LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

In België hebben ze een steekproef gedaan en daaruit zou blijken dat 10% van de bevolking het al (gehad) heeft.

Bij het testen van zorgmedewerkers is gebleken dat een aantal corona geteste medewerkers al ziek was ruim voor patiënt nul. Persoonlijk denk ik dat de ziekte al veel verder verspreid is dan men denkt.

En van de mensen die op de IC's liggen hebben 70-80% overgewicht volgens een bericht uit het AD. Ook wel een interessant gegeven.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Inzichtelijk plaatje:
https://www.ft.com/coronavirus-latest
Door logaritmische schaal, is (de snelheid van) de exponentiele groei te zien.
Omdat Corona niet in alle landen gelijktijdig begon, is startpunt in afbeelding gelijk getrokken

BL2
Berichten: 4837
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door BL2 »

Kees2850 schreef:
28 mar 2020 07:47
Kom op regering open die scholen. Kinderen en jongeren hebben nauwelijks klachten
Kortzichtige gedachte, gooi de leeraren, ov personeel en familieleden maar voor de leeuwen. Die raken allemaal besmet via de kinderen met alle gevolgen van dien.

16again
Berichten: 16104
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
28 mar 2020 09:01
Die raken allemaal besmet …..
En was dat niet juist het idee voor het bereiken van groepsimmuniteit?

Erthanax
Berichten: 9683
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

De wekelijkse nieuwsbrief Future Affairs van NRC Handelsblad staat deze week helemaal in het teken van corona, hoe we het (niet) zagen aankomen, geopolitieke effecten, klimaat, enz. Ver voorbij de dagelijkse cijfers, dus. Er staan heel veel links in naar allerlei artikelen, interviews enz. in een veelheid aan (buitenlandse) media.

De vrij-toegankelijke versie (geen account of abo nodig) is te bereiken via nrc.nl/futureaffairs; iets naar beneden scrollen en klikken op de zwarte knop "Bekijk nieuwsbrief".

Gerrithandicap
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 jun 2019 21:07

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Gerrithandicap »

WMO vervoerder Valys cancelled alle besproken ritten tot tenminste 6 april.

Daar sta je dan als oudere gehandicapte als je de deeltijdbehandeling moet gaan afbellen! Wat doe je dan in die tijd dan je gedwongen thuis moet gaan zitten? Juist ja Je gaat het argument waar zj zich achter verschuilen controleren! Zij geven aan in het afzeg bericht dat zij dit moeten doen van het ministerie van WVS teneinde de virusverspreiding zoveel mogelijk e voorkomen! Navraag bij het leidinggevende instituut het RIVM heeft echter alleen desinfectie handelingen voorgeschreven en niet het stopzetten van de besproken ritten! Meer mensen met taxivervoer afzeggingen? Groetjes Gerrit handicap.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Op Boa Vista dan toch een vrouw van 60 jaar, Belgisch, die Corona heeft. Ze is afgezonderd in een bij gebouwtje van medische dienst op afwachting van terug reis naar België.

De vrouw heeft veel te reclameren op de gang van zaken en had verwacht een 5 sterren accommodatie aan te treffen met roomservice. Ze haalt uit via de pers op on-hygiënische toestanden, de kakkerlakken lopen in het rond...vreselijk volgens haar. Er is niet eens een ziekenhuis! Wat doe je daar dan?

Ze vergeet wel te melden en te vertellen dat ze tegen alle reisadviezen in, toch naar Boa Vista wilde gaan om daar de bevolking te besmetten met haar ziekte van Corona, die ze onder haar oksels meenam.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Obelix1 schreef:
28 mar 2020 12:12
[...]
Ze vergeet wel te melden en te vertellen dat ze tegen alle reisadviezen in, toch naar Boa Vista wilde gaan om daar de bevolking te besmetten met haar ziekte van Corona, die ze onder haar oksels meenam.
In tegenstelling tot wat u suggereert zal dat niet de intentie geweest zijn.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Kees2850 schreef:
28 mar 2020 04:20
Uit Nederlands onderzoek onder zorgmedewerkers in Brabant blijkt dat heel veel mensen slechts lichte klachten krijgen door het coronavirus. Zelfs geen koorts. Kinderen hebben nauwelijks last. Maar het coronavirus is wel gevaarlijk voor ouderen met onderliggende ziektes.
Kees2850 schreef:
28 mar 2020 04:28
In Frankrijk gaan ze chloroquine inzetten bij patiënten met ernstige klachten veroorzaakt door het coronavirus die in het ziekenhuis liggen. Ondanks dat er nog geen wetenschappelijk bewijs voor is. Franse arts wil chloroquine ook aan patiënten met lichte klachten geven.
Kees2850 schreef:
28 mar 2020 07:47
Ik heb het volledige studierapport gelezen en waarschijnlijk zijn al heel veel meer mensen besmet. 66 procent van de mensen die waren besmet hadden nauwelijks klachten. 2 van de 86 mensen (1353 ziekenhuis medewerkers zijn getest) die waren besmet had medische hulp gevraagd.
Begin nou eens met vermelding van de precieze bron, een concrete link, het delen van het rapport in kwestie.
Dat van 'het was op CNN', 'het stond op Nu.nl' of zoals vandaag 'zie de Volkskrant' kennen we onderhand wel,

Het niet vermelden van de precieze bron voor uw feitelijke claim, maakt het moeilijk die claim te controleren voor degene die dat zou willen doen. Dat is gegeven het dubieuze 'track record' dat u hier heeft opgebouwd als het gaat om het delen van feitelijke informatie, des te belangrijker. Met dubieus 'track record' verwijs ik naar de veelheid van onjuiste beweringen die u hier in dit topic heeft gedaan en waarvoor anderen alle zeilen moesten bijzetten om ze, met succes dus, te weerleggen om zo de invloed van schadelijke informatie te beperken.

De homepagina van Tros verwijst op dit moment naar een artikel 'Hoe herken je nep-coronanieuws? En wanneer kun je iets wél vertrouwen?' https://radar.avrotros.nl/hulp-tips/hul ... ertrouwen/ .
Eén van de genoemde stappen daar is 'Stap 2: Analyseer de bron'. 'Kijk of er een bron bij het bericht staat. En of die bron deskundig is op het gebied waar het bericht over gaat. Kijk ook of de bron benaderbaar is en zich niet verstopt achter een anoniem account'.

Het spreekt voor zich dat berichten waarin geschermd wordt met bronnen, zoals o.a. door Kees2850 verspreid, zonder die bronnen voldoende specifiek te maken, zich onttrekken aan de noodzakelijke controle. Enerzijds schermen met en profiteren van, in zekere zin, de gezaghebbendheid van bronnen (CNN, Nu,nl, Volkskrant) terwijl anderzijds verhuld wordt op welke exacte bron men zich baseert, is verdacht.
Al helemaal als, zoals in het geval van Kees2850, in menig eerder geval de door de poster op vergelijkbare wijze gepresenteerde 'feiten' onwaar bleken te zijn.

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

tttlocke schreef:
28 mar 2020 13:46
Obelix1 schreef:
28 mar 2020 12:12
[...]
Ze vergeet wel te melden en te vertellen dat ze tegen alle reisadviezen in, toch naar Boa Vista wilde gaan om daar de bevolking te besmetten met haar ziekte van Corona, die ze onder haar oksels meenam.
In tegenstelling tot wat u suggereert zal dat niet de intentie geweest zijn.
Ze is ziek vertrokken uit België en heeft de reisadviezen niet opgevolgd. Wat moet er nog meer over gezegd worden. Velen Nederlanders hebben de intentie ook niet en volgden de adviezen ook niet op of namen/nemen er een loopje mee.

Resultaat in Boa Vista, quarantaine. Nu is ze beteuterd en ligt het allemaal aan de barre omstandigheden daar.

Pak en neem je verantwoordelijkheid en blijf thuis, jammer voor de vliegticket en de geplande vakantie. Maar gezondheid gaat voor. Door zulke mensen worden hele eilanden besmet, laat ze daar maar een paar maanden immuun worden in een afgezonderde barak.
Als wij hier een verdwaalde toerist zien lopen we er met een boog omheen, de winkels komen ze niet in en de hotels negeren ze. Stranden worden ze ontzegd door de politie ...en de ziekenhuizen hebben geen bedden voor ze.

Reisadvies !

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik had overigens de indruk dat u ook overgestoken was naar een corona vrij eilandje om het daar uit te zitten.

Lowieze
Berichten: 6594
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lowieze »

@Obelix, ik lees nergens dat die mevrouw de reisadviezen genegeerd heeft en al ziek was toen ze vertrok.

“Het is donderdag 10 maart als Erna en haar man Hans de Vries op het vliegtuig stappen naar Kaapverdië, naar het eiland Boa Vista. Als communicatiemedewerker bij de GGD Noord- en Oost-Gelderland is zij goed op de hoogte van alle ontwikkelingen rondom het coronavirus. ,,Toen was het nog veilig om te vliegen, er waren geen restricties. Ik heb haar 15 maart nog aan de lijn gehad, toen zei ze dat ze daar niks merkten van het coronavirus’’, vertelt haar zus. Maar dan gaat het mis.
Erna wordt ziek. Na een paar dagen hele hoge koorts te hebben gehad, wordt zij afgelopen woensdag opgenomen in een kliniek. “
Bron destentor.nl

Erthanax
Berichten: 9683
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Mij interesseert de situatie in Kaapverdië geen zier, maar nu die dan toch aangesneden wordt: Er blijkt een speciale Wikipedia-pagina te zijn over corona in Kaapverdië! Volgens die pagina was het eerste geval op Boavista al op 20 maart, een Engelse toerist. Bij "referenties" staat de link naar de officiële mededeling van de autoriteiten (op insp.gov.cv), ondertekend door niemand minder dan "O Ministro da Saúde e segurança social, Arlindo do Rosário", dus dat zal wel kloppen.
Op 24 maart viel de eerste coronadode, dezelfde patiënt. Overigens zijn er ook terugkerende Kaapverdianen die het virus daar binnenbrengen, blijkt uit de officiële bronnen die aangehaald worden.

Vlieland, Terschelling en Schiermonnikoog zijn nog wel echt coronavrij. Dat vind ik veel interessanter en relevanter.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
28 mar 2020 15:18
Vlieland, Terschelling en Schiermonnikoog zijn nog wel echt coronavrij. Dat vind ik veel interessanter en relevanter.
De eilanden. Gelukkig nul gevallen.

De Duitse Waddeneilanden zijn helemaal dicht voor toeristen - alleen als je er echt woont, mag je er zijn. Reden kwam via het ZDF naar buiten. Medische voorzieningen zijn heel beperkt. Er kwam een voorbeeld langs van een iets groter eiland met ziekenhuis, maar slechts 1 IC-Bed. Daarom zijn de afgelopen week alle toeristen van de eilanden op de boot naar het vasteland gezet.
Ik heb totaal geen idee hoe de gezondheidszorg op de Nederlandse Waddeneilanden geregeld is, maar wel zo prettig dat daar nog geen gevallen gemeld zijn. Ervan uitgaande, dat daar testen kunnen worden afgenomen.

https://www.rivm.nl/coronavirus-kaart-v ... r-gemeente => Behalve Brabant toch een paar opvallend donker gekleurde gemeenten. Goeree-Overflakkee, Oudewater, Nunspeet, Zwartewaterland, Heerde. Dit zijn plekken, die nu niet bekend staan om vrolijke, uitbundige carnavalsfeesten of wel?

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Lady1234 schreef:
28 mar 2020 14:49
Ik had overigens de indruk dat u ook overgestoken was naar een corona vrij eilandje om het daar uit te zitten.
Klopt, Santo Antão. Had ik al eerder gemeld en Corona vrij. Niemand boeit het maar mij wel, plezierig gevoel als er geen Corona heerst.

Er komt geen toerist meer hier op dit eiland binnen, of die moet gaan zwemmen en de oversteek maken. Zie dat niet gebeuren. Ook Kaapverdianen komen niet binnen om eenvoudige reden ....bootje vaart niet voor passagiers. Zelfs mijn vrouw en dochter kunnen niet terug naar São Vicente om vandaar terug te keren naar Africa, lijkt me een goed plan.

Zoals Heer Erthanax al schreef, Texel en de hele zooi interesseren me ook geen ene moer.

Wat er met Erna verder gebeurd is en waar ze Corona heeft opgelopen....ze heeft het. Boa Vista is alert en neemt haar op in een kliniek, maar ze is daar niet blij mee en ze verafschuwd het.

Ik ben wel blij dat Erna daar vastzit en niet vrij rond loopt op Santo Antào, de inwoners van Santo Antào blijven gelukkig virusvrij door het disciplinair optreden van de overheid op dit eiland. En de mensen luisteren ernaar, groot respect naar hun toe.

De mensen zijn hun ouderen lief, veel te lief om dat door Corona te laten afnemen.

Erthanax
Berichten: 9683
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

U heeft toch ook familie in Nederland? Maakt u zich daar dan geen zorgen om?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Kees2850 schreef:
28 mar 2020 07:47
Kom op regering open die scholen. Kinderen en jongeren hebben nauwelijks klachten
Volgens de school van onze jongen heeft minstens de helft van zijn klas plat gelegen de afgelopen weken, nog voordat ze dicht moesten. Slecht idee. Laat alles maar lekker dicht, minstens tot en met de meivakantie.
Bovendien: als jongeren en kinderen wel ernstig ziek worden, gaat het binnen een paar uur van gezond naar levensbedreigend.
Kees2850 schreef:
28 mar 2020 09:40
Gisteren wekelijks gesprek met Rutte gezien?
Ja en niets meegekregen, omdat hier geteld werd hoe vaak hij 'anderhalve meter' heeft gezegd. Volgende week gewijzigde programmering: Tex de Wit doet het gesprek met de minister-president en Mark Rutte zit - op anderhalve meter afstand - bij Arjen Lubach.
Kees2850 schreef:
28 mar 2020 09:40
RIVM deskundigen zijn dus ook kortzichtig volgens jou?
Ze zijn in elk geval Hollands zuinig. WHO adviseert: meer, meer, meer testen en wat doet Nederland? Minder, minder, minder testen. Want testen kost geld, als ik dit deel van de discussie tenminste goed heb onthouden. Corrigeer mij als ik ernaast zit.


Testen voegen we toe aan de sleeplijst voor later. Ben benieuwd wat de politieke partijen in hun verkiezingsprogramma's hierover opnemen.
- Voorziening tussen thuis en ziekenhuis ontbreekt (Duitsland: Reha)
- Traag/verkeerd reageren door huisartsen en assistenten
- Te weinig capaciteit, overal. (te strakke normen?)
- Minstens net zoveel standaard IC-bedden als de Belgen (die hebben er standaard 2000, wij 1150).
- Te lage vergoedingen voor ambulante zorg, zodat er nu geen geld is voor extra voorzorgsmaatregelen en de zorg wordt stopgezet.
- Volgende keer direct een landelijk coördinatiecentrum opzetten en operabel maken, zoals we nu ( te laat ) hebben.
- Het leger direct inzetten voor distributie/ beveiliging etc .
- Betere communicatie met burgers. => eenduidig (voorbeeld NS/Dagjesmensen)
- Adviezen WHO echt opvolgen (testen)

Obelix1
Berichten: 768
Lid geworden op: 23 apr 2019 17:59
Locatie: Africa

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Obelix1 »

Erthanax schreef:
28 mar 2020 16:05
U heeft toch ook familie in Nederland? Maakt u zich daar dan geen zorgen om?
Neen.

Lady1234
Berichten: 27121
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik hoop dat het met uw oude moeder in Hoogvliet goed gaat.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Goed dat het weer veranderd. Dan wordt het misschien gemakkelijker. Mensen blijf thuis! Help de mensen in de zorg. Bescherm je zelf.

Gesloten