LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Goede of slechte ervaring met banken? Ergens in belegd en twijfels?
Ventileer hier jouw mening.
JilVis
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 sep 2016 21:04

Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door JilVis »

Mijn vader is 90 jaar, hartpatient, loopt slecht, en de ogen gaan zodanig achteruit dat lezen een probleem wordt. Hij bankiert bij de ING, heeft mij gemachtigd en betaalt voor een extra betaalpas op mijn naam. Ik beschik niet over een ING rekening. Wij wonen op 200 km afstand, Woerden – Emmen.

De ING-bank heeft het systeem gewijzigd waarop elektronisch toegang tot de bankrekening kan worden verkregen. Dat is nog slechts mogelijk vanaf één enkel apparaat, dat voor dat doel bij de bankrekening is geregistreerd. Bij mijn vader is dat de tablet. Het is niet langer mogelijk voor mij om met de computer op zijn rekening in te loggen. Met haar nieuwe systeem blokkeert de ING de mogelijkheid mantelzorg te verlenen.

Hoe moet dat als mijn vader in het ziekenhuis ligt of met vakantie is? Het probleem is groter, omdat hij de app met zijn slechte ogen niet langer goed kan bedienen.

Daarbij komt, dat de bank bij elke inlogpoging een TAN-code stuurt per SMS. Het is na veel soebatten eindelijk gelukt een foutief geregistreerd telefoonnummer te corrigeren bij de ING. Maar mijn vader weet nauwelijks hoe hij mobiel kan bellen. SMS-sen kan hij niet en het scherm van zijn telefoon kan hij niet lezen, dus die TAN-code bereikt hem niet. Er zou volgens de ING ook iets mogelijk moeten zijn met een scanner aan een computer, maar mijn vader gaat niet speciaal voor dit doel een computer aanschaffen. Bovendien zou die computer niet bij mij – de mantelzorger – staan.

De ING biedt aan als oplossing, dat ik een volkomen overbodige bankrekening open en daarvoor betaal. Aan mijn rekening wordt dan de rekening van mijn vader gekoppeld. Deze constructie is wettelijk niet toegestaan. Immers, de ING eet dan van twee walletjes. Mijn vader betaalt voor een extra pas en ik zou voor de ongebruikte bankrekening moeten betalen. Dit is bij wet verboden, vergelijk financieel adviseurs en huizenmakelaars, maar de ING ziet er geen probleem in de wet naast zich neer te leggen.

Mijn vader wordt als zodanig door de ING gedwongen op zijn leeftijd nog over te stappen naar een andere bank ten einde mantelzorg mogelijk te maken. Maar in deze corona tijd is het hem onmogelijk een stap buiten de deur te doen.

Wat adviseert u mijn vader te doen ten einde te bereiken, dat hij van bank overstapt om zijn mantelzorg te kunnen organiseren? Het is geen optie dat het behartigen van zijn financiën maanden wordt opgeschort.
Laatst gewijzigd door Radar op 31 mar 2020 12:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast zodat deze beter bij de inhoud van het openingsbericht aansluit

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Jablan »

Overstappen kan zonder de deur uit te gaan - je kunt online rekeningen openen en opzeggen. In dit geval: doe dit wel bij je vader in huis en controleer vooraf of zijn ID-bewijs niet verlopen is. Overige punten zullen anderen oppakken.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Persoonlijk zou ik als de wiedeweerga een rekening openen bij ING. Kost u € 1,25 per maand en dan kunt u de rekening van uw vader koppelen en beheren zoals u wenst.

En dan die gemachtigden pas maar opzeggen, scheelt ook weer paar dubbeltjes.

Dan maakt het ene walletje het andere wat lager.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Jablan »

Nog een vraag. Hierboven stelt JilVis, dat het koppelen van 2 rekeningen bij dezelfde bank wettelijk verboden zou zijn. Klopt dat?

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Geen idee, ik zou niet weten waarom. Heb dat zelf jarenlang met de rekening van mijn moeder gedaan. En als ik zoom mij heen kijk, gebeurt dat heel veel tussen bijvoorbeeld ouders en kinderen, of andersom. En ook in één huishouden zijn vaak meerdere rekeningen gekoppeld.

JilVis
Berichten: 28
Lid geworden op: 12 sep 2016 21:04

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door JilVis »

@Jablan: wil je eerst een lesje nemen in begrijpend lezen en dan even nadenken over de identificatie verplichting bij het openen van een bankrekening? Dank u.

Het koppelen van twee bankrekeningen is gerust toegestaan. Twee partijen laten betalen voor één enkele dienst is niet toegestaan. De oplossing van de ING is alleen acceptabel als beide partijen toevallig al over een ING rekening beschikken. Maar wie opent nog een rekening bij zo'n bank?

@Lady1234: mijn vader en ik laten ons niet chanteren door een wetteloze ING. Zij hebben hun rekeninghouder al verloren. Alleen nog even in de praktijk regelen.

Het gaat er niet om een probleem te omzeilen. Het maatschappelijk onverantwoorde beleid van de ING (en ik begrijp inmiddels ook van de KNAB) dient aan de kaak gesteld te worden. We willen ouderen toch zo veel mogelijk zelfstandig laten zijn? Dan is deze vorm van discriminatie en chantage (.. of je betaalt er extra voor ..) niet acceptabel.

En daar komt nu toevallig de corona stress bij. In de praktijk komt het er op neer dat de geldzaken van mijn vader weken of maanden niet worden behartigd. De ING geeft niet thuis en laat de bejaarde rekeninghouder barsten.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Als je graag moeilijk doet begin je een rechtszaak om die 1,25 per maand uit te sparen. Daar zal de ING niets voor veranderen. Ook bij de andere banken zal je dat niet lukken. Ze gaan hun veiligheidseisen niet voor een persoon vanwege 1,25 veranderen.
Dan noem het maar
Discriminatie en chantage.

Lady1234
Berichten: 26924
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Nou, ik ben zelf oud. Maar beheer mijn financiën zelf. Mocht ik dat niet meer kunnen of willen dan vind ik de oplossing van ING prima. En als mijn kind daar een rekening voor moet openen, Is dat een simpele en goedkope oplossing. En dat heeft dus helemaal niets met chanteren of wetteloosheid te maken.

Uw vader zou gezien zijn leeftijd nog helemaal op papier kunnen en mogen bankieren. Niet dat ik dat aanbeveel, geeft veel minder inzicht en controle mogelijkheden.

Maar als u dan toch al van plan bent zijn rekening op te zeggen, begrijp ik niet waarom u nu nog over de gang van zaken klaagt. Die koppeling aan een rekening is al lang van kracht.

Beetje onkies om daar nu corona bij te betrekken.
Laatst gewijzigd door Lady1234 op 30 mar 2020 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4794
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door BL2 »

Je kan je vaders tablet toch van de rekening afhalen, en jou PC aanmelden ?

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door kweenie »

Raar verhaal. Hier ook een ING rekening, waarbij ik zonder problemen met diverse verschillende apparaten kan inloggen. Met twee verschillende passen heb je ook gewoon twee verschillende inlognamen. En kun je elk ook je eigen telefoon of inlog apparaat gebruiken voor het autoriseren van betalingen. Hier hebben we dus helemaal geen aparte eigen rekening nodig.

De scanner die je in plaats van een sms code kunt gebruiken werkt trouwens ook met een tablet. Dus daar zou je vader gewoon gebruik van kunnen gaan maken. Dat is ook een los apparaatje, hoeft dus nergens op aangesloten te worden.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door moederslink »

JilVis, in deze onzekere en stressvolle tijd en gezien de leeftijd van je vader ( al 90 ) zou ik nu even voor de meest handige oplossing kiezen, ook al kost dat ietsje.
Dan kun jij zijn financiële zaken goed blijven regelen.
Je ontlast de zorgen hieromtrent van je vader, geen SMS gedoe, geen gepiel met codes op kleine schermpjes met zijn slechte ogen enz. Gewoon doen!

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Moneyman »

Raar verhaal, dat niet matcht met mijn ervaringen met de ING. Ik zou vooral oplossingen zoeken in plaats van problemen. Scheelt je een hoop onnodige kopzorgen.
JilVis schreef:
30 mar 2020 20:07
@Jablan: wil je eerst een lesje nemen in begrijpend lezen en dan even nadenken over de identificatie verplichting bij het openen van een bankrekening? Dank u.
Het is de toon die de muziek maakt... :shock:
JilVis schreef:
30 mar 2020 20:07
Het koppelen van twee bankrekeningen is gerust toegestaan. Twee partijen laten betalen voor één enkele dienst is niet toegestaan.
Gelukkig gebeurt dat ook niet. Er worden twee aparte diensten geleverd. Dat jij ze voor hetzelfde doel gebruikt, maakt dat niet anders. Bovendien kan je de extra pas opzeggen. Wees blij dat je probleem zo eenvoudig en goedkoop opgelost kan worden...
Laatst gewijzigd door Moneyman op 30 mar 2020 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Jablan »

JilVis schreef:
30 mar 2020 20:07
@Jablan: wil je eerst een lesje nemen in begrijpend lezen en dan even nadenken over de identificatie verplichting bij het openen van een bankrekening? Dank u.
Dat kan een stuk vriendelijker - zo als tekst komt het hautain en vijandig over - maar heel, heel, heel toevallig regel ik alles online, inclusief de identificatieverplichting bij openen en sluiten van rekeningen. Sterker nog: dat is tegenwoordig voorwaarde bij ons, omdat we soms op 2000 kilometer afstand dingen moeten regelen.
Het mag, het kan, maak er gebruik van.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door tttlocke »

Ja, de toon maakt inderdaad de muziek.
Als TS zich in contact met de ING net zo opgesteld heeft als hier tegenover forumleden die toch met de goede intenties gereageerd hebben, dan kan ik begrijpen dat misverstanden op de loer liggen, verkeerde conclusies worden getrokken en de gemoederen mogelijk wat verhit raken.

Ik kan mijn niet voorstellen, dat ING, in de kwestie althans, de wet aan haar laars lapt en ook de conclusie dat de ING 'de mogelijkheid mantelzorg te verlenen blokkeert', lijkt mij wat vergezocht.
Misschien is de OP louter bedoelt als breekijzer. Of zoiets.

scontra
Berichten: 3963
Lid geworden op: 27 mar 2014 17:34

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door scontra »

U kunt met de inlogcodes van uw vader vanaf elke computer zijn geldzaken regelen.
Hij heeft (u dus) wel een scanner nodig om te kunnen internetbankieren vanaf de computer.
Die scanner kan via het internetbankieren worden aangevraagd.
De scanner moet na ontvangst wel worden aangemeld in het internetbankieren en daarvoor heeft u, zowel bij het aanvragen als bij het aanmelden van de scanner nog te telefoon nodig waarop de sms code wordt ontvangen.

Op de site van ING wordt duidelijk omschreven hoe de scanner aan te vragen en bij de scanner zit een duidelijke handleiding hoe die te activeren.

Moneyman
Berichten: 29872
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Moneyman »

tttlocke schreef:
30 mar 2020 21:13
... en ook de conclusie dat de ING 'de mogelijkheid mantelzorg te verlenen blokkeert', lijkt mij wat vergezocht.
De topictitel is inderdaad tendentieus en onjuist. TS is zelf degene die blokkeert.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door sylvesterb »

JilVis schreef:
30 mar 2020 19:24
Hoe moet dat als mijn vader in het ziekenhuis ligt of met vakantie is? Het probleem is groter, omdat hij de app met zijn slechte ogen niet langer goed kan bedienen.
Dan is de oplossing heel simpel, rij die 200km en haal die tablet op.
JilVis schreef:
30 mar 2020 19:24
De ING biedt aan als oplossing, dat ik een volkomen overbodige bankrekening open en daarvoor betaal. Aan mijn rekening wordt dan de rekening van mijn vader gekoppeld. Deze constructie is wettelijk niet toegestaan. Immers, de ING eet dan van twee walletjes. Mijn vader betaalt voor een extra pas en ik zou voor de ongebruikte bankrekening moeten betalen. Dit is bij wet verboden, vergelijk financieel adviseurs en huizenmakelaars, maar de ING ziet er geen probleem in de wet naast zich neer te leggen.
Welke wet verbiedt dat dan? U roept dat het verboden is maar ik kan geen wet die het verbied om deze oplossing aan te beiden.Daarnaast kun u die extra pas dan gewoon opzeggen. U maakt het uzelf en uw 90 jarige vader wel erg lastig.
JilVis schreef:
30 mar 2020 19:24
Mijn vader wordt als zodanig door de ING gedwongen op zijn leeftijd nog over te stappen naar een andere bank ten einde mantelzorg mogelijk te maken. Maar in deze corona tijd is het hem onmogelijk een stap buiten de deur te doen.
Ik lees enkel dat u de oplossing van de ING niet wenst op te volgen. Degene die u vader tot iets dwingt bent u echt alleen maar zelf. U kunt de ING het niet kwalijk nemen dat zij veiligheidsmaatregelen hebben ingebouwd om fraude te voorkomen.

U kunt ook wettelijk recht krijgen tot de financiën van uw vader, zeker gezien zoals u zelf stelt hij amper in staat is deze nog zelf te verzorgen is het officieel regelen dan via een constructie wel duidelijker.
JilVis schreef:
30 mar 2020 19:24
Wat adviseert u mijn vader te doen ten einde te bereiken, dat hij van bank overstapt om zijn mantelzorg te kunnen organiseren? Het is geen optie dat het behartigen van zijn financiën maanden wordt opgeschort.
Dat hoeft ook helemaal geen optie te zijn als u zich wat flexibeler opstelt. En de rekening in de gaten houden is geen mantelzorg. Mantelzorg is dat je voor je vader zorgt door bij hem te zijn en geen problemen te veroorzaken die onnodig zijn.
Laatst gewijzigd door sylvesterb op 30 mar 2020 23:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Justmeagain
Berichten: 540
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Mantelzorg is voor u dus meekijken met de bankzaken van uw vader? Echte mantelzorgers zullen een andere definitie hebben.

Theotrucker
Berichten: 5005
Lid geworden op: 21 jan 2018 19:42
Locatie: Landgraaf

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Theotrucker »

Mantelzorg via een app.

Geip Suusje
Berichten: 871
Lid geworden op: 02 sep 2012 11:48

Re: Mantelzorg, internetbankieren en het gebruik van meerdere apparaten

Ongelezen bericht door Geip Suusje »

JilVis schreef:
30 mar 2020 19:24

De ING-bank heeft het systeem gewijzigd waarop elektronisch toegang tot de bankrekening kan worden verkregen. Dat is nog slechts mogelijk vanaf één enkel apparaat, dat voor dat doel bij de bankrekening is geregistreerd. Bij mijn vader is dat de tablet. Het is niet langer mogelijk voor mij om met de computer op zijn rekening in te loggen. Met haar nieuwe systeem blokkeert de ING de mogelijkheid mantelzorg te verlenen.
(Vooraf: Ik ben zelf een app-hater, maar wel een INGklant. Ik gebruik een QRreader van ING)

Volgens deze info kan je de ING-app op een tweede toestel installeren.
Dat zou jouw telefoon kunnen zijn, naast dus de tablet van je vader.
https://www.ing.nl/de-ing/veilig-bankie ... epast.html

Gesloten