet nakomen van de afspraken.

In het telefoongesprek wat ik met een van uw medewerkers eerder vanmorgen had gaf u aan dat u niet bereid bent het reeds door ons betaalde trainingsgeld terug te geven, waarom ik vroeg.

U kunt het contract met de afspraken die we hebben gemaakt ontbinden.

Wij willen 100% van het betaalde bedrag terug ontvangen.

Bijgaand een kopie van de (reeds aan u betaalde) factuur van de training die u niet gaat geven, alsook een kopie van uw voorwaarden.

Vriendelijke groeten
Wouter Bruinsma
[email protected]

Gesloten