LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Hypotheek of hypotheekverstrekkers kan je hier bespreken.
Radar
Site Admin
Berichten: 5510
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door Radar »

Het coronavirus heeft het openbare leven lamgelegd. Veel winkels en alle cafés, restaurants, sportscholen, sauna’s, culturele instellingen en kapsalons zijn gesloten. Zzp’ers, oproepkrachten en veel werknemers zitten zonder salaris thuis. Hoe moet je zonder inkomen aan het eind van de maand je hypotheek betalen?

Bekijk het fragment hier
Laatst gewijzigd door Radar op 30 mar 2020 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

BL2
Berichten: 4834
Lid geworden op: 08 sep 2016 22:02

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door BL2 »

Tsja, als je ook al geen spaargeld hebt, heb je een flink probleem. Reisorganisatie's, luchtvaartmaatschappijen en vakantieparken kunnen hun kosten nog betalen van het ten onrechte niet terugbetaalde klantengeld, dat gaat je als eenvoudige burger niet lukken !

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door kweenie »

Hm, eerst klagen dat banken zo moeilijk doen over het verstrekken van hypotheken aan zzp'ers en dan nu de vraag stellen hoe dat nou moet als je als zzp'er zover inkomen zit. Tsja...

CLan
Berichten: 3
Lid geworden op: 30 mar 2020 21:12

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door CLan »

Wat ik uit het programma van Radar heb begrepen is dat het fiscaal nogal wat consequenties kan gaan hebben.

Daarom begrijp ik niet (ik ben geen financieel deskundige) waarom de banken ipv een uitstel, niet een zgn lening tegen een lage rente (van bv 1%) ter waarde van het hypotheekbedrag voor 3 maanden verstrekt.
Men kan dan een aflossingstermijn overeenkomen.

Dit lijkt mij veel minder omslachtig en fiscaal aantrekkelijker.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

Spaargeld?
Of rijden zzp'es alleen in dure auto's voor de show.90% van de zzp'er heeft een leaseauto en meestal niet het voordeligste model.
50 a 70% doet nog weleens een zwarte klus en dat gaat ook niet in één spaarpot?

Erthanax
Berichten: 9680
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door Erthanax »

De ene zzp'er is de andere niet. In bv de kunsten (muziek, toneel) zijn ook veel zzp'ers en die verdienen het zout in de pap nog niet.

sylvesterb
Berichten: 5049
Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door sylvesterb »

Justmeagain schreef:
30 mar 2020 22:31
Spaargeld?
Of rijden zzp'es alleen in dure auto's voor de show.90% van de zzp'er heeft een leaseauto en meestal niet het voordeligste model.
50 a 70% doet nog weleens een zwarte klus en dat gaat ook niet in één spaarpot?
Waarom verzin je percentages die gewoon feitelijk onjuist zijn?

De feiten:
Hoeveel zzp'ers zijn er in Nederland? Volgens het rapport Bedrijvendynamiek 2019 (Kamer van Koophandel) telde Nederland op 1 januari 2020 bijna 2,5 miljoen ondernemingen.
https://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisba ... nederland/
15-02-2019Nederland telt 1 miljoen lease-auto's
https://www.vna-lease.nl/nieuws/iederee ... ease-autos

Stel dat enkel ZZP'ers een lease auto zouden hebben dan is het geen 90% maar 40%

Die 50 a 70% die je noemt die zwart bijklust slaat ook nergens op. Welk doel wil je bereiken met dergelijke onzin te verspreiden?

Cro
Berichten: 2078
Lid geworden op: 21 sep 2017 23:58

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door Cro »

sylvesterb schreef:
30 mar 2020 22:58
Justmeagain schreef:
30 mar 2020 22:31
Spaargeld?
Of rijden zzp'es alleen in dure auto's voor de show.90% van de zzp'er heeft een leaseauto en meestal niet het voordeligste model.
50 a 70% doet nog weleens een zwarte klus en dat gaat ook niet in één spaarpot?
Waarom verzin je percentages die gewoon feitelijk onjuist zijn?

De feiten:
Hoeveel zzp'ers zijn er in Nederland? Volgens het rapport Bedrijvendynamiek 2019 (Kamer van Koophandel) telde Nederland op 1 januari 2020 bijna 2,5 miljoen ondernemingen.
https://www.ikwordzzper.nl/zzp-kennisba ... nederland/
15-02-2019Nederland telt 1 miljoen lease-auto's
https://www.vna-lease.nl/nieuws/iederee ... ease-autos

Stel dat enkel ZZP'ers een lease auto zouden hebben dan is het geen 90% maar 40%

Die 50 a 70% die je noemt die zwart bijklust slaat ook nergens op. Welk doel wil je bereiken met dergelijke onzin te verspreiden?
Hoewel ik het grotendeels eens ben met de strekking van je post, die 2.5 miljoen zijn alle ondernemingen in Nederland, niet enkel de ZZPérs.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door kweenie »

fonsflons schreef:
30 mar 2020 22:53
Nu ken ik natuurlijk best wat zzp-ers die goed verdienen, maar ik ken er 10x meer die net rond kunnen komen. Natuurlijk is het heel erg leuk om bij een zzp-er te denken aan dikke leasebak en veel uiteten, maar dan heb je een beetje rare kijk op de wereld.
Beetje tendentieuze reactie inderdaad. Maar ik denk dat je in het kader van dit topic, dus de zzp'er met een eigen woning, eerder moet denken aan de bovenmodaal verdienende zzp'er dan aan de zzp'er die met rond kan komen. Als je net rond kunt komen, dan zou je geen eigen woning moeten (willen) hebben.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door sjohie »

Ik zou het niet zover laten komen, dus als zzp-er wachten tot het eind v/d maand, maar subiet contact opnemen met de hypotheekverstrekker om te kijken of een paar maanden uitstel van betaling/aflossing mogelijk is.

En natuurlijk met de stofkam door het huishouden gaan om te zien waar bezuinigd kan worden, eens wat strenger kijken naar de wekelijkse boodschappen (vlees hoeft niet elke dag), en me met alle vrije tijd + een doosje aspirines verdiepen in de overheidsregels die in de steigers staan, en er zo voor zorgen dat je daar zo goed en kwaad als het kan, vooraan in de rij staat, als die loketten open gaan.

RobbertLuijkx
Berichten: 1
Lid geworden op: 31 mar 2020 10:33

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door RobbertLuijkx »

In het programma van 30-03-2020 heb ik een dame van de Rabobank horen zeggen dat de banken veel willen doen om hun klanten niet in de problemen te laten komen. De negatieve gevolgen van het niet betalen (tijdelijk opschoten van de betaling) van de hypotheek voor 3 maanden wat mogelijk veel problemen met zich mee kan brengen is dan ook een korte termijn oplossing. Mijn voorstel aan de banken is om de klanten die 3 maanden niet hun hypotheek kunnen betalen een renteloze lening aan te bieden waaruit de hypotheek gewoon uit doorbetaald wordt. Deze lening kan dan los van de hypotheek afbetaald worden als er meer ruimte is.

kweenie
Berichten: 15948
Lid geworden op: 24 okt 2007 15:04

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door kweenie »

Waarom zou dat een renteloze lening moeten worden?

Jablan
Berichten: 6184
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door Jablan »

Omdat banken momenteel zelfs met 0% rente op een lening eraan verdienen. Geld uitlenen aan de eigen klanten betekent minder geld verplicht bij de ECB stallen, waar banken over dat geld rente moeten betalen.

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Die “korte” termijn oplossing werkt in ieder geval tot eind volgend jaar.

NeoDutchio
Berichten: 12322
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Als je als zzp’er geen buffer kan opbouwen, dan verdien je te weinig of zijn je uitgaven te hoog. Hypotheek is maar een klein gedeelte van de uitgaven.
Het klinkt wel lekker, 3 maanden even niet hoeven te betalen. Maar wat daarna? Als er 3 maanden niet gewerkt wordt zijn er 3 maanden geen inkomsten. Na die 3 maanden moet je gewoon weer betalen en je achterstand gaan inlopen. Terwijl je inkomsten nog 0 zijn. Pas na je eerste klus kan je factureren en hopen dat de factuur voldaan wordt binnen je gestelde termijn. Ook de btw moet gewoon betaald worden. Er is dan wel een uitstel, maar niet oneindig.

Het is een leuke gedachte om voor jezelf te willen werken, maar in deze tijd zal blijken of je bedrijf levensvatbaar is. En als je na 2 weken sluiting al in de problemen komt, dan betwijfel ik dat.

Justmeagain
Berichten: 541
Lid geworden op: 11 aug 2019 14:49

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door Justmeagain »

@fonsflons. U spreekt over zzp'ers in de laten we het entertainment/muziekbranche.
Ik heb het over zzp'ers die knippen, stucken, verven, timmeren. Ja ik ken aardig wat van deze jongens, harde werkers, niet vies om een uitdaging aan te pakken maar weldegelijk veel zwart. En deze bovengenoemde mensen die ik privé ken rijden niet in middenmoters.

Van de week stond een artikel op nu.nl of RTL nieuws.nk dat in Nederland 500.000 zwarte banen zijn. Deze mensen hebben recht op niets Want ze bestaan eigenlijk niet. Deze groep mensen wordt vergeten omdat ze voor hongerloontjes zwart werk doen wat niemand anders wil doen. Het beetje wat hebben is binnen een week op.
Zzp'ers kunnen tenminste nog steun krijgen.

Wat de percentages betreft,ja dat was een vrije en ruime interpretatie. Die van u vind ik weer iets te mager

Lady1234
Berichten: 27113
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Ik heb geen inkomen meer, hoe zit het met mijn hypotheek?

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Er zijn natuurlijk ook genoeg ZZP-ers doe op hogere leeftijd begonnen zijn, nadat ze hun baan kwijt geraakt zijn. Verkeren vaak in een heel andere positie.

Gesloten